Re: 2T3, two track trike
Saako niistä liitoksista järkevästi lujia? Nojailija sanoi jossain ketjussa, ettei alkaisi valmiista hiilariputkista tekemään?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Saako niistä liitoksista järkevästi lujia? Nojailija sanoi jossain ketjussa, ettei alkaisi valmiista hiilariputkista tekemään?
Vilijami kirjoitti:Saako niistä liitoksista järkevästi lujia? Nojailija sanoi jossain ketjussa, ettei alkaisi valmiista hiilariputkista tekemään?
Eiköhän saa lujia mutta vielä nättejäkin niin se onkin jo kinkkisempi juttu.
Onhan bambustakin tehty pyöriä, putket nidottu yhteen kevlar-langalla ja epoksilla ja päälle sitten epoksoitua hiilikuitunauhaa.
No lähinnä tuota tarkoitinkin, että tullee paksut pullistukset saumakohtiin.
Kävin eilen koeajamassa Nojailijan ZOX trikeä ja huomasin tähän 2T3 projektiin liittyen tärkeän seikan. Alkuperäisessä suunnitelmassani vetävä rengas tulee oikealle puolelle, mutta eihän se onnistu kun halvaantunut käteni osuu koko ajan siihen. Se 2T3 siis pitäisi tehdä samoin päin kun Jorilla, mutta ohjaussauva pitää saada vasemmalle. Monimutkaistaa ja hankaloittaa rakennetta
Jos sen vetävän kiekon koteloi, haittaaks sitte?
Vilijami kirjoitti:Saako niistä liitoksista järkevästi lujia? Nojailija sanoi jossain ketjussa, ettei alkaisi valmiista hiilariputkista tekemään?
Aattelin vaan ku 2raiteine on kuitenki putkihässäkkä.
PW kirjoitti:Jos sen vetävän kiekon koteloi, haittaaks sitte?
Kyllä se vähän haittaa, hankala tunne jos käsi ei saa vapaaehtoisesti olla missä haluaa.
Ohjauksen vaihto toiselle puolelle hydraulisesti niin kuin tämä takaohjattu.
Vilijami kirjoitti:Kävin eilen koeajamassa Nojailijan ZOX trikeä ja huomasin tähän 2T3 projektiin liittyen tärkeän seikan. Alkuperäisessä suunnitelmassani vetävä rengas tulee oikealle puolelle, mutta eihän se onnistu kun halvaantunut käteni osuu koko ajan siihen. Se 2T3 siis pitäisi tehdä samoin päin kun Jorilla, mutta ohjaussauva pitää saada vasemmalle. Monimutkaistaa ja hankaloittaa rakennetta
Entä jos laittaa akselin vasemman puolen vivusta oikealle puolen nykyisen ohjausvivuston nivelkohtaan. Välyksiä ei tulisi, mutta sopiiko takapuolen tai polvitaipeitten alta.
Heikentyisiköhän ohjaus paljonkaan, jos takapyörä olisi vain jätöllä vapaasti ohjautuva. Peruuttaminen vissiin hankalaa, jos ei sovi pyörähtämään kokonaan. Vaikka ei kai Retu Kivisen auton periaatteella paljon peruutellakaan.
Olen pohtinut jättääkö tuo kurvissa kaksi vai kolme jälkeä hiekkaan. Vissiin kolme, kun ei ole tasasivuinen kolmio.
MM kirjoitti:Entä jos laittaa akselin vasemman puolen vivusta oikealle puolen nykyisen ohjausvivuston nivelkohtaan. Välyksiä ei tulisi, mutta sopiiko takapuolen tai polvitaipeitten alta.
Ei sovi suora tanko
Toisessa ketjussa pohdittiin olkapoikkeamaa ja mielestäni päästiin konsensukseen siitä, että olkapoikkeama olisi hyvä olla nolla. Siispä 2T3 rakentaminen helpottuu huomattavasti jos käyttää valmiita haarukoita edessä ja takana, eikä ala kikkailemaan joka suuntaan vinojen ohjausakseleiden kanssa. Pitäis rakentaa tuommonen kansanmalli, jossa hyödynnetään mahdollisimman paljon valmiita osia, niin tällaisia uskallettaisi helpommin alkaa rakentamaan.
Vilijami kirjoitti:Toisessa ketjussa pohdittiin olkapoikkeamaa ja mielestäni päästiin konsensukseen siitä, että olkapoikkeama olisi hyvä olla nolla. Siispä 2T3 rakentaminen helpottuu huomattavasti jos käyttää valmiita haarukoita edessä ja takana, eikä ala kikkailemaan joka suuntaan vinojen ohjausakseleiden kanssa. Pitäis rakentaa tuommonen kansanmalli, jossa hyödynnetään mahdollisimman paljon valmiita osia, niin tällaisia uskallettaisi helpommin alkaa rakentamaan.
Oikeassa olet. Insinöörien opettamisessakin homma menee niin, että ensin tehdään tasomekanismeja, sitten kyetään ajattelemaan kolmiulotteisesti ja mekanismeista tulee kolmiulotteisia, mutta ortogonaalisia. Sitten kuluu paljon aikaa ja täytyy tehdä paljon töitä, kunnes saatetaan päästä tilanteeseen, jossa opitaan käyttämään vinoja akseleita. Ne on oikeasti vaikea laji mekaniikan suunnittelussa. Voi tosiaan olla viisainta tehdä ensin malli, jossa ei ole kahteen suuntaan vinoja ohjausakseleita. Se tietenkin rajoittaa ohjauskulmia pienemmiksi, eli suurentaa kääntösädettä ja suurentaa ulkomittoja, mutta olkoon tämä oppirahana siitä, että puuhun kiivetään tyvestä lähtien.
Löytyihän näköjään kampiakselin polkimen laakereita halkaistavina ja ihan järkevään hintaan.
http://www.onlinebearings.co.uk/24MM-Do ... ollar.html
Muoks. Eihän tuo ollutkaan laakeri
Viljamille tiedoksi, ett tuo kaksraiteiseksi muuttamani Kolmipyörä kulkee aika hyvin ohjaamattakin suoraan kun ei polje. Polkiessa kääntää vähän kerrassaan oikeelle - ilmiötä voimistaa myös oikeelle kallistuva tie. Siis jos teet pyörän vedon oikeelle, vois kuvitella ett aika huoletta voi nenää välillä kaivaa
Siis paraniko suuntavakavuus kaksiraiteiseksi muunnoksella?
Vilijami kirjoitti:Siis paraniko suuntavakavuus kaksiraiteiseksi muunnoksella?
Joo, tämmönen kuva miulle jäi mutta mistä se johtuu? Pystympi ohjauskulma? Ehkä se ett ohjaussauva on kiinni molemmista päistään, vaikka liikkuukin vivusta? Ohjsus vivusta on helppo tehdä semmonen ett pysyy paikoillaan paremmin.