Sivu 38/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 09:48
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Lokasuojattomassa pyyttonissa kaikki mitä on tiellä tulee syliin :(

Jos taas rakentaa lokasuojan sivupeltieneen niin kaikki lumipöly ja sohjo jäätyy "koteloon" ja estää lopulta koko renkaan pyörimisen.

terppa kirjoitti:

Pystäriongelmia... Muiden huonojen ominaisuuksien lisäksi näillä loskakeleillä nilkat ja sääret kastuu niin tilasin varustelekalta säärystimet, ei jaksaisi aina jumpata kurahousujen kanssa ja niiden kanssa tuppaa tulemaan kuuma.

Et ole ajatellut että laittaisit pidemmän etulokasuojan, roiskeläpän tms. suojausta pyörään?
Onkohan CF:ssä jalkaterän asento eturenkaan lähettyvillä niin paljon erilainen kuin normaalissa pyörässä että auttaa tuohon jalkojen kastumiseen? Joku ero siinä on kun en koe tätä suurena ongelmana.
Lokasuoja ei ole kummoinen:

Kuva

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 16:00
Kirjoittaja Premnas

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D ? Eivät ainakaan näytä miltään kurahousukankaalta mutta kai ne vettä pitävät silti? Olisi mielenkiintoista tietää.

Mulla kastuu lähinnä persus jos ajan lätäkköön. Scorpparin penkki on niin alhaalla ja edessä että persus tavoittaa renkaiden sivulle ruiskuttamat vedet aika äkkiä. Oikeastaan noissa lokareissa on sikäli mielestäni hiukan suunnitteluvirhettä, tuohon perseen kastumiseen auttaisi varmaan jos lokari olisi alaosastaan pyörän puolelta suojattu/taivutettu. Nyt se lokari estää ravan heiton suoraan taakse mutta sivuille ei.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 16:52
Kirjoittaja Jarcco
Premnas kirjoitti:

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D ? Eivät ainakaan näytä miltään kurahousukankaalta mutta kai ne vettä pitävät silti? Olisi mielenkiintoista tietää.

Mulla kastuu lähinnä persus jos ajan lätäkköön. Scorpparin penkki on niin alhaalla ja edessä että persus tavoittaa renkaiden sivulle ruiskuttamat vedet aika äkkiä. Oikeastaan noissa lokareissa on sikäli mielestäni hiukan suunnitteluvirhettä, tuohon perseen kastumiseen auttaisi varmaan jos lokari olisi alaosastaan pyörän puolelta suojattu/taivutettu. Nyt se lokari estää ravan heiton suoraan taakse mutta sivuille ei.

Sisäpuolisen suojan kurakaareen tekisi aika helposti muovinpalasta leikkaamalla, mutta valmiinakin niitä löytyy:
http://www.tradotim.fi/apuvalineiden-va ... 20-mm.html


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 19:31
Kirjoittaja irakas

Olen laittanut 3 mm:n kumilevystä kaksipyöräisiin roiskeläpän. Tadpoleissa ei tällaisia huolia ole.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 20:07
Kirjoittaja terppa
Premnas kirjoitti:

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D ? Eivät ainakaan näytä miltään kurahousukankaalta mutta kai ne vettä pitävät silti? Olisi mielenkiintoista tietää.

Torstai-iltana varmaan pääsen pakettia hypistelemään... mutta kokeilu jää ensiviikkoon kun Turku kutsuu perjantaina :)

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Pystäriongelmia... Muiden huonojen ominaisuuksien lisäksi näillä loskakeleillä nilkat ja sääret kastuu niin tilasin varustelekalta säärystimet, ei jaksaisi aina jumpata kurahousujen kanssa ja niiden kanssa tuppaa tulemaan kuuma.

Et ole ajatellut että laittaisit pidemmän etulokasuojan, roiskeläpän tms. suojausta pyörään?
Onkohan CF:ssä jalkaterän asento eturenkaan lähettyvillä niin paljon erilainen kuin normaalissa pyörässä että auttaa tuohon jalkojen kastumiseen? Joku ero siinä on kun en koe tätä suurena ongelmana.
Lokasuoja ei ole kummoinen:

Kuva

Jukka

Siinä mitään lokasuojaa ole :oops: Jonkinlaisia muovirimpuloita noihin kai saisi mutta kun toi fillari kulkee harvase viikko pikkuPunton kyydissä johon sopii just sentilleen etukiekko irrotettuna niin en ole sitten enää etulokarille ajatusta uhrannut, ei muuten yhtään harmita, että sorruin "vanhan muodin" mukaiseen 559 rengaskokoon, isommalla nakilla myös hississä tulisi tilanahdistus.

Oisko CF:ssä vaan hyvä tai hyvin peittävä lokari? jos ajaa syvästä lätäköstä niin roiskiiko edes silloin?

Pioneeri nykykuosissa ja on normaalia ylempänä niin siinä suht kuivana säilyy kohtuunopeuksilla vaikka myös lokari puuttuu, takareidet saa kyllä tippoja.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 20:22
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Mitäköhän kangasta nuo Terpan "lahjestimet" ovat :D

Muistelisin noiden olevan lekan mukaan kumitettua sarkaa eli vanutettua villakangasta jossa on kumi pinnassa.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 20:29
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Oisko CF:ssä vaan hyvä tai hyvin peittävä lokari? jos ajaa syvästä lätäköstä niin roiskiiko edes silloin?

Roiskii se jos varsinaisista rapakoista ajaa, mutta aiemmilla pystäreillä tuntui jalat kastuvan vaikka ajoi vain kunnolla märällä tiellä.
Hyvät nuo suojatkin on. Renkaan muotoiset ja sen verran lähellä kumia että 10mm paksumpi kumi ei mahdu lokasuojan vuoksi paikoilleen.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 18:52
Kirjoittaja irakas

Kyllä täytyy sanoa, että en ole 77 vuotisen elämäni aikana vielä kokenut yhtä hurjaa maaliskuuta kuin nyt vuonna 2015. Loskaa ja räntäsadetta on riittänyt joka päivälle. Aurinkoa ei ole näkynyt pitkiin aikoihin. Vähemmän käytetyt tiet ja pihat ovat monin paikoin paksun ja märän loskan peitossa. On aivan kummallista, että aura-autot piileskelevät jossain, tai pelkäävätkö ne jäävänsä kiinni loskaan. Vaikka minulla on vahva apumoottori ja veto kahdessa pyörässä olen pari kertaa joutunut paksuloskaisessa vastamäessä pysähtymään ja työntämään SH23:a eteenpäin.

Olen kuitenkin sinnikkäästi ihan piruuttani ajanut melkein joka päivä täältä Vaajakoskelta Jyväskylään. Edestakaisesta matkasta tulee n. 20 km. Tänäänkin tuuli navakasti, ja räntää tuli vaakasuoraan, ja vaikka lämpötila oli nollan vaiheilla oli poskipäät hiukan valkoiset. Tietenkin kylmettyminen johtuu myös nopeudesta, jota en malta pitää juuri paljonkaan alle 30 km/h tuon muhkean sähköavustuksen johdosta. :mrgreen:

Kun pistävä räntä tulee päin naamaa, silmälasit muurautuvat umpeen loskasta, ja ne joutuu ottamaan pois jotta jotain näkisi, mutta silloin vaakasuoraan tuleva pistävä räntä on jopa kivuliasta. Suureksi avuksi on osoittautunut kypäräni visiiri, jonka olen laskenut alas silmien ja naaman suojaksi. Toimii ällistyttävän hyvin. Aion laittaa hiukan isomman visiirin ja ilman häikäisysuojakalvoa näkyvyyden parantamiseksi. Tällainen visiirihän korvaa velomobiilin tuulilasin! :roll:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 19:08
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Vähemmän käytetyt tiet ja pihat ovat monin paikoin paksun ja märän loskan peitossa. On aivan kummallista, että aura-autot piileskelevät jossain, tai pelkäävätkö ne jäävänsä kiinni loskaan.

Ei tule lähtökäskyä kun ei sada uutta lunta :( Työmatkan pyörätiellä urakoitsija auraa sohjotkin kiitettävästi, mutta C-maksuluokan teille aurat ei eksy koska lähtö käsky tulee vasta kun lunta on satanut 4cm ja sen jälkeen tien pitää olla 8h kuluttua aurattu. "maksuluokat" vaihtelee kunnittain ja ne kirjataan urakointisopimuksiin. Liikennevirastolla on tällainen luokitus: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/w ... PsveWccS70 joka ei enään perustu pelkästään uuden lumen satamiseen, vaan huomioi tuulen tuoman ja sulamisen aiheuttaman loskankin. Mun työmatkasta 5km kuuluu tämän luokituksen piiriin.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 07 Maalis 2015, 19:16
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

On aivan kummallista, että aura-autot piileskelevät jossain, tai pelkäävätkö ne jäävänsä kiinni loskaan.

Ei tule lähtökäskyä kun ei sada uutta lunta :(

Kutsutaan hienosti toiminnan tehostamiseksi :shock: Käytännön vaikutuksena on töiden tekemättä jättäminen :evil:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 04 Joulu 2015, 22:27
Kirjoittaja Vilijami

Kyllä taas alkoi haikailemaan sähköavun perään, kun noita pyöräteiden lumitöitä ei tunnuta saavan tehtyä. :evil:
Viiden kilsan matkaan meni äsken 50 minuuttia. Kuvioitu rubena oli liukkaampi kuin kojakki viime talvena vetävässä renkaassa :shock:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2015, 06:25
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Kyllä taas alkoi haikailemaan sähköavun perään, kun noita pyöräteiden lumitöitä ei tunnuta saavan tehtyä. :evil:

Täälä liipataan vaikkei sadakkaan, aura vaan iskee kipinää ;D Mutta Oulu onkin pyöräilypääkaupunki, kun saadaan ihmiset alkutalvesta luopumaan pyöräilystä niin lopputalvesta ei kukaan valita pyöräteiden auraamattomuutta ja maine pyöräilykaupunkina säilyy :D

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2015, 12:14
Kirjoittaja Pastori

Oulun maine perustuu historiaan. Suomen ykkönen on Joensuu.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2015, 13:34
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:

Oulun maine perustuu historiaan.

Nimenomaan näin. Ainakin talven osalta. Ja se soran levitys on täällä aivan älytöntä. Sora levitetään 2kk ennen lumien tuloa ja harjataan pois 2kk lumien lähdön jälkeen.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 05 Joulu 2015, 16:13
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Ja se soran levitys on täällä aivan älytöntä. Sora levitetään 2kk ennen lumien tuloa ja harjataan pois 2kk lumien lähdön jälkeen.

Joo, ennen oli toisin. Kun Nokia oli voimissaan ja Oulun kaupungilla rahaa kuin roskaa niin Raahen lakaisuautokin vuokrattiin kevääksi Ouluun ja oman kunnan käyttöön palautui vasta kesäkuussa. Enää ei ole tuotakaan "bisnestä" ja täällä aloitetaan katujen lakaisu heti kun sulavat jäästä ja lumesta.

Jukka