Re: Avus streamliner
ajou kirjoitti:Kovasti on nimi lähellä minun Arcus-velomobiiliani, mutta eiköhän nuo nyt erota
Nimen tausta löytyy tuolta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/AVUS
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
ajou kirjoitti:Kovasti on nimi lähellä minun Arcus-velomobiiliani, mutta eiköhän nuo nyt erota
Nimen tausta löytyy tuolta:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/AVUS
Hyvältä näyttää vieläkin!
Antoisa talkoopäivä jälleen takana, ja tavoitteena ollut kulkuaukon luukku saatiin aikaiseksi. Alipaineinfuusio sujui ongelmitta, ja nopeamman epoksihartsin kovetteen ansiosta kappale saatiin jo saman päivän aikana pois uunista ja muotista. Reunat kun saadaan vielä leikattua mittoihinsa, niin pääsee sovittamaan paikalleen koriin.
Korin ala- ja yläpuoliskon jakosaumaan porailtiin reiät kiinnitysruuveja varten.
Korin jäykisteiden kimppuun päästäneen seuraavassa sessiossa.
Hyvä jätkät!
Ny on tekemisen meininki, pro tason tekemisen
Jukka
Ihan mykäksi vetää. Syvää kunnioitusta ja arvostusta herättävä monumentti syntymässä siellä pohjoisessa.
Korin alapuolisko sai viikonloppuna jäykistystä 5 mm:n PVC-vaahtolevyn ja parin hiilarikerroksen myötä. Veltto amme tukevoitui selvästi, aika näyttää riittääkö tuo vai tarvitaanko vielä lisäjäykkäreitä. Seuraava ohjelmanumero korin alaosan kanssa taitaa olla pyöräaukkojen leikkaus.
Tekniikka tulee proto 1:ssä kiinni korin alapuoliskoon, joten nyt pääsee pikkuhiljaa hahmottelemaan etu- ja taka-apurunkojen muotoja ja muiden kilkkeiden sijoittelua. Tähän vaiheeseen kuluukin sitten enemmän aikaa, varsinkin kun verstaan ja talon remppaamistakin pitää saada eteenpäin, ja olemattomiin jäänyttä liikuntapuoltakin pitäisi alkaa aktivoida...
Kyllä on todella vakuuttavan näköistä edistystä. Te olette tehneet töitä ihan tosissaan. Ja kyllähän tuo nyt siltä näyttää että nopea sen täytyy olla, muoto tosiaan muistuttaa noita 200 m ennätyspyöriä paljon enemmän kuin nykyiset kinnerit.
Hatunnosto täältäkin, kopan muodoista ja ulkonäöstä 5/5
Projekti jatkui viime lauantaina yläkopan ja kulkuluukun jäykisteillä, ja äsken kävin irrottelemassa leipomukset muotista. Kylläpä jokunen "kylkiluu" (vaahtomuovinen putkieristeen puolikas) korissa ja 5 mm vaahtolevy luukussa sai parin hiilarikerroksen kanssa ihmeitä aikaan jäykkyydelle . Käsin laminoiden ja alipainesäkityksellä tehtiin.
Karherikankaan (repäisykankaan) kanssa kävi moka, kun emme jakaneet sitä pienempiin osiin -> kangas ei päässyt muotoutumaan kunnolla jäykisteiden ympäri jättäen painumatta sisänurkkiin. Enemmän visuaalinen kuin toiminnallinen vika tässä tapauksessa. Eipä tästä ekasta yksilöstä ole muutenkaan tulossa mikään näyttelyesine.
Proto 2:ssa pitää yrittää saada laminoitua jäykkärit yms pikkukilkkeet samalla kerralla korin kanssa, tällainen erikseen laminointi tuo mukanaan turhia ylimääräisiä työvaiheita ja ajankulua.
Onpa hieno seurata näitä raportteja!
Lyhyellä varoitusajalla ilmoitus, että huomenna lauantaina on aikomus pitää seuraava Avuksen rakennussessio, miehityksellä lowrides ja tm. Noin klo 11 alkaen. Paikanpäällä saa vapaasti poiketa pällistelemässä ja jutustelemassa.
Tällä kertaa ei ole laminointeja luvassa, vaan mm. puhkotaan pyöränaukot korin alapuoliskoon ja tod.näk. hioskellaan kulkuluukun reunat viime laminoinnin jäljiltä. Ynnä muuta mieleen tulevaa.
Lauantain aikaansaannokset yllä kuvatun mukaiset, ja pyöränkatteetkin saatiin leikeltyä muotoonsa.
Kuvausta varten koko komeus kannettiin vielä pihalle talvi-ilmaa haistelemaan.
Markkinointivastaavan toiveiden mukaisesti projektin tässä vaiheessa julkisesti näkyville laitettavat kuvat senkuin pienenevät ja epätarkentuvat koko ajan .
Joko laskitte ensimmäisen mäen?
Hienolta näyttää huonossa kuvassakin Vois jo kuvitella ja uskoo, ett tuo nähdään Nokialla ens kesänä.
On se kyllä nätti ja sutjakka!