Sivu 5/7
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 15:44
Kirjoittaja jori
Kuvan liittäminen on helppoa. Kun olet kirjoitusruudussa, rullaat näyttöä vähän alemmas. Sieltä löytyy vasemmalta alhaalta välilehtipainikkeet "Vaihtoehdot" ja "Liitetiedostot".
Napauta "Liitetiedostot" painiketta, jolloin aukeaa valikko, jossa voit painaa nappia " Valitse tiedosto". Se avaa koneesi tiedostoselaimen, jolla sitten etsit haluamasi kuvan ja painat "Avaa" tms. Sitten vain lähetät viestin, jolloin kuvasi on viestin perässä.
Jos riittää, että kuva on tekstin perässä, voit nyt painaa LÄHETÄ!
Edistyneemmille:
Jos haluat kuvasi viestin sekaan, sinun täytyy painaa nappia "Lisää tiedosto", valita kursorilla paikka, johon haluat kuvan lisätä ja painaa sitten näkyviin tulevasta valikosta "Näytä viestin yhteydessä", jolloin kuvalinkki "[attachnent=2]Valitse tiedosto.png[/attachment]" ilmestyy kursorin kohdalle tekstin sekaan.
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 18:14
Kirjoittaja Jarcco
Quest, Strada ym. ovat itsekantavan ja rungollisen välimuoto. Niissä on apurunko joka yhdistää poljinkeskiön, istuimen ja takahaarukan kiinnityksen. Eli lyhyesti sanoen voimalinjan. Questin läpileikkauskuva: 
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 19:25
Kirjoittaja jviirret
Joo. Ihan kuin itsekantavalla korilla olevat autot. On niissäkin kriittisissä paikoissa runkopalkkia.
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 19:33
Kirjoittaja Wacky
Ei noi kaupalliset ole kuitenkaan mitenkään järkyttävän kevyitä ole kun kaikki on vähän päälle 30 kg järjestäen. Ainoa selvä poikkeus on Go-One Evo-K joka on keveimmillään vissiin vähän vajaa 20 kg, tosin en tiedä onko se sillon vielä ajo valmis.
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 05 Marras 2013, 19:49
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:Ei noi kaupalliset ole kuitenkaan mitenkään järkyttävän kevyitä ole kun kaikki on vähän päälle 30 kg
Mutta jos olisi tehty täysin erillinen ajokuntoinen runko ja siihen erillinen ympäri asti ulottuva kate niin paino olisi varmasti paljon enempi. Tuo keskellä oleva ketju tekee rakenteesta sellaisen että järkyttävän kevyttä ei voi tehdä.
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 07 Marras 2013, 23:41
Kirjoittaja hannu619
jviirret kirjoitti:Wacky kirjoitti:Ei noi kaupalliset ole kuitenkaan mitenkään järkyttävän kevyitä ole kun kaikki on vähän päälle 30 kg
Mutta jos olisi tehty täysin erillinen ajokuntoinen runko ja siihen erillinen ympäri asti ulottuva kate niin paino olisi varmasti paljon enempi. Tuo keskellä oleva ketju tekee rakenteesta sellaisen että järkyttävän kevyttä ei voi tehdä.
Jukka
Tutkailin niitä kaupallisia valmisteita hyvin tarkkaan (Waw, Mango Plus ja Strada). Kyllä ne on niin hyvin ja kevyeksi tehty, kuin suinkin on mahdollista.
Muutamissa paikoissa olisin halunnut, että olisi pitänyt olla enemmän tavaraa, eli paino nousisi.
Jos kevyemmäksi haluaa, niin metalliosat ja -seokset pitäisi muuttaa titaaniksi, ja silloin hinnat karkaavat käsistä. Pyörät pitäisi tehdä hiilikuidusta, kammet ja säätö- ja kiinnityskohdat, jos haluaa painoa vielä pois. Eli, ei onnistu - tulee vaan liian kalliiksi.
Koin, että ovat niin nerokkaasti painon pudottaneet, että en pystyisi samaan.
Ovat näköjään joka gramman päälle laskeneet.
hannu
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 08 Marras 2013, 10:40
Kirjoittaja mhelander
hannu619 kirjoitti:Tutkailin niitä kaupallisia valmisteita hyvin tarkkaan (Waw, Mango Plus ja Strada). Kyllä ne on niin hyvin ja kevyeksi tehty, kuin suinkin on mahdollista.
Muutamissa paikoissa olisin halunnut, että olisi pitänyt olla enemmän tavaraa, eli paino nousisi.
Jos kevyemmäksi haluaa, niin metalliosat ja -seokset pitäisi muuttaa titaaniksi, ja silloin hinnat karkaavat käsistä. Pyörät pitäisi tehdä hiilikuidusta, kammet ja säätö- ja kiinnityskohdat, jos haluaa painoa vielä pois. Eli, ei onnistu - tulee vaan liian kalliiksi.
Koin, että ovat niin nerokkaasti painon pudottaneet, että en pystyisi samaan.
Ovat näköjään joka gramman päälle laskeneet.
Tämä on minunkin käsitykseni. On noita samoja vehkeitä tehty kisaajille hiilikuidustakin ja se paino on jopa alle 20kg:n luokkaa. Mutta hinnasta ei kukaan kehtaa puhua mitään...
Jos haluaa kevyen niin John Tetz:n patjavaahtokatetta on vaikea kepittää. Siinähän tehdään trikeen kevyesti tuettu lämmöllä muovailtu kate ja painoa ei tule juuri mitään. John kun on reippaasti eläkeiässä oleva äijän käppyrä jolle kaikki ylimääräinen paino on moottorin tehojen laskiessa liikaa. BROL:sta ja WISIL:stä löytyy lisää juttua.
Hyvää tuossa patjavaahdossa on sekin että ei ole ainakaan meluisa ja ei ole niin hauras menemään rikki kuin komposiitit. Ei silti mikään helppo projekti...
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 08 Marras 2013, 18:37
Kirjoittaja hannu619
Pitääpä perehtyä.
Elämässäni olen niin paljon noita kuidutushommia tehnyt, että epäilen, josko tuo rakennetapa alkaisi minua tarpeeksi viehättämään.
Tuota haapa- ja leppärimaa on valmiina ja olen tuumaillut, että teen siitä sellaisen itsekantavan korirakenteen. Ohentelen sopivat paikat lähes paperin paksuisuuteen. Kaunis siitä pinnasta ainakin tulisi, sillä jo jaksaa silläkin lisäarvolla polkea.
Etujousituksen jättäisin (ehkä) pois, jousitus olisi vain takapyörälle. Edessä olisi vähän pulleammat renkaat, jotka joustavat sen minkä on tarvis.
Etupyörät "korissa" kiinni.
Korin paino ei ole ihan ykkösasia. Ajattelin panostaa eniten akseleihin ja rullaavuuteen sekä välityksien varmaan toimivuuteen sekä kevytpolkuisuuteen.
Hannu
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 08 Marras 2013, 21:00
Kirjoittaja TMS
Jarcco kirjoitti:Quest, Strada ym. ovat itsekantavan ja rungollisen välimuoto. Niissä on apurunko joka yhdistää poljinkeskiön, istuimen ja takahaarukan kiinnityksen. Eli lyhyesti sanoen voimalinjan. Questin läpileikkauskuva:
Tarkennan vielä että Questissä ja Stradassahan ei ole yhtenäistä apurunkoa toisin kuin Mangossa. Questissa ja Stradassa on alumiininen eturunko jossa keskiö on kiinni ja tämä eturunko kiinnitetään koriin. Istuin on pelkästään korissa kiinni. Jarcon kuvasta tuo on hieman vaikea havaita kuvakulmasta johtuen.
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 08 Marras 2013, 22:15
Kirjoittaja ajarmala
hannu619 kirjoitti:
Jos kevyemmäksi haluaa, niin metalliosat ja -seokset pitäisi muuttaa titaaniksi, ja silloin hinnat karkaavat käsistä. Pyörät pitäisi tehdä hiilikuidusta, kammet ja säätö- ja kiinnityskohdat, jos haluaa painoa vielä pois. Eli, ei onnistu - tulee vaan liian kalliiksi.
Koin, että ovat niin nerokkaasti painon pudottaneet, että en pystyisi samaan.
hannu
Kinnereissä käytettyjä alumiinisia osia ei suinkaan kannata vaihtaa painavampaan titaaniin vaan tietenkin magnesiumisiin osiin. Eikö?
Painosta vielä: esitän aina oman tilanteeni Milan SL:ni lasikuitu- ja hiilikuituversion kannalta:
- kuski 68 kg
- Milan lasikuituisena 30,3 kg ja hiilarina 27,3 kg
- mukana olevat vaatteet, tarvikkeet, työkalut, ruoka ja juomat sekä varavaatteet 5 kg
Eli lasikuituversio painaa 103,3 kg ja paljon kalliimpi kevyempi hiilariversio 100,3 kg. Kannattaako moisesta alle 3 %:n painoerosta maksaa maltaita? Ei kannata! Katsokaas, ylämäkiä on kuitenkin keskimmäärin enintään puolet matkasta... Ja painavampi kinneri rullaa paremmin ja kovempaa alamäissä.
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 08 Marras 2013, 22:44
Kirjoittaja TMS
Painohan ei välttämättä ole ainoa hiilariversion (marginaalinen) etu, lasi ja hiilikuidun lujuus- ja jäykkyysominaisuudet eroavat aikalailla. Mutta siis ei minukaan olisi kannattanut hiilikuituversiota painon takia ostaa. Minun tapauksessa kun tuo prosentuaalinen ero kun on vieläkin pienempi kun painan itse paljon enemmän kuin Ari.
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 09 Marras 2013, 01:11
Kirjoittaja jviirret
Ylämäkien lisäksi paino vaikuttaa kiihtyvyyteen, eikä alamäessä ole painosta hyötyä jos tie ei anna myöten laskea täysillä
Jukka
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 09 Marras 2013, 10:45
Kirjoittaja tm
hannu619 kirjoitti:...Etujousituksen jättäisin (ehkä) pois, jousitus olisi vain takapyörälle. Edessä olisi vähän pulleammat renkaat, jotka joustavat sen minkä on tarvis.
Itse en jättäisi etujousitusta pois, ilman koko kori ryskää möykyissä. Edes joku pieni kumijousi kannattaa laittaa pahimpia tärskyjä vaimentamaan. Etenkin pienissä (20-tuumaisissa tms.) renkaissa kannattaa käyttää mahdollisimman kovia paineita, että rullaavat hyvin. Tällöin eivät toimi kovin hyvin jousituksena.
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 09 Marras 2013, 12:27
Kirjoittaja PW
Deltamallinen jossa polkimet etukiekon takana, toimii ilman etujoustoa.
Petri
Re: Velomobiilin / katetun nojapyörän piirrustuksia?
Lähetetty: 10 Marras 2013, 20:20
Kirjoittaja Jarcco
Kinnerin rakentaneena tai oikeastaan polkuauton ,(Polkuautossahan on oltava 4 pyörää – ainakin mun mielestä) vähän kommenttia miten lähtisin uutta tekemään:
En ole järin tyytyväinen ollut ykköversioon useista syistä. Ennen kaikkea se on melkoisen painava, 35 kg. Yli 10 kg enemmän kuin muut nojakit. Tähän verrattuna 13 kg fiksipyörällä suorastaan lentää ylämäet... Muutakin kehitettävää on: Jousitus tai ainakin taittuva etuakseli ja parempi säänsuojaus eli umpikori.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =26&t=1859
Uuden tekisin joko 2- raiteisena tai deltatrikenä , ihan vaan keveyden takia. Korimalli umpinainen, autotermein Hard top. Sisäänkäynti vain toiselta (oikealta) puolelta. Korimuoto Leitran ja Joutsimäen kinnerin tapainen, siltä osin kuin valittu rakenne sen mahdollistaa. Tavaratilan korvaa erillinen kapsäkki korin takaosassa.
Korirakenne tulisi olemaan entisenlainen, eli putkikehikko jossa ei-kantavat pintalevyt kennomuovista. Koska teräsputki on painavaa, tekisin siitä vain litosmuhvit. Niiden väliset putket hiilikuidusta ja kiinnitys muhviin epoksilla. Tässä kohtaa pitää huomauttaa että hiilarihommat ei ole hanskassa ja tuolla muhvisysteemillä luulisi saavan tärkeät kulmat helpommin kohdalleen.
Rautareidet voivat olla eri mieltä, mutta minusta tärkeintä on pitää paino kurissa. Jos nopeudet ovat olleet normipyörällä 20 km/h paikkeilla, ei voi olettaa kinnerillä tulevan parannusta koska suuremman massan kanssa punnertaminen syö voimia mäissä ja kiihdytyksissä. Seuraavaksi tärkeintä on pitää voimansiirron häviöt pienenä. Tarkoittaa sitä että ketjua ei ohjailla lukuisilla rissoilla tai apuakseleilla.