Sivu 5/7
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 15 Elo 2011, 14:02
Kirjoittaja Pastori
TKorho kirjoitti:Hyvän näköinen pyörä tuo LWB. Mistä on kyse? Tyyli on vähän amerikkalaista, mutta tie ja kuski näyttää pohjois-eurooppalaiselta tai jopa pohjoismaalaiselta. Tuollaista olisi kyllä ilo testata. Ja tosiaan näyttää urheilulliselta noilla kiekoilla ja tuolla kiipeämiskulmalla.
Jostain syystä LWB runkokin näyttää tuossa sirolta ja ... kevyeltä?
http://www.ransbikes.com/Xstream_Team-N.htm
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 17 Elo 2011, 20:52
Kirjoittaja makailija
Terve vaan kaikille! ajattelin uutena nojakistina kirjotella itekki tänne foorumille. Itse uskon nojapyörien hitaaseen nousuun, sillä olen 15-vuotias, mutta ostinkin mopon sijasta nojapyörän. Perusteluista kavereillekkin olen sanonut, että nykyään mopokortti maksaa niin julmetusti (400-500 euroa) ja mopo pitäis ostaa siihen lisäksi, joten ei mopolla ja tarpeeksi halvalla nojakilla ole paljoa hintaeroa (itselläni on Grasshopper fx). Toisaalta olen myös kysynyt muilta nuorilta, että kuinkamoni AIKUINEN ihminen lopultakaan ajaa mopolla. Nojapyörällä vanhemmatkin. Sekä näihin olen lisännyt polttoaine kustannukset ja varaosien hinnat.
Eli aika saman hintasta touhua on
ja tähän loppuun vielä lisään, että moni kaveri on kiinnostunut nojapyöristä ja vannonut hankkivansa sellaisen joskus 
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 17 Elo 2011, 20:58
Kirjoittaja Nojanalle
Hyvä päätös ja hatun noston arvoinen . Kun uskaltaa poiketa jo nuorena massasta. Että tervetuloa ja otahan osaa kokoontumisiin , niin saadaan nuoria lisää joukkoomme. 
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 17 Elo 2011, 21:40
Kirjoittaja Mustasudenkorento
makailija kirjoitti:Ostinkin mopon sijasta nojapyörän.
Hatun noston arvoinen suoritus.

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 03:05
Kirjoittaja TKorho
Siihen nähden miten suht helppo otus mopo on, onkin kumma että aikuiset eivät niitä käytä. Tai edes skoottereita tai isoja skoottereita. Maailmalla näitä näkeekin jo enemmän. Jotenkin se on vain niin että autokortin saatuaan ei mopoihin oikein ole kallellaan vaikka sellainen olisi monessa käytössä halvempi ja kätevämpi.
No, vastaavasti sitten vaikka viritellään nojakkeja ja sähköavusteisia ==> Ei se ole sitä ettei mopolla kehtaisi ajaa. Se vain jää jotenkin kategorioissa väliin.
Minä myös nostan hattua. En ehkä olis nojakkia uskaltanut silloin ostaa. Teinixinä kyllä tuli pyörällä liikuttua kaikkialle, en ostanut (isoveljieni) mopoa enää. Nyt taas olen ylpeä nojakista työmatkoilla. Ja kyllähän se huomiota herättääkin. Grasshopperi on komea pyörä. Jos olisi varaa (tai tauti tarpeeksi pitkällä) niin tuo olisi yksi kiva omistaa. LWB:n ja tadpolen ja lowracerin ohessa.
No, ehkä yhdelläkin pärjää!
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 10:35
Kirjoittaja Api
Kaikki edellytykset olisi kasvaa laajaksi nuorisovillitykseksi, tarvitsisi vain jonkun merkkihenkilön näyttää mallia?
Kiinnostuneita tuntuvat nuoret ja varsinkin nuoret nuoret olevan. Vanhemmat luultavasti tyrmäävät useimmiten ajatuksen jos joku rupeaa ostattelemaan?
Olisipahan loistava tapa seurustella porukkaringissä nojakkien päällä (ja herättää elämäänsä kyllästyneissä paheksuntaa).
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 11:11
Kirjoittaja Nojanalle
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 11:24
Kirjoittaja Api
Yksi idea: Nojakkikauppias voisi tarjota pyöriä lainaksi esim. jääkiekkojoukkueen peruskuntoharjoituksiin.
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 11:28
Kirjoittaja Nojanalle
Aika hyvä idea . Kannatan !!! Mistä kauppias 
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 11:46
Kirjoittaja Syväri
Api kirjoitti:Kaikki edellytykset olisi kasvaa laajaksi nuorisovillitykseksi, tarvitsisi vain jonkun merkkihenkilön näyttää mallia?
Kiinnostuneita tuntuvat nuoret ja varsinkin nuoret nuoret olevan. Vanhemmat luultavasti tyrmäävät useimmiten ajatuksen jos joku rupeaa ostattelemaan?
Olisipahan loistava tapa seurustella porukkaringissä nojakkien päällä (ja herättää elämäänsä kyllästyneissä paheksuntaa).
Yhtälailla vanhemmat ja nuoret on kiinnostuneita kun itse ajelen keskustaa nojakilla autojen peesissä. Tuskin auttaa saamaan vanhemmilta silti hyväksyntää ostolle 
Nojanalle kirjoitti:Aika hyvä idea . Kannatan !!! Mistä kauppias 
Prkl, kun on toi intti tammikuussa.
Muuten alkais runkojen sarjatuotanto.
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 12:08
Kirjoittaja tavasti
Nojanalle kirjoitti:Tässä tarvitaan hyvää nojakki kauppiasta joka käyttää , sopivaa nuoriso idolia jossain piisissä , tai mainoksessa hyväksi. Mistähän se kauppias löytyisi 
Keijo ei ole oikein hyvä kauppias, ja onko pistämässä pillejä pussiin? Ron ja Pikametri tekevät hommaa harrastuksena. Savenmaa taas myy bulkkia kaiken muun ohella.
Ei meillä oikein ole nojakkikauppiasta, ja taitaa olla sen kokoinen business ettei tuolla eläisi. Ja mitenkä voisi, meillä on talvi joka rajoittaa nojakin käyttökelpoisuutta.
Ei taida nojakkimyynti olla kultakaivos edes Hollannissa, jossa olosuhteet ovat paremmat.
Nojanalle kirjoitti:tai jos YLE saisi tämä kevyen liikenteen hekemoinin sydänmen asiakseen ja tekisi jonkinlaista asennekasvatusta , tule vaisuuden liikenne ratkaisuiden eteen.
Eilen uutisissa sanottiin että pyörällä kulkeminen on vähentynyt töihin. Tässä hyvä pointi julkiselle taholle , kehittää pyöräilyn imakoo ja tukee sitä verotuksessa , esimerkiksi hyöksyä määrä vuosin uuden pyörän verovähennyksiin , jos sitä käytetään työmatkapyöräilyssä . 
tämmösii ajatuksia heitän kehään. Jospa joskus joku siellä arkarian mäellä ne saa lukastua 
Jep, kevyen liikenteen edistäminen auttaisi myös nojakkien menekkiä. Jos pyörällä liikkumisen sujuvuuteen kiinnitettäisiin huomita, niin olisihan se paljon suositumpaa.
Tietysti jos löytyy suuri porukka vähän anarkismi-henkistä väkeä ajelemaan ajokaistoilla leveästi polkupyörällä aina ruuhka-aikaan, niin kyllä se pyöräilyn edellytysten kehittäminen alkaa kiinostaa.
Jos ei pyörällä pääse muualla järkevästi, niin ajetaan ajoradalla. Ajoradalle harvakseltaan polkupyöriä, niin eipä kulje autotkaan enää sen kovempaa. 20 pyöräilijää/tunti 20 km/h tahtia ajelemassa tietää pyöräilijä kilometrin välein, ja se riittää jo aikalailla hidastumaan normaanlin kadunpätkän liikenteen. Pitää vaan olla sellainen paikka jossa ei ole pyörätietä, ja ajaa riittävän keskellä ajokaistaa. Tällainen ajelu joka ikisenä työpäivänä ruuhka-aikaan.
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 18:46
Kirjoittaja jori
Eipä taida kannattaa aloittaa mitään asemasotaa autoilijoita kohtaan. Toiseksi jäämme. Parempi tapa tuolla ruuhkaliikenteessä on ajella autojonojen välistä niin, että jokaisessa autossa huomaavat, että pyörällä pääsee nopeammin kuin autolla. Olennaista tässä kevyen liikenteen asiassa on se, ettei pidä tunnustaa koko kevyttä liikennettä. On vain liikennettä, johon kuuluvat kaikki kulkuneuvot. Pyöräilijät liikennöivät sitä väylää, joka heille on paras. Jos pyöräilijät eivät käytä pyörätietä, siinä on jotain vikaa, mikä pitää korjata. Minusta pyöräilijöiden ei pitäisi suostua ajamaan huonoja pyöräteitä, vaan vaihtaa heti kadulle, kun pyörätiellä joku tökkii. Lakikin sanoo, että pyörätietä on käytettävä, milloin se on mahdollista ja turvallista. Tuosta voidaan sitten vääntää kättä, onko se mahdollista ja turvallista, jos pyörätielle päästäkseen pitää vaihtaa kadun puolta kiloimetrin välein.
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 18:52
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:Eipä taida kannattaa aloittaa mitään asemasotaa autoilijoita kohtaan. Toiseksi jäämme.
No näin se taitaa olla. Ehkä se asemasota voisi toimia jos olisi tarpeeksi väkeä, vaan eipä sitä taatusti ole.
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 18:58
Kirjoittaja Wacky
Ei sitä tosiaan kannata alkaa ärsyttää autoilijoita ihan tahalteen koska he eivät päätä miten kadut rakennetaan. Ymmärrän että tempulla olis helppo hakee julkisuutta aiheelle, mutta sitä voi saada muutenkin. Yksi keino on esim. helsingissä järjestettävät kriittiset pyöräretket - niihin pitää saada vaan kaikki mahdolliset mukaan ja niitä voi hyvin järjestää muissakin kaupungeissa. Autoton päivä vois olla yks hyvä vaihtoehto millon järjestää kulkueita kaupungeilla yms. Lisäksi voisi järjestää kaupungintalon ympäri pyörivän pyöräkulkeen joka kulkis yhtenäisenä letkana vaikka tunnin niin eiköhän sillä sais julkisuutta - ideana olis meitä pyöräilijöitä riittää..
Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?
Lähetetty: 18 Elo 2011, 19:00
Kirjoittaja Nojanalle
Niin laki ei edellytä että käytät pyörätietä joka on kulkusuuntaan vasemmalla puolella. Itse en aja pyöräteillä jotka ovat huomattavan huonossa kunnossa ja niitä valitettavasti löytyy. Jori on oikeassa että suuret protesti ei auta. Mutta pieni oman tarkoituksen ja turvallisuuden osottaminen ajamalla muun liikenteen seassa voi ärtymyksen aiheuttamana aiheuttaa närää ja kysymyksiä yleisön osastoilla. Silloin pääsee vastaamaan miksi joutuu ajamaan pääväylillä , eikä meille osoitetuissa ajoväylillä.
Toinen keino on saada järjestettyä protesteja päättäjien huomion herättämiseksi , vähän samaan tyyliin kuin oli nää lutkamarsit 