jori kirjoitti:vph kirjoitti:Yksilön ennätykset ovat kyllä yksilösuorituksia. Ei niissä saa peesata maantiepuolella, eikä WRRA:n sääntöjen mukaan.
Ai, minä varmaan ymmärsin väärin ja luulin sinun ajaneen ennätystyrityksesi muun kisan joukossa välillä peesaten. Anteeksi. En tiennyt järjestelyjä, kun en tällä kertaa ollut edes katsomassa. 
Tunnin ajon ennätyksen ajoin tosiaan yksin rataa kiertäen. Radalla ei ollut ketään muuta ajamassa samanaikaisesti.
Kuuden tunnin kilpailussa (joka ei ollut aika-ajo) ajoin kaikkien muiden joukossa ja peesasin säälittä.
jori kirjoitti:Jos peesaamista ei saa käyttää ennätyksien tekemiseen, miksi puhutaan myönteiseen sävyyn peesaamisesta ratakisassa, jossa samaa rataa kiertää eri sarjojen ja jopa eri kilpailumatkan kilpailijoita erilaisilla nopeuksilla. Hitaimmat ja pisintä kisaa ajavat saavat peesistä eniten hyötyä ja nopeimmat eivät juuri mitään. En tarkoita, etteikö näin saisi tehdä, mutta tuloksia en pitäisi vertailukelpoisina yksilösuorituksina. Jos taas kyseessä on pelkkä hauskanpito, ei peesaamista tarvitse huomioida suuntaan eikä toiseen –ei edes mainita.
Hmm. Aika-ajolla ja muulla (rata)kilpailulla on eronsa. Ilmeisesti Jori haluaisit, että nuo kaikki matkat ajettaisiin aika-ajona, jolloin kello lähtee käyntiin yksilöllisesti jokaiselle kilpailijalle, kun hän ylittää lähtöviivan ja päättyy juuri silloin kun määräaika tulee täyteen. Nykyinen systeemi on tuolta osin erilainen, peesaus ei ole ainut ero. Esimerkiksi kuuden tunnin ajossa ajettu matka - vaikka peesauskiellolla - ei kelpaa ennätykseksi.
Olen myös eri mieltä tuosta vertailukelpoisesta yksilösuorituksesta. Kun ryhmäajo (peesaus) on sallittu, tulee kilpailuun mukaan lisäulottuvuutena taktiikka, siis muutakin kuin fyysinen suorituskyky. Mutta mielestäni se ei millään lailla vähennä suorituksen "arvoa".
Voisin myös kysyä, että miksi Nokialla ajettava nojapyöräilyn PM- tai SM-kilpailu pitäisi ajaa erilaisilla säännöillä kuin muut maailman amatööripyöräilykilpailut niin noja- kuin pystypyöräpuolellakin, nojapyöräilyn MM-kisat mukaanlukien. Normaalikäytäntö on, että kilpailuissa ajetaan ryhmissä. Vätternrundan, Marmotte, l'Etap du Tour, Paris-Brest, mm. näissä ryhmässä ajo (peesaus) on sallittu (kilpailuun osallistumattoman ajoneuvon peesaus on kielletty, Pastori - huonon kuvan laitoit). Miksi Nokialla pitäisi olla omat erikoiset sääntönsä?
Hieman hassusti luulin ja kuvittelin, että nojapyöräilypiireissä olisi aina luontaisesti lunki meininki, kaikki sallittua, toisin kuin UCI:n piirissä, mutta nythän tämä vaikuttaa, että UCIakin kovempia sääntöjä haluttaisiin käyttöön...