Tuohon paikkaan muuten tulee melkoinen vääntö kun keula on tiukassa käännöksessä kallellaan ja paino sen päällä. Mittailitko rungon kiertymistä?
Jukka
Linjasin silmällä penkin etummaista poikki tukea ja taka-akselia. Keula linkussa päälle istuen ei havaintoa kiertymisestä.
Ralii kirjoitti:
Itsellä oli alkuun kiinteät sivuille osoittavat kahvat.
Onnistuuko tuollaisella ilman jalkoja ajaminen? Jollain nettivideolla oli negatiivisella jätöllä oleva pystäri. Ajaminen näytti melkoiselta akrobatialta, mutta onnistui nippa nappa
Tässäkin konstruktiossa on etunsa. Pyörän mukana kääntyvät kahvat tuntuu aluks tosi epämukavilta mutta tottumisen jälkeen niillä voi kätevästi rauhoittaa pyörää esim tarkkuutta vaativissa kohdissa tai kovemmissa vauhdeissa. Ne saa toimimaan ikäänkuin vaimentimina.
Mie käytän Räyhäkässä ohjaustankoo samoin ohjausvaimentimena - tosin en oo oikeella pythonilla oppinu vielä ajamaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Linjasin silmällä penkin etummaista poikki tukea ja taka-akselia. Keula linkussa päälle istuen ei havaintoa kiertymisestä.
Ralii kirjoitti:
Itsellä oli alkuun kiinteät sivuille osoittavat kahvat.
Onnistuuko tuollaisella ilman jalkoja ajaminen? Jollain nettivideolla oli negatiivisella jätöllä oleva pystäri. Ajaminen näytti melkoiselta akrobatialta, mutta onnistui nippa nappa
Hitaassa vauhdissa hetken pystyy laskettelemaan käsien varassa mutta ei sitä ehkä ajamiseksi pysty kutsumaan. Huomattavasti vaikeampaa kuin esimerkiksi ajaminen ilman, että selkä on kiinni penkissä.
Toinen havainto on, että takahaarukkasi on PW Räyhäkkään verrattuna paljon jäykempi. Punoutumisenestorakenteena sinulla on etuhaarukan yläkaari, joka on noin 30 mm halkaisijaltaan ja vähintään 2 mm paksua ainetta, joten ajamisen oppimisen erot Räyhäkkään verrattuna voivat olla kotoisin osin myös takahaarukan jäykkyydestä. (Kautta rantain yritän sanoa Petrille, että kannattaisi hitsata niiden haarukan puoliskojen välille vähintään 30 x 30 putki mahdollisimman lähelle rengasta.)
Siitä se ajatus sitten lähti
Tekaisin uuden takahaarukan tosin vain väliaikaisen. Pystärin ketjuputket droppareineen 25mm putkeen. Putki halki ja jalustan tuki poikki. Pyörästä takahaarukan kääntäminen ylös jolloin tämän uutukaisen voi laittaa paikoilleen.
Voi kyllä sanoa että pyörä meni täysin pilalle. Kauheasti hakeva takapää. Ei tuon kanssa arvaa tienpäälle lähteä. No ei ollut iso työ ja sainpahan tiedon millainen pyörästä tulee liian löysällä takahaarukalla
^ Tahallaan huonon tekeminen ja sillä kokeilu osoittaa kyllä kiitettävää oppimisen halua.
Uskallatko ajaa tuolla takahaarukalla kovemmin, josko saisit woblaamaan, kuten PikaMBB takahaarukka.
Sitten voisit kokeilla yhtä helppoa jäykistystapaa. Laita lokasuojalanka haarukkaan kiinni ja kiinnitä narut sen etureunaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pakko kokeilla itse, kun löysiä haarukoita tekevät eivät näe tarvetta jäykistää omiaan. Josko omani olisivatkin olleet ylimitoitettuja
Koko pyörähän on kokeilua. Tehdessä en tiennyt tuleeko siitä soiva peli. Tällaisia ei löydä mistään. Pyyttonit on matalia ja korkeat ohjaustangollisia mmb:itä.
Pitää käydä kokeilemassa uskaltaako sillä ajaa kovempaa. En arvaa luvata.
Miten lokasuojalanka jäykistää? Voimahan kulkee siinä ainoastaan langan suuntaisesti aivan kuten narussakin
Miten lokasuojalanka jäykistää? Voimahan kulkee siinä ainoastaan langan suuntaisesti aivan kuten narussakin
Niinhän se on, kun kaikki on hyvin, Kun nyt sitten kuitenkin tulee takapyörälle ohjauskulmaa löysän tuennan takia lokasuojalanka kääntyy narulinjalta sivulle ja tukee paremmin, kuin vain suoraan vetävä naru. Sitäpaitsi lokasuojalanka toimii normaalitilanteessa aivan kuten narukin.
Liitteet
Rautalankavakain.png (9.16 KiB) Katsottu 3077 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ai ristiinveto.
Saavuttaako tuolla jonkun edun ristiin vedettyyn naruun (vaatii levittimen) nähden? Sivuttaisvetoahan lanka kestää käytännössä yhtä paljon kuin naru.
Piirsin tuohon narut ristiin, mutta voi ne olla molemmat kiinni tuossa keskelläkin, teho on lähes yhtä hyvä. Pelkistä naruista se poikkeaa siten, ettei vaadi kovaa naruvoimaa oikaisuvoiman synnyttämiseksi, sillä vetokulmat ovat suurempia.
Nämä ongelmia aiheuttaneet naruperät ovat olleet melko pystyjä, jolloin naruvoimat ovat pieneiä ja narujen tuottama jäykistys jää pieneksi. Tuo rautalanka toimii tällaisessa löysän narun tapauksessa palkkina ja ehkä paremmin ohjaa takapyörää suoraan. Mutta en tiedä, arvaan vain. Minähän vain mielikuvittelin sellaisen, eikä ole löysää takahaarukkaa, eikä niin kovaa intoa oppia kuin sinulla, että tekisin ja sillä kokeilisin. Kun kerran teit, kokeile sinä nyt kaikki temput.
Se levitin (saalinki) kuulosti hyvältä idealta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Uskallatko ajaa tuolla takahaarukalla kovemmin, josko saisit woblaamaan, kuten PikaMBB takahaarukka.
Ei tuolla hirveä niin kovaa ajaa. Takapää hakee ja aiheuttaa sellaisen tunteen kuin yrittäisi pysyä kuperalla pinnalla. Pitää yrittää huomenna uudestaan, jos vaikka nukuttu yö auttaisi
Ajelin nukutun yön jälkeen uudelleen ja huomasin että sainhan sen eilen "woblaamaan". Lopetin vaan heti niin tapahtuessa. Tänään jatkoin polkemista joten ilmiö varmistui. Ei mukava tunne
Hankaloittaa ohjaamista tuo löysä takahaarukka. Ei ole kunnollista tukipistettä selälle, kun takahaarukka antaa periksi keulaa kääntäessä. Kyllä se silti on täysin ajettava. Tuntuma vaan on paljon epämääräisempi kuin jäykällä haarukalla.
Tekemisen helppous ratkaisi rakenteen ja pitihän se varmistaa että on varmasti liian löysä Ei tarpeetonta kokeilua varten viitsi hirveästi työtä uhrata. Kokeiluun onkin käytetty paljon enemmän aikaa kuin tuon tekemiseen
Korostetun löysästä rakenteesta on se etu että myös oireet ilmenevät korostettuina. Ei tarvitse arpoa onko niitä.
Vielä tätä löysemmänkin voisi tehdä ja silti pyörä olisi ajettava. Krankikobra on tästä äärimmäiseksi viety esimerkki. Takapyörä on vapaasti kääntyvä. Ainoastaan jättö pitää sitä suorassa.