Sivu 5/12
Re: TW-Bents
Lähetetty: 24 Syys 2012, 07:28
Kirjoittaja oki
jviirret kirjoitti:Vetopuolelle rulla ohjaamaan ketjua, kuten esikuvassa...
Jukka
Hei
Nuo ohjaus rullat mistä niitä saa ?
Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?
Ai niin nuo suojaputket eivät ole lopulliset laitoin vain koeajoa varten kasaan että näin pysyykö ketju hammaspyörillä.
Re: TW-Bents
Lähetetty: 24 Syys 2012, 09:29
Kirjoittaja PW
oki kirjoitti:jviirret kirjoitti:Vetopuolelle rulla ohjaamaan ketjua, kuten esikuvassa...
Jukka
Hei
Nuo ohjaus rullat mistä niitä saa ?
Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?
Ai niin nuo suojaputket eivät ole lopulliset laitoin vain koeajoa varten kasaan että näin pysyykö ketju hammaspyörillä.
Toiset ostaa "kaupasta" ja toiset tekee ite. Hampaat vai ei, siinäkin on ainakin kaks koulukuntaa - ilmankin hampaita pärjää kun paremmasta ei kokemusta
Alkuun pääset jollain löytöpylpyrälläkin, vetopuolelle mahollisimman iso.
Ite oon sorvannu polyasetaalista eli POM:ista noin 90 mm tangosta keskellä ihan peruslaakeri, oisko ollu 22 mm ulkomitalla. POMmi tuntuu kestävän kulutusta hyvin.
Petri
Re: TW-Bents
Lähetetty: 24 Syys 2012, 10:43
Kirjoittaja jviirret
oki kirjoitti:Pitääkö tehdä itse , tuleeko rulliin ketjulle hammastus?
No ei "pidä", mutta nopeiten ne saa kun tekee itse, esim. näin:

Jukka
Re: TW-Bents
Lähetetty: 25 Syys 2012, 08:50
Kirjoittaja oki
Re: TW-Bents
Lähetetty: 26 Syys 2012, 08:16
Kirjoittaja Pastori
Re: TW-Bents
Lähetetty: 26 Syys 2012, 21:29
Kirjoittaja oki
Tänään sain laitettua etujarruun ja vaihteen siirtäjään vaijerit.
Huomenna ois tarkoitus käydä ajamassa ensimmäinen hiemman pitempi yhtäjaksoinen ajo noin 5 km jos vaan sää sallii 
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 08:05
Kirjoittaja oki
Ajo lenkki lykkäänty, kun vaihteet ei toimi oikein,täytyy säätää .Kysymys mistä tiedän että ketju on riittävän kireällä 
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 08:21
Kirjoittaja Nojanalle
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Videot Täältä vois löytyy apua tähän ongelmaan- 
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 08:21
Kirjoittaja Mustasudenkorento
oki kirjoitti:Ajo lenkki lykkäänty, kun vaihteet ei toimi oikein,täytyy säätää .Kysymys mistä tiedän että ketju on riittävän kireällä 
kato että kiristäjä pitää ketjua vedossa myös pienin pienin yhdistelmällä... eli ettei kiiristäjä pääse pohjaamaan.
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 14:25
Kirjoittaja oki
Sain säädettyä vaihteet ,menevät nyt hyvin päälle .
Laitan vielä ohjausrullan paluu puolelle, kun on tuo keli niin märkä, niin joutaa askartelemaan tallissa.
5 km lenkki siirtyy kuivempiin olosuhteisiin.
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 14:28
Kirjoittaja jviirret
Jos ei vielä ole tarkoitus laittaa jousitusta niin laita väliaikaiset tuet tuolle takahaarukalle, nehän saa ruuveilla kiinni haaruukan päähän ja selkänojaan.
Jukka
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 14:31
Kirjoittaja oki
jviirret kirjoitti:Jos ei vielä ole tarkoitus laittaa jousitusta niin laita väliaikaiset tuet tuolle takahaarukalle, nehän saa ruuveilla kiinni haaruukan päähän ja selkänojaan.
Jukka
Tarkoitus olisi ajaa jokunen kilometri ,ennen kuin puran pyörän ja alanvalmistella sitä maalaukseen.
En siksi laita tukeja , jousitus tulee kun vaan kerkiän tehdä. 
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 18:31
Kirjoittaja jori
Nyt vasta huomasin kuvasta, että tuo sinun taittopyöräsi on aika pieni. Se hukkaa tehoa ja aiheuttaa meteliä tuollaisena. Minä siirtäisin taittopyörän akselin runkoputkeen selkänojan puolelle, jolloin siihen hommaan voisi valita suuremman pyörän. Tuossa pyörässä taittokulma on niin pieni, että ketjuputkikin toimisi melko hyvin, tai kaareksi muotoiltu muovinen liukupala, johon ketju saa hangata oman muotonsa.
Tuolla vielä aiempaa pohdintaa taittopyörien koosta yms.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 82&#p32382
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 2&start=15&
Isompi taittopyörä siirtää myös vetävän ketjun lähemmäs takahaarukan nivelpistettä, joten polkemisen aiheuttaman pompotustaipumus vähenee. Oikeastaan tuo olisi voinut olla vieläkin isompi tuo taittopyörä, tai ainakin edempänä, niin ketjun kulku olisi vielä lähempää haarukan niveltä.
Paluuketjun putken ripustaisin vain yhdestä kohdasta, jolloin se asettuisi loivalle kaarelle. Putki kestää paremmin ja vastus vähenee. Ketjuakin tarvitaan vähemmän.
Re: TW-Bents
Lähetetty: 27 Syys 2012, 19:41
Kirjoittaja oki
On siinä jotain 
On äijä tomeran näkösenä 
Re: TW-Bents
Lähetetty: 28 Syys 2012, 13:30
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:Paluuketjun putken ripustaisin vain yhdestä kohdasta, jolloin se asettuisi loivalle kaarelle. Putki kestää paremmin ja vastus vähenee. Ketjuakin tarvitaan vähemmän.
Laitoin nuo putket parempaan asentoon, tosin en voinut tehdä samaa ratkaisua kun ehdotit ,koska ketju linjat menevät toisinpäin sisempi putki paluu ja ulompi veto, putkien kiinnitys on vain yhdestä kohtaa , 
Keveni jonkun verran tuo polkeminen , mutta se ei ole nyt mun päänvaiva, vaan nuo vaihteet .
Pienillä vaihteella toimii hyvin ,mutta kun mennään nelos, vitos ja kutos vaihteelle ,niin alkaa ketju pomppia.

Lainaus korjattu. T:MSK