Sivu 5/13

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 18:07
Kirjoittaja jviirret
Lizard100 kirjoitti:

Osaan kyllä laskea mutta en tiedä mikä on ketjussa hammasväli.

Eihän sillä ole mitään väliä välityksiä laskiessa :lol:
Polkupyörän ketjussa jako on 1/2".

Jukka


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 18:08
Kirjoittaja Lizard100
jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Osaan kyllä laskea mutta en tiedä mikä on ketjussa hammasväli.

Eihän sillä ole mitään väliä välityksiä laskiessa :lol:
Polkupyörän ketjussa jako on 1/2".

Jukka

Niin no ei tavallaan..mutta pitäähän kiekot sovittaa hammasväleille ?

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=120

1/2 tuumaa taitaa olla oikein ! Kiitos infosta.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 18:23
Kirjoittaja jviirret
Lizard100 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Osaan kyllä laskea mutta en tiedä mikä on ketjussa hammasväli.

Eihän sillä ole mitään väliä välityksiä laskiessa :lol:
Polkupyörän ketjussa jako on 1/2".

Jukka

Niin no ei tavallaan..mutta pitäähän kiekot sovittaa hammasväleille ?

TÄH? Miksi? Vai tarkoitatko kiekoilla hammasrattaita?

Jukka


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 18:24
Kirjoittaja Lizard100

Mikä on ketjun leveys ja korkeus ja materiaalipaksuus sekä tapin pituus ja dia ?

jviirret kirjoitti:

TÄH? Miksi? Vai tarkoitatko kiekoilla hammasrattaita?

Jukka

Tarkoitan.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 19:01
Kirjoittaja Syväri

Sullahan on polkupyörä. Mikset mee siitä mittaamaan tönärillä?


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 19:10
Kirjoittaja Lizard100

No täytyy purkaa ketjut ja mitata.

Tässä miltä näyttää hammasrattaat kun 140 km/t mennään rpm 120 polkemisella !


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 19:44
Kirjoittaja MikaL
Lizard100 kirjoitti:

No täytyy purkaa ketjut ja mitata.

Tässä miltä näyttää hammasrattaat kun 140 km/t mennään rpm 120 polkemisella !

Mitkä välitykset sulla tuossa on?


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 19:46
Kirjoittaja Mustasudenkorento

http://www.gear-calculator.com/#
Tuolta voi katsoa välityksiä...


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 20:09
Kirjoittaja Lizard100
MikaL kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

No täytyy purkaa ketjut ja mitata.

Tässä miltä näyttää hammasrattaat kun 140 km/t mennään rpm 120 polkemisella !

Mitkä välitykset sulla tuossa on?

Iso rataskiekko edessä on noin 41 cm ja pieni on takana noin 4 cm ( ulkokehällä ). Sellanen fiilis että etukiekkoa pitäis suurentaa ja takarataskiekkoa myös..että kitkaa olisi vähemmän ja vääntöä enemmän.


Tällä pääsisi nyt 440 mm kiekko edessä ja takaratas n 50 mm niin tasan 135 km/t..jos pyöritys tuottaa 120 rpm !


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 20:58
Kirjoittaja Pastori

406 etukiekko ja 120 rpm yhdistelmä vaatii ratasyhdistelmän 115/9 150mm kammilla, että 135 kmh saavutetaan.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 25 Joulu 2012, 21:11
Kirjoittaja Kaitsu62

Tämä olisi kuitenkin kaiketi vain ennätysajoon tarkoitettu?

Eteenpäin näkeminen tuntuu edelleen kovin rajoitetulta, rengas, jalat, voimansiirto ja tukirakenteet estävät suoraan eteenpäin näkemisen. Kadulla ajaminen olisi vaarallista. Puhdistetulla radalla saattaa silti selvitä ilman kameraa ja näyttöä. Kuomua ei tarvinnekaan saada itse kiinni ja auki? Kun kypärä ei mahdu mukaan, pitäisikö kevlar-vahvisteisen ja pehmustetun kuorirakenteen suojata päätä plexin sijasta? Kaatuminen kannattanee ottaa huomioon suunnittelussa. Selän allakin voisi hyvä olla jotakin suojaa.

Montakohan vaihdetta tarvitaan, että ennätysnopeuteen pääsee? Ettei jalat mene ihan hapoille väärällä kadenssilla vääntämisestä. Mahtuuko vaihdesysteemi niin, ettei se ota jalan sisäsyrjään?

Toivottavasti pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Kiekon suunnittelu ja valmistaminen ei onnistu aina ammattilaisiltakaan http://www.bikerumor.com/2009/06/15/mav ... der-siege/. Puristusrasitukselle suunnitellut pinnat eivät kestäneet. Levykiekko on rakenteena turvallisempi. Pyöriikö etupyörä suojarakenteen sisällä? Olisiko etukate asennuksia varten irroitettavissa?

Löytyykö tuollaisia takarenkaita jostain? Ennätysajoja silmälläpitäen poikkipinta-alan minimointi on varmaan tärkeää. Olen luullut, että pieniä renkaita ei saa rullaamaan kevyesti.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 26 Joulu 2012, 10:24
Kirjoittaja Lizard100
Kaitsu62 kirjoitti:

Tämä olisi kuitenkin kaiketi vain ennätysajoon tarkoitettu?

Eteenpäin näkeminen tuntuu edelleen kovin rajoitetulta, rengas, jalat, voimansiirto ja tukirakenteet estävät suoraan eteenpäin näkemisen. Kadulla ajaminen olisi vaarallista. Puhdistetulla radalla saattaa silti selvitä ilman kameraa ja näyttöä. Kuomua ei tarvinnekaan saada itse kiinni ja auki? Kun kypärä ei mahdu mukaan, pitäisikö kevlar-vahvisteisen ja pehmustetun kuorirakenteen suojata päätä plexin sijasta? Kaatuminen kannattanee ottaa huomioon suunnittelussa. Selän allakin voisi hyvä olla jotakin suojaa.

Montakohan vaihdetta tarvitaan, että ennätysnopeuteen pääsee? Ettei jalat mene ihan hapoille väärällä kadenssilla vääntämisestä. Mahtuuko vaihdesysteemi niin, ettei se ota jalan sisäsyrjään?

Toivottavasti pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Kiekon suunnittelu ja valmistaminen ei onnistu aina ammattilaisiltakaan http://www.bikerumor.com/2009/06/15/mav ... der-siege/. Puristusrasitukselle suunnitellut pinnat eivät kestäneet. Levykiekko on rakenteena turvallisempi. Pyöriikö etupyörä suojarakenteen sisällä? Olisiko etukate asennuksia varten irroitettavissa?

Löytyykö tuollaisia takarenkaita jostain? Ennätysajoja silmälläpitäen poikkipinta-alan minimointi on varmaan tärkeää. Olen luullut, että pieniä renkaita ei saa rullaamaan kevyesti.

Pienet renkaat on nylonista gummien osalta kitka pienempi.

Tähän mahtuu hyvin kypärä kuten kuvasta näkyy.

Myöskin eteen näkyy mainiosti..polvien vaihteleva rytmi ei haittaa..ihminen hahmottaa tilaa muustakin kuin molemmilla silmillä suoraan edessä näkyvästä..se on eri asia miellyttääkö se viranomaisia..tuskin ( poron tielle hyppäämisen havaitsemista voi puuttua ratkaiseva sekunnin miljardisosa [ tai 1/100 sekkaa ], joka tehdään kalliissa laboratorio olosuhteista VTT:llä autoteollisuuden pyynnöstä ja rankasti sponsoroimana, kuten eristeharkkoteollisuus teki omat testinsä ja saa itse erioikeuden laskea omat arvonsa ilman kosteuden vaikutusta ja kylmäsiltoja ja näin syrjäyttää kotimaisen kilpailijansa ).

Hiilaripinnojen jälkeen mavic voisi testata bambupinnoja..ja sitten lasten juomapillejä ! :wink:

Takarenkaat tehdään customoituna laakerit jo hankittu.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 26 Joulu 2012, 10:34
Kirjoittaja Lizard100
Pastori kirjoitti:

406 etukiekko ja 120 rpm yhdistelmä vaatii ratasyhdistelmän 115/9 150mm kammilla, että 135 kmh saavutetaan.

150 mm kammet ei välttämättä mahdu kyyttiin..eikö yksi vaihde ( tai kaksi ..max 3 ) riitä kun ilmanvastus ja paino pudotettu minimiin ?

Välitys 115/9 vaikuttaa oikean suuntaiselta 406 mm dia etukiekolla. Todellisuudessa se antaa vasta 117 km/h nopeuden !!!!


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 26 Joulu 2012, 10:40
Kirjoittaja Lizard100
Timppa kirjoitti:

Ei muuta kuin kierroksia lissää, niin männöö tuhatta ja sattoo... :lol:

Mikä lienee maximaalisin pyöritys-/pedaalikierrosnopeus ratapyörälijöillä/velomobilisteilla ?

Olen huomannut, että ylimääräinen akseli on jo nyt käytössä muutamilla jossa välitystä vaihdetaan pienemmäksi siten, jotta pikkukiekon koko takana ei mene aivan mikroksi.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 26 Joulu 2012, 10:52
Kirjoittaja Pastori
Lizard100 kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

406 etukiekko ja 120 rpm yhdistelmä vaatii ratasyhdistelmän 115/9 150mm kammilla, että 135 kmh saavutetaan.

150 mm kammet ei välttämättä mahdu kyyttiin..eikö yksi vaihde ( tai kaksi ..max 3 ) riitä kun ilmanvastus ja paino pudotettu minimiin ?

Mitä vaihteistoa tarkoitat?

Nämä välitykset siis ketjuvaihteelle. Osannet tuosta laskea rattaiden muutokset kampiesi pituudelle?