ajarmala kirjoitti:
Jos renkaiden sivut lohkeilevat, on ajettu liian pienillä paineilla ja renkaita on säilytetty liian lämpimässä ja auringonpaisteessa. Tai sitten ne ovat vaan liian vanhat, kuten täällä moni ehtikin ilmoittamaan. Viiden vuoden jälkeen alkaa paremmatkin kumit haurastumaan ja siitä taitaa vastuussa olla happi, ellei jopa otsoni.
Onhan se osin noinkin, mutta täysin vakuuttunut olen siitä, että polkupyöränrenkaiden kylkien halkeilun estämisesksi ei ole tehty mitään halkeilua välttävää työtä -luultavasti päinvastoin. Entisaikojen renkaat kestivät paremmin, auton renkaat kestävät paremmin, jopa kottikärryn renkaat kestävät paremmin kylkien halkeilua.
Otsonihan tuon halkeilun aiheuttaa. Halkema syntyy jännitykseen nähden poikittain ja tyypillisesti alkanut halkeama venyy pituutta ja leviää kehän suuntaisesti renkaan kyljen pienimmän taivutussäteen vastaisesti.
Wanhaan aikaan polkupyörän ja autojenkin renkaisiin käytettiin kumimassaa, jonka sekaan oli jauhettu kierrätyskumia. Nämä tuoretta massaa hieman kovemmat kierrätyspartikkelit muokkaavat jännitysjakaumaa renkaan kylkikalvossa siten, ettei halkeama pääse etenemään pitää matkaa, vaan pysähtyy seuraavaan kovempaan partikkeliin, jonka reunaan muodostuu uusi halkeama. Halkeamat eivät siis veny senttejä pitkiksi kanjoneiksi, joiden sisään pääsee lisää otosnia jatkamaan halkeaman pituuden ja syvyyden kasvatusta.
Kierrätyspartikkeleita sisältävä kumimassa halkeilee toki sekin, mutta halkeamat ovat hyvin lyhyitä ja niitä on niin tiheässä, josta syystä ne eivät kumin venyttelyssä avaudu suuriksi otsonin kulkea rengaskumia puremaan. Tällaiset kierrätyskumia sisältävät vanhat renkaat kuluvat otsonin vaikutuksesta liituuntumalla pinnastaan, mutta syviä halkeamia niihin ei helposti muodostu. Autonrenkaat käyttäytyvät myös näin. Ne kovettuvat ja "lasittuvat" pinnaltaan. Eivät kulu ylettömästi ja halkeile, kuten polkupyöränrenkaat nykyisin.
Kysyin tästä kierrätyskumin hyvien ominaisuuksien hyödyntämisestä vuosia sitten Nokian renkaiden dirikalta. Hän vastasi, ettei ole suunnitelmissa kylkihalkeamien estämistoimia kumimassaa kehittämällä, koska: "Täytyyhän heidänkin elää". Polkupyöränrenkaiden kulutus on pientä ja lähinnä pienentynyt vain entisestään, joten on aivan ymmärrettävää, ettei täydellinen kilpailu toteudu tässä bisneksessä. Tämä on johtanut epäterveisiin tapoihin hankkia elanto supistuvasta markkinasta. Samaan epätäydellisen kilpailutilanteeseen ja supistuvaan markkinaan perustuu myös aiempi väitteeni kulutuspintojen paksuuden "suunniteltuun vanhenemiseen" perustuvasta mininimoinnista ja materiaalivalinnasta. 
vph ehdotus oman yrityksen perustamisesta valmistamaan ja myymään kestäviksi suunniteltuja renkaita ei ole mikään ratkaisu tähän, sillä uudenkin yrityksen pitää toimia samalla epäterveen kilpailun myrkyttämillä markkinoilla. Pyörillä ajetaan nykyisin niin vähän, että valtaosa (ei juuri kukaan) polkupyörän renkaan ostajista ei kiinnitä mitään huomiota renkaan kulutuskestävyyteen. Miten voisikaan, kun yhtään rengasta ei ehditä kuluttaa loppuun ennen renkaiden muiden "suunniteltujen vanhentamistoimien" aiheuttamaa käytöstäpoistoa. Tähän tilanteeseen kuluttajat ovat jo niin tottuneet ja sopeutuneet, ettei tule mieleenkään kyseenalaistaa renkaiden huonon kestävyyden syitä. 