Sinne nokalle saadaan 35-40 kg nainen tai juniori joka vaan keskittyy ohjaamiseen niin muut voi ladata sydämensä kyllyydestä tehoa. Sieltä ei mitenkään saa ketjuvetoa takapyörälle enää järkevästi.
Yhden pitää myös keskittyä aurinkoenergian ja akkujen tehon jne säätelyyn eli kaasuttamiseen ja mahdollisesti navigoimiseen jne.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 01:52
Kirjoittaja ajarmala
Lizard100 kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Neuvoisin tekemään siitä sähkökäyttöisen sekä mahdollisimman virtaviivaisen ja kevyen. Ja unohda se polkeminen kokonaan.
Sähköllä ei pääse kuin 1-2 h ja tämä Valmet Automotiven kehityspäällikön suulla..on neuvoteltu senkin tahon kanssa...ja olivat erittäin kiinnostuneita.
Ne Valmetin kaverit ovat autotehtailijoita. Kai pyysit niitä unohtamaan kaiken autoista oppimansa ja suunnittelemaan kulkineen puhtaalta pöydältä? No, suunittelupremissit voi laatia monella tavalla, sinulla näyttää olevan neljän hengen kyyti. Minulle taas riittäisi yhden hengen kuljetus, mikä onnistuisi 500 km:n matkalle sähkökäyttöisesti hyvin.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 06:41
Kirjoittaja Lizard100
ajarmala kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
Neuvoisin tekemään siitä sähkökäyttöisen sekä mahdollisimman virtaviivaisen ja kevyen. Ja unohda se polkeminen kokonaan.
Sähköllä ei pääse kuin 1-2 h ja tämä Valmet Automotiven kehityspäällikön suulla..on neuvoteltu senkin tahon kanssa...ja olivat erittäin kiinnostuneita.
Ne Valmetin kaverit ovat autotehtailijoita. Kai pyysit niitä unohtamaan kaiken autoista oppimansa ja suunnittelemaan kulkineen puhtaalta pöydältä? No, suunittelupremissit voi laatia monella tavalla, sinulla näyttää olevan neljän hengen kyyti. Minulle taas riittäisi yhden hengen kuljetus, mikä onnistuisi 500 km:n matkalle sähkökäyttöisesti hyvin.
Mahdollisesti tällainen kulkupeli voisi liikkua 500 kilsaa sähköllä..kevyt, pieni vierintävastus ja etenkin olematon ilmanvastus. Pitänee ottaa sinne uudestaan kusoja.
Voihan tästä ottaa pois 3 polkupaikkaa ja ajaa pelkästään sähköllä..mahtuu hieman releitäkin mukaan !!
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 08:35
Kirjoittaja Wacky
Korjaa piirros. Polkijalla on jalat lähes suorassa kun poljin on siinä kohtaan mihin olet laittanut ne sivu kuvissa ei 90 asteen kulmassa kuten sulla on.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 09:09
Kirjoittaja Lizard100
Wacky kirjoitti:
Korjaa piirros. Polkijalla on jalat lähes suorassa kun poljin on siinä kohtaan mihin olet laittanut ne sivu kuvissa ei 90 asteen kulmassa kuten sulla on.
Okei...opiskele sillä aikaa Obreeta !
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 09:35
Kirjoittaja Lizard100
No niin täällä erillaisia poljin asentoja !
Tämä aerodynaaminen polkijoiden/matkustajien lay out on syntynyt pitkälti DhDragon Rapiden ja White Lightning ( by Len Niemi ) lentokoneiden innoittamana..paljon myös omien ilmailuinnovaatioiden pohjalta.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 10:12
Kirjoittaja Lizard100
Tässä sitten vielä updeitattu BATTLE MOUNTAIN kilpuri versio..aurinkopaisteessa tän pitäis kiitää jopati lähes 120 mph !
Paneli pintaa lisätty ja runko kavennettu paksuimmasta kohdasta 1000 milliin ( paneli 1100 mm leveä levy ).
Tämä lienee tieliikenteessä jo hieman kiikkerä.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 10:31
Kirjoittaja Wacky
Sä et selkeästi ymmärrä mitä mä tässä haen. Sun piirroksessa kampien kehä pitäisi olla kokonaan jalanpohjan "alapuolella" siinä asennossa mihin olet piirtänyt jalan. Eli joko ukkeliden jalat suoremmaksi tai siirrä niitä kampikehiä jolloin huomaat ettet ole varannut tarpeeksi tilaa polkijoille.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 10:41
Kirjoittaja Syväri
Ootko miettinyt voimansiirtoa? 3 eri kohdalla polkijat vaatii 3 eri ketjua. Niitten väliin kaikki härpäkkeet. Sähkömoottorin sijoitus. Napamoottorilla ei ole tasaista tehoaluetta joten senkin pitäisi vetää ketjusta ja mieluummin vielä niin että sen välityksiä voi vaihtaa. Tasauspyörästö ja kardaani vaaditaan? Tehohäviöitä.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 12:31
Kirjoittaja Lizard100
Wacky kirjoitti:
Sä et selkeästi ymmärrä mitä mä tässä haen. Sun piirroksessa kampien kehä pitäisi olla kokonaan jalanpohjan "alapuolella" siinä asennossa mihin olet piirtänyt jalan. Eli joko ukkeliden jalat suoremmaksi tai siirrä niitä kampikehiä jolloin huomaat ettet ole varannut tarpeeksi tilaa polkijoille.
Joo varmaankaan en nyt täysin ymmärrä mitä haet...mulla on fudu 28 cm pitkä ja kampi 17 cm...olen piirtänyt sen sille. Vihreä kehä on kampikehä. Sen ulkopuolella kengän kulkema matka ( ulkokehä ).
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 12:35
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:
Ootko miettinyt voimansiirtoa? 3 eri kohdalla polkijat vaatii 3 eri ketjua. Niitten väliin kaikki härpäkkeet. Sähkömoottorin sijoitus. Napamoottorilla ei ole tasaista tehoaluetta joten senkin pitäisi vetää ketjusta ja mieluummin vielä niin että sen välityksiä voi vaihtaa. Tasauspyörästö ja kardaani vaaditaan? Tehohäviöitä.
No jos etupyörien napoihin niitä ei saa niin sitten taaimmaisen polkijan polkinten taakse se moottori..siellä on tilaa vaikka kuinka ja laite pysyy tasapainossa silloinkin kun sitä ajaa vain yksi edestä.
Oletko varma että elektroniikalla ei voi kompensoida tasausta ( tehonsyöttö napamoottoreihin ) ?....tehohäviöitä tulee varmaan se on selvä. Voi myös olla ennenkuin tämä kulkee että aurinkopaneleiden peak power efficiency on jo 50-60% ??? Netissä on jo nyt naurettavia 80-100% tehokkuuksia esitelty.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 13:18
Kirjoittaja Wacky
Lizard100 kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
Sä et selkeästi ymmärrä mitä mä tässä haen. Sun piirroksessa kampien kehä pitäisi olla kokonaan jalanpohjan "alapuolella" siinä asennossa mihin olet piirtänyt jalan. Eli joko ukkeliden jalat suoremmaksi tai siirrä niitä kampikehiä jolloin huomaat ettet ole varannut tarpeeksi tilaa polkijoille.
Joo varmaankaan en nyt täysin ymmärrä mitä haet...mulla on fudu 28 cm pitkä ja kampi 17 cm...olen piirtänyt sen sille. Vihreä kehä on kampikehä. Sen ulkopuolella kengän kulkema matka ( ulkokehä ).
Sulla on kehä väärässä paikassa. Piirroksessa ukon jalkaterä ja siten poljin sijoittuu kehälle niin että jalka pitäis olla vain aavistuksen koukussa n. 10 astetta eikä lähes 90 asteen kulmassa polven kohdalta.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 13:40
Kirjoittaja Pastori
Wacky kirjoitti:
Sulla on kehä väärässä paikassa. Piirroksessa ukon jalkaterä ja siten poljin sijoittuu kehälle niin että jalka pitäis olla vain aavistuksen koukussa n. 10 astetta eikä lähes 90 asteen kulmassa polven kohdalta.
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 18:36
Kirjoittaja Lizard100
Pastori kirjoitti:
Wacky kirjoitti:
Sulla on kehä väärässä paikassa. Piirroksessa ukon jalkaterä ja siten poljin sijoittuu kehälle niin että jalka pitäis olla vain aavistuksen koukussa n. 10 astetta eikä lähes 90 asteen kulmassa polven kohdalta.
Joo tää johtuu osittain siitä, että olen piirtänyt kaikki henkilot 195 cm pitkiksi..pitkä keskellä joutuukin polkemaan hieman polvet koukussa..takana on eniten tilaa ja edessä..jos olisi kaksi keskimittaista aina 4:ää kohti ???
Kehittelin aiemmin 10-18 hv paraglider moottorilla lentävän pienkoneen, joka mahtui osiin purettuna 2500 mm korkeaan metrin leveään ja 600 mm syvään kaappiin 110 kg ja 195 cm pilotille !! Malli-ukot ovat siitä...rahoitus TEKESiltä jäi tulematta ja projekti loppui siihen ( TEKES kuitenkin panosti 700 000 € FLYNANOon ).
Re: Nojapyörällä 100 mph ?
Lähetetty: 07 Marras 2012, 18:56
Kirjoittaja optimistx
Lizard100 kirjoitti:
... ja mahdollisesti navigoimiseen jne.
Navigoidaan siis julkisilla maanteillä jossain etelässä, jossa aurinko paistaa? Vai rahdataanko laite huoltojoukkoineen ja miehistöineen Battle Mountainin suoralle ja siinä kerran ajetaan ylhäisessä yksinäisyydessä?
Jos taas suunnitelmissa olisi aurinkoautokilpailuihin osallistuminen, niin ehkä olisi hyvä tutkia esimerkkejä niistä, projektien kokoja ja saavutuksia.
Jos aiotaan julkisilla teillä navigoida autoa, niin tyyppikatsastuksen läpäisemiseen asti voi palaa rahaa enempi kuin luulisi. Miljoonia?
Polkupyöräksi tuota laitetta ei Suomessa saane mitenkään noilla tehoilla, joten julkisilla teillä navigoiminen ei onnistune.
En haluaisi olla pahanilmanlintu, mutta kun on syntynyt sellaiseksi, niin minkäs mahtaa.
t. nimim.
optimistx