Sivu 36/80
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 20 Heinä 2015, 11:29
Kirjoittaja jori
Tämähän on ns. ei suositeltava tapa tehdä kv-alikulun liittymä -mutta halvin, niin sitä käytetään. Hyvät suunnittelijat laittavat tunnelin vinoon primäärisen kulkusuunnan mukaan, jolloin näkyvyys on myös risteävälle tielle. Varoitusääni on tosiaan hyvä ja tarpeellinen. Laivatkin soittavat torvea tullessaan näkyvyyttä rajoittavaan kapeikkoon. Kyllä tuohon käyttöön toimii mikä tahansa äänilähde. Rämisevä lokasuoja toimii aina ja vaikka huhuilu.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 20 Heinä 2015, 12:00
Kirjoittaja Premnas
Itekin olen ruvennut kilisyttelemään jopa risteyksettömissä tunneleissa, jos ne kaartuvat. Niin monta kertaa tullut jo ihmisiä vastaan milloin mopolla tai pyörällä, tietysti väärää kaistaa käyttäen. Varsinkin silloin tulee kilisteltyä jos itellä on vähänkään enempi vauhtia. Hiljaisissa vauhdeissa en aina kilistä jos lasken että ehdin kuitenkin hyvin reagoida mihin tahansa vastaantuleviin tilanteisiin. Tosin tämä ei auta sitä toista osapuolta.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 08:24
Kirjoittaja Saukki
No nyt sitten sattui mun nojapyöräilyuran ensimmäinen kunnon onnettomuus.
Ajoin aamulla ihan tyytyväisenä työmatkaa melko reipasta vauhtia. Saavuin Kokkolassa ensimmäiseen alikulkuun työmatkallani. Siinä kevyenliikenteenväylä vaihtaa Kasitien alta tien toiselle puolelle, tehden s mallisen mutkan. Ajattelin, että ajetaanpas tästä kovaa. Se oli virhe. Alikulussa oli märkää asfalttia ja ohueksi mutakerrokseksi kertynyttä märkää pölyä tien oikeassa laidassa. Ajoin tietenkin oikeaa laitaa siltä varalta, että jos sattuisi tulemaan vastaantulijoita. No siinä sitten alikulusta poistuessa kun kaarros vasemmalle alkoi, jompi kumpi rengas lipesi märällä asfaltilla ja kaaduin kyljelleni. Strava antoi viimeisille hetkille vauhtia 35 km/h, mutta sitä saattoi olla enemmänkin, kun näyttää että Stravan jälki loppui ennen alikulkua. Matka jatkui vielä muutaman metrin kyljellään liukuen. Melko isot asfaltti ihottumat tuli vasempaan pakaraan, nilkkaan ja vasempaan kyynärvarteen. Eturengas hinkkasi asfalttia siten, että Duranoon ja sisäkumiin tuli peukalon mentävä reikä ja vanteen kylkeen pitkältä matkalta hankausjälkiä. Pikalinkkuihin tuli myös melko pahat hankausjäljet. Mutta pikaisen testin mukaan molemmat pikalinkut näyttäisivät vielä toimivan.
Siinä sitten ajohousut riekaleina keräilin itseäni ja päätin yrittää vaihtaa eteen ehjän sisäkumin. Ajattelin, että kokeilen, josko se kestäisi pienillä paineilla työpaikalle asti. Duranossa oli kuitenkin iso reikä kyljessä ja siitä sisäkumi ilkeästi pullotti. Tiesin, että eihän se kestä, eikä ollut mukana mitään millä olisin voinut kestävyyttä parantaa. (esim. jeesusteippiä). No eihän se kestänyt. Soitin työkaverille, että tulla hakemaan firman pakulla. Talutin pyörää pari sataa metriä huoltoaseman pihalle ja siitä loppumatka jatkui firman pakun kyydillä.
Mitä tästä opimme? Ei kannattaisi tuolla tavalla päättömästi kaahailla.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 08:39
Kirjoittaja jori
Saukki kirjoitti:No nyt sitten sattui mun nojapyöräilyuran ensimmäinen kunnon onnettomuus.
...
Siinä sitten ajohousut riekaleina keräilin itseäni ja päätin yrittää vaihtaa eteen ehjän sisäkumin. Ajattelin, että kokeilen, josko se kestäisi pienillä paineilla työpaikalle asti. Duranossa oli kuitenkin iso reikä kyljessä ja siitä sisäkumi ilkeästi pullotti. Tiesin, että eihän se kestä, eikä ollut mukana mitään millä olisin voinut kestävyyttä parantaa. (esim. jeesusteippiä). No eihän se kestänyt...
Hyvä, ettei käynyt pahemmin. Taas kerran säilyi pää kokonaan kolhimatta. Mitä arvelette, jos olisi ollut pystypyörä, olisiko näin ollut. Pystypyöräsllä kaatuessa pään nopeus maata kohti on selvästi kovempi.
Ecotripillä opin, että paikkausvälineissä kannattaa kantaa loppuun ajetun päälikumin pätkää, josta on leikattu reunalangat pois. Tuollaisen viidentoista sentin pätkän kun pujottaa sisä- ja päälirenkaan väliin ulkorenkaan reiän kohdalle, niin pyörällä voi ajaa kotiin tai rengaskauppaan, vaikka vähän pompottaakin ajossa. Isompikin reikä päälikumissa hoituu.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 09:09
Kirjoittaja Saukki
Tässä vähän kuvia vaurioista
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 09:56
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Ecotripillä opin, että paikkausvälineissä kannattaa kantaa loppuun ajetun päälikumin pätkää, josta on leikattu reunalangat pois. Tuollaisen viidentoista sentin pätkän kun pujottaa sisä- ja päälirenkaan väliin ulkorenkaan reiän kohdalle, niin pyörällä voi ajaa kotiin tai rengaskauppaan, vaikka vähän pompottaakin ajossa. Isompikin reikä päälikumissa hoituu.
Tässä olis nyt fiksua kerätä kaikilta ohuiden kumien (Kojakit/Ultremot yms.) jotka rikkoutuu, niin se ehjä alue talteen. Pätkiä se palasiksi ja jaella sitten esim. Nokialle halukkaille jemmaan.
Vastaava juttu on se että mulla on nastarenkaassa sisäpuolella (nastat tulee läpi) tommoinen ohukka sporttirengas siinä välissä. Sama juttu siis.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 17:10
Kirjoittaja vuoltu
Saukki kirjoitti:Melko isot asfaltti ihottumat tuli vasempaan pakaraan, nilkkaan ja vasempaan kyynärvarteen.
Nuo "asvaltti-ihottumat on muuten - minun käsityksen mukaan - aika lähellä palovammaa. Niistä tihkuu tosi pitkään nestettä ja paranevat hitaasti (mulla tais yks tihkua 2 kuukautta
). Jos laitat siihen sideharsoa se tarttuu aika hyvin kiinni ja tihkuva neste tulee kuitenkin läpi ja sitten farkut tarttuu siihen kohtaan. Mene apteekkiin ja kysy vaseliini lappua palovammaan. Niitä on aika isojakin (15x15cm). Haittapuolena on että ovat kohtuu kalliita muta ne on hyviä.
EDIT: Ei taida olla vaseliinilappu vaan rasvalappu ... päivitän myöhemmin jos löydän lisää tietoa...
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 17:17
Kirjoittaja Saukki
vuoltu kirjoitti:Saukki kirjoitti:Melko isot asfaltti ihottumat tuli vasempaan pakaraan, nilkkaan ja vasempaan kyynärvarteen.
Nuo "asvaltti-ihottumat on muuten - minun käsityksen mukaan - aika lähellä palovammaa. Niistä tihkuu tosi pitkään nestettä ja paranevat hitaasti (mulla tais yks tihkua 2 kuukautta
). Jos laitat siihen sideharsoa se tarttuu aika hyvin kiinni ja tihkuva neste tulee kuitenkin läpi ja sitten farkut tarttuu siihen kohtaan. Mene apteekkiin ja kysy vaseliini lappua palovammaan. Niitä on aika isojakin (15x15cm). Haittapuolena on että ovat kohtuu kalliita muta ne on hyviä.
EDIT: Ei taida olla vaseliinilappu vaan rasvalappu ... päivitän myöhemmin jos löydän lisää tietoa...
Kiitos vinkistä. Just kävin paikallisesta apteekista hakemassa kyseisiä palovammalappuja. Valitettavasti niillä ei ollut nuin isoja. Mutta kaksi pientä riitti melkein. On muuten yllättävän vaikeaa teipata omaan takapuoleen haavalappuja 
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 17:52
Kirjoittaja jori
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 21:26
Kirjoittaja Premnas
Auts, nuo ovat pirullisia tuollaset kohdat joihin on valunut jotain savi- tai muuta pölymönjää eikä sitä näe. Onneksi ei sattunut pahemmin!
Voisin oikeastaan lisätä omankin jutun tähän samaan syssyyn (vaikka ei käynyt muuta kuin puhjennut rengas, mutta olisi voinut käydä). Olin viemässä miehelle pumppua ja samalla matkalla onnistuin ajamaan teräväreunaiseen ja kokoonsa nähden suht syvään poikkirailoon asvaltissa. Railon havaitsemista vaikeuttivat vastasuunnasta paistanut aurinko ja se, että keskityin katsomaan muuta mahdollista liikennettä. Sitten olikin jo liian myöhäistä väistää railoa ja yritin jarruttaa mutta matka liian lyhyt. Etupää töksähti tosi ikävästi railoon ja olin varma että nyt kaadun tai menee jotain rikki. Ei onneksi pahemmin, rengas meni puhki mutta kiekkoon ei tullut heittoa eikä mennyt soikeaksi. Paikalla ei mitään varoitustötsiä ja nyt mietinkin että kenelleköhän tuollainen pihakatu/tie mahtaa kuulua, kai sitä voisi yrittää saada jonkun täyttämään kyseisen railon, vaarallinenhan se on.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 11 Elo 2015, 22:34
Kirjoittaja Juha Tretjakov
Premnas kirjoitti:Paikalla ei mitään varoitustötsiä ja nyt mietinkin että kenelleköhän tuollainen pihakatu/tie mahtaa kuulua, kai sitä voisi yrittää saada jonkun täyttämään kyseisen railon, vaarallinenhan se on.
Katualueen vastuunjako on jokseenkin sekavanoloinen soppa, mutta löytäisitkö tuosta kaaviokuvasta vastaavuutta kyseiseen paikkaan:
http://www.hel.fi/static/hkr/katu/katua ... astuut.pdf
No, tuonhan mukaan nimenomaan ajoradan kunnossapito, josta nyt on kyse, kuuluu likipitäen aina kaupungille, ainakin jos Helsingistä on kyse. Eli HKR, Helsingin kaupungin rakennusvirasto ja siellä jokin sopiva instanssi. Nopeimmin saa palautetta eteenpäin varmaankin tällä lomakkeella: http://www.hel.fi/www/helsinki/fi/kaupu ... palautetta
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 12 Elo 2015, 18:07
Kirjoittaja Premnas
Kiitos taulukosta. Railo löytyy kuitenkin Kaarinan ja Turun rajalta, ei Helsingistä joten luulen että Kaarinan kaupunki osaisi paremmin auttaa
.
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 12 Elo 2015, 18:24
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:Kiitos taulukosta. Railo löytyy kuitenkin Kaarinan ja Turun rajalta, ei Helsingistä joten luulen että Kaarinan kaupunki osaisi paremmin auttaa
.
Oletko varma, ettet ajanut Kaarinan ja Turun rajarailoon.
Uuno Kailaskin kirjoitti 1930-luvulla runossaan Rajalla:
Raja railona aukeaa.
Edessä Aasia, Itä.
Takana Länttä ja Eurooppaa;
varjelen, vartija, sitä.
...
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 12 Elo 2015, 21:32
Kirjoittaja Premnas
No hehheh
, vaikka onhan tuossa ihan hyvä olla tarpeeks syvä railo välissä!
Re: Onnettomuudet
Lähetetty: 13 Elo 2015, 20:19
Kirjoittaja eemeli