Minä mittailin sen tuosta ,kuvan oikaisun jälkeen kulmamitalla ja sain arvoksi himpa alle 70astetta.
Mutta entä ne muut mitat.
Köyhän miehen Vendetta MBB
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Nojanalle kirjoitti:Minä mittailin sen tuosta ,kuvan oikaisun jälkeen kulmamitalla ja sain arvoksi himpa alle 70astetta.
![]()
Mutta entä ne muut mitat.![]()
Microsoft Photo Premium 10-ohjelmalla ja muutamalla vippaskonstilla syntyi tällainen mitoitus olettaen että kiekot ovat 26":
Kiinnostavaa, että keulille muodostuu tasasivuinen kolmio 60 asteen kulmin.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14156
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Pastori kirjoitti:Enivei. Tämäkös se piti mitata
Se juuri. Ohjausakseli on siis maastopyörään nähden kallistettu 72 -> 65, eli seitsemän astetta. Sakarin ja hiukan Pastorinkin, vaakasuora viiva ei ole aivan samalla linjalla etu- ja takapyörän suhteen. Kuva on 1,2 astetta vinossa, eli pyörä ei ole kuvassa suorassa ja oikea kulma lienee hyvin lähellä 65 astetta. Joka tapauksessa Tämä summittain seitsemän astetta loivempi ohjauskulma tarkoittaa takapyörän ripustuksen siirtämistä noin 120 mm ylemmäs. Tai siis perää alemmas. Jättö lienee 70mm luokkaa ja etuhaarukan offsetti 40mm.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
jori kirjoitti:Sakarin ja hiukan Pastorinkin, vaakasuora viiva ei ole aivan samalla linjalla etu- ja takapyörän suhteen. Kuva on 1,2 astetta vinossa, eli pyörä ei ole kuvassa suorassa ja oikea kulma lienee hyvin lähellä 65 astetta. Joka tapauksessa Tämä summittain seitsemän astetta loivempi ohjauskulma tarkoittaa takapyörän ripustuksen siirtämistä noin 120 mm ylemmäs. Tai siis perää alemmas. Jättö lienee 70mm luokkaa ja etuhaarukan offsetti 40mm.
Mä laitoin sen viivan niin hyvin kiekkojen alareunan mukaan. Ruutu on vaan niin pieni ettei töppösormin ihan millilleen osunut. Veikkaisin että noin 65 astetta se kuitenkin on
Aika monessa pythonissa muuten on se 65 astetta myäs. Mullahan tavoite oli 60 ja toteutus 59
Aika moni tietohan löytyy ihan mittaamattakin (http://cruzbike.com/vendetta), esmes:
Wheelbase 1080mm (41 5/8");
Total Length 1769mm (outside of tires);
Seat Height (minimum) 500mm (19 5/8");
Crank (BB) Height 780mm (shortest x-seam) to 660mm (longest x-seam);
Shortest fitting x-seam 935 mm (36 3/4") (short boom available)
Longest fitting x-seam 1140mm (45") (possibly more, subject to testing)
Weight distribution with 70 kg rider;
Front 50% Rear 50%
Weight distribution with 70 kg rider on 10% uphill grade;
Front 45% Rear 55%
Seatback is 20 degrees from horizontal. The lowest point of the seat, the crease between seat pan and seat back, is 500mm above the ground. The leading edge of the seat is 560mm above the ground, making for easy feet down and easy take offs.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Se on hyväkun täällä on näitä "nörtejä", jotka hallitsee tän tietokoneen. Niin minä sit pääsen hyöryntään suoraan heidän maskua ja printata sen paperille. Josta sit on helpompi luora ne omat piirustukset.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Enivei. Tämäkös se piti mitata
Se juuri. Ohjausakseli on siis maastopyörään nähden kallistettu 72 -> 65, eli seitsemän astetta. Sakarin ja hiukan Pastorinkin, vaakasuora viiva ei ole aivan samalla linjalla etu- ja takapyörän suhteen. Kuva on 1,2 astetta vinossa, eli pyörä ei ole kuvassa suorassa ja oikea kulma lienee hyvin lähellä 65 astetta. Joka tapauksessa Tämä summittain seitsemän astetta loivempi ohjauskulma tarkoittaa takapyörän ripustuksen siirtämistä noin 120 mm ylemmäs. Tai siis perää alemmas. Jättö lienee 70mm luokkaa ja etuhaarukan offsetti 40mm.
Jos oikein lähdetään hiuksia halkomaan, en ole mitannut ohjausakselin kulmaa kuvasta, jossa etu- ja takapyörän linja ei ole vaakasuorassa, vaan olen mitannut kulman aika tarkalla asteikkomittarilla printatusta kopiosta, jossa ei ole merkitystä sillä, onko kuva vaakasuorassa vai ei.
Täsmennettynä: Olen mitannut ohjausakselin ja pyörien akselia yhdistävän linjan välisen kulman, joka on 67 astetta.
Huomattavat mittausvirheet tulevat valokuvassa olevat perspektiivistä johtuvat heitot, joista on ollut jossain tuolla aikasemmin juttua.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Tässä eilisen päivän aikaansaamiset... Suurin aika meni rungon oikaisussa jotta tulee sitten kokonaisuus suoraan...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
mhelander kirjoitti:Tässä eilisen päivän aikaansaamiset... Suurin aika meni rungon oikaisussa jotta tulee sitten kokonaisuus suoraan...
Tänään näyttää suurin piirtein samalta joten en ottanu uusia kuvia, taas lopettelin pimeään aikaan.
Sain hitsailtua kaikki putken päät, kehnot saumat jne kondikseen. Tein myös takajarrulle sillan, suunnitellusta poiketen alempien putkien väliin kun muuten ei normaalia vannejarrua tai paremminkin sen vaijeria saa järkevälle reitille. Nuo alemmat putket on hentosempia ja pidempiä mutta niinhän se pystärissäkin on että penkin tukien välissä se takajarru yleensä on.
Ja just kun kahta viimeistä saumaa päättelin loppui Argon-suojakaasu joten ei kai auta kun huomenna käydä vaihtamassa pullo täyteen.
Taas pitää tarkistaa paremmalla valolla suoruus, tuo takahaarukka kun tuppaa vähän vetelemään kun dropoutteja kolvailin loppuun ja sitä jarrusiltaa.
Seuraavaksi alkaa Madisonin teräshaarukan modaus, Toxy-tyyliin. Laitan lowracerin talvirattaaseen MP:ssä käväisseen maastopakan (11-32) jotta tilaa tulee pakalle tarpeeksi. Ehkä otan huomioon että voi myös levyjarrun laittaa, pitää katsoa sitä. Heppausta varten otan 135mm:n irtonavasta veks yhden prikan jotta saan haarukan 132.5mm:n mittaan jolloin sen pitäis kelvata sekä maantie- että maastonavoille. Sopiva lattarautakin on jo katsottuna.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Tässä vielä hyödyllisiä linkkejä Vendetta-aiheesta:
Vendetta unboxing and build Cruzbike:n foorumilta. Kohtuu hyviä kuvia joista selviää paljon yksityiskohtia (ja epäkohtia) Vendetta v2:sta
fthills:n rando-V josta selviää lisää hyviä ideoita ja stemmin & puomin kiinnityksen detaljit
Cruzbike Vendetta brief technical tour : video jossa käppyräsarvet
Jim Parker esittelee ajokunnossa v1-v2 Vendettoja. On selvästi kuvattu kännyllä ja stabiloitu sitten perään joten ei pärjää laadussa edelliselle. Hyviä ideoita silti...
Nyt siis etukolmion kimppuun:
Pyrin suurin piirtein yllä olevaan rakenteeseen, kuitenkin ilman palkin taivutusta. Etuvaihtajaksi tulee SRAM X.9 direct mount joten voi olla että pärjään ilman kulmaa. Saa nähdä pystynkö käyttämään Madisonin chainstay-putkia vai pitääkö tehdä uudet, se tarkoittaa reissua romuttamolle...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Onkohan tuolla palkin taivutuksella muuta kuin esteettinen tarkoitus. Kun sen jättää pois, voisi siihen kiinnittää suoraan vakioetuvaihtajan.
Näyttäisi siltä, että tuossa Vendetta MBB:ssä ohjaustangon etäisyyttä istuimesta voi säätää, mutta ei poljinetäisyyttä. Miksikähän ei. Jos minä lähtisin tuota rakentamaan nivelöisin vääntiön ja etupyörän akselin välisen haarukan molemmista päistään ja laittaisin poljinetäisyyden säätämismahdollisuuden ohjausakselin yläpäähän niinkuin siinä onkin ohjaustangon etäisyyden säätämistä varten.
On tämä aika houkutteleva projekti. Jos me Nojanallen kanssa saamme Al-hitsauksen sujumaan kansalaisopistolla, lähden ilman muuta tällaista tyyppiä tekemään. Minulla on kaksi pystypyörän AL-runkoa, joista on hyvä lähteä liikkeelle. Takapyörään voisi kokeilla Jorin kuminauhajousitusta.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Eikös tuossa ole kaksi säätöä? Eli ohajustanko säätyy portaittain tuosta "stemmin" kohdalta ja sitten polkimien etäisyys säädetään teleskooppisella etupalkilla?
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
irakas kirjoitti:Onkohan tuolla palkin taivutuksella muuta kuin esteettinen tarkoitus. Kun sen jättää pois, voisi siihen kiinnittää suoraan vakioetuvaihtajan.
On sillä. Taivutus tekee tilaa ketjuhaarukassa kiinni olevalle tangolle jossa on etuvaihtaja kiinni. Näin saavat ketjulinjan pysymään samana ja säädöt vaikka eri mittaiselle kuskille muita säätöjä muutetaan.
irakas kirjoitti:Näyttäisi siltä, että tuossa Vendetta MBB:ssä ohjaustangon etäisyyttä istuimesta voi säätää, mutta ei poljinetäisyyttä. Miksikähän ei. Jos minä lähtisin tuota rakentamaan nivelöisin vääntiön ja etupyörän akselin välisen haarukan molemmista päistään ja laittaisin poljinetäisyyden säätämismahdollisuuden ohjausakselin yläpäähän niinkuin siinä onkin ohjaustangon etäisyyden säätämistä varten.
Tangon etäisyyttä säädetään stemmin kiinnityksellä puomiin jossa on siis rivi reikiä. Poljinkeskiön etäisyyttä penkistä säädetään puomin teleskooppisäädöllä. Kyllä V:ssä on kaikki säädöt, ketjuhaarukkaa löytyy sitten kolmea kokoa jotta saa säädöt hehtaarilleen oikein.
Itse tähtään yhteen, minulle optimaaliseen, ketjuhaarukan pituuteen. Optiona tämän saa säädettyä tyttärelle sopivaksi. Näin saan itselleni aina ajoon myös korkean isopyöräisen nojakin ja toisen sellaisen sitten tyttärelle, samalla poistuu tekosyy saada likkaa lenkille mukaan ja itseltä olla lähtemättä vähän kosteammalla kelillä ajamaan.
irakas kirjoitti:On tämä aika houkutteleva projekti. Jos me Nojanallen kanssa saamme Al-hitsauksen sujumaan kansalaisopistolla, lähden ilman muuta tällaista tyyppiä tekemään.
Jepjep. Siksi aloitinkin romupyörän rungolla sijoittamalla lisämateriaaleihin 5 €. Hukkaan menee vain aikaa (ja vähän puikkoja & suojakaasua & sähköä) jos tulee susi. Kovasti on oppinut hitsaamaan alumiinia ja tekemään liitokset sekä oksidin poiston niin että sauman laatuakin alkaa jo syntyä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
mhelander kirjoitti:Tangon etäisyyttä säädetään stemmin kiinnityksellä puomiin jossa on siis rivi reikiä. Poljinkeskiön etäisyyttä penkistä säädetään puomin teleskooppisäädöllä. Kyllä V:ssä on kaikki säädöt, ketjuhaarukkaa löytyy sitten kolmea kokoa jotta saa säädöt hehtaarilleen oikein.
Niin, niin, mutta, jos joko puomi tai ketjuhaarukka olisi nivelöitynä poljinkeskiöputkeen, ei tarvittaisi eri kokoisia ketjuhaarukoita. Kun puomi ja ketjuhaarukka ovat hitsattuina em. putkeen, voi poljinkeskiön etäisyyttä istuimesta kovin vähän säätää, kun niiden välillä on jäykkä kulma.
Ehkä poijaat ovat asian tutkineet ja löytäneet nivelöimisestä ongelmia. Itse ainakin kokeilen sitä, jos lähden härveliä ylipäänsä tekemään.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
irakas kirjoitti:mhelander kirjoitti:Tangon etäisyyttä säädetään stemmin kiinnityksellä puomiin jossa on siis rivi reikiä. Poljinkeskiön etäisyyttä penkistä säädetään puomin teleskooppisäädöllä. Kyllä V:ssä on kaikki säädöt, ketjuhaarukkaa löytyy sitten kolmea kokoa jotta saa säädöt hehtaarilleen oikein.
Niin, niin, mutta, jos joko puomi tai ketjuhaarukka olisi nivelöitynä poljinkeskiöputkeen, ei tarvittaisi eri kokoisia ketjuhaarukoita. Kun puomi ja ketjuhaarukka ovat hitsattuina em. putkeen, voi poljinkeskiön etäisyyttä istuimesta kovin vähän säätää, kun niiden välillä on jäykkä kulma.
Ehkä poijaat ovat asian tutkineet ja löytäneet nivelöimisestä ongelmia. Itse ainakin kokeilen sitä, jos lähden härveliä ylipäänsä tekemään.
Sulta on jääny huomaamatta että poljinkeskiöputki ja puomi on nivelöity:
Huomaa klemmari kammen "sisäpuolella" : se on ketjuhaarukka joka on tuolla pultilla kiristetty poljinkeskiöputkeen kiinni. Tämä asettaa sitten vaatimuksia millaisen (ulkoisen) laakerisarjan saa asennettua ja voiko käyttää mtb:n tripla-ketjurattaita vai ei.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2010_0 ... 8_4819.JPG Tämmöstä vois käyttää siinä nivelessä. Saisi helpommin tehtyä.
Silloi pääsis tekemään tuosta nivelkohdasta lujemman ja tiiviimän helpommalla kotikonstein.