Yksinkertaistetaanpas hieman tilannetta, niin sitä on helpompi tutkia. Unohdetaan risteys ja tutkitaan vain yhtä kaistaa. Kaistanleveys on 3,5 metriä. Siihen mahtuu siis joko 1 auto tai 3 fillaria rinnakkain. Jos auto ajaa 40 km/h, täytyy fillareiden ajaa vain 13 km/h samaan ajoneuvomäärään aikayksikköä kohden. 20 km/h fillareita menisi puolet enemmän.
Hitaampaa ajavat voivat käyttää myös lyhyempää turvaväliä. Ajoneuvojen pituuden ja turvavälin puolittaminen tuplaavat ajoneuvomäärän.
Autot tuovat myös isommalta alueelta ihmisiä samaan ruuhkaan. Ei kukaan aja fillarilla päivittäin 100 km:n työmatkaa. Tämän takia tuosta varmaan kulkeekin enemmän ihmisiä kuin 50-luvulla.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 20 Marras 2018, 04:57
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:
Saman ilmiön voi havaita nyt kun talvinopeusrajoitukset tulivat voimaan. Liikenne ruuhkautuu kun kaikki viipyvät tien päällä 20% kauemmin.
Talvinopeusrajoitukset vaikuttavat vain osalla moottoriteitä ja satasen rajoituksilla olevaa maantieverkkoa. Ne eivät rajoituksina vaikuta ollenkaan muilla teillä tai kaduilla.
Yleisen liikenneteorian mukaan (Highway Capacity Manual, -57 ja sitä uudemmat) maantielle mahtuu kaistaa kohden eniten autoja liikennevirran nopeudella hieman alle 60 km/h. Kaikki siitä ylöspäin pienentää kapasiteettia, samoin alaspäin. Tämä on siinä mielessä mielenkiintoinen tulos, että periaatteessa ruuhkautuneen perusnopeuden maantien kapasiteettia voisi parantaa laittamalla siihen kuudenkympin rajoituksen.
Minä vietän mieluusti matkallani sen verran enemmän aikaa, että pääsen turvallisesti perille. Näen kyllä kulkiessani muunlaisia toteutuksia. Valitettavasti homma menee edelleen niin, että tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi...
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 19 Joulu 2018, 09:40
Kirjoittaja PW
Luovaa tilan käyttöä ei kai muuta mahollisuutta, tuommosen liikenteen seassa.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 08 Tammi 2019, 22:15
Kirjoittaja Grammarian
takakeno kirjoitti:
Polkupyörälähetti töissä urakkapalkalla New York:ssa.
Onko tämä nyt sitä jaetun tilan tehokasta käyttöä ?
Hienoa kuvaa saatu talteen. (7 min)
Itsellänikin on suht reippaat otteet liikenteessä, mutta tämä on jo liikaa! Jos tuo pujottelu vielä meneekin, niin ei autoista sentään vauhtia oteta - vähemmästäkin pillastuvat nuo peltieläimet.
Toinen asia: ehkä Jenkeissä nainen pyörälähettinä on jotain erikoista. Mutta että naislähetit näkymättömiä, miehet ei? Ei vakuuta.
Upea video silti.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 08 Tammi 2019, 22:56
Kirjoittaja torneol
Melkoinen pujottelija. Vakuutusyhtiön edustaja kun tuo bongaa, niin henkivakuutus raukeaa . Toki voi reipas ja tehokas olla, mutta ollaanko tossa jo vähän riskirajan väärällä puolella?
Oma on toki valintansa .
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 12 Tammi 2019, 12:07
Kirjoittaja janx
Grammarian kirjoitti:
Itsellänikin on suht reippaat otteet liikenteessä, mutta tämä on jo liikaa! Jos tuo pujottelu vielä meneekin, niin ei autoista sentään vauhtia oteta - vähemmästäkin pillastuvat nuo peltieläimet. Toinen asia: ehkä Jenkeissä nainen pyörälähettinä on jotain erikoista. Mutta että naislähetit näkymättömiä, miehet ei? Ei vakuuta. Upea video silti.
Aloin jo epäillä, ettei liikennesäännöt New Yorkissa koske pyöräilijöitä. Punaisia päinkin mennään ihan surutta.
Katsoin myös tämän: Wisdom From a NY Bike Messenger Legend: Squid: (lopussa on ledengalähetin pyörä o_O)
Lisätty: Meet Chicago's Most Hardcore Bike Messenger
Tässä näkyy hyvin, millaista jälkeä tulee kun työ tehdään vain pomoa varten. Jos tuo työ olisi julkisesti signeerattu naurettaisiin tekijälle ja pomolle niin ettei takuulla tekisi noin toiste.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 18 Tammi 2019, 19:06
Kirjoittaja MikaH
jooseha kirjoitti:
Mun suosikki oli tämä:
Hienot suorat linjat ja tarkat käännökset
Tuollaiset 90 asteen kulmat ovat valitettavan yleisiä suomalaisessakin pyörätiesuunnittelussa. Maksimaalinen haitta varmistetaan vielä asentamalla liikennemerkki sisäkaarteen puolelle estämään pyöräilijää ajamasta lähellä sisäreunaa. (Pyöräähän pitää kallistaa sisäkaarteen puolelle käännyttäessä)Pienikin sisäkaarteen pyöristys auttaisi kummasti. Ei varmaan tarvitse erikseen sanoa, että autoille suunitelluissa ajoradoissa tällaiset asiat on otettu huomioon. Suomessa on erittäin hyvää ammattitaitoa ajoratojen suunnittelussa ja kunnossapidossa. Mutta pyöräteiden kohdalla molemmat ovat todella onnetonta.
Re: Liikennepolitiikkaa
Lähetetty: 23 Helmi 2019, 09:05
Kirjoittaja PW
https://pyoraliitto.fi/ajankohtaista/py ... uGgZauWkyE
Syksyllä tulossa käyttöön kevytautot, joita saa ajaa 15v ilman B-korttia. Pyöräliitto on tehnyt kantelun asiasta EU:lle
Mitähän tästäkin pitäisi ajatella, tuntuu taas porukka jakautuvan tämänkin asian kanssa täysin kahteen eri leiriin. Vastustajat puhuvat ladatusta aseesta ja silloin kun mopoauto ajettiin tuusannuuskaksi, toinen porukka oli näitä vaatimassa
Jonkinlainen ajokoe olis miusta hyvä olla, ennen ku liikenteeseen päästetään.