Sivu 5/10
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 09:14
				Kirjoittaja PW
				Pastori kirjoitti:Kyllä pelkästä takaboksistakin  kuuluu saatavan aerodynaamista hyötyä.
Kumma ettei siitä nyt ole mitään mittaustietoa.
Voisko vuoltu ottaa jollekin vakiolenkille sen boksin pois niin saatais pikainfoo? Ja sitten tästä valmistuvasta.
 
Ei taida Tuomolla olla boksia 
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 10:29
				Kirjoittaja Pastori
				PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kyllä pelkästä takaboksistakin  kuuluu saatavan aerodynaamista hyötyä.
Kumma ettei siitä nyt ole mitään mittaustietoa.
Voisko vuoltu ottaa jollekin vakiolenkille sen boksin pois niin saatais pikainfoo? Ja sitten tästä valmistuvasta.
 
Ei taida Tuomolla olla boksia 
 
Ai. Mä luin olevinaa Nokian tuloksista että sarja olisi se osittain katetut?
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 10:34
				Kirjoittaja PW
				Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kyllä pelkästä takaboksistakin  kuuluu saatavan aerodynaamista hyötyä.
Kumma ettei siitä nyt ole mitään mittaustietoa.
Voisko vuoltu ottaa jollekin vakiolenkille sen boksin pois niin saatais pikainfoo? Ja sitten tästä valmistuvasta.
 
Ei taida Tuomolla olla boksia 
 
Ai. Mä luin olevinaa Nokian tuloksista että sarja olisi se osittain katetut?
 
Kaks Raptobikeä oli kisoissa - Lowracerissa oli boksi - Spidin pyörä.
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 10:44
				Kirjoittaja Pastori
				PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kyllä pelkästä takaboksistakin  kuuluu saatavan aerodynaamista hyötyä.
Kumma ettei siitä nyt ole mitään mittaustietoa.
Voisko vuoltu ottaa jollekin vakiolenkille sen boksin pois niin saatais pikainfoo? Ja sitten tästä valmistuvasta.
 
Ei taida Tuomolla olla boksia 
 
Ai. Mä luin olevinaa Nokian tuloksista että sarja olisi se osittain katetut?
 
Kaks Raptobikeä oli kisoissa - Lowracerissa oli boksi - Spidin pyörä.
 
Okei. No sillä voisi testata - muttei taida Spidi olla foorumiaktiivi.
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 11:52
				Kirjoittaja Syväri
				Tekee tollasen boksin, ja sitte levyttää penkin etuosasta perälle asti pvc muovia niinkuin terppa viritteli aikanaan pioneeriin 
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 12:20
				Kirjoittaja tavasti
				Pastori kirjoitti:Kyllä pelkästä takaboksistakin  kuuluu saatavan aerodynaamista hyötyä.
Kumma ettei siitä nyt ole mitään mittaustietoa.
 
Jollakin oli systeemi miten tasaisella & tyynellä rullaamalla mitataan vierintä- ja ilmanvastus. Kerättin gps-lokia, se taulukkolaskentaan, ja jotain polynomisovitusta tehtiin.
Sen systeemin kun joku pureskelee helposti ymmärrettävään muotoon tonne wikiin, niin johan alkaa mittaustuloksia kertyä.
 
Itse koitin joskus nokialla saada tolkkua ton biltemaboxin vaikutuksista, eli ajelin vuoron boxin kanssa ja ilman, ja koitin siinä alamäen rullauksissa saada tolkun kumpi on parempi, havainnot ainakin ilman systemaattista seurantaa hajaantuovat. 
Alkunopeus vaihteli, ja varmaan tuulikin, että ei saanut näkyvää eroa. Tuolla rullailulla ehkä saisi.
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 13:01
				Kirjoittaja vaaka
				Houkuttelee itseäkin aerokokeilut ja nollakuiturakennuskokemus.
http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Carbon_S ... /Tailbags/ sanoo mm M Racer mallin perälootasta seuraavaa: "28% powergain = ca. 9% speedgain. Data from SRM-measurements".
http://m5ligfietsen.nl/site/EN/Models/M-Racer M Racerin tuotekuvaus sanoo mm: "Speed at 250 Watt of this machine in C-version is an incredible 48 km/h or 30 mph"! Tämä on siis boksiton malli. Missään ei lukenut, oliko boksin mittaustulokset tehty c mallin M Racerilla, vai jollain muulla. Lisäksi ei speksattu, oliko tuo 9 % nopeuslisäys tehty juuri 250 W teholla, vai suuremmassa vauhdissa, missä ilman vastus kasvaa ja aeroedut helpommin tekevät noin suuria etuja.
 
Ari, pitää tehdä tarkentava kysymys, mitä tarkoitit mahdollisimman kapealle perällä? Mitä mieltä olet Kamm perästä, joka ei ole kapein mahdollinen perä ja ja ainakin jotkut väittävät sitä vähempivastuksiseksi kuin käytännössä, limes tai tasan 0 kapea perä? Oletan viestistäsi, että tarkoitit käytännöllistä kapeutta, et absoluuttista.
Jukka kai kate estää jo turbelentin ilman sotkeentumista vielä lisää kuskin takana, joten iloa hyvästä katteesta pitäisi tulla. Huonosta voi tulla jopa haittaa muuhunkin kuin ylämäkien kiipeämiseen lisämassan muodossa.
Käyttöpyörään on haasteelista pelkällä takakatteella tehdä hallittavissa oleva takaboksi, joka suojaa mahdollisiman paljon takarengasta tuuleta, kun katteen pitäisi yletyä niin lähelle maata kuin mahdollista, jotta ei osu maahan maksimaalisella kallistuskulmalla, jota aikoo käyttää plus turvavara maaston epätasaisuuksille. Mitä ylemmäs akte jää, sitä enemmän kitkaa. Ja lähellekään maata menevä kate luulisi olevan hyvä kallistamaan pyörää sivutuulessa.
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 13:20
				Kirjoittaja jviirret
				tavasti kirjoitti:Itse koitin joskus nokialla saada tolkkua ton biltemaboxin vaikutuksista, eli ajelin vuoron boxin kanssa ja ilman, ja koitin siinä alamäen rullauksissa saada tolkun kumpi on parempi, havainnot ainakin ilman systemaattista seurantaa hajaantuovat. 
Alkunopeus vaihteli, ja varmaan tuulikin, että ei saanut näkyvää eroa. Tuolla rullailulla ehkä saisi.
 
Tuskin. Aerodynaamisesti optimaalinen boksi joka peittää koko pyörän takaosan saa Kreuzotterin( http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm ) mukaan 1km/h hyödyn 30km/h nopeudessa. 1km/h = 0,28m/s, eli pienikin ilman väreily vääristää tulosta enemmän kuin boksin vaikutus on. Vaikka teet rullauskokeen 40km/h nopeudessa niin ero ei ole kuin 0,5m/s.
Epämääräinen "boksi" joka on irti kuskista eikä peitä mitään pyörän rakenteita on vaikutuksiltaa ihan erilainen kuin rakenteita peittävä ja kuskissa saumattomasti kiinni oleva.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 13:25
				Kirjoittaja tavasti
				jviirret kirjoitti:tavasti kirjoitti:Itse koitin joskus nokialla saada tolkkua ton biltemaboxin vaikutuksista, eli ajelin vuoron boxin kanssa ja ilman, ja koitin siinä alamäen rullauksissa saada tolkun kumpi on parempi, havainnot ainakin ilman systemaattista seurantaa hajaantuovat. 
Alkunopeus vaihteli, ja varmaan tuulikin, että ei saanut näkyvää eroa. Tuolla rullailulla ehkä saisi.
 
Tuskin. Aerodynaamisesti optimaalinen boksi joka peittää koko pyörän takaosan saa Kreuzotterin( http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm ) mukaan 1km/h hyödyn 30km/h nopeudessa. 1km/h = 0,28m/s, eli pienikin ilman väreily vääristää tulosta enemmän kuin boksin vaikutus on. Vaikka teet rullauskokeen 40km/h nopeudessa niin ero ei ole kuin 0,5m/s.
Epämääräinen "boksi" joka on irti kuskista eikä peitä mitään pyörän rakenteita on vaikutuksiltaa ihan erilainen kuin rakenteita peittävä ja kuskissa saumattomasti kiinni oleva.
 
No siinä rullailussa olikin ideana tehdä monta kertaa, jotta satunnaisuus saadaan pois. Ja siitä epämääräisestä biltemalootasta, olisihan sekin ihan kiinostava tulos paljonko se heikentää aerodynamiikkaa. 
Ja tietty, omassa tapauksessani, se verrokki olis jotkut roikkuvat pyörälaukut. Mitään oikeaa merkitystä tuolla aerodynamiikan viilaamisella ei minun kunnolla ole 
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 13:56
				Kirjoittaja jviirret
				tavasti kirjoitti:Ja siitä epämääräisestä biltemalootasta, olisihan sekin ihan kiinostava tulos paljonko se heikentää aerodynamiikkaa.
  
Alamäessä lisäpaino taitaa kompensoida heikenneen aerodynamiikan, latoo vaikka tiiliskiviä täyteen  
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 15:39
				Kirjoittaja Härski
				jviirret kirjoitti:katteen hyötyjä vähän epäilen 
 
Perskeles.
Täytyyks se ahteri ja takarenkku sit kuitenki kattaa.. lähen heti kasvattaa muottia alaspäitte, kun joku heittää hyvän idean, et kui siihe poksiin saa näppärästi tehtyy "lattian" kuljetettaville tavoille..
Tietty kun vääntää neljä muottia nii rupee syntymään: eli boksin puolikkaat ja renkaan ympärille tulevan kurakaaren puolikkaat jos jaksais väkertää. Vielä ei oo hajua et miten ne puolikkaat saa sit järkevästi toisiinsa. Myös boksin ja kurakaaren välinen liitos vielä vaatii päänvaivaa..
Eiks naarasmuotin reunoihin(puoliskojen saumakohtaan) kuuluis tehdä pari senttiä leveä ja muutaman millin korkuinen "kohouma"? Näin tuotteeseen jää sauman molemmin puolin syvennys johon puoliskot yhteen liimava kerros kuitua mahtuu kasvattamatta pintaa ulospäin. lopuksi saumakohta hiotaan ja pinnoitetaan. Vai miten niitä puolikkaita oikein liimataan?
Se olis myös yks systeemi et jos väsäis tollasen tasapohjaisen  boksin ja tekis erillisen boksiin liittyvän alakatteen..
mut onhan nyt voorumilla tietotaitoa näistäkin hommista oltava jos Teppo ja oliver on väsänneet ihan oikean kilpurin. olis tosi mielenkiintoista nähdä sen SE vehkeen projektikuvia, vai onks noi kisahommat jo salatiedettä?
Nyt on liimaa hommattu..sit pihal räpeltämään!..
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 16:22
				Kirjoittaja jviirret
				Härski kirjoitti:Se olis myös yks systeemi et jos väsäis tollasen tasapohjaisen  boksin ja tekis erillisen boksiin liittyvän alakatteen..
 
Näin minä tekisin. Alakatteen alareuna sen muotoinen ettei jää kuralle hyllyjä niin ei tarvi lokasuojaa sinne sisälle. Tällöin voit tehdä yläosan ensin loppuun ja alkaa sitten pohtimaan alaosaa. 
Alaosan muottinhan voisi kiinnittää yläosaan, elmukelmu muotin päälle, laminointi ja kuvivumisen jälkeen kaivertaa muotin sisältä pois?
Mulla ei oo kuituhommakokemusta muuta kuin veneen(ja auton) korjaamisessa, omat pyöräilyyn liittyvät projektit odottavat aloittamista  
 
Jukka
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 17:27
				Kirjoittaja jooseha
				Härski kirjoitti:
Eiks naarasmuotin reunoihin(puoliskojen saumakohtaan) kuuluis tehdä pari senttiä leveä ja muutaman millin korkuinen "kohouma"?
 
Naarasmuotin 
 Meinaatko sarjatuotantoa?
jviirret kirjoitti:Alaosan muottinhan voisi kiinnittää yläosaan, elmukelmu muotin päälle, laminointi ja kuvivumisen jälkeen kaivertaa muotin sisältä pois?
 
Styrox-muotin saa kuulemma liuotettua asetonilla ja vahamuotin lämmittämällä. Miten niin on alkanut kuituhommat kiinnostamaan Mangon kokeilun jälkeen 
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 21:38
				Kirjoittaja Härski
				Taas meni hyvä askarteluilta käteen kun "komennettiin" talkoisiin.
jooseha kirjoitti:Meinaatko sarjatuotantoa?
 
Mullahan on-vasta- kaks pyörää. Tuumailin  jos loiventais raaserin nojakulman vastaamaan mbb-tä ja tekis samaan hyökyyn siihenkin! 
 jooseha kirjoitti:Styrox-muotin saa kuulemma liuotettua asetonilla
 
Ymmärtääkseni polystyreeni häviää jo hartsin alta että heilahtaa. Siks teen pöly(!)uretaanista. Vaikkakin taitaa mun suurpiirteinen työskentelytapa vaatia ton urtsinkin pinnoittamista, ennenkuin siihen voi kuitua heittää.
			
		
				
			
 
			- Vaaleanpunaista unelmaa
 			- IMG_2381.1.jpg (26.26 KiB) Katsottu 4487 kertaa
 
		
		
		
			 
Mä olen jo aika poro tos gimpin käytös! 
Joku saattais onnistuu tos rajaamises hiema nätimmi.
 
			 
			
					
				Re: Härski hyppää korkealle
				Lähetetty: 14 Elo 2015, 21:45
				Kirjoittaja jviirret
				Härski kirjoitti:Joku saattais onnistuu tos rajaamises hiema nätimmi.
 
No ei saa sitte "livenä" aikaiseksi mitään 
 No ok, on täällä monta tyyppiä jotka osaa molemmat  
 
Jukka