Nojoo ei kyllä oo valittamista kotikunnan tienpidosta kun noita helsingin kuvia kattoo.. enemmänkin ollut sellainen ongelma, että suolataan ja hiekoitetaan aivan liikaa, kun pelkkä auraus monesti riittäisi.
Talvikilometrit on itellä jäänyt aika lailla hyötyajoon, jotain 300km tullut kuitenkin mittariin.
Täällä vissiin ihmetellään miten Helsingissä kaipaa läskejä kun Oulussa pärjää ilman vallan mainioisti. Syy siihen on että talvella ajokeli on pahimmillaan kun lämpötila pysyttelee nollan tienolla jolloin vesi vaihtelee olomuotoaan usein. Helsinki on meren niemellä mittavat lahdet molemmin puolin keskustan aluetta ja suurin osa alueesta on meren läheisyydessä alle 10 km sen lisäksi Helsinkin on huomattavasti isompi kaupunki kuin esim. Oulu joka tarkoittaa että lämpöä on enemmän senkin takia.
Täällä myös hoidetaan lumityöt sangen huonosti koska tilaa on vähemmän jonne puskea ylimääräiset lumet.
Tämä kuva on työmatkareitiltäni kulosaarensillalta, kiertoreitti n. 7 km vs. suoraan 500 m
Tämä kuva Helsingin kadulta linnanmäen kohdalta.
Tässä hieman kontrastia miten paljon kunnossa pito oikeasti vaihtelee kaupungilla
Totta, ei paljoa tullut pyöräiltyä talvisin kun pks asuin paitsi teinarina. Vihti, Lohja paljon jo helpompi. Oulu on kylymä mutta hyvä paikka harrastaa lajia.
Jos noi aikasemmat oli vielä helppoja ajettavia ilman läskejä niin tätä on kyllä kaikken kruunaavaa tavaraa ja tätä on parhaimmillaan kilometrikaupalla työmatkasta eikä ole harvinasita kun paikat sulaa jatkuvasti ja aura jättää jälkeensä sen n. 5 cm lunta eikä yritä edes saada asfalttia näkyviin. Ei paljoa naurata kokeilla ajaa tuota edes kapearenkaisella pystärillä saati nojapyörällä. Läskitä pärjää jotenkin vaikka niilläkin saa olla tarkkana
Jos noi aikasemmat oli vielä helppoja ajettavia ilman läskejä niin tätä on kyllä kaikken kruunaavaa tavaraa ja tätä on parhaimmillaan kilometrikaupalla työmatkasta eikä ole harvinasita kun paikat sulaa jatkuvasti ja aura jättää jälkeensä sen n. 5 cm lunta eikä yritä edes saada asfalttia näkyviin. Ei paljoa naurata kokeilla ajaa tuota edes kapearenkaisella pystärillä saati nojapyörällä. Läskitä pärjää jotenkin vaikka niilläkin saa olla tarkkana
Niin tutun, niin tutun näköistä. Tuosta puuttuu vielä se tappajasepeli-pommimatto. Ensin jätetään auraamatta pintaan asti, ja sitten pakkasyön jälkeen kylvetään siihen joka toinen päivä sepeliä.
40km matkalla neljä sepelinmurua lävisti takarenkaan, joista kaksi räjäytti sisurin, kaksi jäi pistonsuojanauhaan.
Kinneri voi olla vielä herkempi tappajasepelille, kun eturengas ei edessä puhdista tietä.
No, kohta nuo sulaa. Ei ole vielä kukaan uskaltanut kävellä jäillä, eikä taida enää uskaltaakaan. En muista toista talvea, ettei koko talvena olisi ollut kävelyjäitä Kaisaniemessä.
Kolmas päivä +kelejä täällä, paikoin alko pinnat upottaa, jossain aurinko sulattanu asfalttisiivun näkyviin. Puista tippunut vesi lähinnä pehmentää paikkoin mutta pääosin vielä ihan hyvät talvikelit. Tänään olivat höylänneet pehmeitä paikkoja ja heittäneet hiekkaa, ei voi Imatran kevareiden hoitoa hirveesti moittia. Ainahan siellä olis jotain höylättävää, talviaikaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Minäkin ajelin Pakoputkipyörällä eilisessä syvä sohjo-jääura-märkä kuhmurainen jää-vesilammikko-kelissä. Täytyy sanoa, että fakiiri oli itsekin ihmeissään. Paremmin tuo tuntui menevät kuin baaripyörä. Välillä heittelehti tosi rajustikin sivulta toiselle ja takarengas löysi eri uria, kuin etupyörä, mutta hämmentävän hyvin pysyi pyörä hallittavan tuntuisena. Jyrkät märkää jäätä ilman hiekkaa olleet alamäet olivat vähän hurjan tuntuisia, mutta menivät mukavasti. Jarruttamaan en juuri pystynyt, tai ainakaan se ei juuri nopeuteen vaikuttanut. Luultavasti pitkä akseliväli auttoi noissa uraheittelehtimisissä, sillä noilla renkailla en olisi baaripyörälläni uskaltanut ajaa samaa reittiä. Erityisen hyvä on käsiohjatussa nojapyörässä, kun jäisessä alamäessä laittaa molemmat jalat kevyesti maahan laskutelineiksi. Ilman tuota olisi ollut pakko taluttaa liukkain alamäki, sillä jarrun painaminen luistatti molempia renkaita erittäin helposti.
Edessä oli tällainen 37 leveänä.
Takana tämä 40 leveänä.
Pyörä oli siis tämä ylimmäinen.
Tuosta alimmasta kuvasta tuli mieleen Petrin talvipyöräilyt. Helsinkinojakissa(kaan) ei ole lokasuojaa. Tuo minun lokasuojani on kyllä äärimmäisen huono, tai siis erinomaisen hyvä keräämään lunta renkaan ja lokasuojan väliin ja hiomaan siitä pöllyä, joka menee kenkään ja pöllyää hiukan myös vasemman pakaran ja istuimen väliin. Huomasin Petrin elokuvasta, että lampaantalja on vedetty aika eteen runkoputkea pitkin niin, että se muodostaa jonkinmoisen suojan renkaalta lentävää lunta ja ehkä viimaakin vastaan. Onko siis lampaantalja sen jälkeen alta märkä, kun ajelet märässä tai suojakelin lumessa. Meneekö lumi istuimen ja taljan väliin.
Liitteet
Helsinkinojakin-etulokasuoja.png (296.85 KiB) Katsottu 3266 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos noi aikasemmat oli vielä helppoja ajettavia ilman läskejä niin tätä on kyllä kaikken kruunaavaa tavaraa ja tätä on parhaimmillaan kilometrikaupalla työmatkasta eikä ole harvinasita kun paikat sulaa jatkuvasti ja aura jättää jälkeensä sen n. 5 cm lunta eikä yritä edes saada asfalttia näkyviin. Ei paljoa naurata kokeilla ajaa tuota edes kapearenkaisella pystärillä saati nojapyörällä. Läskitä pärjää jotenkin vaikka niilläkin saa olla tarkkana
Joo, kovin on tuttua tän talven Stadia Silloin kun on suojakeliä ja kelvit saisi helposti puhtaaksi, mitään ei tapahdu. Seuraavana yönä pakkanen hoitaakin väylät priimakuntoon Oon joutunut tänä talvena turvautumaan maasturiin enemmän kuin koskaan...täytyy kyllä sanoa että GT Avalanchella pääsee tommoisessa perunapellossa tuplasti nopeammin kuin Azubilla. Täytyy toivoa, että lumentulo/sulaminen loppuis mahdollisimman aikaisin tänä vuonna, alkaa olla jo totaalisen kypsä tohon rytkytykseen...
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy
Kyllähän se kastelee taljan sillon ku irtolunta on, ainakin altapäin jos paljon tuiskuttaa kastuu persuskin. Mutta kaikkein vähiten miun pyöristä Helsinkinojakki tuiskuttaa lunta tai hiekkaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Eka mun 100 km tälle vuodelle lähitienoon väyliä katsastellen.
Isojen teiden varret alkoi oleen jo tosi hyvässä ajokunnossa,
vähän pienemmät tiet osittain tosi sohjoisia ja kelvit ihan perseestä.
Kaiken lisäksi jos jossakin kohtaa kelviä ei sattunut sohjoa olemaan,
niin hiekkaa aivan helvetisti. Schwalbe-jumalalle uhrattiin taas 1 sisäkumi.
Pystäriongelmia... Muiden huonojen ominaisuuksien lisäksi näillä loskakeleillä nilkat ja sääret kastuu niin tilasin varustelekalta säärystimet, ei jaksaisi aina jumpata kurahousujen kanssa ja niiden kanssa tuppaa tulemaan kuuma.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Nojapyörällä kastuminen on lähinnä ongelma jos ajaa liian kovaa rapakkoon jolloin vesi nousee niin paljon että tavoittaa kyynärpäät ensimmäisenä sitten alkaa takamus kastua jos lisää vauhtia entisestään, tai ainakin mun pläskillä tekee näin.
Kostealla on kiva olla ylhäällä. Lokasuojattomassa pyyttonissa kaikki mitä on tiellä tulee syliin Juuri nuo Terpan ongelmakohdat on parhaiten "suojassa".