En löytänyt sellaista esimerkkiä missä vapaarattaat olisivat napojen yhteydessä, mutta AZ:n foorumilla on kaaviokuva miten niistä saa tasauspyörästön korvikkeen: http://forum.atomiczombie.com/showthrea ... fferential. Vielähän tuo vaatisi sellaisen modauksen että sinkula-rattaan tilalle tulisi rataspakka niin pääsisi eroon ylimääräisistä ketjuista.
kehitysversio kolmipyörä 2
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Jarcco kirjoitti:En löytänyt sellaista esimerkkiä missä vapaarattaat olisivat napojen yhteydessä, mutta AZ:n foorumilla on kaaviokuva miten niistä saa tasauspyörästön korvikkeen: http://forum.atomiczombie.com/showthrea ... fferential. Vielähän tuo vaatisi sellaisen modauksen että sinkula-rattaan tilalle tulisi rataspakka niin pääsisi eroon ylimääräisistä ketjuista.
Yksinkertasen näkönen ratkasu, kas kun ei oo yleisemmin käytössä - eikä ittelle oo tullu mieleen
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
PW kirjoitti:Yksinkertasen näkönen ratkasu, kas kun ei oo yleisemmin käytössä
Tässä ratkaisussa se ongelma että käytännössä vain sisäkurvin puoleinen ratas vetää. Jos keula on kovin kevyt pyrkii ajoneuvo puskemaan suoraan. Toki parempi niin kuin nykytilanne jossa PW:n ajokki pyrkii ylämäessä kääntymään itsestään oikealle.
Ei ole sattumaa että autojen tasauspyörästöt ovat sellaisia kuin ovat...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Vetävää napaa oikeaan takapyörään oon pikkuhiljaa kasaillu. Sopivien materiaalien löytäminen hidasta mutta nyt alkaa tarpeet olla kasassa.
Kiekko on 12mm kierretangossa kiinni Jukan mallin mukaan. Seuraavaksi laakeri, pakka ja toinen laakeri. Sopivia putkenpätkiä, ja prikkoja pitää vielä viilailla jotta saan tuon kierrepakan keskitettyä akselille.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
PW kirjoitti:Vetävää napaa oikeaan takapyörään oon pikkuhiljaa kasaillu. Sopivien materiaalien löytäminen hidasta mutta nyt alkaa tarpeet olla kasassa.
Kiekko on 12mm kierretangossa kiinni Jukan mallin mukaan.
Et onnistunut tyvestään kierteettömiä pultteja löytämään? Kierteen pohjalta mitattuna kun tuo kierretanko ei ole kuin 10mm paksu, kierteetön akseli olisi 12mm...
Lukitsitko mitenkään tuota pulttia napaan? Mullahan tuo suunnitelma koski etunapaa, eli poljin voimat eivät menisi pultin läpi. Taitaa muutenkin mennä tuo kierretanko puneelle tai mutkalle ketjuvoimilla, on aika ohutta välittämään noin suuria voimia Higracerissahan tuo akseli on 20x2,5 putkea joka on kierto ja taivutusjäykkyydeltään aivan eri kamaa kuin 12mm kierretanko. Lisäksi siinä pakka on suoraan navassa kiinni, eikä akselin läpi voimia juuri välity.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Vetävää napaa oikeaan takapyörään oon pikkuhiljaa kasaillu. Sopivien materiaalien löytäminen hidasta mutta nyt alkaa tarpeet olla kasassa.
Kiekko on 12mm kierretangossa kiinni Jukan mallin mukaan.Et onnistunut tyvestään kierteettömiä pultteja löytämään? Kierteen pohjalta mitattuna kun tuo kierretanko ei ole kuin 10mm paksu, kierteetön akseli olisi 12mm...
Lukitsitko mitenkään tuota pulttia napaan? Mullahan tuo suunnitelma koski etunapaa, eli poljin voimat eivät menisi pultin läpi. Taitaa muutenkin mennä tuo kierretanko puneelle tai mutkalle ketjuvoimilla, on aika ohutta välittämään noin suuria voimiaHigracerissahan tuo akseli on 20x2,5 putkea joka on kierto ja taivutusjäykkyydeltään aivan eri kamaa kuin 12mm kierretanko. Lisäksi siinä pakka on suoraan navassa kiinni, eikä akselin läpi voimia juuri välity.
Jukka
Kierretanko oli ensimmäinen mitä akseliksi löysin ja kestävyysongelma on tiedossa. Toisaalta tähän tulee pakka laakereiden väliin (n. 50mm) ja kiekko ulkopuolelle. Napa on tällä hetkellä molemminpuolin mutterilla kiinni.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Minä kuvittelin, että tuo tehdään kiertämällä kierteellinen pakka väärin päin tiukasti paikoilleen ja lukitaan jotenkin, ettei pyöri polkemalla auki. Nyt tarkemmin ajateltuani huomaan, että kierrepakassa kierreosa ei tulekaan läpi asti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
jori kirjoitti:Minä kuvittelin, että tuo tehdään kiertämällä kierteellinen pakka väärin päin tiukasti paikoilleen ja lukitaan jotenkin, ettei pyöri polkemalla auki. Nyt tarkemmin ajateltuani huomaan, että kierrepakassa kierreosa ei tulekaan läpi asti.
Joo kierre on vaan vasemmalla puolella, siitähän sen tietysti sais akselille jos jostain sais vastaavan kierteen omaavan kappaleen (navasta leikkaamalla) tai teettämällä siihen sopiva kappale.
Muistelin semmosta vinkkiä, ett tuon pakan aukasu työkalusta vois tehdä kiinnikkeen joka keskittää pakan akselille. Työkalussa ja pakassa siis boorit, siihen pitää vaan hitsata 12mm reiällä oleva holkki tai mutteri.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
PW kirjoitti:Muistelin semmosta vinkkiä, ett tuon pakan aukasu työkalusta vois tehdä kiinnikkeen joka keskittää pakan akselille.
Petri
esim tossa...
Kuvassa hieman kierossa kun kiilauran sovitus vaiheessa...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Vanhassa "2-veto 4-pyörä" ketjussa joku väitti ett kierrerataspakassa on sama kierre ku keskiö putkessa, en kutenkaan saa noita sopimaan yhteen niitä on sitt varmaan erilaisia olemassa. Kasettikeskiön laakerit ja kierteet ois voinu olla yks tapa tuon pakan keskittämiseen ja kiinnittämiseen. Akselin paksuus kyllä sitten kans muuttuis.
Yritän etsiä yksinkertasta tapaa tehdä erikoinen napa/akseli ratkasu, olemassa olevista osista.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Joo niissä on useita eri kokosia ja noususia. Esimerkiksi jo 1" on 4 ja 6 nousulla olevia . Etsi sellainen kuin ,jos muistan oikein 30mm 1 nousulla. En ihan varma ,mutta oliko tuo oikea. Täytys hakee jostain kierekampa ja tulka .
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Näyttää olevan tuon navassa olevan kiere ulkohalkasialtaan 34.4mm , varmaankin tuumnen ja sellaista kampaa en löytänyt joka kertos tän nousun . Jossain on , mutta kun ei muista missä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Yleisimmän ns. brittikierrekeskiön kierre on 1.37 in x 24 TPI eli tutummilla yksiköillä 34,8 x 1,058 mm. Vetävällä puolella ON vasen kierre. Sheldonin http://sheldonbrown.com/freewheels.html mukaan ISO std mukaisen vapaarattaan kierre on tuo sama, tietysti oikeäkätisenä. Muitakin kierteitä toki on käytetty ettei olisi liian helppoa. Mulla on vielä pätkä kyseisellä kierteellä olevaa tankoa jonka sorvautin deltatrikeä varten. Jos joku sattuu tarvimaan niin
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
Jarcco kirjoitti:Yleisimmän ns. brittikierrekeskiön kierre on 1.37 in x 24 TPI eli tutummilla yksiköillä 34,8 x 1,058 mm. Vetävällä puolella ON vasen kierre. Sheldonin http://sheldonbrown.com/freewheels.html mukaan ISO std mukaisen vapaarattaan kierre on tuo sama, tietysti oikeäkätisenä. Muitakin kierteitä toki on käytetty ettei olisi liian helppoa. Mulla on vielä pätkä kyseisellä kierteellä olevaa tankoa jonka sorvautin deltatrikeä varten. Jos joku sattuu tarvimaan niin
Eiks vetävällä puolella pitäs olla oikee kierre ? Vai onks miulla taas tänään aivot väärinpäin päässä ?
Minkälainen pätkä siulla tuota tankoa on ? Onko siinä reikää keskellä ? Saisko siitä tehtyä tähän rojektiin, jos kierre käy tuohon pakkaan ja keskelle 12 mm reikä - pakan sais keskitettyä akselille.
Mitä maksaa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: kehitysversio kolmipyörä 2
PW kirjoitti:Eiks vetävällä puolella pitäs olla oikee kierre ? Vai onks miulla taas tänään aivot väärinpäin päässä ?
Noin kymmenen puretun rungon kokemuksella: niitä keskiö muhveja on rungoissa molemmin päin. Standardi on standardi, mutta tässä se ei kohtaa käytäntöä. Ja ei kai sillä tässä tapauksessa ole edes väliä? Jos sinulla on irtonainen keskiölaakeripakettihässäkkä niin otat sen kierreosan joka passaa pakkaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...