Sivu 38/84

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 21:36
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:

Jaahas, nyt näyttää jo aika vahvasti siltä että velocraftin Nazca paseo löytää tiensä tänne :mrgreen: . Mies tykkäsi sen ajotuntumasta sen verran että haluaa itelleenkin nojakin ensi kesäksi. Tuntuu aika kivalta että nojakkien määrä lisääntyy tässäkin taloudessa ja mikä parasta, sitten voin mennä miehen kanssa jonnekin harjoittelemaan nojakin tarkkuusajoa ja lähteä jonnekin retkelle niin että molemmat saavat retkottaa rentoina :D .

Onnea nojaperheelle :mrgreen:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 22:13
Kirjoittaja jori

Onneksi olkoon. :D
Koskas on laskettu päivä?
Heti sitten iloisen perhetapahtuman jälkeen kuvia ja tarinoita tänne. :P


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 22:21
Kirjoittaja Premnas

Pieter sanoi vielä tsekkaavansa pyörän huomenna, jos kaikki kunnossa niin sanoi voivansa lähettää keskiviikkona :D . Siitä sitten matkahuolto vie varmaan vielä sen päivän eli varmaan viimeistään viikonloppuna laskettu...

Kyllä siitä kuvia laitetaan. Mahtaa tulla hyvännäköinen kaksikko kun molemmissa samankokoiset rengaskokoonpanot :wink: .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 23 Maalis 2015, 22:54
Kirjoittaja Stapani

Onnea uuden Paseon johdosta teidän poppoolle!

Vilkuilitko edes pikkasen Stradan suuntaan?


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 24 Maalis 2015, 16:49
Kirjoittaja Premnas

Olen sitä Stradaa kuolannut jo pitemmän aikaa mutta rahaa ei vaan ole niin paljon kiinni laitettavaksi eikä toisaalta ole mitään järkevää parkkia kinnerille. Muuten kyllä olisin saattanu ostaa pamauttaa sellasen :? .


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Maalis 2015, 20:29
Kirjoittaja Premnas

Jännää miten keho tottuu äkkiä johonkin ajoasentoon. Tänään aamulla ajattelin että voisihan sitä selkänojaa vielä laskea hiukan nojalleen lisää - mutta hetkonen, sehän onkin jo alimmassa säädössään ja musta se tuntuu jokseenkin pystyltä :D ??

Tänään kotimatka oli vaikea. Tarkoitan tuulta joka tuntui sivulta tullessaan siltä että kohta lähtee pyörä alta. Varsinkin yksi puuska tuntui kiusallisen epävakauttavalta, tällä kertaa mataluudesta ei ollut tarpeeksi hyötyä. Ajoin sitten kotiristeyksen ohi muutaman kilsan ja ajattelin että kokeilenpa piruuttani miten hyvin kulkee toiseen suuntaan. Kulkihan se, vastatuuleen 20kmh ja myötätuuleen 35kmh ja parhaimmillaan yli 40kmh :D (siis suoralla tiellä) . Tämä on sikäli mielenkiintoista kun ajattelin että noin matalasta ei ole mitään myötätuulihyötyä, mutta kai se sitten kuitenkin tuuppii selän takaa vauhtia.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Maalis 2015, 20:53
Kirjoittaja jooseha

Pitempää haarukkaa ja suurempaa rengasta eteen :roll:


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Maalis 2015, 21:01
Kirjoittaja Premnas

Mutta sitten on varmaan vielä enempi vaarana että jalat kolisevat etukiekkoon varsinkin kääntymisen aikana? Kuinkahan paljon vaikuttaisi siihenkin kuinka hyvin ylettää jalalla maahan..toisaalta nyt ei taatusti ole mitään ongelmaa.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Maalis 2015, 21:15
Kirjoittaja jooseha

Enempi huumorilla esitin :wink: Mutta ei tuolla akselivälillä kovin usein jalat osu renkaaseen. Oikeastaan vaan kadunkulmissa ja senkin kanssa oppii äkkiä elämään. Kampien osuminen haittaa enemmän. Ne ei anna periksi niin kuin jalka. Jalkojen maahan ylttämisen voi taas kokeilla korokkeella pyörän alla.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 26 Maalis 2015, 21:30
Kirjoittaja Premnas

Kato en mä tajunnu :D .

Mulla kyllä nykyäänkin aina välillä osuu kantapäät renkaaseen tiukemmin käännyttäessä, tosin se ei ole vielä kertaakaan aiheuttanut mitään vaaraa. Olen vaan sitte korjannut jalan asentoa ettei osu. Yllätykseksi jouduin (ainakin omasta mielestäni) ottamaan puomia kampien vaihdoin jälkeen lähemmäs vaikka luulin että etäisyys pysyisi samana (ennen asennusta kammet olivat aavistuksen liian kaukana). Mutta ei tämä periaatteessa haittaa yhtään ajossa ja sainpahan painoa hilattua taaksepäin. Penkinhän jo siirsin viime elokuussa kaikkein taaimpiin reikiin.

Täytyykin kokeilla tuota koroketta. Kun ei ole kokemusta miten hyvin se 559 kulkisi paremmin kuin 406 edessä niin vaikeaa sellasta on edes kuvitella :roll: .

Tällä hetkellä ei ole pahemmin edes mitään kiikkeryysongelmia tuon 406 -etukiekon kanssa.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Maalis 2015, 02:03
Kirjoittaja vaaka

Sandaalin koosta päätellen lienemme sinne päin samankokoisia. Ympyrää parkkipaikalla loivassa nousussa jyrkästi kääntäen osui vasen kantapääni Streetmachinen 406een. Kapeamman renkaan korkeuskin on pienempi, joten jos nyt on leveät renkaat, penkkiä saa alemmas ja jalan paremmin maahan kapeammilla renkailla. Eroei ehkä ole suuri, mutta oikeaan suuntaan ja jos kyseessä on nipin napin lian korkea pyörä, pienikin alennus voi tehdä starteista varsinkin helpomman. Samaten pieni turvavara tulee kantapään renkaaseen osumista vastaan, kun rengas on pienempi. Ei välttämättä tule monta astetta lisää kääntökulmaan, jolla kenkä ja rengas koskettavat, mutta kaikki on oikeaan suuntaan tapahtumien välttämiseksi ja kontkatien keventämiseksi. Aika tiukan mutkan saa tehdä pienissä vauhdeissa, jotta muuttuu ongelmaksi. Löhinä kai esteitä väistettäessä ja tiukoissa katuolosuhteissa joutuu polkaisemaan jyrkassä kallistuksessa vauhtia ohjeiden vastaisesti kaatumisen välttämiseksi. Yksi vaihtoehto on välttää ennakoiden tiukkoja käännöksiä polkemisen aikana. Ei ehkä aina ole mahdollista, mutta edelleen jokainen vältetty ongelmatilanne vähentää riskejä.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Maalis 2015, 07:58
Kirjoittaja jori

Lisää ohjauskulmaa ja kantapäät väistää paremmin etupyörää, kun laitat lyhyemmät kammet. :)


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Maalis 2015, 10:32
Kirjoittaja jooseha

Juuri pari päivää sitten etsin netistä tietoa mikä on 406:n ja 559:n vierintävastusero. Se oli testeissä todella pieni. Hukkuu helposti rengaspaineiden eroon. Rengasmallilla näytti olevan paljon isompi merkitys kuin koolla. Testit on tietysti tehty hyvällä pinnalla. Huonolla pinnalla ero varmasti suurenee.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Maalis 2015, 10:52
Kirjoittaja Pastori

Mä mietin että miksi sitä penkkii ei voisi siirtää eteen. Välttäisi tämän kantapää - rengas ongelman. Mut sit muistin että nää naisten pyöräthän on takavetoisia.

Ite jotenkin aattelee että takavetoiseen nyt pitää olla joku erityisperuste tai käytötarkoitus joka on etuvetoon sopimaton.


Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Lähetetty: 27 Maalis 2015, 12:02
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:

Mä mietin että miksi sitä penkkii ei voisi siirtää eteen. Välttäisi tämän kantapää - rengas ongelman. Mut sit muistin että nää naisten pyöräthän on takavetoisia.

Ite jotenkin aattelee että takavetoiseen nyt pitää olla joku erityisperuste tai käytötarkoitus joka on etuvetoon sopimaton.

Vain toisesta päästään jousitetussa on edullista pitää paino jousitetun renkaan päällä, etenkin kun se on isompi. Mukavampi ja rullaa paremmin :wink:
Ideologisiin näkemyksiin en ota kantaa :roll: