Sivu 5/7
Re: sh14
Lähetetty: 30 Touko 2010, 17:21
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:Hienohan siitä tuli. Mut kai tässä on joku mittaus virhe:
irakas kirjoitti:
Istuinkorkeus on 55 cm,
Keskiön korkeus 79 cm
Eihän 20" renkaalla saa mitenkään penkin ja kampien korkeuseroa noin isoksi, 24cm
Mulla kammet 7cm ylempänä vaikka eturengas on 6", eli 15cm isompi.
Onneksi olkoon Sakari, taas valmistui upea ajokki!
Tuo kampikeskiön korkeus pisti minunkin silmääni. Ilmeisesti ulkonäöksellisistä syistä olet laittanut tuon kampikeskiösatulan puomin yläpuolelle. Ketjut menevät näin nätisti putken suuntaisesti. Jos kuitenkin käännät kampisatulan puomin alapuolelle, saat korkeuseron maltillisemmaksi ja Jukan rauhoittumaan.
Kenties myös arkikruisailuajettavuus paranee vaikkakin ulkonäön linjakkuuden kustannuksella.
Jori
Re: sh14
Lähetetty: 30 Touko 2010, 17:45
Kirjoittaja irakas
Syy miksi keskiö on runkoputken yläpuolella on se, että etuvaihtaja on näin vakio-osin asennettavissa ja lopputulos luotettava. Jos keskiö laitetaan runkoputken alapuolelle, vaatii etuvaihtajan asennus erikoistoimenpiteitä.
Kyllä minustakin olisi kovasti suotavaa, että keskiö olisi alempana. Jo jonakkiin asettuminen vaatii jonglöörin notkeutta, kun jalkaa joutuu nostamaan taivaisiin.
Täytyy ruveta miettimään, minkälainen lisäosa olisi tehtävä etuvaihtajan asentamiseksi vaihtoehdossa, jossa keskiö on runkoputken alapuolella. 
Myös suht. lyhyt akseliväli nostaa runkoputken etupäätä.
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 30 Touko 2010, 17:56
Kirjoittaja Pastori
Onko tuossa muuta syytä kuin se vaihtajan pystytolppa?
Ei kai ne osat muuten tiedä onko ne putken ylä vai alapuolella?
Kaikinpuolin hienon näköinen aparaatti jokatapauksessa.
Re: sh14
Lähetetty: 30 Touko 2010, 18:44
Kirjoittaja PW
Hienon näköstä jälkee ! Kun osais , malttais itekin viimeistellä .
Onks tuo penkin runko edelleen vanerista ? Näyttää kevyeltä ja sirolta .
Re: sh14
Lähetetty: 30 Touko 2010, 20:04
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:Hienon näköstä jälkee ! Kun osais , malttais itekin viimeistellä .
Onks tuo penkin runko edelleen vanerista ? Näyttää kevyeltä ja sirolta .
Kiitos kaikille kehuista!

Penkin runko on 18 mm koivuvaneria. Alapään kulmaliitoksissa olen käyttänyt 3 mm AL-kulmaa, 5 mm pultteja ja polyuretaaniliimaa.
Pitihän sitä lähteä heti kokeilemaan, miltä tuntuisi, jos keskiön asentaisi runkoputken alapuolelle. Ja niinhän siinä kävi, että ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia asentaa vakiovaihtajaa rattaistolle. Siinä ei ole yksinkertaisesti tilaa sellaiselle.
Keskiön korkeus putosi ihanasti 66,5 cm:iin. (Jukalle tiedoksi, että tarkistin keskiön alkuperäisen korkeuden ja se oli 79 cm.)
Kävin koeajolla asentamalla etukäteen ketjun sopivalle rattaalle. Jorihan muistaakseni vaihtaa jalalla vauhdissa. 
Kyllä täytyy myöntää, että asettuminen nojakkiin oli paljon helpompaa ja ajaminen miellyttävämpää. Näkyvyys tiehen aivan toista luokkaa.
Mielessä on kyseessä olevassa tapauksessa ratkaisu eturattaiston omatekoiselle vaihtajalle, joka toimisi ohjaustangossa olevasta vakiovaihdevivusta.
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 30 Touko 2010, 20:21
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Keskiön korkeus putosi ihanasti 66,5 cm:iin.
Tuo kuulostaa jo hyvälle, "vain" 11cm penkkiä ylempänä. Kaupallisissa taitaa suurin näkemäni korkeusero olla 20cm, joka on mun mielestä kyllä ehdoton maksimi. Omassa "highracerissa" meni tuon yli
Toki loivalla nojakulmalla ei voi kovin alaskaan kampia laittaa...
Jukka
Re: sh14
Lähetetty: 30 Touko 2010, 21:46
Kirjoittaja Jarcco
Olisihan tuossa myös mahdollista käyttää säädettävää sisäputkea keskiön kiinnityksessä. Vaikka sopivan kokoista putkea ei löytyisikään, lyhyt pätkä on melko helppo tehdä leikkaamalla siivu pois pituussuunnassa, painamalla kasaan vähän kerrassaan eri puolilta ja hitsaamalla. Pääsisit eroon noista pakoputkiklemmareista samalla. Paitsi estetiikan takia, myös siksi että ne painavat putkeen ikävät jäljet ja rikkovat maalipinnan.
Re: sh14
Lähetetty: 31 Touko 2010, 07:41
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:Olisihan tuossa myös mahdollista käyttää säädettävää sisäputkea keskiön kiinnityksessä.
Tai hitsaa keskiöputken suoraan runkoputken nokkaan kiinni. Koska penkki on siirrettävä niin tarviiko kampia kyetä siirtämään?
Jukka
Re: sh14
Lähetetty: 31 Touko 2010, 10:06
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Olisihan tuossa myös mahdollista käyttää säädettävää sisäputkea keskiön kiinnityksessä.
Tai hitsaa keskiöputken suoraan runkoputken nokkaan kiinni. Koska penkki on siirrettävä niin tarviiko kampia kyetä siirtämään?
Jukka
Yleensä on osoittautunut hyväksi asiaksi kaikki säätömahdollisuudet. Siksi tässäkin se oli tavoitteena. Homma olisi selvä, jos tekisi vain itselle, mutta niinpä vain on käynyt, että olen myynyt jo 3 nojakkia, joissa säätömahdollisuus on osoittautunut tarpeelliseksi. Istuimen säätövara ei tahdo ääritapauksissa riittää.
Taidanpa tässä tilanteessa painon lisäyksen pelossa käyttää Jukan neuvoa ja koittaa laittaa kiinteän keskiön paikka optimikohtaan.
Yritin suunnitella useampia vaihtoehtoja omatekoiselle keskiörattaan vaihtajalle, mutta aika hankalaksi tuntui menevän. 
Istuintakin joudun vielä korjaamaan, kun selkä ottaa kiinni yläosaa tukevaan vaakaputkeen. Ei tuntunut hyvälle, kun tärinä siirtyi suoraan tiestä kumisevana rintakehään.
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 31 Touko 2010, 10:59
Kirjoittaja tavasti
Eikös se vaihtajan putki voisi olla pienessä metallilätkässä putken yläpuolella vaikka keskiö onkin alapuolella? Huomioi sen vaihtajan putken kaltevuuden, ja laittaa sopivaan kohtaan vähän taaemmaksi.
Re: sh14
Lähetetty: 31 Touko 2010, 11:08
Kirjoittaja irakas
tavasti kirjoitti:Eikös se vaihtajan putki voisi olla pienessä metallilätkässä putken yläpuolella vaikka keskiö onkin alapuolella? Huomioi sen vaihtajan putken kaltevuuden, ja laittaa sopivaan kohtaan vähän taaemmaksi.
Se ei käy, kun vaihtajan mekanismi toimiakseen vaatisi tilaa vetävän ketjun ja runkoputken väliin.
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 06 Kesä 2010, 20:48
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:tavasti kirjoitti:Eikös se vaihtajan putki voisi olla pienessä metallilätkässä putken yläpuolella vaikka keskiö onkin alapuolella? Huomioi sen vaihtajan putken kaltevuuden, ja laittaa sopivaan kohtaan vähän taaemmaksi.
Se ei käy, kun vaihtajan mekanismi toimiakseen vaatisi tilaa vetävän ketjun ja runkoputken väliin.
Sakari
Sepä taitaakin onnistua toisenlaisella vaihtajalla, jossa mekanismi on ylempänä.
Olen ajatellut pitää kampikeskiön puomin alapuolella, kun ajoasento ja näkyvyys on niin parempi.
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 11 Kesä 2010, 17:55
Kirjoittaja irakas
SH14 alkaa olla ajokunnossa:

Puomin alapuolinen kampikeskiö ja etuvaihtaja onnistuivat näin:

Istuimen eureuna:

Käytän istuimessa lisätyynyä, ettei reuna tuntuisi kovalta.
Vielä puuttuvat lokasuojat ja talutuskahva.
Paino tuossa asussa 18 kg
Sakari
Re: sh14
Lähetetty: 12 Kesä 2010, 02:31
Kirjoittaja jori
Hitto Sakari, nyt on ammattimaisen näköinen. Täytyy ruveta nimittämään sinua Nojapyörätehtailijaksi. 
Jori
Re: sh14
Lähetetty: 12 Kesä 2010, 11:06
Kirjoittaja lowrides
Sakari täytyy myöntää että on upea! Ehkä taiteellisuus pyörissäsi pääsee koko ajan paremmin esiin kun kehityt teknisesti pyöränrakentajana...