Sivu 5/56

Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 29 Loka 2015, 23:34
Kirjoittaja jooseha
terppa kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Sitä auton kotiin tai keskustan ulkopuolelle jättämistä voisi yrittää kannustaa muutenkin kuin rankaisemalla, niistä toimenpiteistä voisi vaikka vahingossa hyötyä joku helsinkiläinenkin :)

Näistä liityntäpysäkeistä kun lähtisi vielä ne sujuvat pyöräilyväylät niin silloin varmaan sataisi kaikkien laariin :)

Jep. Hankala pakottaa henkilöautosta ulos, jos ei ole vaihtoehtoa.

jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Toisinsanoen bkt-mittareiden lisäksi pitäisi aina käyttää jotain onnellisuusindeksiä Bhutanin tapaan :mrgreen:

Olet oikeassa. Se on varmaan Helsingissä asuvilla suomen huonoin :mrgreen:

Eikös tämä "kunnia" ollut jonkun tutkimuksen mukaan turkulaisilla :?

edit. Kunta korjattu ja linkki lisätty. Porissa oltiinkin onnellisimpia 8) Mukana oli vaan isot kaupungit.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 00:37
Kirjoittaja vaaka
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Toisinsanoen bkt-mittareiden lisäksi pitäisi aina käyttää jotain onnellisuusindeksiä Bhutanin tapaan :mrgreen:

Olet oikeassa. Se on varmaan Helsingissä asuvilla suomen huonoin :mrgreen: Lähes kaikki pyöräilyn ongelmat vastatuulta ja vesisadetta lukuunottamatta tuntuvat keskittyvän sinne :mrgreen:

Jukka

Minusta meillä on aivan riittävästi vastatuulta ja vesisadetta, saanko tarjota jotain ylenpalttisuudestamme sinne teillekin iloksi? :wink:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 07:05
Kirjoittaja Wacky
Mahe kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Hauska miten esimerkkeinä käytetään pitkiä työmatkoja ja sillä pitäis perusteella puolustellaan ajamista Helsingin keskustaan kun keski matka joka autolla taitetaan on selvästi alle 6 km jos en väärin muista.
Mahe, jos haluut asua kaukana työstäsi niin se on oma valintasi ja voit joutua kärsimään autossa enemmän sen takia ja sun pitäis ymmärtää se kun teet sen valinnan. Ei Helsingin päättäjien pidä suunnitella omaa kaupunkiaan ulkopaikkakuntalisten ehdoilla jotka kantavat veroeuronsa muualle vaan siellä asuville.

No mä yritin sitä sanoa, että jos niitä ulkoa kaupunkiin tulevia vähän ajateltais vaikka helpottamalla julkisiin liittymistä niin osa niistä autoista ei tulisi sinne keskustaan saakka ja pyöräilijöille voisi olla enemmän tilaa. Aika paljon hiljaisempaa olisi helsinkiläinen elinkeinoelämä ilman ympäryskunnista töihin tulevia. Sitä auton kotiin tai keskustan ulkopuolelle jättämistä voisi yrittää kannustaa muutenkin kuin rankaisemalla, niistä toimenpiteistä voisi vaikka vahingossa hyötyä joku helsinkiläinenkin :)

Niin kauan kun duunipaikat on Helsingissä mutta sieltä ei tavallisen palkansaajan tuloilla ole mahdollista hankkia itselleen ihmisasuntoa joudutte sietämään meitä lahdelta töihin tulevia.

Et ole vissiin tutustunut edes liityntäpysäköinti mahdollisuuksiin kun Porvoon suunnasta tullessa melkein jokaisella metroasemalla on liityntäpysäköinti tilaa ihan kiitettävästi. Mellunmäessä, Itäkeskuksessa, Siilitiellä (aika niukasti paikkoja), Kulosaaressa jokaisen metroaseman lähellä on pysäköintitilaa järjestetty. Ongelma on et keskustaan ajaminen on niin helppoa ja halpaa että sä valitset tehdä niin sen sijaan että valitsisit liityntäpysäköinnin.

https://www.hsl.fi/liitynt%C3%A4pys%C3%A4k%C3%B6inti


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 11:08
Kirjoittaja yaana

Noihin liityntäpysäköinteihin joutuu ajamaan pitkän pätkän vielä motarin jälkeen, jolloin se ei lyhennä kokonaisaikaa. Lukittava pyöräparkki oiskin hauska ajatus, kun sais lenkkeilyn samalla :D
Mä nyt oonkin tämmönen porvari, jolla on ilmainen parkki työpaikalla... Menee vaan toisella meistä rahaa vielä metrolippuihin.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 11:20
Kirjoittaja Wacky
yaana kirjoitti:

Noihin liityntäpysäköinteihin joutuu ajamaan pitkän pätkän vielä motarin jälkeen, jolloin se ei lyhennä kokonaisaikaa. Lukittava pyöräparkki oiskin hauska ajatus, kun sais lenkkeilyn samalla :D
Mä nyt oonkin tämmönen porvari, jolla on ilmainen parkki työpaikalla... Menee vaan toisella meistä rahaa vielä metrolippuihin.

Eli sieltä myönnetään että autoilu on tehty niin helpoksi että sitä suositaan sitäsen takia. Mitäs jos pyöräilystä tehtäis yhtä helppoa? Varmaan olis suositumpaa..

Yrittäkää nyt yksityisautoilua puolustelevat saada päähän että yhteiskunta on rakennettu auton ympärille myös kaupunkien keskustoissa, mutta sen ei ole pakko olla niin vaan voidaan kohdella muitakin kulkutapoja sen mukaan miten ne soveltuvat kuhunkin ympäristöön joka voi tarkottaa että joissain paikoissa autoilu joutuu ottaa takapenkin ja hidastumaan antamaan tilaa muille.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 11:27
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

jotka kantavat veroeuronsa muualle vaan siellä asuville.

Tästä kannattaa Helsinkiläisten kyllä pitää suut supussa :D
Joka ikinen arvonlisä-, haitta- ja energiaveroeuro kun kerätään pääkaupungin taloutta pyörittämään. Toki niistä jotakin jaetaan takaisin, jos sattuu taskusta toiseen siirtelyn jälkeen jäävän.
Lisäksi suurin osa yritysten pääkonttoreista sijaitsee siellä, vaikka kaikki tuottava toiminta olisi muualla.

Jukka

Kuva

Tjaa-a... lisääntyyköhän noi rahat sitten taskupiljardia pelaamalla :wink:

"Kuvion 1 kartasta nähdään valtionosuuksien alueellinen jakauma seutukunnittain. Seutukuntien valtionosuudet on laskettu asukasta kohden erotuksena maan keskiarvosta. Keskimäärin valtionosuudet ovat noin 1350 euroa/asukas. Analyysin aluejakona käytetään seutukuntajakoa, koska se noudattaa kuntajakoa paremmin työmarkkina-alueita. Selvästi vähiten valtionosuuksia asukasta kohden myönnetään Helsingin seutukuntaan (600 euroa/asukas vähemmän kuin maahan keskimäärin) ja eniten puolestaan Torniolaaksoon (1900 euroa/asukas enemmän) Itä-Lappiin (1500 euroa/asukas enemmän) ja Kehys-Kainuuseen (1400 euroa/asukas enemmän).

Kartasta nähdään myös, että tyypillisesti valtionosuuksia kohdistuu vähemmän seutukuntiin, joissa on suuria kaupunkeja. Helsingin seutukunnan jälkeen vähiten valtionosuuksia myönnetään Porvoon (260 euroa/asukas vähemmän), Rauman ja Turun (220 euroa/asukas vähemmän) sekä Tampereen seutukuntiin (175 euroa/asukas vähemmän)."

Valtion osuuksia on myös valtion työntekijät. Siis ihmisiä jotka saavat palkkansa verotuloista ennen kuin niitä jaetaan muualle maahan.
30% heistä työskentelee Helsingissä ja heitä on 4% Helsingin väkiluvusta: http://vm.fi/documents/10623/307723/1.2 ... 1f353f67fb
24.000 ihmistä tarkoittaa noin 1,5miljardia euroa ja se on kannettu veroina muualta maassa.
Tästä puuttuu luonnollisesti kaikki muut palvelut joita tuo virkamisekoneisto ostaa "alihankkijoilta"...

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 12:11
Kirjoittaja jooseha
Wacky kirjoitti:

Yrittäkää nyt yksityisautoilua puolustelevat saada päähän että yhteiskunta on rakennettu auton ympärille myös kaupunkien keskustoissa, mutta sen ei ole pakko olla niin vaan voidaan kohdella muitakin kulkutapoja sen mukaan miten ne soveltuvat kuhunkin ympäristöön joka voi tarkottaa että joissain paikoissa autoilu joutuu ottaa takapenkin ja hidastumaan antamaan tilaa muille.

Eikös kaikki ole yhtämieltä rakenteesta?
Näkökulmaero tuntuu olevan siinä että toiset haluavat muuttaa tilanteen tekemällä autoilusta yhtä hankalaa kuin muut liikkumismuodot ovat jo :twisted: Toiset taas haluavat parantaa niitä muita muotoja, jolloin myös kulkeminen on paljon sujuvampaa.

Hieman kärjistin tuodakseni paremmin esille ettei tämäkään asia ole mustavalkoinen - myös harmaata on :)


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 16:53
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Yrittäkää nyt yksityisautoilua puolustelevat saada päähän että yhteiskunta on rakennettu auton ympärille myös kaupunkien keskustoissa, mutta sen ei ole pakko olla niin vaan voidaan kohdella muitakin kulkutapoja sen mukaan miten ne soveltuvat kuhunkin ympäristöön joka voi tarkottaa että joissain paikoissa autoilu joutuu ottaa takapenkin ja hidastumaan antamaan tilaa muille.

Eikös kaikki ole yhtämieltä rakenteesta?
Näkökulmaero tuntuu olevan siinä että toiset haluavat muuttaa tilanteen tekemällä autoilusta yhtä hankalaa kuin muut liikkumismuodot ovat jo :twisted: Toiset taas haluavat parantaa niitä muita muotoja, jolloin myös kulkeminen on paljon sujuvampaa.

Hieman kärjistin tuodakseni paremmin esille ettei tämäkään asia ole mustavalkoinen - myös harmaata on :)

Mun mielestä näkökulmaero on se ettei kaikki hyväksy sitä että tietyissä paikoissa autoilun oloja joudutaan tilanpuutteen takia hieman huonontamaan jotta muiden liikkumistapojen oloja voidaan parantaa.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 17:55
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:

Valtion osuuksia on myös valtion työntekijät. Siis ihmisiä jotka saavat palkkansa verotuloista ennen kuin niitä jaetaan muualle maahan.
30% heistä työskentelee Helsingissä ja heitä on 4% Helsingin väkiluvusta: http://vm.fi/documents/10623/307723/1.2 ... 1f353f67fb
24.000 ihmistä tarkoittaa noin 1,5miljardia euroa ja se on kannettu veroina muualta maassa.
Tästä puuttuu luonnollisesti kaikki muut palvelut joita tuo virkamisekoneisto ostaa "alihankkijoilta"...

Jukka

Jos laajentaa vähän...pk-seudulla asuu 1,1 milj. ihmistä ja suomessa 5,4 miljoonaa niin se on palttiarallaa 20% väkiluvusta ja Helsinki, Espoo ja Vantaa sisältää 29500 valtion työpaikkaa (37,5%) niin veikkaisin, että ne jäljelle jäävät reilu miljoona maksaa kyllä verotuloissa virkakoneiston yliedustuksen jos vertaa vaikka Lapin-, Oulun ja Itä-Suomen läänin 1,22 miljoonaan asukkaaseen.

Sinänsä tällä ei pitäisi olla mitään merkitystä koska se hallintokin pitää olla "jossain" ja koko Suomi pitäis olla "jollain tavalla" asuttavissa palveluineen. Ihan mielenkiintoisia yksityiskohtia näistä aluetuista on esim. Suomussalmelainen betonifirma jonka pääosa asiakkaista on pk-seudulla ja esim. v. 2011 kuljetustuen määrä oli ollut yli 200 000€, vajaa 2% liikevaihdosta.

Nojoo, mun mielestä Piippola olisi ihan hyvä paikka hallintokeskittymälle :mrgreen:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 18:09
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Mun mielestä näkökulmaero on se ettei kaikki hyväksy sitä että tietyissä paikoissa autoilun oloja joudutaan tilanpuutteen takia hieman huonontamaan jotta muiden liikkumistapojen oloja voidaan parantaa.

Tuossa tuo on homman ydin.

Koska kaupungissa on kaikkea muuta ylen määrin paitsi tilaa, täytyy liikennetarpeen lisääntyessa eniten tilaa vievän liikennemuodon olosuhteita heikentää, jotta liikenne siirtyy vähemmän tilaa vieviin liikennemuotoihin ja liikennemäärä mahtuu kasvamaan.

Ainoa vaihtoehto tälle on vähentää liikennetarvetta, mikä taas edellyttää liikenteen houkuttelevuuden vähentämistä, veroin, maksuin, kielloin ja rajoituksin. On siis valittava, rajoitetaanko yksityisautoilua muiden liikennemuotojen eduksi, vai käytetäänkö liikenteenrajoituskeinoja kaikkiin liikennemuotoihin, jolloin rikkaimmat, joihin taloudelliset rajoittimet vähiten koskevat, pääsevät liikkumaan ja köyhät pysyvät lähiöissään. :twisted:

Autoliiton logiikka menee niin, että liikennetarpeen lisääntyessä vallataan lisää tilaa vähiten tilaa vievien liikennemuotojen tilavarauksista, kuten bussi- ja pyöräkaistoista, jolloin vapautuu hiukan lisää tilaa ajoradoille. Tila täyttyy kuitenkin paremman tilankäytön liikennemuotojen kulkijoista uusissa autoissaan jo ennen kuin kaikki pyöräilijät ovat edes autonsa ostaneet ja kokonaisliikennemäärä vähenee.

Kaupungissa kaikki toimet, tilankäytön kannalta huonoimman liikennemuodon eduksi, johtavat liikenteen kokonaisliikennemäärän vähenemiseen. Melko lyhytnäköistä –kuin housuun kuseminen jalkojen lämmittämiseksi.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 18:31
Kirjoittaja Mahe
Wacky kirjoitti:
yaana kirjoitti:

Noihin liityntäpysäköinteihin joutuu ajamaan pitkän pätkän vielä motarin jälkeen, jolloin se ei lyhennä kokonaisaikaa. Lukittava pyöräparkki oiskin hauska ajatus, kun sais lenkkeilyn samalla :D
Mä nyt oonkin tämmönen porvari, jolla on ilmainen parkki työpaikalla... Menee vaan toisella meistä rahaa vielä metrolippuihin.

Eli sieltä myönnetään että autoilu on tehty niin helpoksi että sitä suositaan sitäsen takia. Mitäs jos pyöräilystä tehtäis yhtä helppoa? Varmaan olis suositumpaa..

[/quote]

Joo ilman muuta polkisin joka päivä Porvoosta Helsinkiin ja takaisin, siihen menisi pienellä treenillä enää 4h / päivä :)

Helsingin työssäkäyntialue lienee tätä nykyä kaavoituspolitiikan ja asuntojen hintojen takia luokkaa 80km säteeltään jos riittääkään. Toi tarkottaa äärilaidallaan 1,5h työmatka-aikoja suuntaansa, minimissään. Siinähän sitten luovut autosta ja lisäät vaikka puoli tuntia kävelyä suuntaansa kaukobussin pysäkille päästäksesi. Ainiin, se on oma valinta, joten näitä ihmisiä ei tarvitse ajatella, tai vielä parempi, heitä sietää vähän piiskata että palaavat ruotuun.

Wacky kirjoitti:

Yrittäkää nyt yksityisautoilua puolustelevat saada päähän että yhteiskunta on rakennettu auton ympärille myös kaupunkien keskustoissa, mutta sen ei ole pakko olla niin vaan voidaan kohdella muitakin kulkutapoja sen mukaan miten ne soveltuvat kuhunkin ympäristöön joka voi tarkottaa että joissain paikoissa autoilu joutuu ottaa takapenkin ja hidastumaan antamaan tilaa muille.

No mähän olen tässä koko ajan peräänkuuluttanut sitä, että kehitettäisiin niitä muita kulkumuotoja niin, että ne olisi realistisia vaihtoehtoja niillekin jotka ei asu jo valmiiksi olemassaolevien joukkoliikennereittien varressa. En nyt tällä tarkota sitä että bussilinjat pitäis ulottaa joka hiekkatien varteen haja-asutusalueilla, vaan sitä että esmes Porvoon kokoisessa kaupungissa olisi useampi kuin kolme bussilinjaa jotka kulkis vähän omakotialueillakin. Olen muuten tässä asiassa vastannut kyselyihin ja ollut yhteydessä bussifirmaankin, kun joku kuitenkin kysyy että mitäs olet asialle tehnyt. Tulokset oli laihoja.

En mä puolustele yksityisautoilua silloin jos on aitoja vaihtoehtoja. Ei siinä ole mitään järkeä että ihminen joka asuu junaradan varressa tai kohtuullisen kävelymatkan päässä linja-autoasemalta tai pikavuoropysäkiltä ajaa silti yksinään autolla päivittäin töihin. Ei se ajaminen niin kivaa ole. Meidän autolla kulkee sentään kaksi ja se jo edellyttää välillä toiselta joustoja jos toisen päivä venähtää, aika monessa perheessä vastaavassa tilanteessa hommataan se toinen auto, kun ei ole sitä kunnollista vaihtoehtoa.

Tämäkään asia ei ole niin mustavalkoinen kuin eräät antaa ymmärtää, että autoilija on automaattisesti ympäristörikollinen laiska paska joka ei edes yritä miettiä vaihtoehtoja. Tottakai jotkut tekee tyhmiä valintoja, mutta ei pidä kategorisesti tuomita kaikkia sen perusteella.


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 18:42
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Jos laajentaa vähän...pk-seudulla asuu 1,1 milj. ihmistä ja suomessa 5,4 miljoonaa niin se on palttiarallaa 20% väkiluvusta ja Helsinki, Espoo ja Vantaa sisältää 29500 valtion työpaikkaa (37,5%) niin veikkaisin, että ne jäljelle jäävät reilu miljoona maksaa kyllä verotuloissa virkakoneiston yliedustuksen

Mun vastaus olis alunperin kommentiin jossa naljailtiin siitä että Helsingissä käydään töissä ja maksetaan verot naapurikuntiin. Ei niitä nyt voi yhdistää samaksi kunnaksi kun käykin ilmi että rahavirta onkin toiseen suuntaan ;)

Jukka


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 18:53
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Jos laajentaa vähän...pk-seudulla asuu 1,1 milj. ihmistä ja suomessa 5,4 miljoonaa niin se on palttiarallaa 20% väkiluvusta ja Helsinki, Espoo ja Vantaa sisältää 29500 valtion työpaikkaa (37,5%) niin veikkaisin, että ne jäljelle jäävät reilu miljoona maksaa kyllä verotuloissa virkakoneiston yliedustuksen

Mun vastaus olis alunperin kommentiin jossa naljailtiin siitä että Helsingissä käydään töissä ja maksetaan verot naapurikuntiin. Ei niitä nyt voi yhdistää samaksi kunnaksi kun käykin ilmi että rahavirta onkin toiseen suuntaan ;)

Jukka

:lol:


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 20:16
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Jos laajentaa vähän...pk-seudulla asuu 1,1 milj. ihmistä ja suomessa 5,4 miljoonaa niin se on palttiarallaa 20% väkiluvusta ja Helsinki, Espoo ja Vantaa sisältää 29500 valtion työpaikkaa (37,5%) niin veikkaisin, että ne jäljelle jäävät reilu miljoona maksaa kyllä verotuloissa virkakoneiston yliedustuksen

Mun vastaus olis alunperin kommentiin jossa naljailtiin siitä että Helsingissä käydään töissä ja maksetaan verot naapurikuntiin. Ei niitä nyt voi yhdistää samaksi kunnaksi kun käykin ilmi että rahavirta onkin toiseen suuntaan ;)

Jukka

No päästiin sitten yksimielisyyteen rahavirtojen suunnasta joka särähti :mrgreen:

Mutta kyllä mun mielestä nimenomaan tuolla pitäisi noi kolme kuntaa laittaa yhteen ja vielä enemmän kokonaisuutena kehittää ;) rajoja kun ei huomaa kun on samaa taajamaa...


Re: Liikennepolitiikkaa

Lähetetty: 30 Loka 2015, 21:34
Kirjoittaja jviirret
terppa kirjoitti:

Mutta kyllä mun mielestä nimenomaan tuolla pitäisi noi kolme kuntaa laittaa yhteen ja vielä enemmän kokonaisuutena kehittää ;) rajoja kun ei huomaa kun on samaa taajamaa...

Ennemmin tai myöhemmin tulee kuitenkin raja vastaan, ei sinne vaan kaikki mahdu vaikka kuinka kuntarajoja viilataan. Nytkin on kymmenet tuhannet turvapaikan hakijat odottelemassa oleskelulupaa että pääsevät muuttamaan Helsinkiin, pois pakolaiskeskuskista.

Ennen Suomi oli tasaisemmin asutettu, väestöä ohjasi riista, kalavedet ja vilejlyskelpoiset maat. Näiden sijaintia ei voitu poliittisilla päätöksillä ohjata vaan joki meni siitä mistä halusi ja ihmiset asettui sen varteen.
60-luvulta lähtien riistan ja kalan on korvannut taloudellinen hyvinvointi, sinne mennään mihin se keskittyy. Tätä voidaan ohjata poliittisesti...

Jukka