Sivu 5/9
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 04 Tammi 2013, 09:59
Kirjoittaja jori
Syväri kirjoitti:Minkähän takia se sekoilee
mitä tiedostomuotoa käytät normaalisti?
Normaalisti käytän SolidWoks ohjelmaa ja sen tiedostomuotoja. Aiemmin käytin kyllä AutoCADia paljonkin.
Syväri kirjoitti:
Niin no joo. Voihan sen noinkin tehdä. Painoa siittä toki tulee, 2 putkea lisää ja kahta pitää pidentää ja lisäksi putkien kiinnitys yläpuolellä tai alapuolella pitää olla irroitettava. Bonuksena tulee aika hirveen näkönen
Tietysti jos perus ohjainlaakerit sais kestämään noin niin..
Tarkoitin, mitä sanoin Jukalle, eli että vain pidennetään emäputkea, jotta laakeri kestää. Sain kuitenkin aukeamaan tiedostosi tuomalla sen blockina uuteen kuvaan ja räjäyttämällä sitten auki. Siinä se on nyt kuvassa, mitä tarkoitin. Emäputki voi tässä tietenkin olla ohuempaa, vaikka 35 x 1,5 putkea 31,8 laakereilla.
Näytönohjain sekoilee vieläkin. Grafiikkaruudun koon muutokset pikselöivät kuvan näkymättömiin samalla lailla, kuin sinun kuvasi, mutta palasivat, kun muutin takaisin alkuperäiseen kokoon.
Olisikohan sittenkin parempi käyttää välitystiedostona .DXF-muotoa, jolloin voisin käyttää LibreCADia. Täytyy ainakin kokeilla.
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 04 Tammi 2013, 10:44
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Tarkoitin, mitä sanoin Jukalle, eli että vain pidennetään emäputkea, jotta laakeri kestää. Sain kuitenkin aukeamaan tiedostosi tuomalla sen blockina uuteen kuvaan ja räjäyttämällä sitten auki. Siinä se on nyt kuvassa, mitä tarkoitin. Emäputki voi tässä tietenkin olla ohuempaa, vaikka 35 x 1,5 putkea 31,8 laakereilla.
Emäputken lisäksi pitää pidentää kaulaputkeakin. Uusissa kierteettömissä haarukoissa sitä onneksi on yleensä aika paljokin ylimääräistä.
Jukka
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 04 Tammi 2013, 15:59
Kirjoittaja jori
Tässä kai oli tarkoitus tehdä haarukka itse.
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 04 Tammi 2013, 16:14
Kirjoittaja PW
Tomivan näkönen Jorin ehotus, luulis noin kestävän. Tuo keskiön putki näyttää vähän töpöltä, vaikka onkin terhakkaasti ... kannattasko keskiö tuoda emäputkeen kiinni, jäis tuo keulaputki kokonaan pois ? Keskiötä vois samalla vähän laskee.
Petri
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 04 Tammi 2013, 21:21
Kirjoittaja Syväri
PW kirjoitti:Tomivan näkönen Jorin ehotus, luulis noin kestävän. Tuo keskiön putki näyttää vähän töpöltä, vaikka onkin terhakkaasti ... kannattasko keskiö tuoda emäputkeen kiinni, jäis tuo keulaputki kokonaan pois ? Keskiötä vois samalla vähän laskee.
Petri
Oon vaan vielä arponut teenkö sen tavallisilla 1 1/8 ohjauslaakereilla vai järeämmällä tavaralla.. extrapitkällä putkella vois kestää tavallisetkin. Pitäs vaan rakentaa. etupäästä tulee irroitettava kuitenkin niin sen voi rakentaa uudestaankin 
Terhakkaasti pystyssä..
sen verran pitää suunnitelmaa muuttaa et pituuden säätö menee ketjun kanssa linjassa. Polkimet tulee ohjausakselin etupuolelle koska lyhentää pyörää vähän. Ohjausakselin kulmakin voi olla vähän pystymmässä.
Päättämätön paska ku oon ni kiekkokoko on myös auki. 559 x40mm mahtuu nyt taakse mutta tuota. Emminätiiä 
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 12 Tammi 2013, 18:02
Kirjoittaja Syväri
Tuntuis et 507 kiekkokoko sopis tähän pirun hyvin. 406 liian pieni ja 559 liian iso, ja haluan et kiekkokoko on sama niin yks varasisuri riittää mukana. Yllättävän hyvin on ainakin mtb-puolella kumeja ja duranokin löytyy. Jopa laadukkaita 507 kiekkoja on riittävästi tarjolla. Ja kun tästä tulis se touring-nojakki joka multa puuttuu..
Piirtelin siis jälleen uuden version, keula nousi vähän mutta muuten pysy aika hyvin paketti kasassa ja ainaki sivuprofiili näyttää paremmalta. Vai mitä mieltä?
On niin pirun kylmä taas ettei oo viittiny mittään tehä muutaku suunnitella..
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 12 Tammi 2013, 18:16
Kirjoittaja PW
Näyttää paremmalta kun tuo etu "jöpökkä" jatkuu rungon suuntasesti 
Petri
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 12 Tammi 2013, 19:48
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:Tuntuis et 507 kiekkokoko sopis tähän pirun hyvin. 406 liian pieni ja 559 liian iso, ja haluan et kiekkokoko on sama niin yks varasisuri riittää mukana. Yllättävän hyvin on ainakin mtb-puolella kumeja ja duranokin löytyy. Jopa laadukkaita 507 kiekkoja on riittävästi tarjolla. Ja kun tästä tulis se touring-nojakki joka multa puuttuu..
Piirtelin siis jälleen uuden version, keula nousi vähän mutta muuten pysy aika hyvin paketti kasassa ja ainaki sivuprofiili näyttää paremmalta. Vai mitä mieltä?
Samaa mieltä, 507(24") on hyvä vannekoko nojapyörään.
Jukka
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 19 Tammi 2013, 16:44
Kirjoittaja Syväri

Jotain sain tehtyäki
hyvältä näyttää toistaiseksi. Painava rungosta kyllä tulee, ehkä 5-6 kiloa..
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 19 Tammi 2013, 17:21
Kirjoittaja jori
Kovasti ohut on tuo haarukanpuolikojen yhdysputki. Ei varmaan kestä edes iskarin voimia, jotka pitäisi saada johdettua haarukkaan. Iskarivoimat ovat noin kolme kertaa takapyörän kuorma, eli vastaavat vähintään 200kg kuormaa iskarin kohdalle.
Olisi tärkeää takahaarukan punoutumisen estämiseksi, varsinkin, kun teit nivelen pelkillä ohuilla korvakkeilla, että haarukan puoliskot ovat jäykästi yhdistetty vääntöjäykällä elementillä. Vääntöjäykkyys on vähän eri asia, kuin taivutusjäykkyys, mutta samat putket ovat usein sekä vääntö, että taivutusjäykkiä.
Suosittelen, että sovitat haarukan puoliskoiden väliin vähintään 20 x 40 putken tai paksumman, jotta haarukastasi tulee jämäkkä ja ajotuntumasta tarkka. Toki vähän tulee painoa lisää poikkiputkea paksuntamalla, mutta tuo on niin lyhyt osa, ettei tuossa kohdin kannata säästää. Sama pätee, kuin taivutuksessakin, että ohuet seinämät ja isot ulkomitat tuottavat kevyen ja jäykän rakenteen.
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 19 Tammi 2013, 17:42
Kirjoittaja Syväri
Nyt oon vähän ymmälläni. Onhan se nyt 25x2 putkea kuitenkin ja tiukasti sovitettu haarukan väliin viilaamalla.
Nivelen korvakkeessakin pitäs riittää jäykkyyttä kunhan hitsailen tukikolmiot siihen kiinni, korvakkeessa on kuitenkin 6mm paksuus ja nivelen akseliputki tulee sitä vasten.
Voinhan mä tuon vaihtaa, täpätty vasta kiinni, se vaan livenä näyttää riittävän vahvalta 
Jonkinlainen spaceframe ratkaisu onnistuisi myös, jos vaikka tekis iskarin paikan säädön alakiinnitykseen, yläpuolen kiinnityskin aiheuttaa varmaan helposti velttoutta..
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 19 Tammi 2013, 21:29
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:Kovasti ohut on tuo haarukanpuolikojen yhdysputki. Ei varmaan kestä edes iskarin voimia, jotka pitäisi saada johdettua haarukkaan. Iskarivoimat ovat noin kolme kertaa takapyörän kuorma, eli vastaavat vähintään 200kg kuormaa iskarin kohdalle.
Olisi tärkeää takahaarukan punoutumisen estämiseksi, varsinkin, kun teit nivelen pelkillä ohuilla korvakkeilla, että haarukan puoliskot ovat jäykästi yhdistetty vääntöjäykällä elementillä. Vääntöjäykkyys on vähän eri asia, kuin taivutusjäykkyys, mutta samat putket ovat usein sekä vääntö, että taivutusjäykkiä.
Suosittelen, että sovitat haarukan puoliskoiden väliin vähintään 20 x 40 putken tai paksumman, jotta haarukastasi tulee jämäkkä ja ajotuntumasta tarkka. Toki vähän tulee painoa lisää poikkiputkea paksuntamalla, mutta tuo on niin lyhyt osa, ettei tuossa kohdin kannata säästää. Sama pätee, kuin taivutuksessakin, että ohuet seinämät ja isot ulkomitat tuottavat kevyen ja jäykän rakenteen.
Komppaan Joria tässä. Itse otin soikeeta Y-laatuista putkea haarukkaputkien väliin juuri tästä syystä. Ja tein haarukan nivelen pään korvakot niin tukeviksi kuin vaan kehtasin vaivassa säästämättä (=ei kuitenkaan painoa tullu ihan sikana).
Silti mun takahaarukka ei täyttäis pystärikuskien vaatimuksia. Pyörä pystyssä voi joustoa helposti kokeilla kun vatkaa takapyörästä. Onneksi nojakissa ei saada kovin suuria sivuttaisvoimia takapyörään edes maastossa.
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 20 Tammi 2013, 11:56
Kirjoittaja Syväri
mhelander kirjoitti:
Komppaan Joria tässä. Itse otin soikeeta Y-laatuista putkea haarukkaputkien väliin juuri tästä syystä. Ja tein haarukan nivelen pään korvakot niin tukeviksi kuin vaan kehtasin vaivassa säästämättä (=ei kuitenkaan painoa tullu ihan sikana).
Silti mun takahaarukka ei täyttäis pystärikuskien vaatimuksia. Pyörä pystyssä voi joustoa helposti kokeilla kun vatkaa takapyörästä. Onneksi nojakissa ei saada kovin suuria sivuttaisvoimia takapyörään edes maastossa.
Okei, uskotaan. Mutta turha sitä on yli haarukkaputkien mitan kasvattaa, ei se jäykkyys siitä enää parane..
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 22 Tammi 2013, 19:47
Kirjoittaja Syväri
Käsi kipiä viilaamisesta 

Arvatkaas miten kävi kun yritin täpätä kiinni? Kuvan magneettikulma saattaa liittyä asiaan..
Tällasella headsetillä lähetään yrittämään, alakupin kuulat on ainakin isot, ulkohalkaisija n. 47mm joten ei häviä ainakaan 47/25 laakereille hirveästi niissä.

Niin, sen takahaarukan väliputken vaihdoin 32x2:een ja tein uuet nivelen korvakkeet 10x30 suorakaideputkesta. Jos nyt olis ok siitä kohtaa.
Sit pitäs ne iskarin kiinnityspisteet tehdä, ehkä jollain säädölläki vielä. Saas nährä..
Re: (C)lwb luonnos
Lähetetty: 22 Tammi 2013, 20:37
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:KArvatkaas miten kävi kun yritin täpätä kiinni?
Veti railon kiinni ja puomin vinoon?
Jukka