Nojapyörällä 100 mph ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Lukittu
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Sinne nokalle saadaan 35-40 kg nainen tai juniori joka vaan keskittyy ohjaamiseen niin muut voi ladata sydämensä kyllyydestä tehoa. Sieltä ei mitenkään saa ketjuvetoa takapyörälle enää järkevästi.
Yhden pitää myös keskittyä aurinkoenergian ja akkujen tehon jne säätelyyn eli kaasuttamiseen ja mahdollisesti navigoimiseen jne.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Lizard100 kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Neuvoisin tekemään siitä sähkökäyttöisen sekä mahdollisimman virtaviivaisen ja kevyen. Ja unohda se polkeminen kokonaan.

Sähköllä ei pääse kuin 1-2 h ja tämä Valmet Automotiven kehityspäällikön suulla..on neuvoteltu senkin tahon kanssa...ja olivat erittäin kiinnostuneita.

Ne Valmetin kaverit ovat autotehtailijoita. Kai pyysit niitä unohtamaan kaiken autoista oppimansa ja suunnittelemaan kulkineen puhtaalta pöydältä? No, suunittelupremissit voi laatia monella tavalla, sinulla näyttää olevan neljän hengen kyyti. Minulle taas riittäisi yhden hengen kuljetus, mikä onnistuisi 500 km:n matkalle sähkökäyttöisesti hyvin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

ajarmala kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Neuvoisin tekemään siitä sähkökäyttöisen sekä mahdollisimman virtaviivaisen ja kevyen. Ja unohda se polkeminen kokonaan.

Sähköllä ei pääse kuin 1-2 h ja tämä Valmet Automotiven kehityspäällikön suulla..on neuvoteltu senkin tahon kanssa...ja olivat erittäin kiinnostuneita.

Ne Valmetin kaverit ovat autotehtailijoita. Kai pyysit niitä unohtamaan kaiken autoista oppimansa ja suunnittelemaan kulkineen puhtaalta pöydältä? No, suunittelupremissit voi laatia monella tavalla, sinulla näyttää olevan neljän hengen kyyti. Minulle taas riittäisi yhden hengen kuljetus, mikä onnistuisi 500 km:n matkalle sähkökäyttöisesti hyvin.

Mahdollisesti tällainen kulkupeli voisi liikkua 500 kilsaa sähköllä..kevyt, pieni vierintävastus ja etenkin olematon ilmanvastus. Pitänee ottaa sinne uudestaan kusoja.

Voihan tästä ottaa pois 3 polkupaikkaa ja ajaa pelkästään sähköllä..mahtuu hieman releitäkin mukaan !!

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Korjaa piirros. Polkijalla on jalat lähes suorassa kun poljin on siinä kohtaan mihin olet laittanut ne sivu kuvissa ei 90 asteen kulmassa kuten sulla on.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Wacky kirjoitti:

Korjaa piirros. Polkijalla on jalat lähes suorassa kun poljin on siinä kohtaan mihin olet laittanut ne sivu kuvissa ei 90 asteen kulmassa kuten sulla on.

Okei...opiskele sillä aikaa Obreeta !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

No niin täällä erillaisia poljin asentoja !

Tämä aerodynaaminen polkijoiden/matkustajien lay out on syntynyt pitkälti DhDragon Rapiden ja White Lightning ( by Len Niemi ) lentokoneiden innoittamana..paljon myös omien ilmailuinnovaatioiden pohjalta.

Liitteet
lizzie_1100mm35pros_Caddy65_2.jpg
Viimeksi muokannut Lizard100, 07 Marras 2012, 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Tässä sitten vielä updeitattu BATTLE MOUNTAIN kilpuri versio..aurinkopaisteessa tän pitäis kiitää jopati lähes 120 mph !

Paneli pintaa lisätty ja runko kavennettu paksuimmasta kohdasta 1000 milliin ( paneli 1100 mm leveä levy ).

Tämä lienee tieliikenteessä jo hieman kiikkerä.

Liitteet
battle_mountain_version80.jpg

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sä et selkeästi ymmärrä mitä mä tässä haen. Sun piirroksessa kampien kehä pitäisi olla kokonaan jalanpohjan "alapuolella" siinä asennossa mihin olet piirtänyt jalan. Eli joko ukkeliden jalat suoremmaksi tai siirrä niitä kampikehiä jolloin huomaat ettet ole varannut tarpeeksi tilaa polkijoille.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ootko miettinyt voimansiirtoa? 3 eri kohdalla polkijat vaatii 3 eri ketjua. Niitten väliin kaikki härpäkkeet. Sähkömoottorin sijoitus. Napamoottorilla ei ole tasaista tehoaluetta joten senkin pitäisi vetää ketjusta ja mieluummin vielä niin että sen välityksiä voi vaihtaa. Tasauspyörästö ja kardaani vaaditaan? Tehohäviöitä.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Wacky kirjoitti:

Sä et selkeästi ymmärrä mitä mä tässä haen. Sun piirroksessa kampien kehä pitäisi olla kokonaan jalanpohjan "alapuolella" siinä asennossa mihin olet piirtänyt jalan. Eli joko ukkeliden jalat suoremmaksi tai siirrä niitä kampikehiä jolloin huomaat ettet ole varannut tarpeeksi tilaa polkijoille.

Joo varmaankaan en nyt täysin ymmärrä mitä haet...mulla on fudu 28 cm pitkä ja kampi 17 cm...olen piirtänyt sen sille. Vihreä kehä on kampikehä. Sen ulkopuolella kengän kulkema matka ( ulkokehä ).

Viimeksi muokannut Lizard100, 07 Marras 2012, 12:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Ootko miettinyt voimansiirtoa? 3 eri kohdalla polkijat vaatii 3 eri ketjua. Niitten väliin kaikki härpäkkeet. Sähkömoottorin sijoitus. Napamoottorilla ei ole tasaista tehoaluetta joten senkin pitäisi vetää ketjusta ja mieluummin vielä niin että sen välityksiä voi vaihtaa. Tasauspyörästö ja kardaani vaaditaan? Tehohäviöitä.

No jos etupyörien napoihin niitä ei saa niin sitten taaimmaisen polkijan polkinten taakse se moottori..siellä on tilaa vaikka kuinka ja laite pysyy tasapainossa silloinkin kun sitä ajaa vain yksi edestä.

Oletko varma että elektroniikalla ei voi kompensoida tasausta ( tehonsyöttö napamoottoreihin ) ?....tehohäviöitä tulee varmaan se on selvä. Voi myös olla ennenkuin tämä kulkee että aurinkopaneleiden peak power efficiency on jo 50-60% ??? Netissä on jo nyt naurettavia 80-100% tehokkuuksia esitelty.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Lizard100 kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Sä et selkeästi ymmärrä mitä mä tässä haen. Sun piirroksessa kampien kehä pitäisi olla kokonaan jalanpohjan "alapuolella" siinä asennossa mihin olet piirtänyt jalan. Eli joko ukkeliden jalat suoremmaksi tai siirrä niitä kampikehiä jolloin huomaat ettet ole varannut tarpeeksi tilaa polkijoille.

Joo varmaankaan en nyt täysin ymmärrä mitä haet...mulla on fudu 28 cm pitkä ja kampi 17 cm...olen piirtänyt sen sille. Vihreä kehä on kampikehä. Sen ulkopuolella kengän kulkema matka ( ulkokehä ).

Sulla on kehä väärässä paikassa. Piirroksessa ukon jalkaterä ja siten poljin sijoittuu kehälle niin että jalka pitäis olla vain aavistuksen koukussa n. 10 astetta eikä lähes 90 asteen kulmassa polven kohdalta.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

Sulla on kehä väärässä paikassa. Piirroksessa ukon jalkaterä ja siten poljin sijoittuu kehälle niin että jalka pitäis olla vain aavistuksen koukussa n. 10 astetta eikä lähes 90 asteen kulmassa polven kohdalta.

Kuva

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Sulla on kehä väärässä paikassa. Piirroksessa ukon jalkaterä ja siten poljin sijoittuu kehälle niin että jalka pitäis olla vain aavistuksen koukussa n. 10 astetta eikä lähes 90 asteen kulmassa polven kohdalta.

Kuva

Joo tää johtuu osittain siitä, että olen piirtänyt kaikki henkilot 195 cm pitkiksi..pitkä keskellä joutuukin polkemaan hieman polvet koukussa..takana on eniten tilaa ja edessä..jos olisi kaksi keskimittaista aina 4:ää kohti ???

Kehittelin aiemmin 10-18 hv paraglider moottorilla lentävän pienkoneen, joka mahtui osiin purettuna 2500 mm korkeaan metrin leveään ja 600 mm syvään kaappiin 110 kg ja 195 cm pilotille !! Malli-ukot ovat siitä...rahoitus TEKESiltä jäi tulematta ja projekti loppui siihen ( TEKES kuitenkin panosti 700 000 € FLYNANOon ).

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

... ja mahdollisesti navigoimiseen jne.

Navigoidaan siis julkisilla maanteillä jossain etelässä, jossa aurinko paistaa? Vai rahdataanko laite huoltojoukkoineen ja miehistöineen Battle Mountainin suoralle ja siinä kerran ajetaan ylhäisessä yksinäisyydessä?

Jos taas suunnitelmissa olisi aurinkoautokilpailuihin osallistuminen, niin ehkä olisi hyvä tutkia esimerkkejä niistä, projektien kokoja ja saavutuksia.
Jos aiotaan julkisilla teillä navigoida autoa, niin tyyppikatsastuksen läpäisemiseen asti voi palaa rahaa enempi kuin luulisi. Miljoonia?
Polkupyöräksi tuota laitetta ei Suomessa saane mitenkään noilla tehoilla, joten julkisilla teillä navigoiminen ei onnistune.
En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta kun on syntynyt sellaiseksi, niin minkäs mahtaa.
t. nimim.
optimistx

Lukittu