Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17870
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Lyhyt jalkasten, myös miesten kannattas ajaa MBB-pyörillä, ei kantapohjat tapaa kiekkoon :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä en edes koe olevani mitenkään lyhytjalkainen, mutta kengässä olevaa klossia ei vaan saa keskemmälle kenkää. Ja mä en siis millään muotoa koe tuota kantapään osumista tällä hetkellä ongelmaksi. Kampien lyhentäminen 155 millistä 145 milliin auttoi tähänkin tosi paljon. Ja siksi siirsin penkkiä takaisin taakse että saisin painojakaumaa tasattua, ettei kaikki paino ole pienellä eturenkaalla.

Hain tänään miehen paseon matkahuollosta. Hyvin pakattu ja hyvässä kunnossa, oikein nätti pyörä on. Piti ottaa kuva kotio päästyä mutta puhelimen akku ilmoitti "ei kiitos" joten saatte vielä tyytyä vain sanalliseen versioon.

Ajoin sen matkahuollosta miehen työpaikalle josta mies liittyi seuraan. Sen verran pitää tietysti verrata paseota ja cheetahia keskenään että paseo tuntuu huomattavasti korkeammalta, vaikka niissä on samankokoinen etukiekko. Ajoasento on huomattavan pystympi. Etujousitus tekee kanttareiden ja muiden hankalien ylityksestä mukavaa. Sitten toisaalta taas tuolla ajaessa itse asiassa kaipasin sitä mataluutta, makaavampaa asentoa ja tankokin on muuten erilainen. Paseossa on aika suora ja leveä tanko, kun taas cheetahissa kapea ja alaspäin taittuva. Mitä ensimmäisenä laittaisin myös eri tavalla tähän paseoon olisi ehdottomasti lyhyemmät kammet ja lukkopolkimet :mrgreen: , mutta koska se on miehen pyörä niin saa itse päättää. Nyt siinä on 175mm kammet, vähän turhan pitkät 160cm pitkälle lyhytjalkaiselle kuskille. Aloitin tietty heti lyhytkampievankeliumin miehelle :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vph »

Premnas kirjoitti:

..., mutta koska se on miehen pyörä niin saa itse päättää.

O tempora, o mores!

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tulipa ropattua tänään pyörän kanssa. Luulin että etuvaihdevipu on mennyt rikki kun se jäi jotenkin jumiin, mutta irroitettuna kuitenkin pykälät toimivat. Tuli kuitenkin tilattua aiemmin uudet vivut kun taakse vaihtui ysipakka. On tuossa etuvaihdevivussa irtonakin palautusvivussa hieman jotain kantikkaan tuntuista eli joku pykälä sinne on kai kulunut.

Tais muuten olla viimeinen kerta kun vien pyörää huoltoon liian helpoissa asioissa. Olivat meinaan näköjään saaneet vaijerinkuoren pujottamisenkin tehtyä liian vaikeasti. Ihmettelin vähän kun sanoivat että tarvittiin kaksi miestä sitä asentamaan että meni...no mä otin sen vaijerinkuoren tänään pois sieltä ja sitä ennen teippasin uuden vaijerinkuoren vanhaan kiinni ja vedin uuden vanhan perässä läpi, eikä mitään ongelmaa :roll: . Enkä ole mikään punttinainen. Vanha vaijerinkuori oli ihan kamalilla vekeillä, ihmekään jos ei toiminut. Että tällasta...

Mutta parasta on kyllä tämä tunne kun on saanut ihan itse asennettua vaihdevivun, vaijerinkuoren vaijereineen ja säädettyä vielä etuvaihtajan toimimaan oikein! Tuli samalla järjesteltyä vähän pyörän ohjaamoa kun se oli niin sekaisin ja ahdas. Vaihdevivun sijoitin heti kädensijan viereen ja vaihdoin hiukan kiinnitystapaa eli nyt se on niin kuin tavan pyörissä. Jotenkin sopii sormille paremmin näin. Vaihdevivun viereen laitoin takajarrukahvan. Ja sen viereen peilin. Ja niiden ja stemmin väliin vielä nopeusmittarin telineen. Nämä kaikki mahtuivat oikein mainiosti kiitos uuden järjestelyn :D . Tuskailin jo että pitääkö tässä vaihtaa leveämpi ohjaustanko mutta nyt tarvetta ei enää ole. Oikealle puolelle aion huomenna tehdä samaisen tempun ja järjestellä vivun lähemmäs kädensijaa ja jarrukahva myös sopivalle etäisyydelle.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Mutta parasta on kyllä tämä tunne kun on saanut ihan itse asennettua vaihdevivun, vaijerinkuoren vaijereineen ja säädettyä vielä etuvaihtajan toimimaan oikein!

Sun tarttee tehdä ehdottomasti kärryn jälkeen pyöräkin :D

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vph »

Kuvat olisi kivoja noista ohjaamojärjestelyistä.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jooseha kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Mutta parasta on kyllä tämä tunne kun on saanut ihan itse asennettua vaihdevivun, vaijerinkuoren vaijereineen ja säädettyä vielä etuvaihtajan toimimaan oikein!

Sun tarttee tehdä ehdottomasti kärryn jälkeen pyöräkin :D

No arvaas mitä unta eilen näin. Voi kyllä, ajelin omatekoisella nojakilla, joka tosin tässä unessa ei ollut mun tekemä mutta kuitenkin :D . Mä en enää ihan tarkkaan muista sen rakennetta mutta päähän jäi että se oli takavetoinen mutta takana ei ollut kuin yksi ratas ja edessä oli neljä (!). Pyörä oli punertavan oranssi ja mietin että voisko siitä hieroa kauppaa omistajan kanssa kun mun mielestä se oli niin kaunis ja kätevä pyörä :mrgreen: .

Mutta jos nyt lähtisin tekemään pyörää niin pitäisi kokeilla ihan jotain muuta: vähintään etuvetoa ja muutenkin mahdollisimman yksinkertaista rakennetta.

Vph, voin ottaa tänään kuvia samalla kun käyn järjestelemässä tangon oikean puolen :) .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eilisestä tuli hyvä mieli mutta tänään taas meinaa hermot hirttää kiinni :evil: . Mä en vaan tajua miksen saa 9-vaihdevipua toimimaan 9-pakan kanssa. Kaikki naksut siinä vivussa on mutta jostain syystä vaihtaja ei liiku viimeisen lehden kohdalle ollenkaan. Jää siis vajaaksi. Voiko toi ysipakka nyt sitten olla jotenkin vääränlainen että vaihdevivun naksut ei sille riitä? Ei voi olla näin vaikeaa...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kiero vaihtajan korvakko?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ei ollut kiero kun sitä katsoin..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Niin pieninkö ratas jää uupumaan? Meneekö vaihtaja sinne saakka, jos otat vaijerin irti? Kaksi omakohtaista kokemusta ko. tilanteesta:

1.) Vaijeri niin tahmassa, ettei vaihtaja jaksa vetää enää pienimmälle rattaalle saakka, kun vaijerin huono liikkuvuus rajoittaa.
2.) Vaijeri kiinni vaihtajassa väärästä kohtaa, jolloin säätörullasta loppui vara. Fujinissa oli näin, kun sen sain. Vaijeri irti ja pari milliä eri kohtaan ja avot, koko pakka toimii taas.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Entä se helpoin vaihtoehto: olethan jo katsonut liikkeen rajoitinruuvit ?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen katsonut rajoitinruuvit ja yrittänyt kiristää vaijerinkuorta. Äsken sain ketjun kyllä kiipeämään isoimmalle rattaalle mutta sitten takaisinpäin junnasi seiskaan ysin sijasta. Eli tuntuu että saa joko 7 raskainta välitystä toimimaan tai sitten 7 kevyintä eikä kaikkia kerralla. Vaihtaja kyllä liikkuu sisälle ja ulos mutta jostain syystä tuntuu että vaihdevipu ei vedä tarpeeksi? Jos laittaa vaijerin paljon kireämmälle niin sekään taas toimi.

Mä en sitten enää keksi muuta vaihtoehtoa kuin että siinä vaijerinkuoressa pitää olla jotain, tai sitten vaihdevivussa. Tai sitten tämä on taas joku ihmeen mysteeri jota ei saa ikinä korjattua :roll: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Menin sitten pihalle ajelemaan ja jatkamaan säätöjä. Yllätyin rutinan vähyydestä mutta jotkin vaihteet eivät vaan toimi joten tekemistä vielä riittää. Kyllä sillä nyt kuitenkin auttavasti ajelee että ei se ihan mahdoton tapaus ole kuitenkaan :roll: . Vaijerinkuori menee vaihtoon, on aivan liian lyhyt kun menin vaihtamaan vaihdevipujen asentoa, lisäksi ihmettelen miten se näytti takaatakin tosi lyhyeltä. Voisko tämä vaijerikuoren tiukkuus/lyhyys vaikuttaa vaihteiden säätöön?

No mutta nyt hauskempiin asioihin. Käytiin yhdessä miehen kanssa harjoittelemassa yhden koulun pihalla ajamista ja hyvin se näytti mieheltä käyvän!

Vaihdevivut ovat nyt tangon alla puoliksi piilossa. Ajotuntumaan on ehkä vielä tottuminen enkä ole aivan varma noiden vipujen loppusijoituspaikasta, että pitäiskö ne sittenkin olla toistepäin että jarrukahvat on ulompana ja vaihdevivut sisempänä. Mutta kyllä tuolla nyt ajelee ja vivut ovat toisaalta helposti saatavilla eli vaihteita saa vaihdettua helposti.

Liitteet
Uus nojakki
Uus nojakki
Kuva0068.jpg (200.49 KiB) Katsottu 2077 kertaa
Pari nojakkia
Pari nojakkia
Kuva0067.jpg (202.05 KiB) Katsottu 2077 kertaa
Pyörän ohjaamo
Pyörän ohjaamo
Kuva0066.jpg (188.24 KiB) Katsottu 2077 kertaa

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Premnas kirjoitti:

Menin sitten pihalle ajelemaan ja jatkamaan säätöjä. Yllätyin rutinan vähyydestä mutta jotkin vaihteet eivät vaan toimi joten tekemistä vielä riittää.

Sorry, jos on liian peruskysäri, niin hyppää yli... mutta... Ootko siis tehnyt koko homman jo kokonaan alusta? Eli vaijeri irti vaihtajasta, kuoren säädin mahdollisimman kiinni ja sitten vaijeri kiinni, kun vaihtaja "lepää" rajoitinta vasten? Jos vaijeri on väärästä kohtaa kiinni, niin säätämälle se ei tule kuntoon. Liian tiukka kaapeli tekee vaikka mitä jekkuja. Tuntuu esim. todella kankeana vaihdevivun käyttäytymisenä (tästä on kokemus Scorpparin Grip Shifteissä, kun huollossa vaihtoivat kaapelin).

Mutta kuten sanottua, sorry jos oot tehnyt tään jo 100 kertaa... :oops: :)

Hieno noja-duo teillä!! :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Vastaa Viestiin