Sivu 36/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 17:53
Kirjoittaja PW

On nuo North Waven Artic kengät siinä suhteessa huomattavasti paremmat, ettei lukonkohdalta kylmä tule läpi ainakaan vielä näissä -20 keleissä. Kesäkengissä sen lukon kylmyyden tunsi selvästi.
Miulla on 49kokoa nuo kengät n. yhden numeron normikenkiä suurempi - jos olis ollu 50set olisin ottanu :wink:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 21:01
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Eiku tekis ne tommosista = reilusti isot syylingit jotka on auki tosta päältä.

Kuva

Meillä sunnuntain porukkalenkkejä vetävä EKH ajaa tollaset jalassa. Kesäkengät ja päällä nääs-karvapäälliset jotta kokonaisuus pysyy nipussa. SPD-klosseille juuri sopiva reikä tehtynä. Kuulemma toimii...

PW kirjoitti:

Kuva
Malli Helander

Tästä ei jostakin syystä ollut mainittavaa hyötyä. Kengät oli jo kyllä NW Fahrenheit mallia joissa pohja onkin valmiiksi hyvin eristetty ja pohjalliset asialliset.

Tuo pohjan kylmän johtuminen on tyypillisin ongelma. Sitten kun se on ratkaistu tulee ongelmaksi jalan hikoilu ja sitä kautta sukkien ja lopulta kengänkin kostuminen sisäpuolelta. Tähän olen pari kertaa kokeillut SealSkinz -sukkia jotka on siis 2-kerroksiset ja välissä joku kalvo joka estää jalkojen kastumisen märällä kelillä, tuohon tarkoitukseen hommasinkin ne kun sateessa ajaessa vettä pitävät kengät kastuivat sisältä kun kantapäätä pitkin vedet valui kenkiin sisälle.

Eli nämä sukat jalkaan ja päälle kenkiin vielä nippa-nappa mahtuvat ohuet merinovillasukat. Ei ole lähtiessä juurikaan lämpimämpi kuin parhaat merinovillasukat mutta 4-5 tunnin jälkeen 10-15 asteen pakkasessa on jo tasaisen lämpimät koko lenkin.

Fillarivoorumilla on vastaavan otsikon keskustelu ja siellä on yksi tyyppi kokeillut samaa hanskoilla, käsiin ensin nitriilihanskat, sitten ohuet sormikkaat ja hanskat päälle. Toimii kuulemma vastaavasti hyvin kun hikoilu ei kostuta hanskoja juurikaan sisältä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 21:27
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

Sitten kun se on ratkaistu tulee ongelmaksi jalan hikoilu ja sitä kautta sukkien ja lopulta kengänkin kostuminen sisäpuolelta.

Kalvoton kenkä toimisi varmaan pakkasella paremmin :?


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Tammi 2015, 21:37
Kirjoittaja Pastori

Mä pidin takavuosina töissä (ennätypäivä 12 tuntia ulkona miinus 27 kelissä) kaiken maailman hightech rytkyjä. Kosteutta siirtäviä ja kalvoja. Ei ne vaan toimi kun on oikeesti päiväkausia ulkona kovissa keleissä ja töitä pitäis tehdä. AI niin - mulla on toki ollut bonuksena se että vaatteet ei saa äännellä - kahista ja paukkua.

Päätin kokeilla luonnonmatskuja. On se vaan kumma miten villa voittaa mennen tullen kaikki keinokuidut. Kun pari vuotta sitten hankin merinoalusasut niin eipä ole tullut puuvillaa paljon pidettyä. Mulla on kesäkäytössäkin ohuet merinobokserit. Ihan parhaat urheilussakin. Urkkasukatkin on kotimaiset Tesemat - hyvät on.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 08:25
Kirjoittaja jviirret

Näin homma pelaa suomen "pyöräilypääkaupungissa" :roll:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ko ... /#comments

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 09:54
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Näin homma pelaa suomen "pyöräilypääkaupungissa" :roll:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ko ... /#comments

Juu... eilen fillaroin töihin niin kyllä sinne pääsi käytännössä koko 7.5 kilsan matkan (lyhintä reittiä, takaisin yhteensä 16.2 kilsaa) mutta kun en viitsinyt luikerrella auraamattomilla pätkillä niin seurailin aurattua uraa.

Oulun ongelma on ettei "kriittisiä reittejä" kaupunginosien välillä ole määritelty ja niiden ensisijaisesta kunnossapidosta sovittu urakoivien firmojen kanssa. Esimerkkinä vaikkapa Jääli-Oulu väli jossa auraa ainakin 2-3 eri toimijaa ja vaikka yleensä hommat on ainakin illalla hoidettu kuten pitääkin niin aamulla on enemmän jännitettävää. Eilen oli kuusamontien varsi aurattu pohjolan parhaan skeittipuiston kulmalle josta aura olikin ajanut sitten hovisuon puistoon jättäen työmatkaajien reitin auraamatta moottoritien silloille.

Toinen rajoite on "4 cm uutta lunta" sääntö joka ei tänä aamuna nippa-nappa täyttynyt ja näin sai ajaa yön uusilla lumilla töihin. Onneksi oli -3 ja kuivaa niin eipä tuo paljoa hidastanut, vähän liukasti joissakin paikoissa.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 11:16
Kirjoittaja Wacky

Täällä Helsingissä on aivan samat ongelmat. Auraus on alueaurausta eikä reittiauraus pyöräteiden osalta. Tästä johtuen reitistä voi olla osa olla aurattu oikein mallikkaasti, mutta auraus voi loppua kesken matkan kun aurausalueen raja tulee vastaan. Sitten pitää löytyä jerkkua lahkeista painaa hangessa tai yrittää keksiä joku vaihtoehtoinen reitti ja joskus joutuu vaan taluttamaan pätkän.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 20:56
Kirjoittaja jooseha

Kovin oli hankala löytää verkosta aerogeelipohjallisten lämmönjohtavuuksia. Kun löytyi, selvisi myös syy miksei valmistajat tuo itse asiaa esille :roll:
Korealaisen yliopiston tutkimus löytyy täältä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 28 Tammi 2015, 21:10
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti:

Kovin oli hankala löytää verkosta aerogeelipohjallisten lämmönjohtavuuksia. Kun löytyi, selvisi myös syy miksei valmistajat tuo itse asiaa esille :roll:
Korealaisen yliopiston tutkimus löytyy täältä.

Testeissä lämmönjohtokyky oli heikoin. Eli paras eriste. Ero ei toki ollut mitenkään maata järisyttävä, mutta eroa oli kuitenkin.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 18:12
Kirjoittaja irakas

Pakkasilla ajellessa tahtoo pään suojaaminen olla ongelmallista. Varsinkin yli 25 km/h vauhdeissa meinaa pää jäätyä, jos ei ole riittävän hyvää päähinettä. Olen pitkään haaveillut nahkapäällysteisestä ja karvavuorisesta lentäjänlakista, mutta en ole sellaista mistään löytänyt. Tänään kaupunkiin ajellessa poikkesin matkan varrella olevaan Jyskän varastomyymälään ja a´vot sieltähän löytyi. :mrgreen:

Ajopäähine.jpg

Lakin päälle voi laittaa kypärän ja alle tarvittaessa kypärämyssyn.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 15:24
Kirjoittaja Stapani

Sainpas Catriken nurin. Ylämäessä!
Mellunmäessä Naulakalliontietä alas n.44 km vauhdilla
ja loivaan ylämäkeen koulun kohdalla vauhti n.24km, kun takarengas
pomppas jäisestä auton renkaan urasta ylös ja
härveli poikittain ja nurin....
taisi vielä matkalla ottaa kimmokkeen toisesta renkaan urasta

Myth busted!


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 17:43
Kirjoittaja jori
Stapani kirjoitti:

Sainpas Catriken nurin. Ylämäessä!
Mellunmäessä Naulakalliontietä alas n.44 km vauhdilla
ja loivaan ylämäkeen koulun kohdalla vauhti n.24km, kun takarengas
pomppas jäisestä auton renkaan urasta ylös ja
härveli poikittain ja nurin....
taisi vielä matkalla ottaa kimmokkeen toisesta renkaan urasta

Myth busted!

Ei ilmeisesti mennyt luita tai muitakaan rikki, kun noin rennosti kerrot, etkä edes onnettomuusosastossa. Jos on jotain merkittävää, en panisi pahakseni, jos kirjoittaisit raportin onnettomuusketjuun.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 17:58
Kirjoittaja Stapani

Ok Jori, yritän muistaa lisätä myös sinne.
Ei käynyt mulle eikä Catrikelle mitään vahinkoa.
Suu oli mulla enemmänkin hevosenkengällä.......

38km sain tänään ajettua ja oli taas semmoista
hiekoittamatonta jäistä pomppukelviä tarjolla,
"Ei talvikunnossapitoa"-kyltti koskee ilmeisesti
koko Helsinkiä, kun varsinkin siellä oli
onnetonta yrittää päästä eteenpäin.......


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 18:49
Kirjoittaja jori
Stapani kirjoitti:

,
"Ei talvikunnossapitoa"-kyltti koskee ilmeisesti
koko Helsinkiä, kun varsinkin siellä oli
onnetonta yrittää päästä eteenpäin.......

Häh, eikös ne tiet nimenomaan ole talvikunnossa. :wink:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 10 Helmi 2015, 17:16
Kirjoittaja Wacky

Täällä vissiin ihmetellään miten Helsingissä kaipaa läskejä kun Oulussa pärjää ilman vallan mainioisti. Syy siihen on että talvella ajokeli on pahimmillaan kun lämpötila pysyttelee nollan tienolla jolloin vesi vaihtelee olomuotoaan usein. Helsinki on meren niemellä mittavat lahdet molemmin puolin keskustan aluetta ja suurin osa alueesta on meren läheisyydessä alle 10 km sen lisäksi Helsinkin on huomattavasti isompi kaupunki kuin esim. Oulu joka tarkoittaa että lämpöä on enemmän senkin takia.
Täällä myös hoidetaan lumityöt sangen huonosti koska tilaa on vähemmän jonne puskea ylimääräiset lumet.

Kuva
Tämä kuva on työmatkareitiltäni kulosaarensillalta, kiertoreitti n. 7 km vs. suoraan 500 m

Kuva
Tämä kuva Helsingin kadulta linnanmäen kohdalta.

Kuva
Tässä hieman kontrastia miten paljon kunnossa pito oikeasti vaihtelee kaupungilla