Sivu 5/13

Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 14:00
Kirjoittaja jooseha
vaaka kirjoitti:

Isäni väänsi pystärin takahaarukoita väkivalloin leveämmäksi, mutta rajansa asettaa läskin leveyteen vääntämiseen putken paksuus ja kai seinävahvuus. Kestävyyslaskelmat niiltä jotka ne osaavat. Pystärissä on kapeat putket nojakeihin verrattuna usein ja kyseinen maantiepyörä kuului kapeiden putkien kerhoon.

Hieman kun ajattelee, huomaa kuinka huono idea on vääntää haarukkaan lisää tilaa renkaalle. Sitä pitäisi vääntää sieltä mistä se on jäykin ja lisäleveys on pois pituudesta. Akselin kohdalta levittäminen on helppoa, mutta ei renkaan kohdalta.


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 14:08
Kirjoittaja vaaka

Riippu ihan väännön määrästä, käytettävästä pystytilasta ja sivutilan tarpeesta sekä haarukoiden kulmista, voiko toimia ollenkaan. On ihan sama, meneekö läskikiekko haarukoihin, jos rengas ottaa ylhäältä kiinni haarukkaan. Pelivara vaihtelee designista toiseen ja takuu sekä kestävyys menevät toilettiin selvästi, mutta ei se ehkä joka tapauksessa tapa. Jos ei parempaa ratkaisua löydy, se voi auttaa sopivan pyörän tekemisessä. Toki parempi olisi käyttää sitä kuulemma rajattua hitsausaikaa sopivan kestävän haarukan tekoon, siinä ei luulisi liian kauan aikaa tuhrautuvan. Kun suunnittelussa käytetään joukkovimaa foorumilla, miksei kukaan ole vielä sitä ideaalihaarukkaa tarjonnut hitsaamaan premnakselle? Täällä on niin käteviä ja kokeneita rakentajia, jotka ovat jo tehneet haarukoita, että siinä mielessä ei ole mitään järkeä vaurioittaa olemassaolevia haarukoita. Ei pitäisi mennä kauppian, rahtaajan ja valmistajan firman katteiden nostaman hinnan tasolle, jos porukka auttaisi toisiaan rakentelussa.

Luulen, että olisi monelle iloa, jos joku taitava tekisi kriittisiä osia designiin määrämitoilla. Joten olisi hyvä listata, ketkä ovat parhaita minkäkin osan tekemisessä, joilla on välineet ja mahdollisuudet teknisesti rakentaa osia ja ottaa halukkaiden nimet esiin. Se jos mikä luulisi potkivan modaamista ja toivottavasti rakentelua eteen päin. Kuulun laitteettomien ja taidottomien sekä työtilattomien joukkoon, joka lähinnä haaveilee, kun ei tarvitse spesipejä suunnitelmia tehdä ja oppia jokaista ongelmakohtaa miljoonan eri standardin laitteiden yhdistelystä pyöräksi, kun ei omin mahdollisuuksin rakennus suju kumminkaan. Joten tarpeesta voin sanoa, että kaikki apu on tarpeen.


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 16:36
Kirjoittaja Premnas

No se nyt ainakin on selvä että olemassaolevia rakenteita en lähe vääntelemään yhtään mihinkään. Mun mielestä parempi idea on ostaa se teräsrunkoinen läskipystäri ja silputa siitä sopiva nojaläski.

Kävin muuten tänään katsomassa läskipyöriä kaupassa. Joku ääni on kellossa muuttunut kun ei se 559-läski näyttänyt omaan silmään korkealta. Mä luulen että mun kannattaa kuitenkin edes yrittää tehdä 559-läski koska siihen saa hyvin erilaisia renkaita. Mieheltä jäi Nazcan vanha penkki ja sain jo luvan ottaa se käyttöön tällaseen projektiin. Kesänojakkiin sen profiili on liian pysty ja muotoiltu mutta tällaseen talvinojakkiin se voisi sopia tosi hyvin. Enää multa puuttuu siis vaan pyörä :D .

Ps. Jos siitä tuleekin ihan kauhea enkä tykkää niin kai se jollekin muulle sit ehkä kelpaa projektiksi. Mietin kyllä että olisiko parempi idea koittaa metsästää jotain vanhaa runkoa, vois saada halvalla? Eikä ostaa kokonaan uutta jotta sen vaan voisi laittaa palasiksi? Toisaalta uuden saa ehkä nopeammin.


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 18:07
Kirjoittaja jooseha

Äkkiä kauppaan ennenkuin muutat taas mielesi :roll: :lol:


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 18:54
Kirjoittaja Premnas

^ No älä nyt, kuis monta vuotta tätä samaa asiaa on jo tullut veivattua, kai nyt vielä voi vähän... :P .

Ainoa ongelma taitaakin nyt sitten olla se että kaupoilla ei ole tarjota teräsrunkoisia 559-läskejä. Alumiinia alumiinin perään. Tai yhellä oli toisen paikkakunnan myymälässä yksi teräsrunkoinen jäljellä, sillä oli hintaa 899e.


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 19:05
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Ainoa ongelma taitaakin nyt sitten olla se että kaupoilla ei ole tarjota teräsrunkoisia 559-läskejä. Alumiinia alumiinin perään. Tai yhellä oli toisen paikkakunnan myymälässä yksi teräsrunkoinen jäljellä, sillä oli hintaa 899e.

Urheilukaupat ny elää muutenki semmosessa sesonkiputkessa että tähän aikaan ei löydy yhtään rantapalloa eikä polkupyörää :roll:
Joudut avaamaan tietokoneen ja tilaamaan netistä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... atta-musta
Jos sitä pommin varmaa tekniikkaa kaipasit niin https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... atta-musta tää tais olla jo esillä tuolla aiemmin...
Ja tosa 24" http://www.soliferpyorat.fi/epages/solo ... cts/152401

Jukka


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 19:12
Kirjoittaja Pastori

Ja tossa ne käytetyt.

http://www.fillaritori.com/forum/70-fatbiket/

Onks neliöputkesta nopeesti tekemällä jotenkin poissuljettu?


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 19:14
Kirjoittaja Premnas

Siltä näyttää. Mutta nettikaupassa on se huono puoli, ettei voi kokeilla eikä silmäillä miltä joku pyörä näyttäisi nojaversiona. Ja mitäs luulette mun tehneen tässä viimiset kaks päivää. Mitään muuta olekaan kuin googletellut eri vaihtoehtoja :? .

Tämmöseen törmäsin kanssa: https://www.hobbyhall.fi/urheilu-ja-vap ... n-punainen?#


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 19:31
Kirjoittaja Premnas
Pastori kirjoitti:

Ja tossa ne käytetyt.

http://www.fillaritori.com/forum/70-fatbiket/

Onks neliöputkesta nopeesti tekemällä jotenkin poissuljettu?

On tuokin sivu katsottu, mut aika moni jo myyty.

Ei kai se ole poissuljettua, mutta mun taidoilla siitä tulee niin vino kötöstys ettei sillä aja erkkikään. Tai ainakin luulen et siinä käy niin. Siksi mitä vähempi saumoja, sen vähempi mokausvaaraa :roll: ?


Re: RE: Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 20:07
Kirjoittaja juuva
Premnas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Ja tossa ne käytetyt.

http://www.fillaritori.com/forum/70-fatbiket/

Onks neliöputkesta nopeesti tekemällä jotenkin poissuljettu?

On tuokin sivu katsottu, mut aika moni jo myyty.

Ei kai se ole poissuljettua, mutta mun taidoilla siitä tulee niin vino kötöstys ettei sillä aja erkkikään. Tai ainakin luulen et siinä käy niin. Siksi mitä vähempi saumoja, sen vähempi mokausvaaraa :roll: ?

Saumoja taitaa pilkottuun runkoonkin aika monta. Suht-edullinen vaihtoehto voisi olla esim. täältä löytyvä kiekkosetti ja etuhaarukka + halutut renkaat. Lisäksi tarvitaan sitten ihan normaan (noja)pyörän osia (ps. En katsonut onko nuo oikealla akselikoolla.. vain esimerkkinä erikoisosien tarpeesta)

Jos haluaa fiilistellä vähän niin voihan tuolta (tai muualta) tilata koko pyörän ja pistää ylimääräiset osat varastoon tai myyntiin.. mikään pakko sitä alumiinirunkoakaan ei ole käyttää. Kokonaista pyörää EI kannata tilata ellei suurin osa osista ole sellaista että ne varmasti haluaa. Noissa verkkokaupan läskeissä on todennäköisesti kierrepakat (samoin muut 7v pyörät), se rajaa suurimpien sopivien rattaiden kokoa. Droputit näytti kuitenkin olevan jo oikeaan suuntaan.. niitä kannattaa kuvista katsella.

Ja sitten lopuksi paino. Sitä tulee paljon. Vähintään 1-2kg enemmän kuin noissa markkinoituna. Alamäessä se on ylivoimaa Kuva

Ps.
Minulta saa 190mm kierrepakalisen takanavan pakkoineen (ja avaimen kaupan päälle) + zoom-merkkiset levyjarrut ja 507×4" nyloniset renkaat kuka vaan hakee.


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 20:17
Kirjoittaja Premnas

^ Tuossa vaan laskin että irto-osille tulee äkkiä hintaa saman verran kuin kokonaiselle pyörälle. Kiekkosetti, haarukka ja renkaat niin sitten onkin jo 700e. Sitten pitäisi vielä runkomateriaali jostain etsiä, jarrut yms.

On sekin käynyt mielessä että voisko jossain ammattilaisella hitsauttaa alumiinia niin laajenisi tuo runkovalikoima. Se vaan vaatisi sen että ensinnäkin löytyisi se ammattilainen oikeilla laitteilla jostain ja suostuisi tekemään ja toisekseen sen että runko olisi siihen valmiiks pätkitty eikä sen jälkeen tarvitsisi enää tehdä muuta kuin palat takas kohdalleen. Ja tulisikohan siitä tarpeeksi kestävä?

Miten musta alkaa tuntua siltä että käyn ostamassa läskipystärin, viritän siihen paksun tyynyn satulan päälle ja hautaan koko nojahaaveet :twisted: .


Re: RE: Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 20:29
Kirjoittaja juuva
Premnas kirjoitti:

^ Tuossa vaan laskin että irto-osille tulee äkkiä hintaa saman verran kuin kokonaiselle pyörälle. Kiekkosetti, haarukka ja renkaat niin sitten onkin jo 700e. Sitten pitäisi vielä runkomateriaali jostain etsiä, jarrut yms.

Juuri näinhän siinä käy. Pitää kuitenkin muistaa että 500e pyörä on 500e pyörä vain niin kauan kun se sellaisena kelpaa, eli jos haikailee jostain paremmasta niin hinta helposti tuplautuu lähtökohtana olevan valinnan takia. Teräspyörän runkomateriaali löytyy esim. motonetistä n. 30-40e hintaan - lisäksi ehkä yksi luovutajapyörä on hyvä löytyä.

Premnas kirjoitti:

On sekin käynyt mielessä että voisko jossain ammattilaisella hitsauttaa alumiinia niin laajenisi tuo runkovalikoima. Se vaan vaatisi sen että ensinnäkin löytyisi se ammattilainen oikeilla laitteilla jostain ja suostuisi tekemään ja toisekseen sen että runko olisi siihen valmiiks pätkitty eikä sen jälkeen tarvitsisi enää tehdä muuta kuin palat takas kohdalleen. Ja tulisikohan siitä tarpeeksi kestävä?

Jos sellainen ammattilainen löytyy niin vaihtoehto tämäkin on. Yhden rungon pilkkominen ei kuitenkaan riitä, vaan materiaalia tarvinnee noin 1-1,5 m lisää.. ja sitten sen ammattilaisen kannattaa olla hyvä tuttu tai tuntihinta saattaa helposti yllättää..

Premnas kirjoitti:

Miten musta alkaa tuntua siltä että käyn ostamassa läskipystärin, viritän siihen paksun tyynyn satulan päälle ja hautaan koko nojahaaveet :twisted: .

Ei tämäkään huono vaihtoehto ole. On se oikeasti helpompi hallita pystyssä kun nojallaan ollen.


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 20:59
Kirjoittaja Premnas

Niin no mulla on tässä takana ajatuksena se että ei paljoa kirpaisisi laittaa esim. tonnia pyörään, jos sillä mukavasti ajelee. Mutta mulla on iso kynnys ostaa tonnin pyörä ja sitten hajottaa se. Entä jos lopputulos onkin ihan kamala ja pyörä on peruuttamattomasti pilalla. Siinä vaiheessa se tonni sitten kirpaisee, todella.

Mut sitten toisaalta noita halpapyöriä usein haukutaan ja että jos haluaa kivan pyörän niin kannattaa satsata enempi. Saako halpapyörän rungosta tehtyä kivaa nojakkia vai siirtyykö se mahdollinen kökköys eteenpäin :? .

Ei löydy tutuista semmosia hitsaajia. Työn hinta olis siis melkoinen arvoitus.


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 21:47
Kirjoittaja vph

Kukaan ei ole vielä ehottanut MBB:tä. Ehkei se edes toimi fättinä, mutta silti hox!: osta kaksi noita solidferin 24 tuumaisia fättejä, maksaa 400 euroa, mutta niillä tarpeilla saa tehtyä MBB-nojakin ilman että paljon edes tarttee hitsailla. Vähän penkin kiinnikkeitä miettii ja hitsailee, niin jo pian on läski valmis. Siis suunnilleen näin:

madcroc24mbb.png

Penkin korkeus jäi laittamatta kuvaan, mutta tuossa se on 63 cm ja alemmaksikin olisi helppo tiputtaa vaikka kuinka, jos raaskii pätkiä originaalia satulaputkea. Petri esmes varmaan mielellään sulle tuolaisen tinaisi, jos nätisti pyytäsit??


Re: Kruiseri, läskinojakki vai vanha nojakki, siinäpä pulma

Lähetetty: 14 Marras 2016, 21:59
Kirjoittaja jooseha
Premnas kirjoitti:

Saako halpapyörän rungosta tehtyä kivaa nojakkia vai siirtyykö se mahdollinen kökköys eteenpäin :?

Mulla menisi toisin päin. Halvempi runko olisi mieluisampi. Se saattaa olla paksumpaa tavaraa eli olisi helpompi hitsata ;)
Muutokset vaikuttavat joka tapauksessa enemmän kuin lähtökohta, joten eroa lienee jokseenkin mahdoton havaita. Vaa'alla saattaa huomata painoeron ainakin jos on tarkempi kuin henkilövaaka.

Alumiinin jättäisin suosiolla kuvioista pois. Hitsaushankaluuden lisäksi se väsyy eri tavalla kuin teräs. Jos rakenteessa on havaittavasti joustoa, se murtuu ennen pitkää :( Teräs sietää paljon paremmin alimitoitusta.

Semmoinen tuli mieleen, että kun kaksipyöräisessä sua kiehtoo parempi vauhti, niin onko läski oikeasti paras ratkaisu? Ainakaan "normaalilla" talvikelillä :?