Sopivaan aikaan kysyt, juuri tänään ajattelin muutenkin päivittää tätä kun oli taas uudenlainen talvikeli. Monenlaista sitä on jo ehtinyt ollakin.
Lyhyesti. Kertaakaan en ole ajanut Scorpionilla sen jälkeen kun lunta on ollut millikään. En oikein usko että ajan edes kovemmilla pakkasillakaan niinkuin aiemmin uumoilin.
Seuraavanlaisia huomioita erilaisilla keleillä:
Ennen kuin lumet tuli niin ajoin vielä Scorpionillakin jonkun verran. Sillä on kuitenkin kiva ajaa ja tuulisilla keleillä se tuntuu nopeammalta. Tuntuu, ei oikeasti ole, muttei hitaampikaan. Tuntuuko alhaalla istuen nopeus kovemmalle ? Jossain vaiheessa aion kokeilla siirtää Streamerin Maxiin.
Jääkelillä (sileähkö kuiva jää) pärjää Maxilla hyvin. Scorpionilla hauskempaa
Maxissa on nyt edessä 2,1" Ice Spiker ja takana 1,75" Winter Marathon. (2,1" Ice Spikerille jäi tilaa niin vähän etten laittanutkaan sitä taakse)
Pienen sohjokelin jälkeinen matalille urille jäätynyt tie. Ei ongelmia. Siinä missä rengas meinaa vähän luistaa urasta noustessa, niin nasta nappaa kyllä kiinni.
Möykkyiseksi tallattu lumi. Tämähän on Scorpionilla todella inhottava keli, epätasaisuus lisää vastusta hirmuisesti, eikä tärinän takia ole muutenkaan mukavaa. Tällä kelillä aloin jo pohtia että renkaiden (ajourien) lukumäärää huomattavasti tärkeämpi tekijä taitaakin olla renkaan halkaisija. Max rullasi huomattavasti kevyemmin! Toki sen jousituskin on kehittyneempi kuin Scorpionissa. Vaikuttaneeko rengasurien määrä enemmän vasta lumessa..?
Tänään sitten tiivis pakkaslumi. Ajan (aurattu ei ole...) ja tuulen tiivistämää lunta pari-kolme senttiä. Johan se vastusta lisää. Syke jo nousi ja vauhti hidastui. Jälleen en olisi lähtenyt Scorpionilla. Tässäkin kelissä arvioin fiilispohjalta renkaan halkaisijan tärkeämmäksi, melko suureksi, tekijäksi kuin ajourien lukumäärän.
Jännityksellä odotan enemmän lumista keliä. Alkaako meno kuinka käärmeillä, riittääkö vetopito..? Ainakin osaan jo ajaa melko rennosti, ohjaaminen ei ole enää tönkköä, vaan enemmän sellaista "antaa pyörän viedä" -fiilistä.
Niko