^ Kyllä, vaijeri oli irti vaihtajasta ja vaijerinkuoren kireyden säätönappula pohjassa. Kyllä mä aika monta kertaa yritin ja yritin mutta tuntuu ihan siltä kuin se ei jaksaisi vaan vetää kuin 7 ratasta vaikka laskin että vaihdevivussa on 9 vaihdetta. En vaan tajua. Eikös ysivivun pitäs käydä ysipakan kanssa? Molemmat pitäs olla Shimanoa. Ja vaihtajanhan piti olla mallia "ei väliä" kunhan liikerata kuitenkin sopii. Noh, huomenna haen uuden vaijerinkuoren ja kokeilen auttaisko se tähän. Se on kuitenkin pakko vaihtaa, oli miten oli.
Ja kiitti, pisti hymyilyttämään kun näki miehen ajavan nojakilla, mentiin peräkanaa kaupungilla .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Kokeilin aiemmin kun lähdin säätämään pienimmästä rattaasta ylöspäin niin viimeinen napsu pysähtyi kolmanneksi ylimpään eli kaksi ratasta jäi pois. Vaihtajan häkki kuitenkin kädellä liikuttaessa ylsi loppuun saakka. Sitten kun kokeilin kiristää vaijerinkuorta, sain sen nousemaan loppuun saakka mutta takaisinpäin vaihtaessa taas jäi 2 pienintä ratasta pois kokonaan.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Kokeilin aiemmin kun lähdin säätämään pienimmästä rattaasta ylöspäin niin viimeinen napsu pysähtyi kolmanneksi ylimpään eli kaksi ratasta jäi pois. Vaihtajan häkki kuitenkin kädellä liikuttaessa ylsi loppuun saakka. Sitten kun kokeilin kiristää vaijerinkuorta, sain sen nousemaan loppuun saakka mutta takaisinpäin vaihtaessa taas jäi 2 pienintä ratasta pois kokonaan.
Kuulostaa siltä että vaijeri takertelee. Liian tiukka mutka jossakin, voitelun puutetta(silikoniöljyä) tai jopa rispaantunut.
Siis jos joskus tuo vipu ja vaihtaja yhdistelmä on toiminut oikein.
Ahaa. No vaijerinkuori voisi siis olla erittäin todennäköinen syyllinen, koska se on nyt liian kireällä. Kävin ostamassa jo uutta vaijerinkuorta.
Vaihtaja toimi aiemmin kymppivivun kanssa, takana kymppipakka. Nyt vaihtui pakka ysiin, samoin vaihdevipu. Vaihtaja on sama.
Mä kokeilin ensimmäistä kertaa tänään pestä pyörän ennen kuin se kuivuu. Pyörän "maha" yltäpäältä hiekassa niin hain 10 litran ämpärillisen vettä ja pienen kastelukannun. Sillä sain huuhdeltua lähes kaiken hiekan pois, ainoastaan penkin alapuoli taisi jäädä hiekkaiseksi kun sinne on vaikea tähdätä . Eikä mennyt kauaa huuhteluun, mutta nytpä ei enää ole hiekkaa rattailla ja muualla rahisemassa!
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
^ Kiitos vinkistä, vaikuttaa kätevältä! Kuinkahan kauan tuollanen paineistettu suihku kestää että kerkeääkö yhellä täytöllä käymään koko pyörän läpi?
Rupeshan ne vaihteet pelaamaan! Tosin aloitin ns. alusta, vaihdoin vaijerinkuoren uuteen sopivanmittaiseen ja pyyhin vaijerin silikonisuihkeella. Kaiken varmuuden vuoksi vielä vaihdoin takavaihtajankin kun en saanut selkoa olisiko nykyinen vaihtaja pelittänyt vai ei, kun on kaiken maailman dynasys- ja muita hienoja juttuja. Nyt takana XT:n ysivaihtaja keskipitkällä häkillä. Kun tuota kasasin valmiiksi niin vihdoin ymmärsin mitä toiset selittävät säätämisen helppoudella. Uudelleen säätäminen oli suorastaan nautinnollista . Naurettavan helppoa. H- ja L-ruuvit, check. Vaijeri kiinni kunnolla, check. Napsuttelua, vaihtaa, ei vaihda, vaijerinkuorta kireämmälle ja sitten vaihtoi nätisti rattaille loppuun saakka. Siinä se sitten olikin! Huomenna pitää vielä ajaessa kuunnella tarviiko jotain lisäsäätöä mutta pisti ihan virnuiluttamaan että tällastako tää säätäminen yleensä on . Aah mikä voittajaolo!
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Näemmä 7L ruisku 17€. Pienempi pesuaineelle ja isompi huuhteluun. Tai sitten ämpäri välitäyttöjä varten. Noihin voi pumpata painetta vaikka koko ajan lisää.
Kyllä tuolla 2L ruiskullakin jotain huuhtelee, mutta isommalla vesimäärällä paremmin kuin paineella.
Nimin. Painepesurin omistaja josta tulee 100baria, mutta 7litraa minuutissa. Aika turha.
Tänään iltasella ajellessani taisin taas kerran tajuta mitä se pyörittäminen tarkoittaa. Olen taas sortunut ajamaan menneinä viikkoina täysin kestämättömällä tyylillä. Ihmekö jos paikat jumissa. Tänään kuitenkin sain rasituksen tuntumaan täysin kokonaan takareisien ja pohkeiden lihaksissa, etureidet lepäsivät. Yritin myös kokeilla miltä eritahtiset pyöritystahdit tuntuvat. En tosin laskenut mitään kadensseja joten lopulta en tiedä millä tasolla ollaan. Tuntuu kuitenkin että jos haluaisin jotain todella nopeaa tikkaamista, olisi kampia lyhennettävä vielä ainakin tosi paljon . Tyydyn siis kohtalaiseen pyöritykseen (jonka nopeudesta en vieläkään tiedä, pitää varmaan joku kerta laskea). Nyt myös tuntui että ymmärsin miten jalka voi painovoimaisesti laskea eteenpäin ilman että tarvii siis sen suhteen mitään työtä tehdä. Se vaan meni niin kun takareidet ja pohkeet pistivät hommaan vauhtia. Tuntui luonnolliselta. Katselin mittaria että suoralla pystyi hengästymättä ajelemaan tällä tyylillä 28kmh vauhteja. Kun pyöritystyyli vaihtui, tuntui myös helpommalta tiukemman paikan tullen nostaa persus ylös penkistä ja nojata hartioiden varaan. Menneinä viikkoina olen sitäkin yrittänyt, tuloksetta. Nyt se kuitenkin onnistui helposti.
Pitää vaan muistaa tämä tunne kun seuraavan kerran lähtee ajamaan, että miltä sen pitäs jaloissa tuntua. Tuntuu olevan vähän liian helppo luiskahtaa samaan vanhaan runttaamiseen mutta sillä ei saa kuin paikat rikki. Mulla on ylämäet edelleen heikkous jopa kaksipyöräisellä, vauhti tippuu todella paljon. Täytyy seurata voisiko tämä pyörittämisen tajuaminen auttaa tuohonkin että mäet menisivät kevyemmin ja nopeammin ylös. Olisi varmaan syytä lisätä myös pitkiä ja rauhallisia pk-lenkkejä. Ehkä mulla on vaan paska kunto kun en ole mukamas jaksanut mennä tarpeeksi rauhallisesti, tässä tulos.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Mulla on ylämäet edelleen heikkous jopa kaksipyöräisellä, vauhti tippuu todella paljon.
Oijoi, kyllä on kuskissa tai pyörässä vikaa Sama vika täälläkin
Premnas kirjoitti:
Täytyy seurata voisiko tämä pyörittämisen tajuaminen auttaa tuohonkin että mäet menisivät kevyemmin ja nopeammin ylös. Olisi varmaan syytä lisätä myös pitkiä ja rauhallisia pk-lenkkejä. Ehkä mulla on vaan paska kunto kun en ole mukamas jaksanut mennä tarpeeksi rauhallisesti, tässä tulos.
Säästelet niihin mäkiin voimia. Vähän ennen kuin mäki alkaa hidastamaan vauhtia niin lyöt täystehon päälle, vispaat niin maan vimmatusti ja yrität pitää vauhdin. Tulee sopivia intervalleja, ilman että vauhti nousee vaarallisen kovaksi. Nuo intervallit parantaa suorituskykyä, kun niillä pitkillä ja rauhallisilla lenkeillä lisätään kestävyyttä.
Onneksi olkoon, pidä tuo tunne. Mitä useammin saavutat tuon flow-tunteen, sitä helpompi se on saavuttaa uudelleen. Ei se ole helppoa kenellekään, mutta tavoittelemisen arvoista.
Tuo Jukan neuvo vauhdin ottamisesta ylämäkiin kannattaa ottaa tosissaan. Mitä kovempi vauhti mäen alla, sitä vähemmän aikaa täytyy ylämäessä rehkiä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo Jukan neuvo vauhdin ottamisesta ylämäkiin kannattaa ottaa tosissaan. Mitä kovempi vauhti mäen alla, sitä vähemmän aikaa täytyy ylämäessä rehkiä.
Tämä on ollut mulla keskeisin treenikohde jo useamman vuoden ajan. Mäkiin pitää saada hyvä vauhti ja sitä pidetään vaikka väkisin mahdollisimman pitkälle, jos mäki on jyrkkä tai pitkä niin ihan huipulla voi vähän löysätä jos siltä tuntuu.
Tämä on helpompaa etuvetosella ja etenkin nyt kun siinäkin on ovaali ketjuratas. Itse en ole lyhytkampiuskovainen, 172.5mm kammilla ja 52-piikkisellä "mäet" punneretaan täällä Oulussa jatkossa ylös, pakka on 11-25 piikkinen.
Tuo huono mäennousu on hyvän ilmanvastuksen luomaa harhaa. Kreuzotterin laskuriin kun työntää tuon 28 km/h nopeuden, saa tehontarpeeksi vain 100 wattia. Viiden prosentin mäessä samallateholla nopeus on enää 8 km/h.
Samaa nopeutta ajava pystärikuski on taas hyvä kuntoinen, koska se vaatii 175 watin tehon. Samassa mäessä pystärikuski ajaakin 13 km/h.
Jos laitetaan saman tehoinen kuski nojakkiin, kulkeekin se tasaisella 35 km/h ja mäessä saman 13 km/h kuin pystärillä.
Sitten väitetään että nojakki nousee huonosti vaikka oikeasti huono kuntoinen kuski onkin suurin syy. Ainakin paljon isompi kuin pyörä Kokeile pystärillä mäkeä ja totea ettei sekään nouse kovaa
Tuossa kovaa mäkeen ajossa on se ilo ettei tarvi rääkätä itseään niissä kauaa. Mäessä käytetty aika laskee merkittävästi.
Niin, enhän mä käsittääkseni missään sanonut että pyörässä olisi mitään vikaa . Kuskissa se vika on. Mulla jää keskinopeudet suht alhaisiksi koska jään hinkkaamaan niitä ylämäkiä. Ei siinä auta suoralla vedellä sitä 28-35kmh vauhtia jos mäet hinkkaa 8-10kmh.
Täytyy yrittää saada sitä vauhtia noihin mäkiin. Usein vaan käy niin että jos otan vauhtia mäkiin niin puolivälissä mäkeä väsähdän kun kaikki energia meni siihen varautumiseen. Loppu sitten hinkataankin todella hiljaa. Vauhdin säilyttäminen on jokseenkin hankalaa ja varsinkin sitten kun se lähtee hidastumaan niin usein hidastuu kunnolla, ellei sitten mäki lopu ja ala suora/alamäki.
Ehkä kestävyyskuntoa ei vaan sitten ole. Mun pyöräily muistuttaakin usein jonkinlaista intervallia koska kiihdyttelen aina välillä, mutta sekään ei ole näemmä auttanut kuntoon.
Lisäys: mutta kun toisaalta...laskin tuolla Kreuzotterin taulukolla että suorilla alimmillaan sen 100W mutta yksikin päivä päästelin 40kmh niin tehoja olisikin sitten jo 256W . 35kmh tekee 181W.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.