Olipas taas uutinen. Kauhistellaan vuolaasti, kuinka säköpotkulautaonnettomuudet ovat lisääntyneet viimeisen kymmenen vuoden jaksolla. Nämä sähköpotkulaudat ovat merkittävissä määrin liikenteeseen ilmestyneet vasta vuosi sitten, joten ei kai niiden aiheuttamia onnettomuuksia ole voinut olla ennen niiden olemassaoloa.
Toinen ärsyttävä seikka uutisessa oli nerokas näkökulmajohtopäätös, että nämä onnettomuudet johtuvat sähköpotkulaudoista –myös tämä uutisoitu kuolemantapaukseen johtanut– jossa joku jäi auton alle potkulautoineen. Aivan vastaavalla tavalla voisi uutisoida siitä, miten kännykkäonnettomuudet ovat lisääntyneet 90-luvun alun jälkeen ja että selvästikin farkut aiheuttavat pyöräilyonnettomuuksia, kun niin monilla pyöräilyonnettomuuksiin joutuneilla on ollut farkut jalassa.
En sinänsä kiistä, etteikö näistä olisi haittaa juuri nyt, kun niiden määrä on yllättäen lisääntynyt ja liikennekulttuuri ei niihin ole vielä tottunut, mutta ei vika ole välineessä, vaan ihmisten käytöksessä. Tuolla uutisella yritetään vain saada ihmisten asenne potkulautavihamieliseksi, vaikka vikaa on vain tavassa käyttää niitä ja huomioida niiden olo liikenteessä. Potkulautavastaisuuden levittäminen tulee aiheuttamaan lisää onnettomuuksia ja aggressiivisuutta autoilijoissa potkulautoja kohtaan, aivan samoin kuin polkupyörävastainen kirjoittelu polkupyöräilijöitä kohtaan. - -- -- -
Yrmiöiden takana linkit!
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Luettinkohan me eri juttu, vai enkö vain ymmärrä lukemaani
Ei, mutta minä tulkitsin vähän rivien välejä ja lisäsin aiheeseen liittyvää muuta uutisointia koti- ja ulkomailla.
Kaikkialla tunnutaan nyt hyökkäävän tätä välinettä kohtaan, vaikka kyse on ihmisistä välineitä käyttämässä ja siitä, ettei ole vielä lainsäädäntöä, joka olisi nämä huomioinut. Viranomaiset tuntevat voimattomuutta, kun ei ole pykäliä, joihin vedota ja soimaavat siitä uutta liikennevälinettä.
Uutisoinnin muoto syyttää välinettä ei niiden käyttäjiä. Onnettomuuksien sälyttäminen uuden liikennevälineen kontolle on epäreilu tapa, sillä syy ei ole välineessä, vaan ihmisten epäloogisessa käyttäytymisessä uudessa tilanteessa.
Erityisesti ärsytti uutisesta henkivä, lähes aina kaupunkipyörälyuutisissa toistuva, asenne.
Otsikossa käytettiin YLEn perinteistä auktoriteettiviittausta mielipidemuokkauksen välineenä:
YLE kirjoitti:
Ruotsissa ehdotetaan rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön – tänä keväänä jo 40 onnettomuutta ja yksi kuollut
Viranomaisten mukaan onnettomuuksien määrä on lisääntynyt lyhyessä ajassa selvästi.
Viitattiin Ruotsiin, jota suomalaisten pitää seurata, kuin puudeli isäntäänsä ja viranomaisiin ja lisäksi vielä onnettomuuksiin ja kuolemantapaukseen, joka ei uutisen sisällön mukaan välttämättä liity mitenkään potkulautaan. Uutisessa ei avata ongelmia, joihin rajoitukset liittyvät, vaan otetaan pelkkä johtopäätös ja luodaan sillä asennetta potkulautoja vastaan. Tällainen asenne muuttuu myöhemmin onnettomuuksiksi ja toteuttaa itsensä tuottaman ennusteen.
jori kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
Luettinkohan me eri juttu, vai enkö vain ymmärrä lukemaani
Ei, mutta minä tulkitsin vähän rivien välejä ja lisäsin aiheeseen liittyvää muuta uutisointia koti- ja ulkomailla.
Kaikkialla tunnutaan nyt hyökkäävän tätä välinettä kohtaan, vaikka kyse on ihmisistä välineitä käyttämässä ja siitä, ettei ole vielä lainsäädäntöä, joka olisi nämä huomioinut. Viranomaiset tuntevat voimattomuutta, kun ei ole pykäliä, joihin vedota ja soimaavat siitä uutta liikennevälinettä.
Uutisoinnin muoto syyttää välinettä ei niiden käyttäjiä. Onnettomuuksien sälyttäminen uuden liikennevälineen kontolle on epäreilu tapa, sillä syy ei ole välineessä, vaan ihmisten epäloogisessa käyttäytymisessä uudessa tilanteessa.
Erityisesti ärsytti uutisesta henkivä, lähes aina kaupunkipyörälyuutisissa toistuva, asenne.
Otsikossa käytettiin YLEn perinteistä auktoriteettiviittausta mielipidemuokkauksen välineenä:
YLE kirjoitti:
Ruotsissa ehdotetaan rajoituksia sähköpotkulautojen käyttöön – tänä keväänä jo 40 onnettomuutta ja yksi kuollut
Viranomaisten mukaan onnettomuuksien määrä on lisääntynyt lyhyessä ajassa selvästi.
Viitattiin Ruotsiin, jota suomalaisten pitää seurata, kuin puudeli isäntäänsä ja viranomaisiin ja lisäksi vielä onnettomuuksiin ja kuolemantapaukseen, joka ei uutisen sisällön mukaan välttämättä liity mitenkään potkulautaan. Uutisessa ei avata ongelmia, joihin rajoitukset liittyvät, vaan otetaan pelkkä johtopäätös ja luodaan sillä asennetta potkulautoja vastaan. Tällainen asenne muuttuu myöhemmin onnettomuuksiksi ja toteuttaa itsensä tuottaman ennusteen.
Tarkoitan tällä sitä, että tässä ollaan taas luomassa välineelle alisteista asemaa liikennevälineenä, samalla tavalla kuin polkupyörälle on tehty. Kaupungilla ei autoilijoiden mielestä saa ajaa kaistalla, kun kuuluu kevyen liikenteen sekaan ja kevarilla päinvastoin. Sitten näin kesäaikaan – ja varsinkin Tampereella tämän ratikkaprojektin aikana– kevyenliikenteen väylät pätkitään ja suljetaan rakennustöiden takia mielivaltaisella tavalla ilman mitään ennakkomerkintää. Sitten kun pyörällä siirtyy katkeavan pyörätien takia kaistalle takana tuleva autoilija töötöttelee ja ohittaa mielenosoituksellisen läheltä. Tämä asenne kasvaa juuri tällaisesta uutisoinnista. (Tämä tapahtui eilen)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kävin ottamassa kuvan Tampereen keskustasta Hämeenkadulta raitiotie työmaalta.
Autoille ei ole enää paljon tilaa jätetty.
Pyörille aika kapea oma tila kuitenkin.
T:Jere
Kävin ottamassa kuvan Tampereen keskustasta Hämeenkadulta raitiotie työmaalta.
Autoille ei ole enää paljon tilaa jätetty.
Missähän kohtaa (sähkö)autot ajavat tuossa Hämeenkadulla?
Ymmärtääkseni yksityisautoilu on kielletty jatkossakin, ei vain remontin aikana. Bussit kulkee varmaan ratikkakiskojen päällä. Tamperelaiset voi korjata, kun ovat seuranneet enemmän.
Kävin ottamassa kuvan Tampereen keskustasta Hämeenkadulta raitiotie työmaalta.
Autoille ei ole enää paljon tilaa jätetty.
Pyörille aika kapea oma tila kuitenkin.
T:Jere
Tuo on se paljon mainostettu valmis (melkein, ajolangat puuttuvat) pätkä. Tässä kuitenkin totuus:
https://yle.fi/uutiset/3-10935607
Aika hurja muutos mopokortin teoriakokeen läpimenossa kun teoriaopetusta vähennetty - ekalla yrityksellä läpi aiemmin 83%, nyt 36%
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nykykäytännön mukaan viranomaiset ja yritykset (korporaatiot) tekevät molempia hyödyttävää yhteistyötä kansaa vastaan. Kun pakollisten tuntien määrää vähennettiin, oli helppo poistaa juuri se tärkeä osa opetuksesta, josta aiemmin oli seurauksena hyvä läpäisyprosentti. Samalla kun vielä muutettiin teoriakokeen tehtäviä, saatiin aikaan tilanne, jossa yrityksiltä haetaan lisää maksullisia opetustunteja ja viranomainen saa laskuttaa lisää (automatisoidulla) teoriakokeella. Hyvä konsti, tuttu jo 1920-luvulta.
Facism-Corporativism.png (6.59 KiB) Katsottu 3358 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma