PW kirjoitti:jori kirjoitti:Saitko seegerin takaisin paikoilleen?
Pitäisi naputella paikoilleen ulkokoolista. Tuo akselin ulosveto voi vaikeutua, jos laakeri pääsee nousemaan ulkokooliltaan pesästään, sillä välys on niin pieni, että pienikin vinous jumittaa akselin helposti. Seegeri paikoillaan akselin ulos vetäminen saattaa olla helpompaa.
Jaa, en oo yrittänyt seegeriä paikalleen - kun akselin pää on poikki, ei sitä vetämällä enää kai saa kuitenkaan
Jotain pitää särkeä, ennenku lähtee purkautumaan, laakeri murusiks vai jotain muuta?
Ai se meni poikki se akselin M8 pää. Ok, mutta se ulkokooli olisi hyvä saada kuitenkin oikealle paikalleen sinne seegeriuran taakse, jotta laakeri on varmasti suorassa. Samalla kun naputat sen paikoilleen, tulee sinne rattaan ja sisemmän laakerin väliin tilaa ketjulle.
Akselin irrottaminen ei pitäisi olla mikään maailman ihme, vaikkei vetopää olisikaan kunnossa, koska vastapuolelta voi akselin naputtaa pois reiästään. Tätä varten tarvitset kuitenkin painavan vastimen tuon ulosvetoputkesi tilalle tai tueksi ulomman laakerin sisäkoolin kylkeä vasten, jotta iskuilla on jotain vaikutusta.
Akseli pitää varmaan kai tilata uusi, tai teettää sorvarilla tuon katkenneen ulosvetotapin tilalle M8 sisäkierre. Kyllä se sisäkierrekin siinä kestää, jos ei kierrereikää porata liian syvälle akselin suuren taivutusmomentin alueelle sisemmän laakerin kohdalle.
En tiedä, mutta kuvasta katsoen akseli taitaa olla 17 mm, joten akseliputkelle jää ulosvetoreiän kohdalle ehjää seinämää vielä 4,5 mm, eikä tuo heikennä akselin lujuutta kuin noin 10%. Kun täysi lujuus tarvitaan vain sisemmän laakerin kohdalla, kestää tuo 10% heikompi hyvin jo ulomman laakerin kohdalla. Akselin voi siis korjata sormvamalla tapin tilalle kierrereikä.