Sivu 37/96

Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 12:29
Kirjoittaja Jarcco

Saksalaisilla on myös käytössä nimitys "sesselrad" http://de.wikipedia.org/wiki/Sesselrad, sessel = nojatuoli. Tätä käytetään lähinnä pyöristä joissa on erillinen selkänoja ja pystympi nojakulma. Jukan geopyörä esim. sopisi tähän kategoriaan. Minusta meidän nojapyörä on ihan hyvä sana kuvaamaan kaikkia nojallaan poljettavia, oli nojakulma sitten 0 tai 90 astetta. Ei tehdä asioista turhaan mutkikkaampia kuin ne ovat.


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 15:01
Kirjoittaja Stapani

Ei tosiaan kannata enää yrittää muuttaa nojapyörää toiseksi sanaksi,
muuten saa selitellä vielä enemmän ulkopuolisille.
Garmin connectissakin on valikko "nojapolkupyöräily"


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 15:07
Kirjoittaja E-Cruiser

Mielestäni ihan hyvä termi myös. Lyhyt ja naseva. Enemmän on ristiriitaa silloin kun kinnereistä puhutaan nojapyörinä, mitä ne lakiteknisesti ovat mutta ulkonäöltään ehkä vähemmän.
Meillä on täällä Suomessa aina omat termit. Puhumme "sähköavusteisista", jonka lainasimme kai Ruotsista. Englannin kielinen maailma puhuu "pedal-assisted"-pyöristä, eli suoraan käännettynä polku-avusteisista.
Kaikki ovat kuitenkin huomattavasti parempia termejä, kuin nuijapää :wink:


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 08 Helmi 2015, 19:16
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:

Kaikki ovat kuitenkin huomattavasti parempia termejä, kuin nuijapää :wink:

Sekin on englannista käännetty termi. engl. Tadpole = suomeksi: nuijapää, nölliäinen, sammakonpoikanen. Ehkä onkin ruvettava käyttämään sympaattisempaa suomennusta Tadpole trikestä: nölliäinen, nölliäiskolmipyörä. :mrgreen:

PS. Google Translate kertoo, että Tadpole on suomeksi: nuijapää, nölläinen, sammakonpoikanen. :shock:
Nölliäinen oli kirjoitettu väärin "nölläinen". :(


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 12:19
Kirjoittaja PW

Ammattikoulun ikkunanraosta: Oot sie sirkuksest?
Näytin peukkua.


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 21:11
Kirjoittaja E-Cruiser

Tänään vajaat 20km.

  • sä haluut kerätä vaan huomioo, siks sä ajat tolla!
  • ajatsä tolla ihan tosissas?
  • nyt on mäki eessä! hurhur!
  • älä kaahaa! (ironinen)

Hauskaa oli taas ajella, eihän ihmisiä voi tosissaan ottaa. Jos jostain löytyisi halpa, pieni raidetanko niin voisi kokeilla sitä ohjaukseen.
Ohjaus on 25 km/h-nopeuteen hyvä, mutta siitä ylöspäin vähän villi, vieläkin liian nopea. Kyllä sillä jo ajelee. Alamäissä kun vauhti kiihtyy niin pitää vain olla tarkkana ettei aivasta, eikä anna ajatuksen vaeltaa. Sisäkurvin puolelle nojaaminen on kurveissa tärkeää. Perän leveys estää hyvin täyden kaatumisen. Korin takaosan kulma osuu maahan ja estää täyden kippaamisen.
Joka päivä se kulkee vähän kevyemmin.


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 22:56
Kirjoittaja jori
E-Cruiser kirjoitti:

Tänään vajaat 20km.
Ohjaus on 25 km/h-nopeuteen hyvä, mutta siitä ylöspäin vähän villi, vieläkin liian nopea. Kyllä sillä jo ajelee. Alamäissä kun vauhti kiihtyy niin pitää vain olla tarkkana ettei aivasta, eikä anna ajatuksen vaeltaa. Sisäkurvin puolelle nojaaminen on kurveissa tärkeää. Perän leveys estää hyvin täyden kaatumisen. Korin takaosan kulma osuu maahan ja estää täyden kippaamisen.
Joka päivä se kulkee vähän kevyemmin.

Ohjauksesi jättö (trail) on liian pieni. Voit suurentaa sitä siirtämällä etupyörien ripustusta tukevaa ylälautaa taaemmas, jolloin ohjausakselin kulma (head angle) pienenee. Voit toki myös siirtää dropoutteja taaemmas tai muuttaa muutenkin etuhaarukoiden mittoja, mutta se on työläämpää.
Tutki tätä: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 07:51
Kirjoittaja E-Cruiser
jori kirjoitti:
E-Cruiser kirjoitti:

Tänään vajaat 20km.
Ohjaus on 25 km/h-nopeuteen hyvä, mutta siitä ylöspäin vähän villi, vieläkin liian nopea. Kyllä sillä jo ajelee. Alamäissä kun vauhti kiihtyy niin pitää vain olla tarkkana ettei aivasta, eikä anna ajatuksen vaeltaa. Sisäkurvin puolelle nojaaminen on kurveissa tärkeää. Perän leveys estää hyvin täyden kaatumisen. Korin takaosan kulma osuu maahan ja estää täyden kippaamisen.
Joka päivä se kulkee vähän kevyemmin.

Ohjauksesi jättö (trail) on liian pieni. Voit suurentaa sitä siirtämällä etupyörien ripustusta tukevaa ylälautaa taaemmas, jolloin ohjausakselin kulma (head angle) pienenee. Voit toki myös siirtää dropoutteja taaemmas tai muuttaa muutenkin etuhaarukoiden mittoja, mutta se on työläämpää.
Tutki tätä: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php

Tuota voisi kokeilla jos muu ei auta. Ohjauksen välitystä voin hieman hidastaa vieläkin. Voisi kokeilla myös teräsjousia keskittämään. Yksi osa ongelmaa on se että ohjaus on ylipäätään liian kevyt. Ei tarvita ohjaustehostinta vaan ohjausvastus.
Tuo alumiininen "ylätukivarsi" asettaa tietyn rajan, kuinka paljon jättöä voi olla kun se ei ole olkatappilinjaa lähelläkään. Samoin suuri jättö saa kanootin taas kallistumaan kurvissa ulkokurvin puolelle voimakkaasti.
Mutta nyt tää lähti taas ketjun aiheesta, eli ei tästä sen enempää.


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 11:09
Kirjoittaja terppa
E-Cruiser kirjoitti:
  • sä haluut kerätä vaan huomioo, siks sä ajat tolla!

Kateellisten panettelua :mrgreen:

Eilen kahvilassa joku setä huikkasi, "tulit sitten pyörällä". Pienessä pitäjässä jää vissiin naamat muistiin...


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 14 Helmi 2015, 11:25
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:

Tuota voisi kokeilla jos muu ei auta. Ohjauksen välitystä voin hieman hidastaa vieläkin. Voisi kokeilla myös teräsjousia keskittämään. Yksi osa ongelmaa on se että ohjaus on ylipäätään liian kevyt. Ei tarvita ohjaustehostinta vaan ohjausvastus.

Tee vain jättöä suurentamalla tuo muutos. Silloin ohjaus on raskaampi nopeuden kasvaessa ja keskittää kovassa vauhdissa hidasta voimakkaammin. Jousikeskityksen voimakkuus muuttuu kääntökulman mukaan, kovassa vauhdissa kun ohjausliikkeet on pieniä ei keskitä juuri ollenkaan, mutta suurilla kääntökulmilla hitaassa vauhdissa on raskas :roll:

Jukka


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 07:52
Kirjoittaja E-Cruiser

Eilen kun kävin Hepon tapahtumassa torilla, niin en ehtinyt keskustella erään paikalla olevan kanssa kuin vajaan minuutin, niin huomasin että kinnerin penkillä hyppii noin 6-7 vuotias tyttö, isä ja äiti vieressä kannustamassa. Kyllä se kevyen tytön trampoliinikokeilut kestää kun se on mitoitettu minun sadalle kilolleni, mutta kaikkea sitä näkee. Olivat varmaan yllättyneitä kun asiaan puuttuja oli aikuinen mies.
Toinen lapsi ruinasi valoissa isältään:"onks toi isi polkupyörä vaiko auto? onks toi polkupyörä vaiko auto, isi?". Joku kuusivuotias.
Kategoria se tulee lapsellekin ensimmäisenä mieleen.


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 09:25
Kirjoittaja mhelander

Mun maasturista tuumasi tänään Iskon alikulussa alakouluikäinen äidilleen että erikoisen näköinen pyörä :).


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 10:13
Kirjoittaja jori

Viime viikolla töistä polkiessani oli yhdessä alamäessä nuorisoporukka harjoittelemassa juoksuvetoja. Kun ajoin heitä vastaan, kuulin kaksi kommenttia: "Toi on komee" ja "Ite tehty". Ensimmäinen oli tietysti arvio kuskista ja toinen pyörästä. :mrgreen:


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 25 Maalis 2015, 21:29
Kirjoittaja Premnas

Tuossa yksi päivä kun ajoin yhtä ylämäkeä hissukseen ylös, kuulin erään pikkupojan ihmettelevän vanhemmalleen "miksei toi kaadu" :D .


Re: Parhaat Kommentit

Lähetetty: 25 Maalis 2015, 21:53
Kirjoittaja VR

No, kun tuossa päivänä yhtenä, ajoin vauhdilla mäkeä alas, niin mies ja tyttö seisoi puoli rinteesä pyörätien sivussa.
Kohdalle päästyäni, mies sanoi kuuluvalla äänellään: Viuuhuu ja nauru perään :D