Jaahas, nyt näyttää jo aika vahvasti siltä että velocraftin Nazca paseo löytää tiensä tänne . Mies tykkäsi sen ajotuntumasta sen verran että haluaa itelleenkin nojakin ensi kesäksi. Tuntuu aika kivalta että nojakkien määrä lisääntyy tässäkin taloudessa ja mikä parasta, sitten voin mennä miehen kanssa jonnekin harjoittelemaan nojakin tarkkuusajoa ja lähteä jonnekin retkelle niin että molemmat saavat retkottaa rentoina .
Onnea nojaperheelle
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Onneksi olkoon.
Koskas on laskettu päivä?
Heti sitten iloisen perhetapahtuman jälkeen kuvia ja tarinoita tänne.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pieter sanoi vielä tsekkaavansa pyörän huomenna, jos kaikki kunnossa niin sanoi voivansa lähettää keskiviikkona . Siitä sitten matkahuolto vie varmaan vielä sen päivän eli varmaan viimeistään viikonloppuna laskettu...
Kyllä siitä kuvia laitetaan. Mahtaa tulla hyvännäköinen kaksikko kun molemmissa samankokoiset rengaskokoonpanot .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Olen sitä Stradaa kuolannut jo pitemmän aikaa mutta rahaa ei vaan ole niin paljon kiinni laitettavaksi eikä toisaalta ole mitään järkevää parkkia kinnerille. Muuten kyllä olisin saattanu ostaa pamauttaa sellasen .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Jännää miten keho tottuu äkkiä johonkin ajoasentoon. Tänään aamulla ajattelin että voisihan sitä selkänojaa vielä laskea hiukan nojalleen lisää - mutta hetkonen, sehän onkin jo alimmassa säädössään ja musta se tuntuu jokseenkin pystyltä ??
Tänään kotimatka oli vaikea. Tarkoitan tuulta joka tuntui sivulta tullessaan siltä että kohta lähtee pyörä alta. Varsinkin yksi puuska tuntui kiusallisen epävakauttavalta, tällä kertaa mataluudesta ei ollut tarpeeksi hyötyä. Ajoin sitten kotiristeyksen ohi muutaman kilsan ja ajattelin että kokeilenpa piruuttani miten hyvin kulkee toiseen suuntaan. Kulkihan se, vastatuuleen 20kmh ja myötätuuleen 35kmh ja parhaimmillaan yli 40kmh (siis suoralla tiellä) . Tämä on sikäli mielenkiintoista kun ajattelin että noin matalasta ei ole mitään myötätuulihyötyä, mutta kai se sitten kuitenkin tuuppii selän takaa vauhtia.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Mutta sitten on varmaan vielä enempi vaarana että jalat kolisevat etukiekkoon varsinkin kääntymisen aikana? Kuinkahan paljon vaikuttaisi siihenkin kuinka hyvin ylettää jalalla maahan..toisaalta nyt ei taatusti ole mitään ongelmaa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Enempi huumorilla esitin Mutta ei tuolla akselivälillä kovin usein jalat osu renkaaseen. Oikeastaan vaan kadunkulmissa ja senkin kanssa oppii äkkiä elämään. Kampien osuminen haittaa enemmän. Ne ei anna periksi niin kuin jalka. Jalkojen maahan ylttämisen voi taas kokeilla korokkeella pyörän alla.
Mulla kyllä nykyäänkin aina välillä osuu kantapäät renkaaseen tiukemmin käännyttäessä, tosin se ei ole vielä kertaakaan aiheuttanut mitään vaaraa. Olen vaan sitte korjannut jalan asentoa ettei osu. Yllätykseksi jouduin (ainakin omasta mielestäni) ottamaan puomia kampien vaihdoin jälkeen lähemmäs vaikka luulin että etäisyys pysyisi samana (ennen asennusta kammet olivat aavistuksen liian kaukana). Mutta ei tämä periaatteessa haittaa yhtään ajossa ja sainpahan painoa hilattua taaksepäin. Penkinhän jo siirsin viime elokuussa kaikkein taaimpiin reikiin.
Täytyykin kokeilla tuota koroketta. Kun ei ole kokemusta miten hyvin se 559 kulkisi paremmin kuin 406 edessä niin vaikeaa sellasta on edes kuvitella .
Tällä hetkellä ei ole pahemmin edes mitään kiikkeryysongelmia tuon 406 -etukiekon kanssa.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Sandaalin koosta päätellen lienemme sinne päin samankokoisia. Ympyrää parkkipaikalla loivassa nousussa jyrkästi kääntäen osui vasen kantapääni Streetmachinen 406een. Kapeamman renkaan korkeuskin on pienempi, joten jos nyt on leveät renkaat, penkkiä saa alemmas ja jalan paremmin maahan kapeammilla renkailla. Eroei ehkä ole suuri, mutta oikeaan suuntaan ja jos kyseessä on nipin napin lian korkea pyörä, pienikin alennus voi tehdä starteista varsinkin helpomman. Samaten pieni turvavara tulee kantapään renkaaseen osumista vastaan, kun rengas on pienempi. Ei välttämättä tule monta astetta lisää kääntökulmaan, jolla kenkä ja rengas koskettavat, mutta kaikki on oikeaan suuntaan tapahtumien välttämiseksi ja kontkatien keventämiseksi. Aika tiukan mutkan saa tehdä pienissä vauhdeissa, jotta muuttuu ongelmaksi. Löhinä kai esteitä väistettäessä ja tiukoissa katuolosuhteissa joutuu polkaisemaan jyrkassä kallistuksessa vauhtia ohjeiden vastaisesti kaatumisen välttämiseksi. Yksi vaihtoehto on välttää ennakoiden tiukkoja käännöksiä polkemisen aikana. Ei ehkä aina ole mahdollista, mutta edelleen jokainen vältetty ongelmatilanne vähentää riskejä.
Lisää ohjauskulmaa ja kantapäät väistää paremmin etupyörää, kun laitat lyhyemmät kammet.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Juuri pari päivää sitten etsin netistä tietoa mikä on 406:n ja 559:n vierintävastusero. Se oli testeissä todella pieni. Hukkuu helposti rengaspaineiden eroon. Rengasmallilla näytti olevan paljon isompi merkitys kuin koolla. Testit on tietysti tehty hyvällä pinnalla. Huonolla pinnalla ero varmasti suurenee.
Mä mietin että miksi sitä penkkii ei voisi siirtää eteen. Välttäisi tämän kantapää - rengas ongelman. Mut sit muistin että nää naisten pyöräthän on takavetoisia.
Ite jotenkin aattelee että takavetoiseen nyt pitää olla joku erityisperuste tai käytötarkoitus joka on etuvetoon sopimaton.
Mä mietin että miksi sitä penkkii ei voisi siirtää eteen. Välttäisi tämän kantapää - rengas ongelman. Mut sit muistin että nää naisten pyöräthän on takavetoisia.
Ite jotenkin aattelee että takavetoiseen nyt pitää olla joku erityisperuste tai käytötarkoitus joka on etuvetoon sopimaton.
Vain toisesta päästään jousitetussa on edullista pitää paino jousitetun renkaan päällä, etenkin kun se on isompi. Mukavampi ja rullaa paremmin
Ideologisiin näkemyksiin en ota kantaa