jori kirjoitti: ↑25 Maalis 2021, 13:07
Jos luottaisin yhteiskuntamme toiminnanohjauksen järkevyyteen, alkaisin tehtailla pienehköjä peräkärryaggrekaatteja, joiden avulla pieniakkuisellakin sähköautolla voisi lähteä pitkällekin matkalle, kun energiaa ja tavaratilaa olisi lisää peräkärryssä. Pitkällä matkalla myös tavaratilaa tarvitaan tavallista enemmän.
Jokunen vuosi sitten jossain dokumentissä näin tuommoisen peräkärryaggrekaatin, kiinasta oli esimerkki ja en muista oliko kaupallinen tuote vai itse tehty.
Ranskalainen startup on kehitellyt vastaavan vuokrattavaksi https://en.reset.org/blog/ep-tender-tra ... s-04032017. Tosin akkujen halvennuttua seuraava askel on akkukärry? eka artikkeli v. 2017 ja toka 2020
https://europe.autonews.com/blogs/frenc ... ange-angst
Kun kuukkeloi niin saksassa lie kans yritys joka 62 kwh akkukärryä vuokraa ja sen saisi vaihtopisteessä aina vaihtaa ladattuun.
Mun mielestä noissa on pointtinsa, jos vaan kärry olisi vielä sellainen, että nielee farmariauton kontillisen tavaraa ja päällä olisi fillaritelineet muutamalle pyörälle. Jos normaali autontarve on nurkissa pyöriminen mutta muutaman kerran vuodessa haluaa isommalla porukalla mennä kauas niin eipä sen takia tartteisi ylimitoittaa autoa, tosin harvaan sähköautoon taitaa saada asentaa vetokoukkua vaikka ykköskoppaisiin Nissanin Leafeihin ainakin niitä on laitettu.
Muoks.
Mitsubishi Outlander vissiin on vähän kuin sähköauto aggrekaatilla
Omistajan selitys voimalinjasta
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... 3#p1239373
"Takana 60 kw sähkömoottori, joka hoitaa yksin kaiken takavedon. Ei kardaania. Edessä 60 kw sähkömoottori etuvedolle. Takamoottorissa on vääntöä vähän enemmän kuin edessä ja näillä on hieman eri välitykset myöskin, eli sähkömoottorien kierrosluvut ei ole samat ajossa. Watchdogista näkee miten kumpaakin moottoria ajossa rasitetaan, ja sen perusteella näyttää aina sähköajossa käyttävän sekä, etu- että takavetoa ja takavetoa rasitetaan vähän etuvetoa enemmän.
Akusta otetaan max 60 kw tehoa irti, eli kun tehontarve ylittää tuon, käynnistyy polttomoottori, joka käyttää 70 kw generaattoria, jolloin saadaan sähkömoottoreilla käyttöön niiden maksimiyhteisteho 120 kw. Jos akku on ”tyhjä” ja sen vuoksi polttokone käy, voidaan akusta ottaa vielä, tarvittaessa virtaa, koska oikeasti varausta on jäljellä vielä noin 30 %. Näin esim ohitukset onnistuu 120 kw teholla vaikka akku olisikin ajettu mukatyhjäksi.
Alle 65 km/h nopeudessa polttomoottori voi ainoastaan pyörittää generaattoria ja auto liikkuu aina sähköllä. 65 km/h:sta ylöspäin voidaan polttokone kytkeä myös vetopyörästöön etuakselille, jolloin voidaan edetä bensalla ja sähkömoottorit lepää, tai niitä voidaan käyttää tarpeen mukaan polttomoottorin rinnalla, esim jos tarvitaan nelivetoa tai lisätehoa kiihdytykseen.
Polttomoottorille on siis vain yksi vaihde, siksi sitä ei voi kytkeä pienemmillä nopeuksilla vetämään. Teoriassa yhteistehoa järjestelmästä saadaan enintään polttomoottorin teho 89 kw + akusta otettava 60 kw, mutta tässä kohtaa vauhtia on jo aika paljon, koska luonnollisesti polttokoneen maksimiteho on yläkierroksilla, ja pitkä välitys tekee sen, että ollaan jo laittomissa vauhdeissa."