Kiertyykö vielä penkin runkokin Pitkässä takahaarukassa on kivasti vipuvartta ja 50mm putki ei ole takaamassa jäykkää rakennetta.
Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Eikö tuosta lähde kuski kuin leppäkeihäs, jos napakammin jarruttaa, kun on korkea ja tuo rätti sallii takapyörän siirtymisen pertsan alle niks naks? Jos sä päädyit sinne nurtsille juurikin tuon linkovaikutuksen takia?
Kysyy vakavana ja huolissaan Petrin terveydestä.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
jooseha kirjoitti:Kiertyykö vielä penkin runkokin
Pitkässä takahaarukassa on kivasti vipuvartta ja 50mm putki ei ole takaamassa jäykkää rakennetta.
En tuosta osaa vielä sanoo, en oo polkenu niin kovaa. Luulen kuitenkin ett se ensin kiertyy tuosta takahaarukan nivelestä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
vph kirjoitti:Eikö tuosta lähde kuski kuin leppäkeihäs, jos napakammin jarruttaa, kun on korkea ja tuo rätti sallii takapyörän siirtymisen pertsan alle niks naks? Jos sä päädyit sinne nurtsille juurikin tuon linkovaikutuksen takia?
Kysyy vakavana ja huolissaan Petrin terveydestä.
No, se on siinä ja siinä, en oo ihan varma johtuko jarrutuksesta ja oliko selkä jo kuinka paljon irti penkistä. MUtta joo kyllä siinä vaaransa on. Ehkä Jori kohta piirtää kuvan, kuinka pitkälle mie teoriassa lennän Etukiekkoa oon harkinnu siirtää jonkun sentin eteenpäin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14159
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Ehkä Jori kohta piirtää kuvan, kuinka pitkälle mie teoriassa lennän
Etukiekkoa oon harkinnu siirtää jonkun sentin eteenpäin.
Se lentokaari ei muodostu kovin pitkäksi, sillä tuo vihreä painopistepallosta etuviistoon alas osoittava seiväs on melko pystyssä. Mittailin kuvasta, että vaakasuora vihreä on tasan puolet pystysuoran vihreän mitasta, eli laite kestää jarruttaa täyden jarrutuksen ilman etukipin vaaraa vain alle 0,5 kitkakertoimen pinnalla. Se on liian vähän, joten kyllä vph on oikeassa, olet vaarassa. Etukiekon siirtäminen eteen auttaa tietenkin, samoin pyörän jousitusliinan löysääminen ja vehkeen muuttaminen matalammaksi. Hyvin helppo pikakorjaus, joka auttaa heti painopisteen paikkaan on violetin viivan kohdalle viritty tiukalle kiristetty naru. Se pitää perälinkun suorana myös jarrutustapauksessa, jäykistää rakennetta ja nopeuttaa ajoharjoittelun edistymistä. Minä tekisin nuo kaikki. Ehkä vielä joutuu kampikeskiötä alentamaan, koska pyörän madaltaminen nostaa keskiötä ylemmäs enemmän, kuin istuinosa laskee. Hitusen vain kaikkia noita, niin kaikki vaikeudet vähenevät.
- Liitteet
-
- Räyhäkän uudet mitat.jpg (88.58 KiB) Katsottu 1945 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Kiitos, Jorille kannustuksesta - ehkä selvisin aamun masennuksesta. Madaltaminen tuo haastetta ajo-opetteluun mutta täytyy värkkäillä parannuksia.
Vieläkän pähkäilen, mikä tässä on suurin ero, ketjun alussa kasassa olleeseen harjotusversioon nähden En osaa laittaa näiden kahden kuvia päällekkäin
Tuolla ekalla versiolla kuitenkin opin ajamaan jo
Vai onko alaohjaus pelkästään se ratkaseva ero? Aattelin nyt kuitenkin opetella tuon alaohjauksen, koska se ei voi olla mahotonta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4909
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Ei ole . Olenhan miekin sen oppinut . Ylä on tulossa , senkin opin .
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Korkeus saattaa tässä hämätä. Periaatteessa se helpottaa tasapainoilua, mutta toisaalta taas noinkin suuri negatiivinen jättö siirtää kääntäessä painopistettä väärään suuntaan. Korkeus tietysti korostaa tätä. Mun pyyttonissa on istuin korkeus noin 30 senttiä ja jättö suurin piirtein sama kuin tässä. Siinäkin tuo painopisteen siirtyminen tuntuu selvästi. Pikku hiljaa rupeaa selviämään miksi ne korkeat pyyttonit puuttuu
edit. eipä se korkeus taidakaan tuota korostaa vaan vähentää. Pirustako tuota osaa hahmottaa. Pitäisi miettiäkin asiaa
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14159
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Tässä nyt vertailu vanhan ja uuden geometrian välillä. Negatiivinen jättö on kasvanut melkoisesti ja ajamisen vaikeus varmasti on enimmäkseen kotoisin tästä. Ohjauskulma on jyrkentynyt neljä astetta, joka on tuota jättöä muuttanut. Perän laskeminen tuon neljän asteen verran pienentäisi jättöä ja suurentaisi tuota "kriittistä kitkakerrointa". Valitettavasti samalla kampikeskiö nousee entisestään, joten sitä täytynee vielä muokata.
Uudessa etuhaarukan offsetti on 256 mm, vanhassa 158 mm. Tämä tarkoittaa, että ohjauskulmaa pitää pienentää aika rajusti, jotta päästään yhtä pieniin jättöihin, kuin alkuperäisessä. Vasta 52 asteen ohjauskulmalla jättö on yhtä pieni, kuin alkuperäisessä. Tämä tarkoittaa siis 75-52=23 asteen kulmanmuutosta, jonka jälkeen selkänoja on aika vaakasuorassa, kuten sinun pyörissäsi on tavannut olla. Kampikeskiö nousee yli metrin korkeudelle, joten sille varmaan täytyy tehdä jotain.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Kiitos Jori mutta tuota ekaa versiota muutin näin, eli ei se jättö olekaan muuttunu, ainakaan paljoa ja off settikin on likelle sama.
Tuo versio oli kuitenkin suht helppo jo ajaa vaikka opettelu olikin kesken. Täytyy viel huomata ett vanhassa kuvassa penkki on loivemmassa asennossa - hommaan vaikuttaa vielä pitempi perä liian paljon liikkuvia osia
meikäläiselle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Emäputken kulma on muuttunut aika paljon suhteessa lantioon. Uudessa ohjaus tapahtuu enemmän selkärankaa taivuttaen, kun taas vanhassa selkää kierretään
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Keskiö on kyllä lipsahtanut aivan eri korkeuksiin ku aikasemmin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14159
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Tässäpä vielä yksi versio Räyhäkkää.
- Liitteet
-
- Räyhäkän vanhat mitat.jpg (43.08 KiB) Katsottu 1814 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Tein pieniä parannuksia, vaihteisiin ja jarrukahvan hitsasin ohjaustankoon pystympään. Liinoja vähän pidennetty ja työkalupakki asetettu penkin alle.
Pihatielle kokeilemaan, hyvin hitaassa vauhdissa - kova jarrutus - joo kyllä se linkoaa tuostakin vauhdista kuskin pystyyn. Työkalupakki ilmeisesti, liinojen ja penkin välissä vähän hidastaa koska pyörä ei mene täysin linkkuun. Pitää lisätä takahaarukan yläpuolelle Jorin ehottamat narut seuraavaksi ja testata auttaako yhtään.
Nyt molemmissa jarrutustilanteissa etukiekko läks irti dropparista, tälläkertaa vain jarrupuolen dropparista pikalinkulla kiinni
Ohjaustangon muutos helpottaa ajamista ja liikkeelle lähtöä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Nyt molemmissa jarrutustilanteissa etukiekko läks irti dropparista, tälläkertaa vain jarrupuolen dropparista
pikalinkulla kiinni
Tehdashaarukoissa joissa käytetään pikalinkkuakselia on tämän estämiseksi monesti karehnnus, upotus tai nystyrät pultin hahloissa.
Ainakin pintojen pitää olla tasaiset ja suorassa että kitka olisi mahdollisimman suuri.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...