Mulle passaa, en tiedä mikä olisi veispuukin polttomoottorirymässä vastaanotto
Autoilu
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Autoilu
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Autoilu
Veikkaan, ettei tuu tarpeeks päästöjä, eikä metelii
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Autoilu
Nopeuden laskemisen eduista voin olla samaa mieltä, mutta kyllä minulla kuluu 100 km matkalle enemmän aikaa kuin tuo 51 minuuttia 70 km/h nopeudella. 1 h 26 min olisi kai lähempänä.
-Harri-
Flevobike
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Autoilu
"kyllä nyt jätän vee kasin tyhjäkäynnille yöksi, että viherpiipertäjiä harmittaa"
Linkkiä en nyt jaksa kaivaa
-------------------- Huumorivaroitus!
-------------------
Baari Elämänluukun nurkkapöydästä kuultua v.1908
"Ne ei ne automobiilit koskaan lyö läpi taikka yleisty kun hevoselle heinää on varastoituna joka ladossa ja bentsiiniä pitää hakea apteekista."
---------------------Huumorivaroitus päättyy-------------
Jos asuinpaikkakunnan pyörätieverkosto on kunnossa tai sitä on alettu kehittämään joutuisaksi ja turvalliseksi eikä talvikunnosapitokaan ole ihan vitsi niin veikkaisin sähköpyöräilyn syövän eniten autoilun suosiota, toki tämäkään ei sovi kaikille siinä missä joukkoliikenne, yksityisautoilu tai kävely mutta ihmisten tarpeet ja elämäntilanteet on erilaisia ja eri liikkumistapoja voi yhdistellä tarpeen mukaan
terv. nimim. himopyöräilijä joka lähtee kohta dieseliä tupruttelemaan.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Autoilu
Vilijamin ehdotus on hyvä, mutta lainsäädäntöön se ei mene vielä, sillä nykyisen hallintojärjestelmän luomat lait laaditaan niin, että jokin valmiiksi rikas taho niistä hyötyy ja tavallinen kansa kärsii. Tässä ehdotuksessa kävisi päinvastoin. Kalliista isomoottorisesta autosta olisi vähemmän hyötyä, siksi se ei mene läpi lakijärjestelmästä. –No, maltetaan vielä hetki, niin korruptoitunut eliitti kaatuu ja tilanne paranee tuon lainsäädännön demokraattisuudenkin puolesta ja tämä Vilijamin ehdotuskin nousee arvoonsa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Autoilu
takakeno kirjoitti: ↑21 Maalis 2021, 18:26Tuhlasin.
Ostin käytetyn Hyndai Ioniq:n n. 2v ja 19km ajettu.
Tämä on meillä ainoana autona.Ensimmäinen työreissu oli Nokialta Poriin.
Enkä päässyt ainakaan talvella lataamatta takaisin kotiin. (n.190 km)
Kohde oli kyllä huvittavan sopiva, koska yritys valmistaa sähköauton lataustolppia.![]()
Joten mitään auton lataus ongelmia ei perillä ollut.Kulutus on ollut nyt 15-17 kwh/100km. Ilmalämpöpumppu lämmitys vie ajossa 0,5-2 kW. Akun koko on 28 kWh netto.
Kotona on autonlämmitystolppa, joka on kellolla päällä 2 tuntia kerrallaan, mutta sen saa myös olemaan aina päällä.
Sähkö tulee oman asunnon sähkökeskukseta. Laturi antaa 9 A latausvirtaa.Hyundai.jpg
Hieno auto ja harkitsisin myös itselleni jos ei tarvitsisi heittää noita 500km/suunta reissuja Pohjois-Karjalaan ja takaisin.
Nyt tuli tehtyä bensa-sähkö-diesel heilautus mutta seuraavaksi taas sähkön pariin.
Optima Baron | 1kw Velogatti
- janx
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 5397
- Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
- Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
- Viesti:
Re: Autoilu
Minä taas painotan täällä fooruminlukutaitoa ja nimimerkkituntemusta. Lausahdus oli tarkoitettu enemmän vitsiksi, josta merkkinä tuo vihreä hymynaamakin. Olen tosin yleisesti huomannut, että sähköstä puhuminen ihmisen liikkumiseen liittyen herättää tunteita.
Tyytyväinen ihminen ei tosiaan kaipaa muutosta, jos sitä ei sille jostain syötetä. Markkinnoin idea on horjuttaa tätä tyytyväisyyttä.
Mitä sähköautoon tulee, niin tällä hetkellä Nettiauton halvin täyssähkö on 6990e (Peugeot Ion). Sen range on vaatimaton 149km uutena. Vaikka se olisi vain puolet, kävisin sillä vajaan viikon töissä lataamatta kertaakaan. Oikeastaan kolme asiaa rajoittaa minua ostamasta ladattavaa autoa: kotilatauksen puute (toistaiseksi), toisen autopaikan epävarmuus ja se, että olen rakentamassa sähköistä ajoneuvoa itse. Neljäs syy voisi olla, että tuo Peugeot Ion on erittäin ruma "kinneri".
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Re: Autoilu
Mä olen monasti pohtinut ja sen äänen sanonutkin, että 80 olisi monessa paikassa järkevä. Ei pelkästään polttoaineen kulutuksen vuoksi, vaan sillä säästettäisiin suuria rahoja teiden rakentamisessa. Moniin paikkoihin on rakennettu ja rakennetaan ohituskaistoja ja moottoriteitä ohitustarpeen vuoksi ja tämä tarve on aiheutettu suuremmalla nopeusrajoituksella kuin raskaanliikenteen nopeus. Ajaminenkin on stressaavampaa, jos pitää kokoajan kytätä ohitusmahdollisuutta ja alati muuttuvia nopeusrajoituksia.
Ohituskaistateillä ajansäästö on yleensä vielä ainoastaan muodollista. Niitä rakennetaan paikkoihin joissa on reilusti liikennettä. Tämä pitää huolen siitä, että kun yhdestä hitaammasta pääsee ohi, niin seuraava on heti edessä ja ohituksella saavutettu ajansäästö on siten olematon.
Noin radikaalia nopeuden alennusta kuin Viljami en kuitenkaan esittäisi. 80 on hyvä kompromissi. Ajoneuvokalusto soveltuu paremmin siihen nopeuteen ja se on paljon realistisemmin läpimenevä. Lisäksi ajansäästölle kuuluu laskea jotain. Kokonaisuus on muutakin kuin hiilidioksin vähentämistä, joka onnistuisi täydellisimmin kieltämällä liikenne kokonaan Puhtaasti kulutuksen kannalta 60 olisi paras(jos liikutaan), mutta 50-80 vauhdeilla ei ole kovin isoa eroa.
Vilijami kirjoitti: ↑23 Maalis 2021, 11:10Myös raskaan liikenteen puolella työskennellessäni vertailin eri kuljettajien matka-aikoja. Ei löytynyt mitään eroa ajoiko joku kuljettaja suorilla osuuksilla rajoitinta vasten (eli noin 90km/h) tai toinen kuljettaja 75km/h. Polttoaineen kulutuksessa oli kyllä merkittävä ero.
Otetaan esimerkki.
Ajetaan 100km matka nopeudella 100km/h. Aikaa menee 60 minuuttia.
Ajetaan 100km matka nopeudella 70km/h. Aikaa menee 51 minuuttia.Tosielämässä mitätön 9 minuutin aikaero vielä pienenee, koska aina on joku rekka, karavaanari, traktori, taajama, risteys, tietyö jne hidastamassa 100km/h nopeutta. Todellinen aikaero on ehkä 3 minuuttia per sata kilometriä, eli puoli tuntia tuhannen kilometrin matkalle. Ei siis mitään.
Oma tosi elämän aikaero Vantaa-Oulu väli satoja kertoja kellotettuna. 80 ajaen 7,5 tuntia. Rajoitinta vasten (90) 7 tuntia. Yleensä edes yöllä tuo rajoitinta vasten ajo ei onnistunut, joten käytännössä aina ajoaika oli 7,25 tuntia +/- 5 minuuttia. Ja sama "nopeasti" ajava saksalainen laatuauto sattoi mennä matkalla ohi sen seitsemän kertaa
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Autoilu
Tein just tämmöisen autokirjan kannet. Kantsii hankkii kaksi kappaletta, ettei tarvi erikseen kääntää takakantta näkyviin.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Täysin samaa mieltä, mutta kun kaikkien pitää saada ajaa kymppiä yli rajoitusten, niin 70 rajoituksella saataisiin 80 nopeus liikenteeseen.
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: Autoilu
janx kirjoitti: ↑23 Maalis 2021, 16:39Mitä sähköautoon tulee, niin tällä hetkellä Nettiauton halvin täyssähkö on 6990e (Peugeot Ion). Sen range on vaatimaton 149km uutena. Vaikka se olisi vain puolet, kävisin sillä vajaan viikon töissä lataamatta kertaakaan. Oikeastaan kolme asiaa rajoittaa minua ostamasta ladattavaa autoa: kotilatauksen puute (toistaiseksi), toisen autopaikan epävarmuus ja se, että olen rakentamassa sähköistä ajoneuvoa itse. Neljäs syy voisi olla, että tuo Peugeot Ion on erittäin ruma "kinneri".
Tuollaisesta vastaavasta keksinnöstä halvin pyynti mitä muistelen nettiautossa olleen oli 4950€, se olisi jo jokseenkin halpa sähköautokokeilu jos autonkäyttö on satunnaista tai perheessä tarttee kakkosautoa, tai sitten on sellainen tavallinen keskivertoihminen 14 km työmatkalla ja 11200km vuotuisella ajosuoritteella ilman automatkailuharrastusta. Joku muuten jo 150tkm tuolla ajellut, liekö onnellisena
Nissanin leafista kurkkasin myydyt niin 7900€ oli halvin pyynti ollut, 260tkm ajetusta.
Liian vähän tulee autoon kilometrejä enää, että oikeasti laittaisi ostohousuja jalkaan ja jos ostaa niin se olisi taas 10-15 vuoden tarpeeseen.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=191302 Saab-foorumilla on ihan mielenkiintoinen ketju pertti perusinsinöörin kirjoittamana Mitsubishi Outlanderin ladattavan hybridin käyttökokemuksista.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Re: Autoilu
Ei tunnu pitävän paikkaansa ja joukossa on vielä se ryhmä joka ajaa kymppiä ali. Mitä alhaisempi rajoitus on sitä enemmän tuo jälkimmäinen ryhmä hidastaa liikennevirtaa. 30-alueella se jatkaa matka aikaa jo puolella
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 967
- Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Autoilu
Viljamin ideologia on ihan hyvän kuuloista, mutta ei tule toteutumaan. Haittapuolia tuossa on, vaikka Viljami ei niitä tunnista tai kirjaa ylös.
Esim. logistiikkaketjujen aikataulut menee uusiksi ja tämä saattaa omalta osaltaan lisätä liikennemääriä tietyillä teillä. Esim. elintarvikehuolto toimii pääasiallisesti niin, että varsinaisia varastoja ei enää juurikaan ole, vaan kama on aika paljon kumipyörien päällä menossa satamasta tai muusta lähtöpaikasta terminaaliin lajitteluun, josta se taas lähtee kumipyörillä eteenpäin. Nämä ketjut on laskettu melko tarkkaan. 500 kilsan matkalla nopeuden lasku 80 - 70 km/h tekee vajaan tunnin. Eli kaikki kama on määränpäässä myöhemmin. Itse joskus kappaletavara rekan kyydissä istuneen muistan, että kun kahden aikaan yöllä irrottiin laiturista ja n. 900 km myöhemmin tultiin takaisin, niin ei siihen enää pidennystä ajo-aikaan tarvita.
Jotenkin se pitäisi korjata, joten muutetaanko työaikoja vai otetaanko lisää kalustoa? Ihmiset kuitenkin odottaa, että se kama on siellä kaupassa samaan aikaan kuin ennenkin.
Ihmisten kotoa poissaolo aika kasvaa pidentyneen työmatka-ajan tai työajan takia. Ei toki hirveästi koske lyhyttä työmatkaa kulkevia. Autoilla lomaileville matka-aika repeää pahasti, jos työntää vaikka täältä etelästä pohjoiseen, n. 1000 kilsan siivun.
Kumipyörien päällä töitätekeville tämä lisää joko työaikaa tai työkavereita. Jos lehdenjakaja böbdellä veivaa joka aamu sen 3-400 km sanomalehden jakelua, niin työaika pitenee eli palkkakustannus kasvaa. Palkanalennukseen kun tuskin suostuvat. Vaihtoehtoisesti palkataan lisää väkeä ja järkätään uusiksi. Kulu yrittäjälle.
Ja lisäisi liikenteenvalvonnan tarpeellisuutta. Nykyisille teille kun laitetaan 70 rajoitus, niin taivaan tosi on, että esim. tiet 1,4 ja 6 aiheuttaa lievästi ilmaistuna paska halvauksen. Myös valvovalle viranomaiselle. Eli motareilla ympäri Suomen rajoitus putosi 120 - 70 km/h. Tuota päivää ei tulla näkemään.
Toki kaikkiin voidaan sanoa, että on järjestettävissä, mutta aika paksua on väittää, ettei haittapuolia ole.
Nojapyörätön kurvailija.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Autoilu
Tätä vähän odotinkin. Helsinginseutu kokee tämän vaikeaksi, muu Suomi ei. Siksi se ei tule ikinä menemään läpi