Re: Kiekon rihtaus
Tuossa minun (Greencyclen) moottorissa on aika jämyt, paljon normaalia paksummat pinnat. Eli en ihan heti usko että tässä tilanteessa on pinnoissa vika vaan ovat yksinkertaisesti normaalin kiristyksen tarpeessa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuossa minun (Greencyclen) moottorissa on aika jämyt, paljon normaalia paksummat pinnat. Eli en ihan heti usko että tässä tilanteessa on pinnoissa vika vaan ovat yksinkertaisesti normaalin kiristyksen tarpeessa.
sompi kirjoitti:Tuossa minun (Greencyclen) moottorissa on aika jämyt, paljon normaalia paksummat pinnat. Eli en ihan heti usko että tässä tilanteessa on pinnoissa vika vaan ovat yksinkertaisesti normaalin kiristyksen tarpeessa.
Jos et muuta paikkaa löydä rihtaamiselle niin tule käymään mun tallilla...
Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
sompi kirjoitti:Tekeekö mikään liike Oulussa nojapyörälle remonttia? ...Elikkä onko tietoa missä voisi teettää tai onko täällä joku jolla olisi aikaa ja kiinnostusta. Maksan toki, ettei tarvitse talkoilla tehdä! Urheilu-ulapasta kävin kysymässä mutta eivät kuulemma ota nojakkeja vastaan ollenkaan, kun ei saa telineeseen kiinni.
Kempeleen kyläkauppaa ehdottaisin!
mhelander kirjoitti:Jos et muuta paikkaa löydä rihtaamiselle niin tule käymään mun tallilla...
Kiitos tarjouksesta! Minäpä tässä yritän kysellä noista liikkeistä, jos joku suostuisi ottamaan nojakin vastaan. Viljamin ehdottama Kempeleen kyläkauppa pitää varmistaa. Siinä vain pieni logistinen ongelma, kun se on täysin toisella puolella kaupunkia minuun nähden. Ajamalla pääsee sinne mutta sitte pitäs päästä jollain kotiinki.
Takakiekko käytetty Kempeleen kylälaupassa, Viljamille kiitokset vinkistä. Ja olipas muuten mahtavaa palvelua! Sorvasivat samalla sopivan kokoisen rikan tuonne takarenkaan keskiöön niin ei enää hankaa rataspakka ja rengaskin on suunnilleen keskellä pyörää. Aion käyttää jatkossakin kyseisen paikan palveluita.
Etukiekot vielä jäi rihtaamatta, kun en saanut kiekkoja irti pyörästä
Eli nuo saa nyt jäädä rihtaamatta. Eipä ne pinnat niin löysiltä edes tunnu ja mahtaako se noissa 20" vanteissa edes niin justiin olla.
Vanhat tuubikiekot jotka vaikuttaa riittävän suorilta omaan silmään mutta pinnat lienevät löysät, eivätkä sormituntumalla ole samassa kireydessäkään.
Uskallanko noita kiristellä, vai meneekö varmasti pieleen? Ensin kaikkia pinnoja saman verran, vai samaan kireyteen?
Laita jotain irrotus öljyä ensin niihin pinnojen nippoihin . Niin voivat vaikka ruveta liikkuun herkemmin . Kun kiristät pinnat . Lähde venttiilin kohalta ja kiristä aina noin puolikierosta kerralla jokaista pinnaa. Sen jälkeen tarkistat vanteen suoruuden ja jatkat samaan malliin . Hitaasti hyvää tulee .
Kuten Nojanalle sanoo, mutta itse löysäisin ensin kaikki pinnat niin löysälle että nipan sisältä tulee kierre juuri-ja-juuri näkyviin. Sitten kiristäisin kaikkia tasaiseen kunnes on aika lailla tavoitejännitys saavutettu.
Ja sitten rihtaisin kiekon suoraksi noin suurin piirtein, ja sitten vanteen keskelle napaa. Ja lopuksi tarkempi rihtaus jotta heitot saa alle 1mm:n tuntumaan.
Näin saat pois pystyheiton ja kun ei pidä liikaa kiirettä niin pysyvät pinnat tasakireydellä ja tulee suora. Ja pysyy suorana jos vanne ei ole päässyt aikaisemmin notkahtamaan.
Joo kiristelin puolkierrost joka pinnaa, paitsi kaikki ei kiristyny Epäilin, oisko kierteet pohjassa jo tai sitten ois pitänt öljytä. Vaikuttaa viel suoralta.
PW kirjoitti:Epäilin, oisko kierteet pohjassa jo tai sitten ois pitänt öljytä.
Ei kai ne pohjassa voi olla Pinnaan ei väännetä kierteitä kuten pulttiin vaan ne puristetaan, eli materiaalia ei poistu ja pinna on kierteen kohdalta vähän paksumpi. Kun nippelissä on kierteellinen reikä läpi niin sen saa pyöritettyä vaikka kokonaan läpi.
Eiköhän ne oon vaan ruostunu kiinni, uudet maksaa 50senttiä/kpl nippeleineen, eli roskiin vaan ja uutta tilalle jos ei öljyämällä saa pyörimään. Tai jostakin romukiekosta saman pituinen tilalle.
Jukka
heippa! pienellä toholla kun lämmittää nipan,saa yleensä aukeamaan.