Sivu 5/5
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 17 Heinä 2010, 13:09
Kirjoittaja Nebulus
Härmäpyörä kirjoitti:Liikunta - eli siis fyysisen vastuksen voittaminen - on tärkeätä. Mutta on siis tärkeätä pyöräillä kovaa ja kauas vaikka ei mitään asiaa määränpäähän olekaan. Tätä minun pitää vähän yrittää vielä miettiä.
Mää ainakin harrastan pyöräilyä hölkkäämisen sijaan juurikin siksi, että pyöräillessä näkee enemmän. Mitä pidemmän matkaa lenkillä pääsee ajamaan, sitä enemmän lenkin varrella näkee hauskoja sattumuksia, pääsee ajamaan kivoja polkuja ja ylipäätään päälle on enemmän virikkeitä tarjolla. Poljinvoiman käyttäminen vaikkapa laahaavien laakerien lämmittämiseen tai tussujen kumien kuluttamiseen eteenpäin pääsemisen sijasta kuullostaa äärimmäisen luontaantyöntävältä ajatukselta.
Jos tarkoituksena olisi ainoastaan rasittaa itseään fyysisesti, voisi mun mielestäni yhtä hyvin mennä takapihalle lapioimaan soraa edestakaisin yhdestä kasasta toiseen ja takaisin. Tai tehdä kyykkyhyppyjä eteiskomerossa. Liikkumisen tuoma palkitsevuus on se tärkein pointti, kun alkaa motivoimaan itseään lenkille.
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 17 Heinä 2010, 21:07
Kirjoittaja Pastori
Nebulus kirjoitti:
Jos tarkoituksena olisi ainoastaan rasittaa itseään fyysisesti, voisi mun mielestäni yhtä hyvin mennä takapihalle lapioimaan soraa edestakaisin yhdestä kasasta toiseen ja takaisin. Tai tehdä kyykkyhyppyjä eteiskomerossa. Liikkumisen tuoma palkitsevuus on se tärkein pointti, kun alkaa motivoimaan itseään lenkille.
OT.
Takapihalla voi lapioida soraa, vanhassa omassa talossa, jossa:
- lämmitetään puulla
- kompostoidaan
- pidetään jonkinmoista puutarhaa
- ajellaan nurmi human powereded leikkurilla
- tehdään lumitöitä
yms.
ei kuiteskaan tarvi lapioida sitä kasasta toiseen - motivaattoria löytyy ihan muutenkin 
Tokitoki.
Kivaahan se on toi liikunta jossa maisemat vaihtuu.
Kivaa on myös liikkuminen jossa joutuu ajattelemaan pelitaktiikkaa ja toimimaan selkäytimellä ei tarvi miettiä esim. työasioita koska ei voi 
Pyörän vauhti on mukavaa - tuntee elävänsä ja se vilvoittaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 17 Heinä 2010, 22:03
Kirjoittaja Nebulus
Pastori kirjoitti:
Takapihalla voi lapioida soraa, vanhassa omassa talossa, jossa:
- lämmitetään puulla
- kompostoidaan
- pidetään jonkinmoista puutarhaa
- ajellaan nurmi human powereded leikkurilla
- tehdään lumitöitä
yms.
ei kuiteskaan tarvi lapioida sitä kasasta toiseen - motivaattoria löytyy ihan muutenkin 
Hieman vielä lisää OT:tä
Nimenomaan, siksi olikin tuo maininta kasasta toiseen... nimimerkillä omakotitalon remontointia viimeiset 10 kuukautta. On meinaan tuota hyötyliikuntaa ihan riittämiin, joka sinällään on ihan palkitsevaa, koska liikuntasuorituksen päätteeksi on saanut jotain oikeasti aikaiseksi. Kuten vaikka parin kuutiometrin kuopan takapihalle, joka syntyi pari kuukautta sitten rempassa irroitettujen kaakelien piilottamiseksi leikkimökin alle.
Siitä kuopasta irtosi mullat mansikkapenkkiin ja kuopan pohjalta hiekat hiekkalaatikkoon. 
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 18 Heinä 2010, 15:41
Kirjoittaja kkolja
Paavo kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:
-- maantiellä saatat tuijottaa samaa suoraa vaikka kuinka kauan...
itseä ainakin ärsyttää tosi pitkät suorat kun tuntuu että ne ei lopu...
-- Maantiellä pitäisi kai käyttää pitkää lippaa, ettei näkisi liian kauas.
Tuostako se johtuu, että pyörätiellä suurin osa vastaantulijoista katsoo varpaisiinsa tai eturenkaaseensa? Matka ei käy turruttavan tylsäksi, kun yllättäviä tilanteita tulee jatkuvasti. Silloin ei kylläkään olla maantiellä, varmaan onneksi.
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 25 Heinä 2010, 00:53
Kirjoittaja Härmäpyörä
Premnas kirjoitti:Kyllähän se joskus risoo ku tavallisilla pyörillä menevät triken ohi..
Täytyy myöntää että välillä on alkanut himottaa ostaa myös kaksipyöräinen nojakki tuon triken rinnalle. Että pääsisi vetelemään niitä hurjia vauhteja ja kurveissa voisi paremmin kantata (ok, trike ei ihan helposti kaadu mutta tähän mennessä olen pari kertaa saanut jomman kumman eturenkaan nousemaan ilmaan tiukemmassa kurvissa). Toisaalta kun ajattelen, että eikö 20kmh keskinopeus jo riittäisi. Ja sitten toiset vetelee jotain 30kmh keskareita?
Sitten kun taas ajattelen, miksi alunperin juuri triken hommasin: ettei tarvitse pysähtyessä ajatella, kuinka pitävälle alustalle saa jalkansa laskettua ja voi ajaa ongelmakohdissa niin hiljaa kuin tarvis, on trike ollut todella kätevä. Talvellakaan en nähnyt sen kanssa kauheita ongelmia, muutaman kerran vähän liian paksu lumi tai niin liukas kohta, että trike jäi sutimaan vaikka oli nastat alla. Tuommoisina lumi&jää -päivinä kävellenkin olisi jo hankalaa, trikellä sentään pysyy pystyssä. Trike on helppo lastatakin, kun nököttää nätisti paikoillaan eikä kaadu.
Ei trike ole maantiekiitäjän veroinen nopeudessa, mutta suhteutettuna painoon yms. ihan tarpeeksi kiitäjä, kunhan polkijasta löytyy lisääntyvän ajon myötä kapasiteettia.
Minulla on täsmälleen samoja fiiliksiä trikestä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 25 Heinä 2010, 01:00
Kirjoittaja Härmäpyörä
Kiitos loistavista analyyttisistä vastauksista! Tuo kuntopyörä oli hyvä vertaus.
Uusi tyhmä kysymys. Luin jostain, että nojapyörä olisi fyysisesti epätaloudellinen pystikseen nähden siksi, että pystiksessä jalat käyttävät polkiessaan painovoimaa "ilmaiseksi", mitä taas nojiksessa ei tapahdu.
Liekö totta?
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 25 Heinä 2010, 09:03
Kirjoittaja jviirret
Härmäpyörä kirjoitti:Uusi tyhmä kysymys. Luin jostain, että nojapyörä olisi fyysisesti epätaloudellinen pystikseen nähden siksi, että pystiksessä jalat käyttävät polkiessaan painovoimaa "ilmaiseksi", mitä taas nojiksessa ei tapahdu.
En usko että se johtuu jalkojen painosta, pitäähän ne jalat kuitenkin nostaa ylös. Pystärissä on luonnostaan enenmpi lihasryhmiä käytössä, kun tangosta käsin kankeamalla ja varsinkin seisten ajaessa saa yläkropankin mukaan voimantuottoon. Nojakillakin tämä onnistuu, kun nostaa takamuksen irti penkistä niin että kroppa on ilmassa pelkkien hartioiden ja jalkojen varassa. Vaatii harjoittelua, sopivan ajoasennon ja tukevan hartian seudun penkistä. Itse en osaa/ole opetellut.
Jukka
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 00:30
Kirjoittaja Härmäpyörä
En löytänyt parempaa viestiketjua, joten:
Mitähän saisi 20' ja 26' laadukkaat valkosivurenkaat, mieluiten samaa merkkiä? En tarkoita kapeaa valkoista raitaa, vaan ihan kunnon valkosivuisia.
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 08:30
Kirjoittaja jviirret
Eka kerta että joku valitsee nojakin renkaat ulkonäön eikä suorituskyvyn tai kestävyyden mukaan. Näin se kulttuuri laajenee ja saa uusia, lähinnä chopperipuolelta tuttuja muotoja. Hyvä.
Mikään suorituskykyisten renkaiden valmistaja tuskin haluaa museoajoneuvo fiilistä kumeihinsa, joten niitä pitää katsella cruiseri osastolta: http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=989 Noita ei taida mitään olla 20" ja jostakin syystä michelin diablo cityäkään ei valmistaja enään tunne, vaikka joitakin kokoja vielä myynnissä on: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24929 http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=40993
Jukka
Re: Tyhmiä kysymyksiä nojapyöristä
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 09:37
Kirjoittaja Härmäpyörä
jviirret kirjoitti:Eka kerta että joku valitsee nojakin renkaat ulkonäön eikä suorituskyvyn tai kestävyyden mukaan. Hyvä.
Näin. Ja jopa kaksi naistakin nähtiin lowridessä ajelemassa. Mikään ei kohta ole ennallaan. Kohta pidetään varmaan jo nojakintuunaustreffejä ja ajonjälkeisasujen esittelyitä.
"Citius, altius, fortius".