Sivu 5/10
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 12:35
Kirjoittaja jooseha
Muista sitten peilata muiden kokemuksia siihen minkälaisessa ajossa niitä käytetään. Oikeasti kovaa ajettavia mbb:tä ei taida olla kuin Helanderin V ja Marzien pyörä. Me muut ollaan enemmän "harrastelijoita"
Prioriteetit vaihtelee kovasti käyttötarkoituksen mukaan.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 12:54
Kirjoittaja PW
KPS kirjoitti:PW kirjoitti:Laitoin kuvat koska niiden geometria on lähellä suunnittelemaasi, en rakennusmateriaalin takia. Ehkä niistä voi katella ohjausgeometriaa, jättöjä, offsettiä, ketjulinjoja ym.
Joo ihan hyvä. Tosta laittamastasi linkistä iskee silmään melko suuri ohjaus kulma ja todella jäykkä eturunko matalassa konstruktiossa eli pieni ilmanvastus ja pieni tehohäviö voimansiirrossa. Esim. Vendetassa kulma on pienempi mutta eturunko on edelleen melko jäykkä. Samanlaista trendiä olin havaitsemassa mm. sun vermeissä ohjauskulman suhteen. Tällä tasolla kun on niin tarve on perehtyä perusteellisemmin ohjaukseen vaikuttaviin tekijöihin, kunhan ehtii. Perehtymiseen käytän ekassa vaiheessa sinun ja mhelanderin ja muiden mbb-rakentelukokemusten läpikäyntiä. Ja niissähän on hyvää se että siellä on vähän muutakin infoa kuin pelkkä kuva.
kps
Miulla on sekä loivaa ohjauskulmaa (kääntyväkeskiöinen) että pystympää (helsinkinojakki). Teoriasta en mitään ymmärrä, eikä vieläkään oo selvää miten eri kulmat, jätöt, offsetit ym. käyttäytyy. Yleisesti on väitetty ett jättö vois olla isompi pyörissä joilla ajetaan lujaa ja pienemmällä jätöllä olevaa olis helpompi ajaa hiljaisessa vauhdissa.
Kovin pysty ohjauskulma käsittääkseni on rauhaton ohjattava.
Tuota Kouign Amannia suunniteltaessa ohjauskulmia tutkailtiin ja muutettiin jollain opilla mutt oon katellu vaan ku kuvia 
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 12:55
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Oikeasti kovaa ajettavia mbb:tä ei taida olla kuin Helanderin V ja Marzien pyörä.
Hyvä pointti. Molemmat tätä suunnitelmaa lyhyempiä ja korkeampia. Harmi kun kumpikaan ei ole tehnyt matalaa ja pidempää mbb:tä jotta voisi suoraan verrata. Pidempi ja matalempi vaatii "herkemmät" ja/tai suuremmat ohjausliikkeet tasapainoiluun, syökö se nopeutta?
Omien python kokeilujen loppupäätelmä on se, että ainakin Pythoneissa korkeus helpottaa ja rentouttaa ajoa.
Jukka
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 13:46
Kirjoittaja PW
Marzien, ei miust mitenkään lyhyeltä näytä - verrattuna tähän "skissiin". Samaa pituutta suunnilleen ku miun 
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 13:54
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Marzien, ei miust mitenkään lyhyeltä näytä - verrattuna tähän "skissiin".
No ei, pitäisi varmaan puhua painopisteen korkeus - akseliväli suhteesta. Menee vähän hankalaksi, kun vertailukelpoisen numeroarvon saadakseen mukaan pitäisi vielä saada painopisteen etäisyys ohjaavan pyörän maakosketuskohdasta. Painopisteeseen taas vaikuttaa myös nojakulma
Mut yhtä kaikki, ennätysten kirjoihin päässeet MBB:t ei ole lowracereita, muistaakseni.
Jukka
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 15:03
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:Muista sitten peilata muiden kokemuksia siihen minkälaisessa ajossa niitä käytetään. Oikeasti kovaa ajettavia mbb:tä ei taida olla kuin Helanderin V ja Marzien pyörä. Me muut ollaan enemmän "harrastelijoita"
Prioriteetit vaihtelee kovasti käyttötarkoituksen mukaan.
Mun mielestä tässä työn alla olevassa "ohjuksessa" on penkki liian pystyssä. Ihan sama kuinka kevyen siitä saa tai voimalinjasta tehokkaan jos aerodynamiikka sakkaa liian suuren kuskin profiilin takia...
Omastani pyrin laskemaan penkin noin 20 asteen nojasta 10-15 lukemiin ensi kesäksi.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 15:08
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:Mun mielestä tässä työn alla olevassa "ohjuksessa" on penkki liian pystyssä. Ihan sama kuinka kevyen siitä saa tai voimalinjasta tehokkaan jos aerodynamiikka sakkaa liian suuren kuskin profiilin takia...
Meinasin aluksi tarttua tähän samaan, mutta jos/kun käyttötarkoitus tulee olemaan pystärien kans lenkkeily niin annoin olla. Alamäissä menee kuitenkin niitä nopeampaa ja vähän pystympi ajoasento auttaa mäen nousussa ja tasapainoilussa. Jos vastatuuli- ja/tai huippunopeus olisi numero yksi niin silloin ehdottomasti loivempaan kulmaan.
Jukka
Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 15:39
Kirjoittaja samuel
mhelander kirjoitti:Mun mielestä tässä työn alla olevassa "ohjuksessa" on penkki liian pystyssä. Ihan sama kuinka kevyen siitä saa tai voimalinjasta tehokkaan jos aerodynamiikka sakkaa liian suuren kuskin profiilin takia...
Omastani pyrin laskemaan penkin noin 20 asteen nojasta 10-15 lukemiin ensi kesäksi.
Sitten ajolaseiksi tällaiset

Lisäbonuksena tulee hiukkasen downforcea

Re: "Skissi"
Lähetetty: 23 Tammi 2015, 19:18
Kirjoittaja Wacky
Keskiö on niin alhaalla että kantapäät voi ottaa helposti asfalttiin. Onko korkeudessa otettu se huomioon?
Re: "Skissi"
Lähetetty: 24 Tammi 2015, 00:52
Kirjoittaja KPS
Wacky kirjoitti:Keskiö on niin alhaalla että kantapäät voi ottaa helposti asfalttiin. Onko korkeudessa otettu se huomioon?
pitäis olla ja siinä on vielä varaa nostaa. Kuvassa vähän ekan skissin mittoja, melko matala se on.
Mukavuus ja aerodynamiikka ovat vähän vaikeita yhdistää.
kps
Re: "Skissi"
Lähetetty: 24 Tammi 2015, 08:20
Kirjoittaja jviirret
Tuo 39cm riittää hyvin, mutta toimii kuitenkin jalustana 

Tuossa python 170mm kammilla ja 40cm kampikorkeudella.
Pointi kuitenkin se, että mbb pyörät vaatii vähän suuremman kampikorkeuden kuin kiinteäpuomiset...
Jukka
Re: "Skissi"
Lähetetty: 24 Tammi 2015, 08:28
Kirjoittaja Wacky
Aerodynamiikkaa parantaisit nostamalla keskiön n. 170 mm korkeudelle suhteessa penkin pohjaan ja kasvattaisit sylikulman 130 asteeseen laskemalla selkänojaa tarpeeksi. Huomio että jalkaterä ulottuu karkeasti 170 mm (riippuen jalan koosta) alaspäin poljin akselilta kussakin kohdassa eli keskiö kannattaa olla sen verran penkinpohjan yläpuolella jotta jalka ei tuo enempää ilman vastusta kunnes kampi pyörähtää keskiöntason alapuolelle.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 24 Tammi 2015, 09:25
Kirjoittaja PW
Jos ilmanvastusta haluu pienentää - penkkiä enempi makuulleen.
Re: "Skissi"
Lähetetty: 24 Tammi 2015, 09:43
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:Aerodynamiikkaa parantaisit nostamalla keskiön n. 170 mm korkeudelle suhteessa penkin pohjaan ja kasvattaisit sylikulman 130 asteeseen laskemalla selkänojaa tarpeeksi.
PW kirjoitti:Jos ilmanvastusta haluu pienentää - penkkiä enempi makuulleen.
Eka sivulla on määritelty pyörän tavoitteet:
KPS kirjoitti:Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin.
Taivaisiin nostetut kammet ja vaakasuora nojakulma heikentävät mäennousukykyä.
Jukka
Re: "Skissi"
Lähetetty: 24 Tammi 2015, 09:59
Kirjoittaja KPS
jviirret kirjoitti:
Eka sivulla on määritelty pyörän tavoitteet:
KPS kirjoitti:Primääri tavoite olisi saada helpotusta ylämäkiin.
Taivaisiin nostetut kammet ja vaakasuora nojakulma heikentävät mäennousukykyä.
Jukka
Juuri noin minäkin sen olen ajatellut ja ajoasento on vielä ainakin epämukavan näköinen, luulisin että sitä se myös on.
Mitenkäs siitä saisi ajossa säädettävän ... ylämäet "nojatuolissa" ja alamäet vaakatasossa?
KPS