Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kiertyykö vielä penkin runkokin :? Pitkässä takahaarukassa on kivasti vipuvartta ja 50mm putki ei ole takaamassa jäykkää rakennetta.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja vph »

Eikö tuosta lähde kuski kuin leppäkeihäs, jos napakammin jarruttaa, kun on korkea ja tuo rätti sallii takapyörän siirtymisen pertsan alle niks naks? Jos sä päädyit sinne nurtsille juurikin tuon linkovaikutuksen takia?

Kysyy vakavana ja huolissaan Petrin terveydestä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Kiertyykö vielä penkin runkokin :? Pitkässä takahaarukassa on kivasti vipuvartta ja 50mm putki ei ole takaamassa jäykkää rakennetta.

En tuosta osaa vielä sanoo, en oo polkenu niin kovaa. Luulen kuitenkin ett se ensin kiertyy tuosta takahaarukan nivelestä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

vph kirjoitti:

Eikö tuosta lähde kuski kuin leppäkeihäs, jos napakammin jarruttaa, kun on korkea ja tuo rätti sallii takapyörän siirtymisen pertsan alle niks naks? Jos sä päädyit sinne nurtsille juurikin tuon linkovaikutuksen takia?

Kysyy vakavana ja huolissaan Petrin terveydestä.

No, se on siinä ja siinä, en oo ihan varma johtuko jarrutuksesta ja oliko selkä jo kuinka paljon irti penkistä. MUtta joo kyllä siinä vaaransa on. Ehkä Jori kohta piirtää kuvan, kuinka pitkälle mie teoriassa lennän :wink: Etukiekkoa oon harkinnu siirtää jonkun sentin eteenpäin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Ehkä Jori kohta piirtää kuvan, kuinka pitkälle mie teoriassa lennän :wink: Etukiekkoa oon harkinnu siirtää jonkun sentin eteenpäin.

Se lentokaari ei muodostu kovin pitkäksi, sillä tuo vihreä painopistepallosta etuviistoon alas osoittava seiväs on melko pystyssä. Mittailin kuvasta, että vaakasuora vihreä on tasan puolet pystysuoran vihreän mitasta, eli laite kestää jarruttaa täyden jarrutuksen ilman etukipin vaaraa vain alle 0,5 kitkakertoimen pinnalla. Se on liian vähän, joten kyllä vph on oikeassa, olet vaarassa. Etukiekon siirtäminen eteen auttaa tietenkin, samoin pyörän jousitusliinan löysääminen ja vehkeen muuttaminen matalammaksi. Hyvin helppo pikakorjaus, joka auttaa heti painopisteen paikkaan on violetin viivan kohdalle viritty tiukalle kiristetty naru. :) Se pitää perälinkun suorana myös jarrutustapauksessa, jäykistää rakennetta ja nopeuttaa ajoharjoittelun edistymistä. Minä tekisin nuo kaikki. Ehkä vielä joutuu kampikeskiötä alentamaan, koska pyörän madaltaminen nostaa keskiötä ylemmäs enemmän, kuin istuinosa laskee. Hitusen vain kaikkia noita, niin kaikki vaikeudet vähenevät. :D

Liitteet
Räyhäkän uudet mitat.jpg
Räyhäkän uudet mitat.jpg (88.58 KiB) Katsottu 1945 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos, Jorille kannustuksesta - ehkä selvisin aamun masennuksesta. Madaltaminen tuo haastetta ajo-opetteluun mutta täytyy värkkäillä parannuksia.
Vieläkän pähkäilen, mikä tässä on suurin ero, ketjun alussa kasassa olleeseen harjotusversioon nähden :? En osaa laittaa näiden kahden kuvia päällekkäin :oops: Tuolla ekalla versiolla kuitenkin opin ajamaan jo :roll: Vai onko alaohjaus pelkästään se ratkaseva ero? Aattelin nyt kuitenkin opetella tuon alaohjauksen, koska se ei voi olla mahotonta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei ole . Olenhan miekin sen oppinut . :lol: Ylä on tulossa , senkin opin . :oops:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Korkeus saattaa tässä hämätä. Periaatteessa se helpottaa tasapainoilua, mutta toisaalta taas noinkin suuri negatiivinen jättö siirtää kääntäessä painopistettä väärään suuntaan. Korkeus tietysti korostaa tätä. Mun pyyttonissa on istuin korkeus noin 30 senttiä ja jättö suurin piirtein sama kuin tässä. Siinäkin tuo painopisteen siirtyminen tuntuu selvästi. Pikku hiljaa rupeaa selviämään miksi ne korkeat pyyttonit puuttuu 8)

edit. eipä se korkeus taidakaan tuota korostaa vaan vähentää. Pirustako tuota osaa hahmottaa. Pitäisi miettiäkin asiaa :roll:

Viimeksi muokannut jooseha, 19 Maalis 2015, 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä nyt vertailu vanhan ja uuden geometrian välillä. Negatiivinen jättö on kasvanut melkoisesti ja ajamisen vaikeus varmasti on enimmäkseen kotoisin tästä. Ohjauskulma on jyrkentynyt neljä astetta, joka on tuota jättöä muuttanut. Perän laskeminen tuon neljän asteen verran pienentäisi jättöä ja suurentaisi tuota "kriittistä kitkakerrointa". Valitettavasti samalla kampikeskiö nousee entisestään, joten sitä täytynee vielä muokata. :?

Räyhäkän uudet mitat.jpg

Uudessa etuhaarukan offsetti on 256 mm, vanhassa 158 mm. Tämä tarkoittaa, että ohjauskulmaa pitää pienentää aika rajusti, jotta päästään yhtä pieniin jättöihin, kuin alkuperäisessä. Vasta 52 asteen ohjauskulmalla jättö on yhtä pieni, kuin alkuperäisessä. Tämä tarkoittaa siis 75-52=23 asteen kulmanmuutosta, jonka jälkeen selkänoja on aika vaakasuorassa, kuten sinun pyörissäsi on tavannut olla. :mrgreen: Kampikeskiö nousee yli metrin korkeudelle, joten sille varmaan täytyy tehdä jotain. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

RYHKN%~1.JPG
RYHKN%~1.JPG (88.58 KiB) Katsottu 1864 kertaa
2014-11-18%2010_35_49.jpg
2014-11-18%2010_35_49.jpg (161.09 KiB) Katsottu 1864 kertaa

Kiitos Jori mutta tuota ekaa versiota muutin näin, eli ei se jättö olekaan muuttunu, ainakaan paljoa ja off settikin on likelle sama.
Tuo versio oli kuitenkin suht helppo jo ajaa vaikka opettelu olikin kesken. Täytyy viel huomata ett vanhassa kuvassa penkki on loivemmassa asennossa - hommaan vaikuttaa vielä pitempi perä :roll: liian paljon liikkuvia osia :? meikäläiselle.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Emäputken kulma on muuttunut aika paljon suhteessa lantioon. Uudessa ohjaus tapahtuu enemmän selkärankaa taivuttaen, kun taas vanhassa selkää kierretään :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Keskiö on kyllä lipsahtanut aivan eri korkeuksiin ku aikasemmin :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14159
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässäpä vielä yksi versio Räyhäkkää.

Liitteet
Räyhäkän vanhat mitat.jpg
Räyhäkän vanhat mitat.jpg (43.08 KiB) Katsottu 1814 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Tein pieniä parannuksia, vaihteisiin ja jarrukahvan hitsasin ohjaustankoon pystympään. Liinoja vähän pidennetty ja työkalupakki asetettu penkin alle.
Pihatielle kokeilemaan, hyvin hitaassa vauhdissa - kova jarrutus - joo kyllä se linkoaa :oops: tuostakin vauhdista kuskin pystyyn. Työkalupakki ilmeisesti, liinojen ja penkin välissä vähän hidastaa koska pyörä ei mene täysin linkkuun. Pitää lisätä takahaarukan yläpuolelle Jorin ehottamat narut seuraavaksi ja testata auttaako yhtään.
Nyt molemmissa jarrutustilanteissa etukiekko läks irti dropparista, tälläkertaa vain jarrupuolen dropparista :? pikalinkulla kiinni :?
Ohjaustangon muutos helpottaa ajamista ja liikkeelle lähtöä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Nyt molemmissa jarrutustilanteissa etukiekko läks irti dropparista, tälläkertaa vain jarrupuolen dropparista :? pikalinkulla kiinni :?

Tehdashaarukoissa joissa käytetään pikalinkkuakselia on tämän estämiseksi monesti karehnnus, upotus tai nystyrät pultin hahloissa.

Kuva

Ainakin pintojen pitää olla tasaiset ja suorassa ;) että kitka olisi mahdollisimman suuri.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin