Sain lääkäriltä luvan ajaa taas. Käsi ei ole vielä näköjään kaikissa tilanteissa ongelmaton, eli varsinkin jännityas ja ohjaustapin puristus ylämäissä tekee ikävää. Ajattelin paikata ajotaukoa ottamalla lähiympäristöäni tasaisemman reitin pisimmälle matkalleni alun perin, mutta päätinkin laiskana jäädä suhaamaan lähialueelle siltä varalta, että jotain menee pieleen, jolloin talutus ei ole ongelma. Hyvä niin, sillä jostain syystä molemmat pohkeet pullistelivat suonenvedon rajoilla, kun yritin mennä vähän yli minimivauhdin mäissä, jotka ovat Linnanmäkeä lyhyempiä ja hieman loivempia. Otin iisistiLintsin lähes ongelmitta, kun oli jo kolme oikean ja kaksi vasemman pohkeen suonenvetoa lähellä.
En syyttäisi tällä kokemuksella Shimanon kengän pohjallisten paikalla olevia Specialized Footbed SL korkean jalkaholvituen pohjallisia, kun ekalla ajokerralla ei mitään ongelmia esiintynyt. Jalat olivat viikpon jo olleet vähäisestä liikunnasta johtuen kai jäykät ja en venytellyt ennen lähtöä. En ole syönyt kovin suolaista ruokaa viime aikoina, mutta otin siivun juustoa aamulla ja pienen pätkän patonkia, joten luulisi NaCl olevankohdillaa. Kaliumista ei hajuakaan ja magnesiumkin on niin ja näin, joten kotiin päästyäni venytin pohkeita ajonaikaisen lisäksi ja nappasin magnesiumporetabletin, jossa on muistaakseni puolet päivän tarpeesta. Mikä muistuttikin, että pitää tarkastaa pitoisuss ja ottaa toinenkin, jos saa ottaa suositusrajojen sisällä pysyessä. Aika nopeasti jalat rauhoituivat venytyksen ja ensimmäisen magnesiumtabun jälkeen. Pitäisiköhän pölliä mutsilta kaliumtabletti kokeeksi? Omaishoitaja. Instant karma isku tuli, kun heti em. kirjoittamisen jälkeen alkoi hieman tuntua oikeassa pohkeessa. En tiedä, olenko kärsinyt nestehukkaa, ,mutta on se pahempikin ollut kesällä pitkillä pystärireissuilla, jolloin mäissä juoman loputtua kolminumeroisilla kilsoilla on muutaman kerran esiintynyt ongelmia lähinä takareisissä
Suonenvedot tai niiden lähelle meno on minulle harvinaista, koska yleensä liikkuessani teen esi- ja jälkiverryttelyä ja siksi lihakseni pysyvät rentoina ja venyvinä, kun muutenkin olen tosi venyvä. Spagaatista ei jää paljonm vajaaksi. Siksi oli ikävä ylläri saada näin ekalle ajokeralle tauon jälkeen näin rajuja ongelmia heti kärkeen. Alle 5 km ajon jälkeen iski ongelmat
Pystärillä olen ennenkin saanut aloittaa vauhdilla ongelmitta. Koskaan aiemmin ei ole ongelmia esiintynyt ensimmäisten kilometrien aikana ja olen tehnyt paljon enemmän voimia vieviä aloituksia polkemiseen. En tiedä, johtuuko pohjallisista, vai mistä mutta nyt veri oikein kohisee jalkapohjissa ja kihelmöi pohkeissa, kun kierto on niin nopeaa. Onkohan paikat olleet ihan tukossa kuonasta vähäisen liikkumisen johdosta ja nyt tavarat lähteneet liikkeelle, kun turistiluokan syndrooma on vältetty.
Ajoin pääasiassa pyörittäen, mutta välillä tuli kylmiltäänkin painittua liian iso välitys korkeammalle kadenssille treenin vuoksi. Lämmittelyn vajavaisuus saattoi olla osasyy ongelmiin, jos ei koko syy.
En tiedä, liikuinko milliäkään pois polkimesta korkean jalkaholvituen pohjallisten ansiosta, kuten voisi olettaa. Huomasin, että saan työnnettyä kantapään ohi polkimesta, joten pystyin ajaessa venyttämään pohjettani ja työntämään itseäni taakse polkimesta työntäen, kun poljin on etuasennossa. Liu'un edelleen taakse 30 asteeseen käännetystä istuimesta. Alemmas ei penkki mene, joten liukukulmaa ei voi vähentää ja sitä kautta valumista aiheuttavaa vetovoiman kääntämistä enemmän selkään kohdistuvana. Jos olen oikein asian ymmärtänyt. Toisaalta tämä kulma on jo niin takana, että ylämäessä niska rentona, eli samassa asennossa kuin tasaisella ajaen niska rentona lievästi yläkenoon katsoessa, jolloin silmät alas kääntäen näkee helposti eteen ja niska rentoutuu, katselen sen verran taivaalle, että juuri kääntyy silmät mukavasti sen verran alas, että näkee mäen huipun. On eri juttu, sattuisiko illalla silmälihaksia, jos jaksaisi päivän vääntää ylämäkeä. Mikä minun kunnollani olisi kai miniaika pientäkin tunturia kiivetessä
Jos jaksaisin ja eiköhän jalkojen ja ties minkä muun kipu olis vielä ikävämpi.
Oli kämmenotsaan hetki käteni telottua, kun muistin niksin, että ohjata pitäisi päätä kallistelemalla. Ja minä onneton opettelin lantiosta kääntämällä ensin, sitten torson keskeltä hartioita kääntäen. Kun ohjauspaikka on noussut ylemmäs kuin kusi aliupseerioppilaan hihamerkkiin pää alas päin nukuttaessa, pään jälken korkeampi ohjausväline lienee tukka, mutta senhän pitäisi kai taittua vain taakse
Onneksi on noja takana ja 26" takarengas, jottei liikaa keuli onnettomista voimista huolimatta
Vakavasti ottaen hienotarkkuus parani ja samoin odotukset ohjaustarkkuden nousemisesta pystärin tasolle. Ei näillä harjoitustuneilla sittenkään onnistu vielä yhtä tarkasti
Vaan tästähän sitä mennään vain eteen päin harjoitusmäärissä, joten eiköhän se sitä tasaisella ja alamäissä luonnistu paljon paremmin kohtuullisessa ajassa.
Ylämäet alaohjauksella on ongelma, kun nostin vaatimustasoani pystärin kanssa vertailtavaksi. Vaikka lisätyökalu pään kallistelusta toi uutta potentiaalia ohjaukseen ja sain silloin tällöin suoristetumpaa linjaa ylämäissä, mutta vaikka kuinka yirtin rentouttaa keskivartaloa, jäykkyys hiipi toistuvasti takaisin, joten rutiinia on haettava. Ilman jäykkä vartaloakin varsikin kadenssin pudotessa tai liian kovaa sotkiessa keskivartalo liikkui tarkoituksetta aiheuttaen juosten kröh käärmeen luikertelukuvion ja eturenkaan kääntelyllä korjailu onnistui lähinnä vahingossa, kun suora ohjaus on aika hätäinen.
Kun en ole ajanut yläohjatuilla pyörillä tai epäsuoralla ohjauksella varustettua alaohjattua, en osaa sanoa, onko helpommin ohjattavia pienen vauhdin ylämäkiä helpommin suoraan ajettavia pyöriä, kun ei kaahaa kovaa. Myöhäistä tässä vaiheessa, kun pyörä on jo alla. Aika pieniä liikkeitä ja herkkää kättä vaatii ohjauksen hienotarkkuus rengasta kääntäessä keskivartalohorjahduksen jälkeen suunnan korjaukseen mahdollisimman suoran linjan pitämiseen. En siis vielä luota ollenkaan taitooni ajaa kapealla pientareella epätasaisella asfaltin reunustalla olevaa ylämäkeä, kuten yleisimmin ajamani pidempi lenkki tietä 170 pitkin. Toki jos härskisti itsetuhoisesti ajaisi mäkeä ylös tärinäraidalla, tulisi vähän turvavaraa asfaltin reunan ja kaidekolarien välttämisen suhteen, mutta silloin riskeeraisi auton eteen horjahtamista. Joten ei hotsita ja en vielä uskalla näillä taidoilla ja toistettavuudella yrittää noin pitkiä reissuja noin haastavassa ympäristössä. Ennen pyörätien loppumistakin tulee kivasti kilsoja ja mäkiä kunnon kasvattamiseksi. Varsinkin kun luotto omaan kroppaan katosi ja en vielä ole kokenut jalkojen tyssäystä pienten lihasten väsähtämisen myötä, ei passaa kuuseen kurkottaa tai joutuu samaan sanaan miinus yksi u. Pitäisi silti saada jossain vaiheessa kestoltaan pidempiä lenkkejä aikaan, jotta näkee, auttoiko klossin siirto mahdollisimman taakse ja sisään hot spotien välttämistä Shimpan kengillä. En vielä ole testaillut Shimpan sandaaleja, kun ei kire ole ja jos puen liian viileät sukat, ei tarvitse kesken kaiken palata lämmittelemään. Tutkittavaa ja treenattavaa riittää. Onpahan tekemistä, ettei tule rutiinia vähään aikaan.
Eniten minua häiritsee tällä hetkellä kyvyttömyyteni pitää ohjaus suorassa ylämäissä edes jotenkin pitäen kädet rentoina. Ei rentous tule käskemälläkään. Puristan kahvoja tai hipaisen sormien päillä, ohjaustankoja, kädet ovat silti jäykät. Pidän hartiat penkissä tai en, olkapäät edessä tai takana rentona, kaikki olkapäästä alas on jäykkänä ranteeseen asti. Tietoisesti keskittyen saan pidettyä sormet aika rentoina, mutta mikä ihme jännitys hauiksissa ja käsivarsissa on? Tai mitä siitä, mutta millä siitä pääsee eroon? Ei onnistunut yhdellä lenkillä. Oletan vaikeutta opimiseen tulevan rauhattomasta keskivartalon tahattomasta huojunnasta johtuvasta mutkailusta ja nin maan perusteellisen sähäkästä eturenkaan reagointinopeudesta ja suurista liikeradoista pienilläkin hipaisuilla ohjaustangoista. Pahimpana syynä kaikkien em. ongelmien hallintakyvyn toistettavuuden puute. Johtunee sen verran pitkästä oppimistarpeesta, ettei ihan tunnissa tai parissa hoidu homma vartalonhallinnan oppimisen puolesta. Enemmän pelottaa voimien ja tasapainottelutaidon harjaantumattomuus fribataustasta huolmatta. Se ei edelleenkään lisää voimia tasapainoiluun, vaikka ehkä hallintatreniä tulee. Junnuna melontakin oli vähän niin ja näin uskoisin pitkälti voimien puutteesta, vaikkei hallintakaan ehkä ollut juhlavaa, kun varsinainen urheilutaustani on uinti. Veden kannatus vähentää tehokkaasti tasapainolihasten voiman kehitystä ja urheillessa myös pitkälti ohjausken tarvetta. Toki ohjaustarvetta on, mutta mitä siitä, jos voimat ei kartu ja maalle noustua pysyy vain tolpillaan, muttei suorassa nojakissa tai merellä kajakissa? Grr.
Fribavalmentajalta kuultua, uimarit ovat toivottomia valmennettavia, kun tasapainoaisti puuttuu. Jääkiekkovalmentajalta kuultua, uimareilla on paras ajoitus kaikkien lajien harrastajista. Ei auta, kun reagointinopeus on ohjuksessa tärkeintä mulle tietääkseni, kun koskaan ei voi ennustaa, milloin noustessa vartalo heilahtaa ja mihin suuntaan, kuinka paljon ja rittääkö pään tai lantion kallistus korjausliikkeeseen, vai pitääkö saada kädetkin avuksi ja kuinka paljon kuhunkin tilanteeseen? Ei pitäisi oppia ehkä niinkään virheen korjausta näin paljon, vaan virheen lähteen poistoa, mutta minkä teet?
Osasyynä epävakaaseen vartaloon lienee liukuminen penkissä alas. Seurasin asiaa ja liukuminen jatkuu huolimatta siitä, että polvi on hyvin taittuneena polkimen ollessa kauimpana, joten liiallinen polkimen etäisyys penkistä ei ole ongelma ymmärtääkseni. Sain helposti venytettyä pohkeita työtämällä kkantapään reilusti ohi päkiästä. Liukuminen penkissä loppui vasta, kun pakarat törmäävät istuinpehmusteen alle lisäämääni vaahtomuovipalan aiheuttamaan kohoumaan. Nyt tämä versio on koettu, pitää lisätä taaemmas ylettyvä koroke istuimeen, jotta penkki muistuttaa etuosastaan enemmän kuppia. Ehkä liukumisen syy onkin liian suora istiumen etuosa, mielipiteitä? Ainakin liian pieni etuosan nosto auttoi liukumisen vähentämisessä, mutta pitää kokeilla lisää kuppimaisutta tehdä penkin etuosaan.
Tavallaan koomista on, että olen vääntänyt joystickejä 35 vuotta, joten se ohjaustapa pitäisi olla tuttu, mutta kun ei nouse luotettavasti ylämäet suoralla viivalla sittenkään. Facepalm.