Re: Blackbird (Taas yksi MBB tekeillä)
No niin tietysti ..renkaan kiinnityksen läheltähä toi vääntyy, eikä keulatolppa
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
No niin tietysti ..renkaan kiinnityksen läheltähä toi vääntyy, eikä keulatolppa
Ohuelta näyttää tämänkin runkomateriaali, minkä paksusta putki on?
PW kirjoitti:Ohuelta näyttää tämänkin runkomateriaali, minkä paksusta putki on?
Noin 40mm putkea, seinämä oli muistaakseni 1,3mm paikkeilla.
200 km meni rikki ja koko ajan paremmalta tuntuu Pätkäkammet vähensi jalkojen aiheuttamaa ohjausvoimaa. En osaakkaan ohjata pelkillä jaloilla joten minulle tämä on hyvä muutos - melkein kuin ajaisi pystärillä. Paitsi että on niin paaaljon mukavampi
Kädet ja yläkroppa tekee pientä liikettä koko ajan, ja siitä seuraa ettei ala paleltaa niin kuin muilla pyörillä tekee. Siis monipuolisempaa treeniä, taas parannus! Etupää tuntuu myös riittävän vahvalta ettei ole tarvetta vahvistaa tässä vaiheessa. Reisien osuminen haarukkaan vähän harmittaa, josko koittaisi antaa sille lekahoitoa? On kyllä riski että se menee pilalle tai ainakin heikentyy. Seuraavaan versioon kyllä houkuttaa tehdä haarukaton rakenne, jos taas kopioisi PW:ltä idean
Emäputki olisi normaalista poiketen etummaisessa rungossa.
Oliko tätä ideaa ollut jo jossain?
Turhaanko tässä ite on taas miettiny?
Tätä sivuttiin jo pari vuotta sitten kun tsekkailin niitä Pattersonin pyöriä. Sillähän on tämmöinen. Laitan kuvii kun olen koneella.
EDIT: tässä oli se ketju http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2631
Kappas näköjään jo parissa vuodessa unohtuu nämä jutut.. Vakio ohjainlaakeria käyttäisin ennemmin koska saa klapin pois. Onhan Eve myös samaa maata: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 0&start=60
Tein tähän tarpeelliseksi katsomani muutokset eli lisäsin kaarevan putken haarukasta keskiösarveen ja moukaroin haarukan kapeammaksi.
Sitten suihkuttelin mattamustan pintaan hyvin pikaisten pohjatöiden jälkeen.
Maalauksen jälkeen joutuu näköjään kiristelemään ruuviliitoksia useaan otteeseen ennen kuin osat hakeutuu paikalleen.
Kun tämä oli remontissa ajelin pitkästä aikaa Jivellä (kiertyväketjuinen) ja jännä ilmiö: Tuntui etten enää osaa ajaa kiinteäpuomisella! Ohjaus tuntui aivan liian kevyeltä ja herkasti reagoivalta. Olen sentään sillä muutaman tuhat kilsaa ajellut ja yhtäkkiä tuntuu kuin olisi eka kertaa sarvissa.. Vasta 20 kilsan jälkeen epävarma tunne alkoi hellittää ja pystyi ajamaan rennosti. Pitääkö tässä nyt valita kumman pitää?
Ja kuvia:
Hieno pyörä tuli!
Mistä sait noin hienosti sopivan kaaren?
jori kirjoitti:Hieno pyörä tuli!
Mistä sait noin hienosti sopivan kaaren?
Kiitos kehuista!
Bilteman taivuttimella se on tehty, 22x1,5 putki taipuu ihan hyvin puolen tuuman lestillä (21,3 mm) loivalle mutkalle. Tuolla taivuttimella onnistuminen vaatii erikoisjärjestelyjä, vastinrullan ja putken väliin on laitettava vaikka pahvia ettei paina putkea lommolle.
Hillityn tyylikäs. Aivan oikea väri tämän nimiseen pyörään
Poistiko yläkaari kaiken taipumisen haarukasta?
Jarcco kirjoitti:jori kirjoitti:Hieno pyörä tuli!
Mistä sait noin hienosti sopivan kaaren?Kiitos kehuista!
Bilteman taivuttimella se on tehty, 22x1,5 putki taipuu ihan hyvin puolen tuuman lestillä (21,3 mm) loivalle mutkalle. Tuolla taivuttimella onnistuminen vaatii erikoisjärjestelyjä, vastinrullan ja putken väliin on laitettava vaikka pahvia ettei paina putkea lommolle.
Tai sitten rullaan on tehtävä tasainen pinta. Esim. minä jyrsitytin omaan biletsutaivuttimen rulliin tasaista pintaa n. 3cm matkan. Nyt ei putki painu lommolle.
Tai sitten 90-asteisen v-ura niin on kaksi vastinpintaa niin kuin ammattilaislaitteissa.
Todella hieno pyörä!
Tässähän rupee pyöräkuume jo taas nousemaan.
Mä olen muutenkin tykänny näistä sun pyöristä - isosta- ja pikku Jivestä esmes.
Tuskin maltan odottaa mitä seuraavaksi sieltä tulla tupsahtaa
jooseha kirjoitti:Hillityn tyylikäs. Aivan oikea väri tämän nimiseen pyörään
![]()
Poistiko yläkaari kaiken taipumisen haarukasta?
Joo mattamusta piilottaa heikot pohjatyöt☺
Kaari teki tuosta tarpeeksi jäykän. Joustamatonta rakennetta ei olekkaan kuin teoriassa. Nyt heikoin paikka lienee tuumanen kaulaputki. Jyrkässä mäessä tulee väännettyä sarvista sen verran vastaan että jouston huomaa.
Jarcco kirjoitti:Jyrkässä mäessä tulee väännettyä sarvista sen verran vastaan että jouston huomaa.
Tästä pitäisi kyllä päästä ehdottomasti eroon Eihän pythoniakaan revitä sarvista, kun ei niitä monestikkaan edes ole
Jukka
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Jyrkässä mäessä tulee väännettyä sarvista sen verran vastaan että jouston huomaa.
Tästä pitäisi kyllä päästä ehdottomasti eroon
Eikun laittaa vaijeri tai ohut tanko ohjaustangosta haarukkaan estämään taipuma