jooseha kirjoitti:Mulla on muistikuva että PikaMBB:ssä olis nippusiteet holkkien päällä pitämässä takahaarukan niveltä kasassa.
Niin tietennii
jooseha kirjoitti:Mulla on muistikuva että PikaMBB:ssä olis nippusiteet holkkien päällä pitämässä takahaarukan niveltä kasassa.
Niin tietennii
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:jooseha kirjoitti:Mulla on muistikuva että PikaMBB:ssä olis nippusiteet holkkien päällä pitämässä takahaarukan niveltä kasassa.
Niin tietennii
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mikä tuossa on etuna kokonaiseen putkeen verrattuna? Purkamisen helppous? Painos ei paljoo säästä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Mikä tuossa on etuna kokonaiseen putkeen verrattuna? Purkamisen helppous? Painos ei paljoo säästä.
Kokoamisen mahdollisuus, jos osat tehdään erillään. Toki, jos tekee takahaarukan paikoilleen, ei putkia tietenkään tarvitse halkaista. Jos takahaarukasta tehdään yksi yhtenäinen vääntö (punoutumisjäykkä) rakenne, ei sitä ole mahdollista koota muuten, kuin sivulta työnnetyillä tapeilla, tai avatuilla silmukoilla, kuten tässä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuon voi tehdä samankokoisesta putkesta koko rakenteen. Ei tartte olla sopivasti sisäkkäin meneviä.
Sisäkkäin menevät putket on kanssa helppo purkaa, kun jättää sisäputken irralliseksi.
Ei edistt mutt laitoin 25*25 putket tuohon mallaamaan takahaarukkaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
jooseha kirjoitti:Tuon voi tehdä samankokoisesta putkesta koko rakenteen. Ei tartte olla sopivasti sisäkkäin meneviä.
Sisäkkäin menevät putket on kanssa helppo purkaa, kun jättää sisäputken irralliseksi.
Käsittäkseni Mika on tehnytkin akseliputken ja ja sen ympärille puristuvan kourun samasta putkesta. Minä en ehkä olisi uskaltanut jättää uraa ihan noin matalaksi, mutta nythän se on osoitettu riittäväksi ja minäkin voin muuttaa käsitykseni.
Miksi tuo siis pitäisi tehdä sisäkkäin menevistä putkista ja jättää keskiputki irralliseksi. Mitä lisäarvoa se tuottaisi. Minun silmiini sellainen näyttäytyy enemmän tilaa vievänä, painavampana ja huonommin takapyörää sivusuunnassa tukevana rakenteena tuohon avokouru-kiinteä akseliputki-rakenteeseen nähden.
Jos joku jostain syystä pelkää tuon rakenteen kestävyyttä, voi nippusiteet toki korvata putkenpätkillä, jotka pujotetaan kourun ja putken päälle.
Mikäpä sitä kuitenkaan repisi haarukkaa taaksepäin enemmän, kuin naru vetää vastakkaiseen suuntaan. Muussa käsittelyssä tietenkin on tilanteita, jossa naru on jopa aivan löysänä, jolloin haarukka liikkuu mukana vain noiden nippusiteiden varassa. Jos tässä tilanteessa tulee sitten ylikuormitusta vaikkapa tavaratilan kannen painasessa haarukkaa autoon pakatessa, on vain hyvä, että rakenne antaa periksi helposti -vaikkapa narulla - korvattavasta nippusiteestä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Miksi tuo siis pitäisi tehdä sisäkkäin menevistä putkista ja jättää keskiputki irralliseksi. Mitä lisäarvoa se tuottaisi.
En väittänyt että pitää vaan että voi tehdä Kyllä mikä tahansa ratkaisu on perusteltu kunhan keksii sopivan syyn. Näinhä ihmiset tekee ostaessaan auton "järkiperusteisesti"
jori kirjoitti:Mikäpä sitä kuitenkaan repisi haarukkaa taaksepäin enemmän, kuin naru vetää vastakkaiseen suuntaan.
Jos pyörällä hyppää irronnee haarukka, jollei sillä ole mitään varmistusta.
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Miksi tuo siis pitäisi tehdä sisäkkäin menevistä putkista ja jättää keskiputki irralliseksi. Mitä lisäarvoa se tuottaisi.
En väittänyt että pitää vaan että voi tehdä
Kyllä mikä tahansa ratkaisu on perusteltu kunhan keksii sopivan syyn. Näinhä ihmiset tekee ostaessaan auton "järkiperusteisesti"
jori kirjoitti:Mikäpä sitä kuitenkaan repisi haarukkaa taaksepäin enemmän, kuin naru vetää vastakkaiseen suuntaan.
Jos pyörällä hyppää irronnee haarukka, jollei sillä ole mitään varmistusta.
Mikä sitä ilmassa niin rajusti repii taakse? Onhan siinä sentään nippusiteet pitämässä haarukan akseliputkessa kiinni.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Mikä sitä ilmassa niin rajusti repii taakse? Onhan siinä sentään nippusiteet pitämässä haarukan akseliputkessa kiinni.
Nippusiteet varmasti riittääkin tuohon. Ilman pudonnee
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Mikä sitä ilmassa niin rajusti repii taakse? Onhan siinä sentään nippusiteet pitämässä haarukan akseliputkessa kiinni.
Nippusiteet varmasti riittääkin tuohon. Ilman pudonnee
Nehän ovat olleet koko ajan. Eihän sitä sentään ilman.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Mikäpä sitä kuitenkaan repisi haarukkaa taaksepäin enemmän, kuin naru vetää vastakkaiseen suuntaan. Muussa käsittelyssä tietenkin on tilanteita, jossa naru on jopa aivan löysänä, jolloin haarukka liikkuu mukana vain noiden nippusiteiden varassa.
Se oli lähinnä huomio yllä olevalle tekstille että myös ajaessa voi olla tarvetta nippusiteille
Nykyisin nippuside tekee pari kierrosta tuon putken ympäri (jorin suositus), joten saadaan tuplavahva sidos Myöskin selkänojan ja tuon putken välissä on nykyisin vanerin pala, jolloin selkänoja tukee hieman tuota poikkiputkea.
HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.
PW kirjoitti:Joo, sitä sihtailinkin ett tuo arvaukseni oli turhan reilu, yllättävän hentonen kuitenkin kestää. Miulla oli oikeestaan vaan tuota 25*25 putkee joten teen siitä.
Tämmöinen H(elander)-mallinen haarukka vähentänee tuota haarukan kiertymistä oleellisesti. Tuo poikki putki estää tehokkaasti kiertymisen päittensä kohtaa. Luulen tuon 25x25 putken olevan riittävä. Ainakaan etuhaarukoista tehdyissä takahaarukoissa en ole havainnut haitallista määrää kiertymistä.
Nyt kun oon ohi kulkiessa katellu noita putkia aseteltuna nojakin muotoon, pitääkö tuo etuhaarukkakin vaihtaa neliöputkeen tyylisyistä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.