Sivu 5/6
Re: Pika MBB
Lähetetty: 17 Marras 2014, 15:19
Kirjoittaja jooseha
Krankikobrassa kääntyy takarengaskin. Tosin vapaasti. Joku venäläinen yksiraiteinen pystäri on kanssa, jossa on vapaastiohjautuva rengas.
Mulla on käynyt mielessä muuttaa pyyttoni jokapyöräohjatuksi joskin tanko/naruvälitteisenä. Ehkä vielä muutan. Eihän se ol iso työ 
Edit Jos joltain tulee perusteltu ehdotus pyyttoniin taaemmaksi ohjauskulmaksi ja jätöksi, voin kokeilla. Osat löytyy ja "tarpeeton" pyörä. Nykyinen ohjauskulma 60 ja jättö muistaakEni -17. Pää ei riitä arpomaan itse mitään järkevää 
edit sidewaybikehän on aito jokapyörä ohjaus. Kumpikin pää on toisistaan riippumatta ohjattu

Re: Pika MBB
Lähetetty: 06 Tammi 2015, 21:58
Kirjoittaja pikametri
Sainpas siirrettyä poljinkeskiötä 3cm edemmäksi. Muutin samalla lantion kulmaa, lähemmäksi normaalia 130astetta.
Ennen:

- 2015-01-01 14.24.57.jpg (136 KiB) Katsottu 6166 kertaa
Jälkeen

- 2015-01-02 15.50.43.jpg (116 KiB) Katsottu 6166 kertaa
Re: Pika MBB
Lähetetty: 06 Tammi 2015, 22:38
Kirjoittaja Pastori
Tuli samalla hienomman näköinen.
Edit. Ottaisitko kokokuvan sivulta.
Re: Pika MBB
Lähetetty: 06 Tammi 2015, 22:55
Kirjoittaja pikametri
Uusia kuvia tulee kunhan "hienot" maalaukset valmistuvat.
Re: Pika MBB
Lähetetty: 12 Tammi 2015, 12:39
Kirjoittaja pikametri

- 2015-01-11 19.39.29.jpg (128 KiB) Katsottu 5966 kertaa
Tänään eka työmatka tuolla uudella geometrialla. Takalokasuoja hajosi puolimatkassa, mutta se olikin hieman huterasti. Ajettavuus pysyi varsin samana kuin edellisellä rakenteella. Pakkasta oli 12 astetta ja jalat pysyivät yhtä lämpiminä kuin ennenkin vastaavalla kelillä. Poljinkeskiötä pitäisi varmaan vieläkin siirtää eteenpäin. Myös päärunkoon pitää lisätä muutaman sentin pituussäätövara (tuohon penkin alla olevaan vaakaputkeen). Tanko vaatii edelleen muokkausta, todennäköisesti pitää tehdä itse, jotta saa sopivan mallisen.
ps.
Lisäsin laukun heiluntaesteen tavaratelineeseen:

- 2015-01-11 19.40.20.jpg (104.6 KiB) Katsottu 5966 kertaa
Re: Pika MBB
Lähetetty: 26 Maalis 2015, 16:41
Kirjoittaja pikametri
Aamulla harjatulla pyörätiellä nopeuden saavuttaessa 32km/h alkoi ohjaustanko vatkaamaan / resonoimaan melkoisesti. En sitten tiedä onko jättö mennyt positiiviseksi vai onko syynä takapyörän heikko tuenta (naru + ohuet putket)? Äkkiseltään veikkaisin että takarengas alkoi ohjaamaan pyörää. Voisi olla parempi pitkittäinen takahaarukka, joka luonnostaan tukee takarenkaan paremmin menosuuntaan. Silloin vaan joutuu luopumaan hienosta narusotkusta.
Re: Pika MBB
Lähetetty: 26 Maalis 2015, 16:51
Kirjoittaja PW
pikametri kirjoitti:Aamulla harjatulla pyörätiellä nopeuden saavuttaessa 32km/h alkoi ohjaustanko vatkaamaan / resonoimaan melkoisesti. En sitten tiedä onko jättö mennyt positiiviseksi vai onko syynä takapyörän heikko tuenta (naru + ohuet putket)? Äkkiseltään veikkaisin että takarengas alkoi ohjaamaan pyörää. Voisi olla parempi pitkittäinen takahaarukka, joka luonnostaan tukee takarenkaan paremmin menosuuntaan. Silloin vaan joutuu luopumaan hienosta narusotkusta.
Tarkotit vissiin, jättö muuttunu negatiiviseks
Ei kai se niin paljon oo muuttunu ett syy olis tuossa.
Ettei mikään oo irronnu tai löystyny?
Re: Pika MBB
Lähetetty: 26 Maalis 2015, 17:26
Kirjoittaja jori
Tietämättä tarkemmin woblaustaajuutta, arvaisin myös takahaarukan punoutumisjäykkyyden puutetta ja painavaa takakiekkoa, joka herättää noin kovaa pyöriessään lähitienoon karhutkin, saati värähtelyn. 
Otapa tarkempia kuvia takahaarukan nykyvaiheesta, niin pähkitään yhdessä.
Re: Pika MBB
Lähetetty: 31 Maalis 2015, 09:21
Kirjoittaja pikametri
Pyörän runko on edelleen tässä mallissa.

- naurpera.jpg (128 KiB) Katsottu 5333 kertaa
Todennäköisesti teen uuden keskitakarungon ilman "jousitusta", niin eipä tarvii sitten pelätä narujen katkeamista tai woblausta.
Re: Pika MBB
Lähetetty: 31 Maalis 2015, 11:07
Kirjoittaja jooseha
Re: Pika MBB
Lähetetty: 31 Maalis 2015, 11:36
Kirjoittaja jviirret
Kevyempi ja paljon paremmat säätömahdollisuudet tulee kun tekee kokonaan uuden:

- pikambb.jpg (111.64 KiB) Katsottu 5280 kertaa
Nojakulmaa voi muuttaa keltaisien tankojen pituutta säätämällä ja penkki liikkuu eteen/taakse kun yhtenäistä runkoputkea on pidemmästi.
Naruperäversiossa jos haluaa muuttaa nojakulmaa niin muuttuu myös keulan kulma, jättö, kampien korkeus, istumakorkeus, painopisteen paikka, akseliväli...
Jukka
Re: Pika MBB
Lähetetty: 31 Maalis 2015, 12:36
Kirjoittaja pikametri
Jukkahan se piirsi minun piirrustukset puhtaaksi. Kiitosia. Tuollaista olinkin ajatellut ja juuri noiden ominaisuuksien vuoksi (jätön säätöä en ole kokenut tarpeelliseksi, joten narut on sen vuoksi turhat). Pituuden säätö on ollut hankalaa, kun on aina joutunut hitsaamaan keulille lisää senttejä, joten tämä säädettävä penkin paikka tulee olemaan luksusta, vaikkakin voi aiheuttaa erilaisen ohjaustangon, jottei tanko hakkaa joillakin reisiin.
Katsotaan nyt ehdinkö pääsiäislomalla toteuttamaan. Sopiva jousitus hoidetaan jatkossakin rengasvalinnalla.
Re: Pika MBB
Lähetetty: 31 Maalis 2015, 13:03
Kirjoittaja jooseha
jviirret kirjoitti:
Naruperäversiossa jos haluaa muuttaa nojakulmaa niin muuttuu myös keulan kulma, jättö, kampien korkeus, istumakorkeus, painopisteen paikka, akseliväli...
Sen verran huomautusta tuohon että muuttuvat juuri oikein. Loivalla nojakulmalla nopean ajon ominaisuudet paranee ja pystyllä hitaan
Keveydessä jäykkä voittaa varmasti, mutta ei naruperäkään estä kuskin pituuden mukaaan säätöä. Sen voi tehdä eturunkoon liikkuvalla keskiöllä tai takarunkoon mallia Raptobike/AtomicZombie FrontRunner. Eipä ole paljon naruperästä iloa jollei jousitusta, säätöä tai kokoon taittuvuutta käytä. Haitat vaan.
Re: Pika MBB
Lähetetty: 31 Maalis 2015, 13:09
Kirjoittaja PW
Kannattasko Jukan suunnitelmaa hiukan muuttaa, niin ett penkin tuet laittas vähän alemmas, jottei penkki iske montuissa pahasti selkään? Ehkä tukien alapäätkin vois olla lähempänä runkoa, vaikuttasko samaan suuntaan ku tuo eka muutos?
Re: Pika MBB
Lähetetty: 31 Maalis 2015, 13:13
Kirjoittaja Pastori
Toi penkki on vanerii - joten siinä ei taida haitata vaikka se tuki on ylempänä. NS: itsekantavassa penkissä tilanne on toinen.