Sivu 5/6
					
				
				Lähetetty: 21 Marras 2007, 18:01
				Kirjoittaja jviirret
				Painoa perinteiset 20kg, ei vielä, mutta kun takasuojan saa paikoilleen niin sitten. Nyt 19.5kg. Jos suoja ei riitä 20kg:n rikkomiseen, niin sitten seisonta tuki. 
Vähän pitää kannoilla väistellä eturengasta kun U-käännöstä tekee, mutta ei aiheuta vaaratilanteita.
Jukka
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 23 Marras 2007, 09:21
				Kirjoittaja aniarana
				Joo, komea nojakki! Tämän yksinkertaisemmaksi sitä tuskin voi tehdä! Vähän kumma, kun paino ei kuitenkaan ole reilusti alle 20 kg. Kevyemmillä mutta kalliimmilla varaosilla se kyllä onnistuisi. Minunkin Snake 5 keikkuu juuri tuolla rajalla.
Onko muuten ohjaustangon oltava noin korkealla vai ottavatko polvet siihen heti kiinni, jos sitä laskisi hieman alemmaksi  
 
Sakari
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 23 Marras 2007, 19:30
				Kirjoittaja Jarcco
				jviirret kirjoitti:Paremmuudesta en tiedä, tuskin olisi kuin yhtä mallia tarjolla jos jompi kumpi olisi selkeästi parempi kuin toinen. Itse teen tuollaisen slyway tyyppisen, koska olen huomannut että lowracerissa käyttämäni ajoasento(kädet koukussa) rasittaa vähemmän kuin LWB:n ajoasento(kädet lähes suorana). Kädet suorana taas ohjaus voisi tuntua luontevammalta, koska tanko kääntyy paikoillaan, eikä siirry sivusuunnassa. Slywaysta poiketen käytän normaalia pystypyörän tankoa, en siis kavennettua.
Jukka
 
Kannattaisiko kuitenkin ainakin kokeilla tuota "aerobar" ohjausta? Luultavasti on helpompi hallita liukkaalla kun kädet on alempana polvien vieressä. Verikin kiertää paremmin tässä asennossa 
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 23 Marras 2007, 20:05
				Kirjoittaja jviirret
				aniarana kirjoitti:Joo, komea nojakki! Tämän yksinkertaisemmaksi sitä tuskin voi tehdä! Vähän kumma, kun paino ei kuitenkaan ole reilusti alle 20 kg. Kevyemmillä mutta kalliimmilla varaosilla se kyllä onnistuisi. Minunkin Snake 5 keikkuu juuri tuolla rajalla.
Onko muuten ohjaustangon oltava noin korkealla vai ottavatko polvet siihen heti kiinni, jos sitä laskisi hieman alemmaksi
 
Penkissä on ehkä kilo ylimääräistä ja etusarvi voisi nyt yläohjattavana olla 10cm lyhempi. Siksi ihmettelenkin ku kertovat tekevänsä alle 20kg trikejä.
Tankoa voisi laskea alemmas, jos sitä toisi taakseppäin. Sitten kyytiin nouseminen menisi vaikeammaksi ja tanko kauemmas ohjausakselin linjasta. Siksi päädyin tuohon olkapäiden korkeuteen.
Aerobaari olisi varmaankin hyvä, liian leveä mun makuun ja tosi ruma(mielipide).
Jukka
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 23 Marras 2007, 22:42
				Kirjoittaja tavasti
				jviirret kirjoitti:Tankoa voisi laskea alemmas, jos sitä toisi taakseppäin. Sitten kyytiin nouseminen menisi vaikeammaksi ja tanko kauemmas ohjausakselin linjasta. Siksi päädyin tuohon olkapäiden korkeuteen.
 
Ainakin yläohjatussa Nazcan Paseossa on nivel, jolla tanko tulee vaikka mahaan asti, ja tiukoissa kurveissa nostetaan pystyyn. Rälläkällä poikki, ja hahlo, ja pultti putken läpi.
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 24 Marras 2007, 08:45
				Kirjoittaja jviirret
				tavasti kirjoitti:Ainakin yläohjatussa Nazcan Paseossa on nivel, jolla tanko tulee vaikka mahaan asti, ja tiukoissa kurveissa nostetaan pystyyn. Rälläkällä poikki, ja hahlo, ja pultti putken läpi.
 
Tuo oli se vaihtoehto a). Lisäksi vielä teleskooppi rakennelman pituuden säätämiseksi. Sopivan nivelen puuttuminen lopulta pisti valitsemaan "helpomman" ratkaisun. Nivelen olisi pitänyt olla lukittava, en pidä jos käsiä joutuisi ajaessa kannattelemaan. Eikä nivelessä saisi olla yhtään väljää tai ajaminen lumessa ois samanlaista "vatkaamista" ku LWB:llä.
Ei kyllä ole yhtään helpompi tai ainakaan nopeampi tuollaisen "jäykänkään" tekeminen. Aikaa menee testailuun, hitsaus "heppien" aukomiseen ja uudelleen hitsailuun. Eli ei se sattumalta juuri tuossa ole 
Vaihtoehto c) olisi ollut samanlainen kuin Lowracerissa, jossa "jatke" on jäykkä, mutta tanko on kiinni pystypyörän säädettävällä tangon kannattimella. Sellaisen tähän saa kun vain katkaisee nykyisen sopivasta kohden ja työntää paikoilleen. Ei vaan oo joutilasta jemmassa ja biltemassa maksaa ainakin 8Euroa, joten ei oikein sovellu tämmöiseen pienen budjetin nojakkiin.
Jukka
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 24 Marras 2007, 12:12
				Kirjoittaja aniarana
				jviirret:
"Tuo oli se vaihtoehto a). Lisäksi vielä teleskooppi rakennelman pituuden säätämiseksi. Sopivan nivelen puuttuminen lopulta pisti valitsemaan "helpomman" ratkaisun."
Kummallisen vaikea onkin löytää sopivaa valmista, niveltä.
Jyväskylässä on Etolan teollisuusmyynnin yhteydessä firma nimeltään ETRA Oy, joka myy mm. erilaisia niveliä. Siellä nuori pätevän tuntuinen kaveri lupasi etsiä ko. nivelen. Muutaman päivän päästä hän soitti, että ei löydy  
 
Olen miettinyt mitenhän toimisi n. 30 mm paineletkusta tehty nivel? Seinämä n. 4 mm. Sehän taipuu aika hyvin ja kierrettäessä säilyttää muotonsa. Ala-asennon voisi säädettävästi tukea. Paine letku hiukan joustaa, mutta olisikohan siitä suoranaista haittaa? Ohjaustanko ponnahtaisi ylös, kun siitä irroittaa otteensa. Tietenkin siihen voisi asentaa pikalukituksen, jos sellainen osoittautuisi tarpeelliseksi. 
 
Sakari
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 24 Marras 2007, 13:38
				Kirjoittaja jviirret
				aniarana kirjoitti:Olen miettinyt mitenhän toimisi n. 30 mm paineletkusta tehty nivel? Seinämä n. 4 mm. Sehän taipuu aika hyvin ja kierrettäessä säilyttää muotonsa. Ala-asennon voisi säädettävästi tukea. Paine letku hiukan joustaa, mutta olisikohan siitä suoranaista haittaa?
 
Hitaassa vauhdissa, etupainoinen pyörä ja pehmeä alusta(esim. lumi). Kääntämiseen tarvii vähän voimaakin, eli ei hyvä jos tanko joustaa yhtään sivusuunnassa, varsinkaan kun ei koskaan tiedä paljonko tekee tyhjää liikettä ennen kuin rengas kääntyy. Voisihan tuohon tehdä hahlon, ettei tanko pääse liikkumaan kuin ylös/alas, mutta ehkä sitten jo kätevämpi rakentaa koko nivel metallista?
Jukka
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 24 Marras 2007, 14:50
				Kirjoittaja aniarana
				jviirret:
"Voisihan tuohon tehdä hahlon, ettei tanko pääse liikkumaan kuin ylös/alas,"
Joo, tosiaan hahlo kannattaa tehdä joka tapauksessa. Pelihän olisi aivan hervoton ilman sitä.
"mutta ehkä sitten jo kätevämpi rakentaa koko nivel metallista?"
 
On vaan aika vaativa paikka tehdä itse metallista kunnollinen, ja teetettynä maksaisi maltaita.
 
Sakari
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 01 Joulu 2007, 04:31
				Kirjoittaja jviirret
				aniarana kirjoitti:Onko muuten ohjaustangon oltava noin korkealla vai ottavatko polvet siihen heti kiinni, jos sitä laskisi hieman alemmaksi  
  
Tankoa laskettu sen mitä säädön puitteissa on varaa. Ei ota polviin, näkyvyys vähän parani, kuten myös ajotuntuma.
Pari tuumaa lyhensin ketjua, nyt voi käyttää raskaammissa olosuhteissa edessä keskimmäsitä hammasratasta. 
Nyt jo vähän harmittaa etten tehnyt heti 26" versiota  
 
Oikein viimeisen päälle suunnittelemalla ja hyväksymällä vetopuolelle ohjausrullan, olis varmaan mahdollista päästä tuohon alle 60cm istumakorkeuteen?
Jukka
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 01 Joulu 2007, 12:51
				Kirjoittaja Jarcco
				jviirret kirjoitti:
Nyt jo vähän harmittaa etten tehnyt heti 26" versiota  
 
Oikein viimeisen päälle suunnittelemalla ja hyväksymällä vetopuolelle ohjausrullan, olis varmaan mahdollista päästä tuohon alle 60cm istumakorkeuteen?
Jukka
 
Varmasti, onhan Zoxilla 40 sentin istuinkorkeus matalimmassa 26- mallissa. Olet ilmeisesti tulemassa siihen tulokseen että 26" SWB yläohjauksella on paras nojapyörä talviajoon? Minä olen rakennellut taas 26-26 LWB:tä, toivon mukaan pääsen pian testailemaan ennen kuin lumet sulaa pois. Siihen tulee matalin mahdollinen keskiön korkeus, ajatus on se helpottaa tasapainoilua samoin kuin pysty istuma-asento. Zox-mallinen etuvetoinen on myös suunnitelmissa, siinä on vielä ratkaisematta minkä kokoisilla pyörillä se tulee olemaan.
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 01 Joulu 2007, 14:56
				Kirjoittaja jviirret
				Jarcco kirjoitti: Olet ilmeisesti tulemassa siihen tulokseen että 26" SWB yläohjauksella on paras nojapyörä talviajoon?
 
Vähän on vielä ristiriitaiset mielipiteet. SWB näyttäisi todellakin olevan paras ns. ääriolosuhteissa. Mutta ajaminen sillä ei tunnu yhtä mukavalta kuin LWB:llä. Tärinät tuntuu myös enempi. Näyttäs SWB olevan myös vähän hitaampi kuin LWB. Tein testin, työmatkan 5km mäkisin osuus edes takaisin molemmilla. Normaali talvikeli, -5 astetta ja lähes tyyntä:
LWB 33:05 275kcal ja sykkeet 132/145 avg/max
SWB 34:25 266kcal ja sykkeet 129/147 avg/max
Pyörät olisivat siis lähes yhtä nopeita, mutta SWB:llä ei vihti polkea yhtä kovaa. Sykemittaria en siis nytkään välillä tarkkaillut, vaan poljeskelin sen mikä hyvältä tuntui. 
Vuorotteluvapaasta johtuva pyöräilemättömyys aiheuttanee sen, että yläviistoon alkaa poljentateho heikkeneen?
Jukka
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 01 Joulu 2007, 14:59
				Kirjoittaja jviirret
				Jarcco kirjoitti: Minä olen rakennellut taas 26-26 LWB:tä, toivon mukaan pääsen pian testailemaan ennen kuin lumet sulaa pois. Siihen tulee matalin mahdollinen keskiön korkeus, ajatus on se helpottaa tasapainoilua samoin kuin pysty istuma-asento.
  
Oletko tuolla 26/20 LWB:llä talvikelejä kokeillut? 
Pysty istuma-asento tuo hartioita lähemmäs ohjausakselin linjaa, joka helpottaa kyllä varmasti ohjattavuutta.
 
Jukka
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 01 Joulu 2007, 15:27
				Kirjoittaja Jarcco
				En ole tänä talvena ehtinyt juuri ajella, mutta viime keväästä muistelen että 20-26 mallilla ei oikein pärjää lumessa tai loskassa, mutta menettelee muuten. Etupyöräluistoja on varottava. Kuitenkin selvästi parempi kuin aiempi 20-24 MWB jossa jalkoja ei ehdi millään ehdi saada alas ajoissa kun etupää lähtee alta. Mäessä jalat pitää saada myös nopeasti maahan.
 
			 
			
					
				
				Lähetetty: 01 Joulu 2007, 17:43
				Kirjoittaja jviirret
				Minä taas olen itselleni vakuutellut, että ei ole mitään hyötyä saada jalkaa nopeasti maahan jos sille ei saa heti siirrettyä painoaan. Pystypyörä on tässä ylivertainen, jos vain jalka saa pitoa alustaansa. Seuraavaksi parhaiten painon siirto onnistunee näissä "cranks forfard" pyörissä. Ja sitten LWB:ssä, joissa polkimet alhaalla ja penkki ylhäällä. SWB:ssä tosiaan jalalla on pitkä matka maahan, mutta kun se on maassa on se kuskin alapuolella, joten tilanne ei välttämättä ole huono. Aika näyttää, tälle talvea en ole vielä millään kaatunut. Viime talvena kaaduin LWB:llä yhdesti, ehdin kyllä saada jalan maahan, mutta kun kuskin paino pyörän päällä ja takapyörä sivuluisussa niin eihän se pystyssä pysy. Sitte vaihtukin alle hipparion.
Jukka