Tänään ajoin töihin tällä. Laukut vaan kiinni ja läppäri ja duuni vaatteet kyytiin.
Vähän oli alkuun outoa kun on uudet polkimet (Eggbeater 1), mutta muuten oli kyllä helppo ajaa. Pari pikku korjausta on tarpeen. Isot renkaat tuntuvat rullaavan kevyemmin ja liikenteessä tuo ylempänä istuminen auttaa myös. Reunakivistäkin pääsee ylös...
Pitää seurata nyt tarkkaan miten nuo jatkopalat kestävät.
Hyvin on toiminut. Jatkopaloissa ei tällä kokemuksella ole mitään muutoksia ja pultit pysyvät tiukalla.
Välitykset nyt kohdallaan, tein alle kuvaan vertailun välityksistä pieni- ja isopyöräisissä konfiguraatioissa. Pienipyöräisenä siis rattaat 45/62 ja isoilla pyörillä 39/53.
Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.
Hyvin on toiminut. Jatkopaloissa ei tällä kokemuksella ole mitään muutoksia ja pultit pysyvät tiukalla.
Niin arvelinkin että kestää. Kun kaikki on kiristetty niin ettei mikään lonksu pitäisi tuollaisten jatkopalojen toimia. Ei niitä muuten kaupallisesti olisi saatavilla, etenkään jenkeissä.
Kyytsis kirjoitti:
Välitykset nyt kohdallaan, tein alle kuvaan vertailun välityksistä pieni- ja isopyöräisissä konfiguraatioissa. Pienipyöräisenä siis rattaat 45/62 ja isoilla pyörillä 39/53.
Olin melkein jotakin sanomassa tuosta yli 50-piikkisestä mutta jos pakka on 13-alkuinen niin hyvin passaa. Jos olis 11-alkunen niin 50/34 tai vastaava olis ehkä ollu sopivampi.
Kyytsis kirjoitti:
Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.
Mahtaa olla aika placebo. Mutta ainahan tavaran kuljetus sellasella on helpompaa kuin taskuissa ja/tai vyölaukussa kuten mulla.
Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.
Kokemusta ei taida juuri kellään olla? Joskus tätä irkissä spekuloitiin ja loppupäätelmä oli että jos laukut pitää olla mukana niin prosenteissa mitattavia eroja nopeuksiin tulee kovemmissa(yli 30km/h) vauhdeissa.
Onko Aerotailista mitään iloa korkeammassa pyörässä? Se olisi seuraava askartelun kohde.
Kokemusta ei taida juuri kellään olla? Joskus tätä irkissä spekuloitiin ja loppupäätelmä oli että jos laukut pitää olla mukana niin prosenteissa mitattavia eroja nopeuksiin tulee kovemmissa(yli 30km/h) vauhdeissa.
Täällä Oulussa on kaverilla M5 20/20 jossa on VeloKraft:n takaboxi. Väittää että kulkee kovempaa/kevyemmin sen kanssa mutta ei me mitään erityistä huomattu kun yhdessä ajettiin. Vaatis enemmän ajoa tai paremminkin rullaustestejä boxin kanssa ja ilman.
Ilmanvastushan on määräävä kun vauhtia on yli 25 km/h. Silloinkin kannattaa fiilata ensin kaikki muu kuntoon ja kellistää penkki alle 20 asteen kulmaan sekä opetella ajamaan pää takakenossa. Vasta sitten alkaa takaboxista tulla oikeesti hyötyä.
Nimittäin WISIL:ssä ei enää kukaan rakenna tai aja takaboxien kanssa, edes NoCom tyyppisillä kisavehkeillä. Todella aerodynaamisista bokseista kun näyttää tulevan myös huonoja puolia.
Ai miten oon mitannut? Hehh mä mittailen vain perstuntumaa laiskuuttani. Vauhti paranee lähinnä tuolla placebolla, tai jos boxin sisään/alle jää vaikkapa takapyörän yläosa. 40km/h vauhdissa eron "tuntee", jotakuinki samalla tavalla ku vaihtais yhden tavallisen kiekon aerompaan.
Pituutta ja painoa tulee lisää boxin kans, ja laukkujen sijoittelu on vaikeampaa. +niskatuen kanssa ei auennut kunnolla. Otin siksi ite pois. Nyt vaan pitäis jonkinlainen lokasuoja tehä ettei lennä rapaa niskaan, siitä se loota oli hyvä
Kyllähän hieno boksi parantaa pyörän ulkonäköä. Eikä pidä unohtaa psygologista vaikutusta, se on vähintään samaa luokkaa kuin perheautoon asennetulla takaspoilerilla saa
"kun halvalla sain". Tuohon ajattelin askarrella sisäpuolelle paikat pakollisille työkaluille, vararenkaalle ja vesipussille. Tuohan kätkee osan takarenkaasta, joten siitä ehkä vähän hyötyä. Pienipyärisessä versiossa käytin levyä takapyörässä, en tiedä oliko hyötyä mutta ei tuntunut haittaavankaan. Takakatteen voisi teipata hig-viz keltaiseksi jolloin maantiellä näkyvyys paranee.
Hyvin tuntui viritys kestävän. Tänään vaihdoin taakse Megarange pakan, eli isoin ratas 34 ja pienin 11. Tuo on maantiepakka mutta ykkönen on tosi kevyt. Yhdessä 39 eturattaan kanssa on nyt sellainen välitys että polvet on turvassa.
Ostin fillariliikkeestä sellaisen käytetyn telineen joissa pyörät on esillä liikkeessä. Tulee takanapaan kiinni ja takarengas on ilmassa. Tosi kätevä huoltopukki! Siinä sitten huomasin että takarengas vetää reilusti oikealle... Nyt korjattu suksista ja ruuvi puristimista tehdyssä jigissä. Voi olla että meno paranee..
Tätä ehdoin askarrella tovin. Tulee kiinni penkin yläosaan L-profiililla, takahaarukasta U-muotoisella tangolla renkaan yli ja edestä penkkiin molemminpuolin. Yhteensä neljällä pultilla ja toimii sekä isoilla että pienillä pyörillä.
Tuonne sisään tulee juomapussi, pähkinät ja renkaavaihtokamat.
Eilen sovittelin katetta uudelleen ja se oli ihan liian alhaalla.
Tein uuden kiinnikkeen penkkiin ja nyt korkeutta voi helposti säätää. Laitoin siten että hartiat tulevat hieman katteen sisään. Edestä leveys siten että takapuoli mahtuu penkille. Ajoasennossa kädet jäävät sivuille, jos tuo ohjaustanko olisi lyhyempi olisivat kädet sylissä ja siten poissa ilmavirtauksesta. Tosin osuuko tanko sitten reisiin/polviin ajaessa?
Pienipyöräisessä asussa suurin osa renkaasta jää katteen sisään. Isoilla pyörillä ei..
Noihin hartiapullistumiin tarkoitus tehdä tarviketaskut. Tilaa on.