Vielä minua tässä Jorin mallissa kiusaa tuo ohjausakselin jyrkkä kulma, joka on 82 astetta. Miksi se on niin jyrkkä? Olen useimmissa nojakeissani käyttänyt n. 78 asteen kulmaa, joka ainakin näyttäisi paljon paremmalta Jorinkin nojakissa, ja toiminut hyvin minun nojakeissa.
Etuvetoiseen saa ketjun mahtumaan helpommin ja parempaan linjaan kun haarukka on suora. Kun haarukka on suora pitää sen olla pystymmässä jotta jättö olisi "järkevä".
irakas kirjoitti:
Senhän voi kukanenkin itse mallata mieleisekseen, jos rungot toimitetaan ilman emäputken reikää.
Ymmärsin että tässä oltaisiin kehittämässä valmista runkokittiä jonka jokainen saisi kasattua kotonaan ilman metalliverstasta ajokuntoiseksi nojakiksi.
Joo, reiän tekemättä jättäminen on helppoo ja halpaa Jos jokaiselle pitää tehdä oman "erektiokulman" mukaan ni sitt menee kauas sarjatuotannosta.
Muutenkin tuo emäputken reiän tekemine on miulle aika haastava, jotain vnkkejä ohjeita siihen jos joutuu tekeen. Miten saa mitattua ja tehtyä just halutun kulman ? Millä työkaluilla ja millasessa jigissä/telineessä ootte tehneet. Mitä oon aikasemmin ite tehny ni on ollu enempi semmosta jyrsimistä ja kokeilemista ja yleensä jostain kohtaa on tullu "horo" kun kulmia on pitäny muuttaa vielä.
No kunhan arvostelette nuo kaks runkoaihiota niin katotaan tuleeko muuta ku sanomista
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vielä minua tässä Jorin mallissa kiusaa tuo ohjausakselin jyrkkä kulma, joka on 82 astetta. Miksi se on niin jyrkkä? Olen useimmissa nojakeissani käyttänyt n. 78 asteen kulmaa, joka ainakin näyttäisi paljon paremmalta Jorinkin nojakissa, ja toiminut hyvin minun nojakeissa. Senhän voi kukanenkin itse mallata mieleisekseen, jos rungot toimitetaan ilman emäputken reikää.
Sakari on oikeassa, minuakin se on kiusannut. Alun perin ideana oli laskea perä alemmas, jolloin myös ohjauskulma olisi muuttunut vinommaksi. Asento hakeutui kuitenkin selkänojan osalta tuohon, jolloin ohjauskulma jäi vähän liian pystyksi. Laitsen onnettomuuden jälkeen korjauksessa kulmaa loivennettiin hiukan ja totta tosiaan, ainakin ulkonäkö parani reviisioon 2.0 . Mutta kuten Sakari huomasi, jokainen voi laatia itselleen haluamansa ohjauskulman. Emäputken reiän kaltevuuden saa päättää vasta poratessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Senhän voi kukanenkin itse mallata mieleisekseen, jos rungot toimitetaan ilman emäputken reikää.
Ymmärsin että tässä oltaisiin kehittämässä valmista runkokittiä jonka jokainen saisi kasattua kotonaan ilman metalliverstasta ajokuntoiseksi nojakiksi.
Jukka
Eikö voisi ajatella niin, että olisi kaksi tuotantomallia, joista toinen olisi valmis runkokitti ja toinen pelkkä taivutettu runkoputki, josta tilaaja voisi jatkaa eteenpäin oman mielensä mukaan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kunhan nyt saadaan ensin näitä taivutettuja putkia. Kehitellään sitten eteen päin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma