Tuuppasin tuon nivelen kaksi putkea kiinni toisiinsa. En nyt muuta kekannut niin tyrkkäsin rälläkällä reiän tuohon päällimmäiseen ja hujautun hitsin siihen, kun olin ensin asemoinut sen sisemmän putken paikalleen - sitten siivosin kevyesti hiomakoneella.
Tismalleen noin minäkin tein higracerin takanavan.
Jukka
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 09:28
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Tuuppasin tuon nivelen kaksi putkea kiinni toisiinsa. En nyt muuta kekannut niin tyrkkäsin rälläkällä reiän tuohon päällimmäiseen ja hujautun hitsin siihen, kun olin ensin asemoinut sen sisemmän putken paikalleen - sitten siivosin kevyesti hiomakoneella.
Tismalleen noin minäkin tein higracerin takanavan.
Jukka
Ja minä takajousituksen laakeripesän, tosin itse tein neljä reikää että pysyy varmasti (liekö tarpeen, en tiä).
Mullakin olis tarvinnut olla tuollainen opettaja, olis paljon nätimpää jälkeä pyörässä kuin nyt. Tosin pyörä olisi luultavasti kahden talven projekti, jos olisi pitänyt kovin moneen kertaan vetää saumat auki ja uusiksi
Hienoa jälkeä, tuolleen kun jatkat niin tulee nätti pyörä.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 10:08
Kirjoittaja Pastori
Mahe kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Tuuppasin tuon nivelen kaksi putkea kiinni toisiinsa. En nyt muuta kekannut niin tyrkkäsin rälläkällä reiän tuohon päällimmäiseen ja hujautun hitsin siihen, kun olin ensin asemoinut sen sisemmän putken paikalleen - sitten siivosin kevyesti hiomakoneella.
Tismalleen noin minäkin tein higracerin takanavan.
Jukka
Ja minä takajousituksen laakeripesän, tosin itse tein neljä reikää että pysyy varmasti (liekö tarpeen, en tiä).
Ok. Olin siis oikeilla jäljillä. Tämä siis kahden reiän metodilla. Aika tiiviistihän se se putki siellä on muutenkin, joten arvelin että kaksi kohtaa riittäisi.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 16 Huhti 2012, 06:20
Kirjoittaja Pastori
Jonniinlaista etenemistä.
Dropoutit väsäilin - ja silmukan takapuolikas alkaa olla hepissä - sivusaumat tanakamminkin jo kiinni.
Tulostin piirrokset paperille ja liimasin ne kiinni metallinkappaleeseen - se on vähän hassunmuotoinen, roskisnosto kun on
drop_out_plan_glued_sheet.jpg (200.84 KiB) Katsottu 38486 kertaa
Reikä valmis. Rälläköintiä vailla. Unhoitin valmiiden palikoiden kuvaamisen - mutta onneksi ne on tallessa. Heh.
rear_dropout_plan_hole_before_cutting.jpg (308.46 KiB) Katsottu 38486 kertaa
Hepattu silmukan takasosa. Pitkä sauma olevinaan jo kiinni. Muut kohdat nippaistu vaan kiinni. Tuuppasin tuohon tommoisen väliaikaisen tukiraudan työskentelyn ajaksi kiinni, että pysyy paketti paremmin kasassa. Osan toisella > yläpuolella oli samanlainen, mutta sen otin jo veke että pääsi tonne nivelen sisäkurviin hepittämään.
pivot_first_seam.jpg (286.33 KiB) Katsottu 38486 kertaa
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 16 Huhti 2012, 07:26
Kirjoittaja PW
Tässä ketjussa on hyvää oppia jos joskus innostun miekin tekemään pyörän "kunnolla", hyviä työtapoja ja oikeaa järjestystä, työnaikaisia tukirautoa ym. hyviä vinkkejä Onko miten paksua tuo dropoutti materiaali ?
Petri
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 16 Huhti 2012, 07:41
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Onko miten paksua tuo dropoutti materiaali ?
Kolmella millillä koetellaan. En tosin ole ihan varma - pitänee tarkistusmitata. Jokin romupala se on. Joten se siitä esimerkeistä ja järjestyksestä
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 16 Huhti 2012, 09:35
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
Olethan varma nyt, että rengas mahtuu tarpeeksi lähelle nivelputkea, vai olisiko tarpeen hivuttaa tuo pyöreä syvemmälle haarojen väliin.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 16 Huhti 2012, 10:07
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Olethan varma nyt, että rengas mahtuu tarpeeksi lähelle nivelputkea, vai olisiko tarpeen hivuttaa tuo pyöreä syvemmälle haarojen väliin.
Kyllä sen pitäisi mennä. En toki ole renkaalla tsekannut. Tuo palikka tuossa on siis tilapäinen. Taidankin tässä tauolla käydä tsekkaamassa, jäi heti kaihertamaan.
Perustelu nivelputken sijainnille on se että sai sen kiinni tuosta ulkosyrjästä ilman lisätaivuttelua
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 16 Huhti 2012, 10:28
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
Perustelu nivelputken sijainnille on se että sai sen kiinni tuosta ulkosyrjästä ilman lisätaivuttelua
Tuollainen lisätaivuttelu menee hämmästyttävän helposti hitsausvaiheessa. Hitsataan ensin toinen reuna ja sitten vasaroidaan toista reunaa alemmas ja taas hitsataan pätkä jne. Autojen pohjapeltien kanssa tuolla menetelmällä sai aikaan hämmästyttävän juohevia muotoja.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 16 Huhti 2012, 12:02
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:
Tuollainen lisätaivuttelu menee hämmästyttävän helposti hitsausvaiheessa. Hitsataan ensin toinen reuna ja sitten vasaroidaan toista reunaa alemmas ja taas hitsataan pätkä jne. Autojen pohjapeltien kanssa tuolla menetelmällä sai aikaan hämmästyttävän juohevia muotoja.
Tuolla metodilla on itseasiassa se toinen pää jo tehty.
Edit. Lisäsin kuvan tähän. Nivelen kiinnityksen alapuoli on siis tehty niin että kriittisestä kohdasta on rälläköity pieni siivu pois ja kulmaa on paukutettu puukalikalla sisäänpäin ettei kiinityskohta mene nivelputken ohitse
aukko_paukutus.png (725.34 KiB) Katsottu 38425 kertaa
Tässä kuva renkaan kanssa. Kävin ruokiksella rälläköimässä sen tukipalikan pois että pääsi testaamaan.
Eipä tuota tarvi muutella. Sujahtaisi lähemmäksikin - mutta ottaa jo rengas kiinni
nivel_rengas.jpg (68.64 KiB) Katsottu 38435 kertaa
Pahoittelen kuvan laatua - kännykällä räppäsin vaan yhden ruudun. Mutta asia selkiintyi tälläkin.
EDIT: Aattelin tuohon yläpuolelle tehdä sillan johon vois tumpata jarrun, ehkä
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 20:19
Kirjoittaja Nojanalle
Vähän kevennystä tähän projektiin. Voi sen näikin tehdä ,. Olis kuormausta samalla mukana. Oikea kauppa kassi.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 22 Huhti 2012, 21:29
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:
Vähän kevennystä tähän projektiin. Voi sen näikin tehdä ,. Olis kuormausta samalla mukana. Oikea kauppa kassi.
Näkyy olleen alun perin kaksipyöräinen. Syystä tai toisesta -luultavasti toisesta- muutettu kolmipyöräiseksi.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 23 Huhti 2012, 08:22
Kirjoittaja Pastori
Mitenkä tää nyt keventi mieltä, kun vituttaa toi ajan puute? Tavoitteena siis päästä toukokuun alussa baanalle joten ensiviikonloppu ja yöt pitää ottaa avuksi.
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 23 Huhti 2012, 09:26
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:
Mitenkä tää nyt keventi mieltä, kun vituttaa toi ajan puute? Tavoitteena siis päästä toukokuun alussa baanalle joten ensiviikonloppu ja yöt pitää ottaa avuksi.
Tai lisätä vauhtia laadun kustannuksella
Jukka
Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys
Lähetetty: 23 Huhti 2012, 09:50
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Mitenkä tää nyt keventi mieltä, kun vituttaa toi ajan puute? Tavoitteena siis päästä toukokuun alussa baanalle joten ensiviikonloppu ja yöt pitää ottaa avuksi.
Tai lisätä vauhtia laadun kustannuksella
Jukka
Noo. En mä aikonu hirveesti hinkkailla. Kunhan nyt jotai kerkiäis tekemään.