Sivu 5/22

Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 01 Syys 2011, 14:25
Kirjoittaja TMS

No niin, suomen velomobiilikanta tulee kasvamaan yhdellä, kun menin ja tilasin sinisen Strada Carbonin :D http://en.velomobiel.nl/strada/. Lupailivat pyörän valmistuvan marras- joulukuun vaihteessa jolloin sen ajattelin käydä laivalla euroopasta hakemassa. Talvella ajelut jää varmaan aika vähiin, mutta eipähän tarvi sitten keväällä teitten auettua odotella vaan voi suunnata suoraan baanalle 8) . Voidaan sitten tulevien vuosien Lowrideissä laittaa vielä pidempi kinneririvistö pystyyn :wink:


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 01 Syys 2011, 15:35
Kirjoittaja eemeli

Kerrassaan upeata! Toivottavasti kaikki menee suunitelmien mukaan ja pääset ajeleen keväällä... Kyllähän kinneri taitaa olla joka pojan unelma. Ehkä minäkin joskus... :lol:


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 01 Syys 2011, 23:15
Kirjoittaja tm

Mahtavaa! Kotomaan kinnerikanta sen kuin kasvaa ja komistuu :D .


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 03 Syys 2011, 09:34
Kirjoittaja Velonautti

No niin, suomen velomobiilikanta tulee kasvamaan yhdellä, kun menin ja tilasin sinisen Strada Carbonin

Hienoo.että katteelliset nojapyörät lisääntyy Velomobiili on kuitenkin erilainen(erikoinen) pyörä jotain
hohtoa siinä on,joka pojan unelma?
Nyt on siis velomobilekuume saanut helpotuksen(tartunta Mäntyharjulla heinäkuussa?) Tervetuloa aikanaan joukkoon vaudikkaaseen!
Toivoo:"pikkuveljesi Mango" [* :D ]


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 03 Syys 2011, 12:33
Kirjoittaja TMS

Enpä tiedä helpottiko kuume vielä, kun on tässä vielä tämä odottelu. Voisin sanoa että kuume ehkä jopa nousi hieman :D Nyt on kova suunnittelu päällä pyörän ilmeestä, todella hienoja veloja on maailmalla, kun on maalailtu/teippailtu erilaisia kuvioita ja värityksiä. Saa nähdä mitä sitä keksii. Ajattelin ainakin että jotain heijastavaa täytyy pyörän kylkiin lisätä.


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 04 Syys 2011, 19:41
Kirjoittaja terppa
TMS kirjoitti:

No niin, suomen velomobiilikanta tulee kasvamaan yhdellä, kun menin ja tilasin sinisen Strada Carbonin :D http://en.velomobiel.nl/strada/. Lupailivat pyörän valmistuvan marras- joulukuun vaihteessa jolloin sen ajattelin käydä laivalla euroopasta hakemassa. Talvella ajelut jää varmaan aika vähiin, mutta eipähän tarvi sitten keväällä teitten auettua odotella vaan voi suunnata suoraan baanalle 8) . Voidaan sitten tulevien vuosien Lowrideissä laittaa vielä pidempi kinneririvistö pystyyn :wink:

Hieno peli on sulle tulossa, bling-kääntäjän avulla olen muiden vastaavan hankkineiden kotisivuja lukenut ja semmonen fiilis tulee, että kyllä minäkin joskus, mulla vaan taitaa mennä useampi vuosi... ei passaa kokeilla kenenkään sukkulaa tai saattaa muuten kuume nousta :D

Tiedätkö saako tuohon "vetokoukun" tehtaalta tilattuna jotain bob yak -tyylistä kärryä varten? Mielenkiintoisia tuulilasi/visiiri/kate virityksiä oli blogeissa...


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 04 Syys 2011, 22:52
Kirjoittaja TMS

En tiedä tuosta peräkärryasiasta, eikös Mangoon ainakin saanut (Weberin?) kärryn kiinnityksen (taisi tosin olla 2-pyöräinen kärry). En ole asiaa tiedustellut kun ajattelin että sellaista en tarvitse. Sitten jos on niin paljon kamaa ettei velon sisälle mahdu, niin täytyy ajaa jollain toisella fillarilla jolla peräkärryä sitten vetää.

Sellainen matala pieni tuulilasi/visiiri on varmasti kokeilemisen arvoinen, niin paljon jossain saksan foorumilla/blogissa kehuivat vauhtien kasvaneen sellaisella. Kokonaan toinen asia olisi sitten tosiaan sellainen koko kate, mutta ei sellasella varmaan viittisi ajella kun jossain Nokian 12h ajossa :D


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 05 Syys 2011, 20:12
Kirjoittaja Velonautti

Tiedätkö saako tuohon "vetokoukun" tehtaalta tilattuna jotain bob yak -tyylistä kärryä varten? Mielenkiintoisia tuulilasi/visiiri/kate virityksiä oli blogeissa...

Peräkärrykiinnikkeen saa velomobileen.Tilausta tehdessä sovittava asia.Ainakin puusilmä mangoplus kaverilla on.
Googleta ; Valokuvasetti Mango+:sta
Mie oon tehnyt Kinneriin tuulilasin läpinäkyvästä polykarbonaattipalasesta peilien väliin.Liimautuvalla tarranauhalla(saa tarvittaessa pois) kiinnitys.
Tuulilasi siksi kun sateella "konepellin" päältä roiskuu vesi suoraan päin näköä.Ongelmana hieman huurtuu ja
vesipisarat kiinnittyy lasiin estäen näkyvyyttä.Huoltoasemilta joskus möivät autojen tuulilasiin viis sateesta?
merkkistä litkua.Jää helmeilevät pisarat ,jonka ajoviima nostaa ylös.Testattava läheekö Mangon koneesta
tehoja ajoviiman suhteen että toimis.EN USKO.
Tuulilasi kylmällä kelillä hyvä ei nenä nakkaa jäähän(ajoviima tuplaantuu konepellin päältä? )
Tuulilasi; ilman vastus pienempi ja nopeus lisääntyy?


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 06 Syys 2011, 15:40
Kirjoittaja TMS

Pistähän kuvia tuulilasistasi :)
Mitä mieltä olet, tarviiko kahta peiliä vaiko eikö? Häiritseekö korin takaosa takaviistoon katsomista?


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 08 Syys 2011, 12:32
Kirjoittaja Velonautti

Mun mielestä kaksi taustapeiliä on ihan ehdoton.Pieni katvealue jää oikealle,jos sillä puolen ei peiliä ole.Jo ulkonäkö
syistä kaksi peilii antaa automaisen symmetrisen vaikutelman kinneristä.Yhelläkin peilillä pärjää?
Tuulilasista ei nyt ole tähän antaa kuvia.Kuitenkin 290*110mm kirkas pala viistosti tarranauhalla kiinni peilien välissä.


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 08 Syys 2011, 23:47
Kirjoittaja tm

Tuolla on jotain juttua tuulilasista/visiiristä:
http://wimschermer.blogspot.com/search/label/GoCycle
Kääntyy luettavampaan muotoon esim. babelfishillä.


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 08 Marras 2011, 00:32
Kirjoittaja ajarmala

Käyn kirjeenvaihtoa kinnerin vaihteista: kun kerroin, että meillä täällä Vihdissä on joitakin hyvin jyrkkiä mäkiä, niin kauppias ehdotti SRAM DualDriveä eturattaiden lisäksi. Tällöin kampikierrosten etenemiksi tulisi skaala 1,7 - 15,4 metriä. Nykyisin nojakissani on 30T edessä, 34T takana ja rengas on 23-622 ja tätä pienintäkin silloin tällöin tarvitsee. No toki kinneri ei kaadu vaikka sillä veivaisi miten hitaasti, mutta ei voimaakaan aivan määrättömästi ole eli mielellään pitäisi edes jotain kadenssia yllä.

Onko DualDrive hyvä?
Hukkaako se tehoja?
Kestääkö se?

T. Ari


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 08 Marras 2011, 08:07
Kirjoittaja tavasti
ajarmala kirjoitti:

Onko DualDrive hyvä?
Hukkaako se tehoja?
Kestääkö se?

Itsellä on, ja ihan olen tykännyt. Olen toki itse luopumassa siitä (pitkin hampain), koska omassa dualdrivessäni ei ole jarrulevyn kiinnikettä, ja köyhyys+köyhäily estävät vaihtamasta napaa uuteen. Suuren skaalan (jos on edessäkin hammasrattaat) lisäksi mukavaa on mahdollisuus vaihtaa paikallaan pienemmälle alueelle. Jos joutuu pysähtymään äkkiä, ei ketjuvaihteita välttämättä tajua vaihtaa pienemmälle, ja liikkeelle pääsy on vaikeaa. Mutta kas, DualDrivestä pienin alue päälle, ja lähtö menee sujuvasti.

Sanovat, että kyllä ne takanavan 1 ja 3 hukkaavat vähän tehoa, 2 on suora joten siinä ei ole häviöitä. En minä kyllä niitä häviöitä huomaa, mutta esimerkiksi pakkasessa saattaisi ehkä jopa huomata. Jos pystyy sovittamaan skaalan niin, että enimmäkseen ajelee takanapa 2-vaihteella ei häviöt kiusaa. Eli ajellaan ihan kuin navassa ei olisikaan vaihteita, mutta siinä kohtaa kun pelkistä ketjuvaihteista loppuu skala on vielä 0.73 ja 1.36 kertoimet käytettävissä. Voi ajella vaikka Lukonmäen ylös, ja alamäissä koittaa kisata huppunopeuksista Ängeslevän kanssa.

Eiköhän tuollainen 3-vaihteinen takanapa aika hyvin kestä, etenkin suoralla vaihteella ajamista. Itsellä toki kilometrejä niin naurettavan vähän (ehkä 6000 km), ettei siitä mitään voi sanoa. Ja ilmeisesti noin vähävaihteinen napa ei ole mahdoton itsekkään huollettavaksi.

Marginaalisena haittana on takanavan viereen tuleva clickbox, jonka itselläni lakut ovat tönineet joskus pois, mutta sille on sittemmin viritelty suojarauta. Lisäksi Bob Yak ja vastaavien yksipyöräisten peräkärryjen kiinnitys ei taida olla mahdollista DualDrive napaan. EDIT: Nojanalle sanoo että saa kiinni, tai ehkä kuulemma, eipä siis oikeasti tiedä...

ajarmala kirjoitti:

Tällöin kampikierrosten etenemiksi tulisi skaala 1,7 - 15,4 metriä.

Sheldonin laskurilla leikin, ja katsoin tuota vastaavat nopeudet, 80 rpm kadenssilla nopeusskaala 8.2 - 73.9 km/h. Ei ainakaan yläpäästä lopu kesken. Takanapa suoralla vaihteella skaala 11.1-54.2 km/h 80 rpm. Itse ehkä harkitsisin vähän pienempiä eturattaita tuon dualdriven kaveriksi.

http://www.sheldonbrown.com/gears/


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 08 Marras 2011, 08:41
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä siihen BOB yakin kiini saa. :lol:


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 08 Marras 2011, 08:53
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:

Kyllä siihen BOB yakin kiini saa. :lol:

Jaa, joskus olen kuullut väitettävän ettei saisi.