Sivu 5/9

Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 12 Helmi 2015, 23:42
Kirjoittaja Pastori
frame_on_sketch.jpg

Kantsis näköjään ottaa joku printti aina mukaan. Pelkän muistin varassa tuppaa menemään miten sattuu osa hommista.

Tilttasin liikaa tota takapuomia. Vähän meni ylös toi takahaarukka. No. Tän takia mä vaan heppasin sen siihen takapuomin palkkiin kiinni. Nyt sitä voi vähän taivuttaa alaspäin. Ihan noin korkeita dropoutteja en taida askarrella.

Tässä setillä pääsee ensiviikolla kokeilemaan miten se ketju voisi oikeesti kulkea. Kiekot ei taida vielä olla kasassa, mutta jonkinlainen dummy voisi olla käytössä.

Hirmu hauskaa hommaa.

Edit. Perkele. Ehkä sitä takapalkkia pitää sittenkin oikaista - ketjuhan uhkaa muuten osua haarukan putkeen.
Noo. Ehkä nyt kokeilen ensin penkillä ja takakiekolla ensihätään.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 10:08
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tee ihmeessä emäputken etupuolelle kans joku vahvistus. Vaikka pienestä putkesta kolmio rakenne.

Mahtaneeko tuolla olla rakenteellista merkitystä tässä tapauksessa? Nätimpi se kyllä olisi 8)

Ei kannata aliarvioida puomin taipumista kun polkaset kunnolla


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 11:06
Kirjoittaja Pastori
Wacky kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Tee ihmeessä emäputken etupuolelle kans joku vahvistus. Vaikka pienestä putkesta kolmio rakenne.

Mahtaneeko tuolla olla rakenteellista merkitystä tässä tapauksessa? Nätimpi se kyllä olisi 8)

Ei kannata aliarvioida puomin taipumista kun polkaset kunnolla

Insinöörit on tässä nyt kovasti sitä mieltä että se rasitus tarttis vaan emäputken takapuolelle sen tuen.

Wacky ei nyt oo samaa mieltä. Estetiikka ei oo samaa mieltä.

Mä haluan taas minimimäärän palikoita.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 11:32
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:

Insinöörit on tässä nyt kovasti sitä mieltä että se rasitus tarttis vaan emäputken takapuolelle sen tuen.

Ei tullu musta insinööriä,vaikka kahdesti yritin :oops: Jarrutusrasitus tulee vain takapuolelle. Ketjuvoima taas taivuttaa keulapuomia.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 11:45
Kirjoittaja Nojanalle

Olen Waskyn kansa samaa mieltä , puomi pitää olla mahdollisemman jäykkä . Itse tein sellaisen jäykän puomin , kun hän minua neuvo ja täytyy sanoo että jotenkin se tuntuu poljettaessa paremmalta. En tierä onko se luulotautia ,mutta ainakin pienet mäet nousee paremmin .


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 13 Helmi 2015, 12:00
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Olen Waskyn kansa samaa mieltä , puomi pitää olla mahdollisemman jäykkä .

Meille pythonauteille se ei oo nii tarkkaa kun osataan suunnata poljinvoima niin että jopa juuresta laakeroitu puomi pysyy suorassa :shock:

Jukka


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 11:31
Kirjoittaja Pastori

Tsekkailua. Ketju vois mennä tosta ihan kätevästi. Terästikku mallaa ketjua.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 19:55
Kirjoittaja Pastori
rikulle.jpg

Terkut pajalta. Viilaan ja höylään etupuolen reevaa.

Tämän osan tekemisen omistan Rikulle.

Teoksen nimi olkoon siis: "Hommage to Richard Griffin".


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 20:38
Kirjoittaja Wacky

:mrgreen: Kiitos. Toivottavasti se tekee ajosta nautinnollisempaa


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 16 Helmi 2015, 23:45
Kirjoittaja Pastori
dropout_possukka.jpg

Romuissa oli semmoinen iso pyöree läkkärä josta oli laserilla ajeltu jotain palikoita. Just sopivasti oli reunalle jäänyt dropoutteihin varaa.

Nää on jo valmiit - mutta tässä työkuva.


Tarjouskorit ja muita talousvinkkejä.

Lähetetty: 19 Helmi 2015, 18:58
Kirjoittaja Pastori

Taukoo rakentelussa - flunssaa ja lapsiviikko - pienoista oftopikkia sitten tähän väliin.

Olen nyt kolmisen vuotta ostellut tarjouskoreista erilaisia osia fätbaikkia varten.

EIlen etsiskelin että jossain pitäisi olla levyjarru. Löytyi sitten kasan pohjalta. Ja katsos perhanaa - olinkin shoppaillut kuulkaa ihan semmoisen nestetoimisen levyjarrun. Ihmeellistä. Tarkistin muuten hinnan. Miten helvetissä mä olen mennyt ostamaan viidenkympin jarrun? Käsittämätöntä. Eihän mun pyörät yleensä maksa sen vertaa. Tais olla just tullu veronapalatuksia tooodella reilusti - on näköjään joulukuulta 2012 tämä ostos.

Kerran olen sellaisella jarruttanut - pikametrin mbb:lla. Oli kyllä pehmukka tatsi. Onpa kiva että mullakin on nyt semmoiset - hankin nimittäin eilen Rosen tarjouksesta toisen mokoman – se maksoi jo vähemmän, karvan alle kolmekymppii.

En tosin tätä ekaa tajunnut ennenkuin laitoin jarrun äsken huviksenin tankoon kiinni ja sitä puristelin. Ihmettelin sitten että mitä tässä jarrussa on - jotain nestettä. Oho. Näähän on nestejarrut. Ei vissiin maailman parhaat - kun alelaarissa oli. Avid Elixir lukee kyljessä.

Uskomattoman kallis rakkine tulee tästä mun pyörästä - siis verrattuna mun pyöriin yleensä ja siihen että viime syksynä oli yksi viikko niin köyhää elämää että meinasin jo ruveta vesipaastolle mutta kun ei rahat riittäneet punapensasteepakettiin niin luovuin - pummailin sitten ruokalassa työkavereilta.

Semmoinen vinkki teillekin että kantsii olla kaveria semmoisen kanssa joka ei juo kahvia - voi sitten ottaa asianosaisen jälkiruokakahvin ja pyytää josko ottaisi extrakappaleen leipää ja paksulti voita päälle. Sillä pärjää aika hyvin.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 19 Helmi 2015, 21:11
Kirjoittaja Premnas

Ei kai Avid Elixireissä mitään vikaa ole :wink: ? Tuosta tulee muuten aikast makee pyörä!


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 15:19
Kirjoittaja Pastori

29x3 renkaan ulkokehä on 778.4 mm (surly knard) - jos jättäis haarukkaan tilaa tolle. Ihan vaan sitä aattelin että löytyis helpommin sitten seuraava käyttäjä kun rungossa on säätövaraa ja koneeseen menee isommatkin kiekot.

Tällä hetkellä näyttäisi että penkin korkeus on siinä 70 sentin hujakoilla.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 15:54
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

29x3 renkaan ulkokehä on 778.4 mm (surly knard) - jos jättäis haarukkaan tilaa tolle. Ihan vaan sitä aattelin että löytyis helpommin sitten seuraava käyttäjä kun rungossa on säätövaraa ja koneeseen menee isommatkin kiekot.

Tällä hetkellä näyttäisi että penkin korkeus on siinä 70 sentin hujakoilla.

Huonolla alustalla suuremmat pyörät ovat paremmat ja olet tekemässä pyörää huonommalle alustalle, joten loogisesti ajatellen... Lowracerit ovat erikseen.


Re: Kuudeefät ideointia ja rakentelua

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 16:05
Kirjoittaja Pastori

Mä mietin siis että pätkinkö sitä takahaarukka kuinka paljon lyhkäisemmäksi. En siis pätki. Penkin saisi hitusen alemmaksi mutta kiusallisesti ketju ottais kiinni.

Hauskaa kun ei pääse pajalle - niin kallossa jokin osasto kelaa tätä projektia koko ajan.