Sivu 5/17
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 16:42
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:En ollut millään tavalla muuttanut johtojen asennuksia. Siirsin vain takapyörän soutupyörästä tähän nojakkiin. Syksyllä se toimi sh11:ssa oikein päin.
Miten voi olla mahdollista, että se nyt pyöri väärin päin?
Se on paikoillaan väärin päin?
Jukka
Niinhän voisi luulla, ja se tuli tietenkin ensimmäiseksi minunkin mieleeni, mutta rummussa olevan nuolen mukaan pyörä on oikein päin. Jos vaihdan pyörän toisin päin, on johtoja jatkettava. Siitäkin voi päätellä miten päin pyörä on ollut syksyllä.
Ja kait nyt yksinkertaisin homma on kääntää pyörä toisin päin ja jatkaa johtoja. Mutta kummasti voi talven aikana navat vaihtua. Mutta niinhän ne aina väliin kompassissakin vaihtuvat, kun se joutuu voimakkaaseen kenttään.
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 08 Helmi 2011, 17:38
Kirjoittaja jviirret
Entäpä jos antaa sen olla paikoillaan noin ja ajaa jonkun matkaa ilman sähköapua. Laittaa sitten vauhdista vedon pienellä teholla päälle. Aika outoa tuo kyllä on, en oo koskaan kuullut moisesta ilmiöstä.
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 09 Helmi 2011, 08:12
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Entäpä jos antaa sen olla paikoillaan noin ja ajaa jonkun matkaa ilman sähköapua. Laittaa sitten vauhdista vedon pienellä teholla päälle. Aika outoa tuo kyllä on, en oo koskaan kuullut moisesta ilmiöstä.
Jukka
Täytyypä kokeilla. 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 09 Helmi 2011, 16:55
Kirjoittaja irakas
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Entäpä jos antaa sen olla paikoillaan noin ja ajaa jonkun matkaa ilman sähköapua. Laittaa sitten vauhdista vedon pienellä teholla päälle. Aika outoa tuo kyllä on, en oo koskaan kuullut moisesta ilmiöstä.
Jukka
Täytyypä kokeilla. 
Sakari
Niinpä kokeilin, mutta suunnan muutosta ei tapahtunut. Sitten vaihdoin vaan moottorille menevät johdot, ja homma rupesi pelittään. 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 12:08
Kirjoittaja jviirret
Onko muut sähköpyöräilijät jo päässeet kunnon pakkasilla kokeileen? Riittääkö akuissa puhti ja takeneeko kuski kun ei tarvi hengästymiseen asti polkea?
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 12:34
Kirjoittaja Nojanalle
Tarkeneminen on varusteista kiini. Ja Vaajakosken karpaasi laittaa toiset villasukat sandaaleihin. Niin eiköhän meno taas parane . Akut ei varmaan anna mitään enerkiaa , pakkasen lähestyessä 30:tä. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 12:47
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Tarkeneminen on varusteista kiini. Ja Vaajakosken karpaasi laittaa toiset villasukat sandaaleihin. Niin eiköhän meno taas parane . Akut ei varmaan anna mitään enerkiaa , pakkasen lähestyessä 30:tä. 
eiköhän? varmaan? eli et ole kokeillut? 
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 13:14
Kirjoittaja Nojanalle
Eipä sitä pahemmin kokeila viitsi. Kun Sakarilla , ne akut jo hyytyy alle 20:n pakkasisa. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 14:08
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Eipä sitä pahemmin kokeila viitsi. Kun Sakarilla , ne akut jo hyytyy alle 20:n pakkasisa. 
Siksi kysyinkin että onko muut kokeilleet
Ei kai kaikilla ole saman tyyppiset akut/moottorit/ajo tottumukset?
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 15:20
Kirjoittaja irakas
Nojanalle kirjoitti:Eipä sitä pahemmin kokeila viitsi. Kun Sakarilla , ne akut jo hyytyy alle 20:n pakkasisa. 
Eivätpä enää hyydy, kun akut ovat lämpöeristetyssä kotelossa: http://farm5.static.flickr.com/4087/521 ... 702c4c.jpg
Muutamien kilometrien jälkeen kotelon sisällä akut ovat mekein kuuman tuntuisia. 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 15:34
Kirjoittaja Nojanalle
Sori. Vanhuus iski ennen aikojaan. Eikä ollutko viikko siittä kun puhuttiin. Niihän se on että mitä ennen puhuttiin jää päähän ja vanhuudessa ne unohdan. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 19:09
Kirjoittaja mhelander
Nyt on mukava todeta että mitä minä sanoin 
Hyvällä järjestelyllä on mahdollista käyttää lämpimien maiden akkuja sähkökäyttöisissä laitteissa. Vielä kun lataus saadaan niin wiksuksi että vaikka laturi ei lataisi niin myös akkuja voisi säilyttää ulkona ja laturijohto vaan seinään se toimittaisi lievän ylläpitolämmön akuille.
Pyörälle ei kannata mitään tuon suurempaa automatiikkaa suunnitella; kun kelit lämpeää niin ensin kansi pois käytön aikana (ja ehkä takaisin latauksen/yön ajaksi, ja vielä lämpimämmällä kelillä eristävä kotelo kokonaan pois.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 16 Helmi 2011, 15:26
Kirjoittaja irakas
Tänään ilmeni ongelma, kun meinasin lähteä sh9:llä Vaajakoskelta Jyväskylään (pakkasta oli 27 astetta).
Kun laitoin moottorin päälle, kuului vain napsahdus, eikä moottori lähtenytkään vetämään. Arvelin, että omatekoinen katkaisin temppuili, ja otinkin sen irti.
Kun kytkin johdot yhteen ilman katkaisinta, ei moottori sisälläkään käynnistynyt paikaltaan. Vasta, kun laitoin pyörän pyörimään, käynnistyi moottorikin.
Minulla on toisessa nojakissa sh11:ssa solenoidikatkaisin. Olisikohan sellaisesta apua myös sh9:ään?
Täytyy kokeilla vielä pakkasella sh11:ta, että toimisikohan se kovalla pakkasella. 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 16 Helmi 2011, 15:47
Kirjoittaja Stapani
Yep
jviirret kirjoitti:Onko muut sähköpyöräilijät jo päässeet kunnon pakkasilla kokeileen? Riittääkö akuissa puhti ja takeneeko kuski kun ei tarvi hengästymiseen asti polkea?
Jukka
Laitetaan nyt tänne vähän väliaikatietoa, vaikka mun Schwinn Tailwind ei nojapyörä olekaan.
Tänään ajoin -20 asteessa 21 kilometriä vähän yli 18 keskarilla pienimmällä akkuteholla, kaloreita kului 511.
Ei merkkiäkään akun hyytymisestä, kaikki 4 varaustilan valoa paloivat myös lenkin jälkeen.
Akku latautui täyteen lenkin jälkeen vähän yli 7 minuutissa.
Ja kuski tarkeni hyvin, näillä keleillä ajelen tosiaan sen verran varovasti, etten hengästy.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 16 Helmi 2011, 16:01
Kirjoittaja irakas
Nytpä ongelmapaikka selvisikin. Kokeilin molempia akkuja kumpaankin nojakkiin (sh9 ja sh11). Kummassakin se akku, jota olen käyttänyt viime aikoina enemmän, temppuili, mutta toinen (vara-akku) toimi aivan moitteettomsati. Molemmat akut olivat täyteen ladattuja.
Alkaakohan akun ikä olla lopussa vai aiheuttaako asentamani suora kytkentä ilman releitä ja solenoidikatkaisinta akun epäkuntoon menon
Moottorithan toimivat ihan hyvin.
Sakari