Sivu 40/80

Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 18 Marras 2015, 23:04
Kirjoittaja eemeli

Tänään ekan kerran nurin "läskipyörällä". Ei kyllä ehtinyt kissaa sanoa kun pyörä lähti alta...

Kävin taas iltasella ajelemassa "pimeitä" kuntopolkuja ja yhdessä alamäessä oli sitten kunnon muta/Lehtivelli. Alamäki kääntyy kohtuu jyrkästi vasemmalla ja juuri tuossa mutkassa sitten mutavelliä. Vauhtia reilu parikymppiä. Jonkun metrin taisin liukua pyörän kanssa kyljellään. Onneksi oli senverran leveämpi kohta niin ei osunut mihinkään kovempaan. Pyörä ja kuski säilyi ehjänä. Mitä nyt nilkka pikkasen kipeytyi ja pyörästä ohjaintanko kääntyi. Vasenpuoli vaatteista taitaa olla pesun tarpeessa :D ...


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 19 Marras 2015, 08:50
Kirjoittaja mhelander
eemeli kirjoitti:

Tänään ekan kerran nurin "läskipyörällä". Ei kyllä ehtinyt kissaa sanoa kun pyörä lähti alta...

Tämä on se ongelma kun on vähän pidempi pyörä ja suurin osa kuskin painosta takapyörällä. Siinä pitää olla todella luotettava rengas, muuten ajamisesta tai pitoon luottamisesta ei tule mitään, ainakaan maastossa.

Tästä voisi reippaan 20,000 kilsan kokemuksella kirjoittaa pitkätkin turinat mutta lyhyestä virsi kaunis, laske takapyörän painetta jos tiedostat että keli voisi olla liukas. Toinen hyvä ajatus on ajaa ainakin mutkat nätisti, ja kolmas että jos joutuu ajamaan viisteeseen tai "rännissä" niin silloin se takapyörä lipsuu kaikkein helpoimmin.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 20 Marras 2015, 09:08
Kirjoittaja vaaka

Opettavainen tarina läheltä piti tilanteesta, jossa olin kävelijänä törttöilemässä. Sade sotki silmälasit ja en ensivilkaisulla nähnyt mitään oikealla risteyksessä, joten keskityin katsomaan vasemmalle ohi kuorma-auton, joka oli rakennustyömaalla ja puoliksi ajoradalla. Ajorata suljettu raksan puolella. Musiikki korvilla näin keskustassa on kovalla volyymillä, jotta kuulee yli liikennemelun aamuruuhkassa pääliikenneväylän vieressä, joka oli täynnä autoja. En kuullut oikealta ajokaistalta tulevaa pyöräilijää ja kun hänen lamppunsa oli melkein kuollut pieni himmeä täplä ja vaatteet mustaa sekä harmaata ennen kajoa, syrjempänä oleva katuvalaistus ei riittänyt kuskin ja pyörän havaitsemiseen näillä silmillä pisaraisten linssien läpi. Varmuus tappaa, kun luottaa näköönsä. Kuski joutui kääntämään noin 30 cm oikealle kohdalle, jossa on parkkiruudut. Jos ei olisi ollut risteys. Hän ei kilauttanut kelloa, sen olisin kuullut. See no evil hear no evil toimii, vaikka yrittää nähdä ja kuulostella. Huppu oli päässä ja se syö ääntä tehokkaasti, mutta olen kellon kuullut kaukaa musiikin yli huppu päässä ennenkin.

On niitä, jotka eivät yritä katsoa ja kuunnella, mutta on pelottavaa epäonnistua pikavilkaisua pidemmällä katsomisella kävelijänä. Vauhdissa pyörän selässä vaarat moninkertaistuvat. Tuli selvästi havaittua valojen, heijastimen sekä vaaleiden vaatteiden tarve vähässä valossa.Soittokellokin on pop. Havaitsin kuskin toisella oikealle vilkaisulla metrin päästä, jolloin hän oli jo väistänyt oikealle ajolinjastaan. Sitä aiemmin en nähnyt vasemmalla olevan kuorma-auton ohi nähdäkseni, tuleeko autoja kohti.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 20 Marras 2015, 09:24
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Opettavainen tarina läheltä piti tilanteesta, jossa olin kävelijänä törttöilemässä. Sade sotki silmälasit ja en ensivilkaisulla nähnyt mitään oikealla risteyksessä, joten keskityin katsomaan vasemmalle ohi kuorma-auton, joka oli rakennustyömaalla ja puoliksi ajoradalla. Ajorata suljettu raksan puolella. Musiikki korvilla näin keskustassa on kovalla volyymillä, jotta kuulee yli liikennemelun aamuruuhkassa pääliikenneväylän vieressä, joka oli täynnä autoja. En kuullut oikealta ajokaistalta tulevaa pyöräilijää ja kun hänen lamppunsa oli melkein kuollut pieni himmeä täplä ja vaatteet mustaa sekä harmaata ennen kajoa, syrjempänä oleva katuvalaistus ei riittänyt kuskin ja pyörän havaitsemiseen näillä silmillä pisaraisten linssien läpi. Varmuus tappaa, kun luottaa näköönsä. Kuski joutui kääntämään noin 30 cm oikealle kohdalle, jossa on parkkiruudut. Jos ei olisi ollut risteys. Hän ei kilauttanut kelloa, sen olisin kuullut. See no evil hear no evil toimii, vaikka yrittää nähdä ja kuulostella. Huppu oli päässä ja se syö ääntä tehokkaasti, mutta olen kellon kuullut kaukaa musiikin yli huppu päässä ennenkin.

On niitä, jotka eivät yritä katsoa ja kuunnella, mutta on pelottavaa epäonnistua pikavilkaisua pidemmällä katsomisella kävelijänä. Vauhdissa pyörän selässä vaarat moninkertaistuvat. Tuli selvästi havaittua valojen, heijastimen sekä vaaleiden vaatteiden tarve vähässä valossa.Soittokellokin on pop. Havaitsin kuskin toisella oikealle vilkaisulla metrin päästä, jolloin hän oli jo väistänyt oikealle ajolinjastaan. Sitä aiemmin en nähnyt vasemmalla olevan kuorma-auton ohi nähdäkseni, tuleeko autoja kohti.

Perustelet nyt omaksi puolustukseksesi läheltäpititilanteen syylliseksi pyöräilijää, joka ei soittanut kelloa, vaikka juuri kerroit, että korvissasi soi musiikki kovalla. Yhtä hyvin olisit voinut olla kuulematta, kuten olit näkemättäkin. Tästä syystä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden yhteisväylillä pitää pyöräilynopeus sovittaa sellaiseksi, että vajaa-aistiset eivät jää alle. – Kaikki meni siis juuri kuten pitääkin. :)

Asiaan liittyen: "Nopeasti pyöräilevän paikka on ajoradalla ja laki olisi tältä osin muutettava." :evil:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 20 Marras 2015, 10:53
Kirjoittaja jooseha
vaaka kirjoitti:

Varmuus tappaa, kun luottaa näköönsä.

Kyllä näköön voi luottaa. Sitä pitää vain osata käyttää :wink: Vilkaiseminen ei tarkoita että katsoo eikä katsominen että näkee.
Joskus aiemmin keskusteltiin hävittäjälentäjien havainnointiharjoittelusta. Näkemistäkin voi ja kannattakin harjoitella. Jo asian tiedostamalla ja huomioon ottamalla voi parantaa omaa havainnointikykyään. Näkeminen on opittu taito :shock:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 20 Marras 2015, 11:05
Kirjoittaja vaaka

Ei missään nimessä tuo ollut perusteluni. Minä olin väärässä luullessani, että mitään ei tule oikealta. Kun käsittääkseni pimeällä pitäisi heijastimia ja valoja käyttää, tuli mulle liian vaikea tehtävä perfect stormissa havaita pyöräilijää, kun hänkin oli alioptimaalisesti varustettuna liikkeellä. Lait eivät auta kumpaakaan kolarissa, kun ne eivät noudattamattomina näkyvyyden suhteen auta luonnon lakeihin, jotka estivät näköhavaintoni ja panssaroivat kovin huonosti. Oikeassa tai väärässä olo ei vaikuta vammojen määrään.

Minusta tässä ideaalimaailman liikennejärjestelyitä odotellessa opetukset ovat huolehtia pyöräilijänä näkyvyydestään ja kävelijänä en tiedä, miten voisin parantaa tilannetta, kun oikeasti olisin ollut hengenvaarallisessa tilanteessa, jos en olisi katsonut kuorma-auton kulmaa, että tuleeko sieltä autoa, vai ei, kun näkövarmistus, että takaa ei tule autoa päälle tapahtui puolessa välissä suojatietä. Kun rekka oli lähellä, ei mahdollisella autolla olisi ollut mahdollisuutta ehkä reagoida puhumattakaan pysähtyä riittävän nopeasti. Nelisuuntaisessa risteyksessä ei tullut mieleen jäädä paikalleen seisomaan ja katsoa kuorma-auton katveen taakse nähtyäni tien tyhjäksi, että tuleeko tyhjäksi luulemaltani oikealta puolelta mitään. Kun vaarana on edestä ja takaa tulevat liikkujat. Jotenkin on jämähtänyt Helsingin liikennetiheydessä idea päähän, että keskelle ajotietä, vaikka kuinka on suojatie, ei passaa jäädä, jos illan haluaa nähdä. Suojatiehen ei ole luottamista näillä autoilijoilla. Suo siellä vetelä täällä. Saisiko sateen kiellettyä lailla?

Jooseha sehän tässä pelottaakin, kun katsoin pari sekuntia oikealle, enkä vilkaissut, kun tiesin tipat linssissä. Maastopuku toimi hämärässä sateella pyöräilijällä. Siksi maastopukuja käytetään armeijoissa ja metsästyksessä, että estävät näkemisen. Toimii.

Mitä kelloon tulee, olen poppi ja huppu päässä kuullut peruskilistimen 10 m päästä. Ei kilahtanut tällä kertaa, kuski vain väisti etupuoleltani. Jos olisi väistänyt takaani, en olisi varmaan tiedostanut läsnäoloaan ollenkaan, koska en kuullut pyörää vierestäkään. Ei vapaaratasta? Hiljainen peli ainakin kävelynopeudella hänen pyöränsä. Tiedä sitten, olisinko kuullut pyörän liikuntaääniä huputta, musiikitta tai ilman molempaa. Pyöräilijä ajoi ajoradalla ja kohdallani hitaasti. Ei käsitystä aiemmasta nopeudestaan.

muoks huomasin alkuperäisestä viestistäni semanttisen virheen. Kirjoitin ensivilkaisu, joka minulle noissa olissa on pari sekuntia, ei 0,1 s, kuten yleisessä sanan käytössä. Se aiheutti sekaannusta anteeksi. Lasken noissa oloissa 2 s katsomisen vilkaisuksi, kun tippojen peittämästä linssistä ei näe kunnolla läpi ja on mahdollisuus, että ninjapukuinen tulee ja tiedän että 0,1 s vilkaisulla ei voi useita liikkujia nähdä noissa oloissa ollenkaan. Ennen ei ollut mahdollisuus toteutunut. Nyt tuli pelottavana varoitteena! Hui! Tilannenopeuttakaan ei oikein kumpikaan voi vähentää. Ei oikein hotsita liikkua kaupungilla yönäkölaitteissa. Saa nenään läheisiltä turvapaikkakeskuksen tyypeiltä ja byrokratiaa virkavallalta äkkiä :D

Olen treenannut pimeänäköäni reippaasti työn puolesta 1980-luvulta asti. Aiemmin naperona. Ei auta tippojen läpi näkemiseen.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 22 Marras 2015, 21:07
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Varmuus tappaa, kun luottaa näköönsä.

Kyllä näköön voi luottaa. Sitä pitää vain osata käyttää :wink: Vilkaiseminen ei tarkoita että katsoo eikä katsominen että näkee.
Joskus aiemmin keskusteltiin hävittäjälentäjien havainnointiharjoittelusta. Näkemistäkin voi ja kannattakin harjoitella. Jo asian tiedostamalla ja huomioon ottamalla voi parantaa omaa havainnointikykyään. Näkeminen on opittu taito :shock:

On mulla ollut samoja vaikeuksia silmälasien kanssa kun on ensimmäinen syksy niille ja pitkään on ollut nollan pinnassa ja sumua sekä tihkusateita. Itsekin väitän olevani hyvä havainnoija ja tarkka liikenteessä mutta melkein joka päivä työmatkaa ajaessa ja ihmisten ilmoilla on potentiaalisia vaaratilanteita vähintäänkin riittävästi tarjolla.

Pari läheltä piti tilannettakin on ollut, yleensä mustissa vaatteissa hajavalossa oleva jalankulkija tai vastaava valoton pyöräilijä. Noilla ei selkeästi ole mitään itsesuojeluvaistoa tai järkeä muutenkaan liikkuessaan yleisillä teillä mitä pyörätietkin ovat.


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 20:40
Kirjoittaja smilodon
Hopea kirjoitti:

Otetaas tämä tänne, vaikkei kyseessä olekaan nojapyörä.

http://yle.fi/uutiset/valtatiella_pyora ... ta/8003187

Oikeus saivartelee ajamisesta reunaviivan "väärällä puolella". Ei kai tämä voi olla totta Suomessa? :shock:

Jos valtatiellä pyöräilijän päälle saa ajaa joutumatta vastuuseen, Suomeen pitää HETI saada 60 000 km pyörätietä! Toivottavasti tämä menee korkeimpaan oikeuteen asti, eihän tässä ole mitään järkeä. Millaisia arvontakoneita meidän nykyiset raastuvanoikeudet oikein ovat?

Nyt tuli tästä tapauksesta hovioikeuden tuomio: 50 päiväsakkoa (2400 euroa) pyöräilijän tappajalle.

http://www.iltalehti.fi//uutiset/201604 ... 3_uu.shtml


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 21:07
Kirjoittaja jori
smilodon kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Otetaas tämä tänne, vaikkei kyseessä olekaan nojapyörä.

http://yle.fi/uutiset/valtatiella_pyora ... ta/8003187

Oikeus saivartelee ajamisesta reunaviivan "väärällä puolella". Ei kai tämä voi olla totta Suomessa? :shock:

Jos valtatiellä pyöräilijän päälle saa ajaa joutumatta vastuuseen, Suomeen pitää HETI saada 60 000 km pyörätietä! Toivottavasti tämä menee korkeimpaan oikeuteen asti, eihän tässä ole mitään järkeä. Millaisia arvontakoneita meidän nykyiset raastuvanoikeudet oikein ovat?

Nyt tuli tästä tapauksesta hovioikeuden tuomio: 50 päiväsakkoa (2400 euroa) pyöräilijän tappajalle.

http://www.iltalehti.fi//uutiset/201604 ... 3_uu.shtml

Pitäisikö olla iloinen, vai surullinen? Oikeus sekoilee kuin SSS-hallitus. Tekee päätöksen ja heti perään peruu ja tekee uuden. Liekö juttu menossa vielä korkeimpaan oikeuteen –tämäkin itsestäänselvyys. Jos pyöräilijä ajaa tiellä, ei siis ilmesty tielle sivulta puun takaa, on selvästi tilanne, jossa ajoneuvon kuljettajan on kyettävä väistämään pyöräilijää. Jos ei kykene väistämään, on rikkonut määräystä "liikenneturvallisuuden vaarantaminen", sillä ajoneuvo on kyettävä pysäyttämään ennen estettä ajoradan näkyvällä osalla. Käräjänoikeuden tuomarille olisi pitänyt määrätä aikanaan sakot täysin järjettömästä päätöksestä. Tai ainakin kutsua selittämään oikeustajun ja tieliikennelain hengen ja kirjaimen vastaista päätöstään television haastatteluohjelmaan. :evil:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 21:32
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Pitäisikö olla iloinen, vai surullinen? Oikeus sekoilee kuin SSS-hallitus. Tekee päätöksen ja heti perään peruu ja tekee uuden.

Kai niillä on arvovalta kyseessä, kun pitää saada muuttaa alemman asteen päätös. Korkeimmasta tulee sitten taas vapauttava päätös, jos sinne ottavat :roll:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 21:39
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pitäisikö olla iloinen, vai surullinen? Oikeus sekoilee kuin SSS-hallitus. Tekee päätöksen ja heti perään peruu ja tekee uuden.

Kai niillä on arvovalta kyseessä, kun pitää saada muuttaa alemman asteen päätös. Korkeimmasta tulee sitten taas vapauttava päätös, jos sinne ottavat :roll:

Eiks tuos jutus sanottu ett Käräjäoikeudessa syytteet hylättiin kokonaan?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 21:42
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Eiks tuos jutus sanottu ett Käräjäoikeudessa syytteet hlättiin kokonaan?

Nimen omaan. Hovi kumosi käräjäoikeuden päätöksen. Korkein kumoaa sitten hovin päätöksen ja ennakkotapaukseksi tulee se, että keltainen viiva kumoaa ohittajan velvollisuudet :shock:


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 22:06
Kirjoittaja Paavo

Huolestuttavaa saivartelua todellakin. Lisäksi Suomessa on tsiljoona kilometriä maantietä, jossa reunaviiva on noin millin päässä asfaltin reunasta ja maalikin vielä kulunutta. Tällä kaistaleellako on pysyttävä, jotta oikeusoppineet olisivat tyytyväisiä?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 03 Huhti 2016, 22:56
Kirjoittaja jori
Paavo kirjoitti:

Huolestuttavaa saivartelua todellakin. Lisäksi Suomessa on tsiljoona kilometriä maantietä, jossa reunaviiva on noin millin päässä asfaltin reunasta ja maalikin vielä kulunutta. Tällä kaistaleellako on pysyttävä, jotta oikeusoppineet olisivat tyytyväisiä?

Ei se niin ole, että oikeusoppineet lakia määrittelisivät –ainakaan nii ei pitäisi olla. Suomessa laista päättää eduskunta joka on siellä kansan tahdosta. Jos tulee vääränlaisia lakeja ja varsinkin niiden tulkintoja, pitää siitä nostaa meteli ja vaatia lakia selvennettäväksi tai muutettavaksi. Se on kansan velvollisuus edustajiensa välityksellä, ei virkamiesten. :?


Re: Onnettomuudet

Lähetetty: 04 Huhti 2016, 15:02
Kirjoittaja PW

http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2016 ... en-tuomio/
Kaupunkifillarin kommentteja oikeudenpäätökseen ja tekstiä Hovioikeuden päätöksestä.