Kolmipyörä

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Ei tuon varmaan kovin (noin) leveä tarvitse olla tuolta pystyosaltaan. Matalat vaneriset laidat tuohon tavaratilaosaan ja loput kangasta. Kun laitat kankaiset sivut, mahtuu ostokset sinne mainiosti. Pullottavat kangasta, mutta mahtuvat. Eiköhän tuohon olisi sopiva sellainen Mangon peräpeilin leveys, niin olisi aerodynamiikkaakin vielä huomioitu. :D

Noinhan tuo voisi olla, että tuo katekangas menee tuonne takavaneriin asti ja selkänojavanerin voit käyttää toisaalla. Laitat vain tavallisen nojakin istuimen siihen tilalle. Kevenee ja tavaratilasta tulee asiallinen.

Tuo perän leveys tuli taas niin, ett sattui tuon levyinen vanerinpala käteen :mrgreen:
Tulishan kylestä yhtenäisempi, ehkä siistimpi jos kangas menis perälle asti mutta sitten takavaneri pitäs olla huomattavasti järeempää.
Niin ja kyllä siinä hartioiden takana pitää kuitenkin olla leveempi laipio tai kaari, muuten kangas puristaa käsivarsia ja kylkiä ikävästi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Rättärin tuunausta.JPG
Rättärin tuunausta.JPG (91.39 KiB) Katsottu 3329 kertaa

Piirtelin vielä peräkopan muotoja.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Onko tosiaan niin, ettei jalkaterä tai polvi pilkahtele kankaan pinnassa polkiessa. :?
Tuohan on aivan Converse kengän muotoinen. Maalaa siihen Converse kengän osat kumireuna ja nauhat tuohon päälle kankaaseen, niin saat nuorisolta respectiä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Onko tosiaan niin, ettei jalkaterä tai polvi pilkahtele kankaan pinnassa polkiessa. :?
Tuohan on aivan Converse kengän muotoinen. Maalaa siihen Converse kengän osat kumireuna ja nauhat tuohon päälle kankaaseen, niin saat nuorisolta respectiä.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: sattaa ne hipoa jossain jalan asennossa mutt ei haitaks.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Pimmeellä ilkesin käydä kulmilla, muutaman kilsan päässä R:llä. Mopopoikien päät pyöri sillalla ku ohi ajovat :mrgreen:
Nöyryytysnapit ketuttaa entistä enemmän ja saattankin ajaa päin punasia jatkossa :twisted:
Mitään ylimääräsiä ääniähän tuo kangaskate ei aiheuta - vaneri- ja kuitumatskut taitaa olla aika melusia kinnereissä :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Päässä muhii jo ideoita uudesta, paremmasta kinneristä - kuinkas muuten :mrgreen:
Joutuu pähkäilemään, onko se samanlainen delta ku tämäkin vai olisko se kaksraiteinen - sivuveto kuitenkin. Tekis mieli laittaa isompi vetäväkiekko, vaikka 559 - kääntyvät vois olla 406:sia. Joo, tiedän ett trikeissä isot kiekot joutuu koville mutt kaikkee pitää koittaa :roll:
Katteesta osa vois olla ohutviiluvaneria, keulakaaresta polviin asti ja vasen sivu vois olla vaikka kokonaan. Oikeelta puolen mentäs sisään ja sen peräosa vois olla kangasta. Mitähän tuommonen vanerimäärä vaikuttaa äänimaailmaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Nöyryytysnapit ketuttaa entistä enemmän ja saattankin ajaa päin punasia jatkossa :twisted:

Niinpä. Noin mä olen ruvennut tekemään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Tekis mieli laittaa isompi vetäväkiekko, vaikka 559 - kääntyvät vois olla 406:sia. Joo, tiedän ett trikeissä isot kiekot joutuu koville mutt kaikkee pitää koittaa :roll:

Varaudu sitten laittamaan laadukas kiekko. Joutuu meinaan aika koville ulkokurvissa ollessaan, kun jo suoraan ajaessakin sillä on puolet painosta ja keskipakovoima aiheuttaa painonsiirron lisäksi sivuttaiskuormaa.
Hyvä laatuinen saattaa kestääkin. LeMans kinnerissä ei kuulemma pito riitä nostamaan sisempää rengasta ilmaan ja silti kiekot kestää :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tekis mieli laittaa isompi vetäväkiekko, vaikka 559 - kääntyvät vois olla 406:sia. Joo, tiedän ett trikeissä isot kiekot joutuu koville mutt kaikkee pitää koittaa :roll:

Varaudu sitten laittamaan laadukas kiekko. Joutuu meinaan aika koville ulkokurvissa ollessaan, kun jo suoraan ajaessakin sillä on puolet painosta ja keskipakovoima aiheuttaa painonsiirron lisäksi sivuttaiskuormaa.
Hyvä laatuinen saattaa kestääkin. LeMans kinnerissä ei kuulemma pito riitä nostamaan sisempää rengasta ilmaan ja silti kiekot kestää :shock:

Juu, se on laatu vaan, mitä pihasta löytyy on vähän suhteellista mutta parasta alle 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Facesta löytyi kinnerimääritelmäkin: "Jos puolet kuskista pysyy sateessa kuivana" :mrgreen: Raahelaisen nojapyörä- ja kinnerirakentajan lausumana 8)
Keskiviikon räntäsateita innolla odotellessa, meneekö testistä läpi. Sitä ennen vois eturenkaan taakse virittää laipion, tai lokarin - purjekankaasta vesi jossain ajassa tullee läpi, paksumpi maali- tai kyllästekerros auttanee tuohon.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Päässä muhii jo ideoita uudesta, paremmasta kinneristä - kuinkas muuten :mrgreen:
Joutuu pähkäilemään, onko se samanlainen delta ku tämäkin vai olisko se kaksraiteinen - sivuveto kuitenkin. Tekis mieli laittaa isompi vetäväkiekko, vaikka 559 - kääntyvät vois olla 406:sia. Joo, tiedän ett trikeissä isot kiekot joutuu koville mutt kaikkee pitää koittaa :roll:
Katteesta osa vois olla ohutviiluvaneria, keulakaaresta polviin asti ja vasen sivu vois olla vaikka kokonaan. Oikeelta puolen mentäs sisään ja sen peräosa vois olla kangasta. Mitähän tuommonen vanerimäärä vaikuttaa äänimaailmaan?

2T3 ei pitäs enää olla vaikea rakentaa, ku oon tehnyt sulle mallinkin. Normaali haarukoilla pärjää ja siinä ei lennä rapa eturenkaasta katteen sisälle, eikä keulimisongelmaa ole.
Laita vaan 559 vetävä rengas ja miksei kääntyvätkin. Rullaahan se paremmin. Kahden 559 triken kokemuksella tiedän, että sillä pärjää kyllä kierrätyshalpiskiekoilla, kunhan pitää tiukan mutkan vauhdin maltillisena. 559 kokoisena kun teet koko pelin, niin voit vaihtaa 507 tai 406 kiekkosetin alle, jos kestävyysongelmia tulee liikaa.
Omaani mahtuu 507 setti tarvittaessa alle. Ihan suunniteltu ominaisuus :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Päässä muhii jo ideoita uudesta, paremmasta kinneristä - kuinkas muuten :mrgreen:
Joutuu pähkäilemään, onko se samanlainen delta ku tämäkin vai olisko se kaksraiteinen - sivuveto kuitenkin. Tekis mieli laittaa isompi vetäväkiekko, vaikka 559 - kääntyvät vois olla 406:sia. Joo, tiedän ett trikeissä isot kiekot joutuu koville mutt kaikkee pitää koittaa :roll:
Katteesta osa vois olla ohutviiluvaneria, keulakaaresta polviin asti ja vasen sivu vois olla vaikka kokonaan. Oikeelta puolen mentäs sisään ja sen peräosa vois olla kangasta. Mitähän tuommonen vanerimäärä vaikuttaa äänimaailmaan?

2T3 ei pitäs enää olla vaikea rakentaa, ku oon tehnyt sulle mallinkin. Normaali haarukoilla pärjää ja siinä ei lennä rapa eturenkaasta katteen sisälle, eikä keulimisongelmaa ole.
Laita vaan 559 vetävä rengas ja miksei kääntyvätkin. Rullaahan se paremmin. Kahden 559 triken kokemuksella tiedän, että sillä pärjää kyllä kierrätyshalpiskiekoilla, kunhan pitää tiukan mutkan vauhdin maltillisena. 559 kokoisena kun teet koko pelin, niin voit vaihtaa 507 tai 406 kiekkosetin alle, jos kestävyysongelmia tulee liikaa.
Omaani mahtuu 507 setti tarvittaessa alle. Ihan suunniteltu ominaisuus :wink:

Olen samaa mieltä isoista kiekoista. Se yksinäinen vetävä 2T3 kiekko on muuten helppo tukea sisäsivultaan vanteen viereen tuetulla huonekalu- tai rullaluistimen pyörällä, joka ottaa kiinni vanteeseen vain kun sivukuormitus on niin suurta, että vanne taipuu tukipyörään asti. Suoraan ajaessa tuo pyörä ei siis ota kiinni vanteeseen, vaan siihen voi jättää muutaman millin raon. Tällä systeemillä voi käyttää suuria kiekkoja, mutta ajaa silti niin rajuja kaarteita kuin haluaa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyllä se seuraava mitä todennäkösemmin on 2T3 - saitte puhuttua :mrgreen: Siinä on sekin etu, ett pohjasta saa yhtenäisemmän, ei tartte ku jaloille polkuaukot.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

20161024_103431.jpg
20161024_103431.jpg (213.76 KiB) Katsottu 3002 kertaa

Laitan tuosta sisäänmenoaukosta kuvan ku sitäkin on fasessa kyselty, miten pääsee sisään ja miten ulos. Kankaat on lomittain, niinku kylpytakissa - selkänoja kääntyy eteenpäin, siitä saa kädellä tukea. Jalat sisään, pärstä menosuuntaan ja kyykkyyn - istumaan ja nojaamaan. Kylpytakin helmat kiinni ja menoks ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kolmipyörä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Materiaalit on vain mielikuvituksen tuotteiden hyöryntämistä . :lol:

Vastaa Viestiin